A Motoros, 1932 (4. évfolyam, 1-18. szám)
1932-01-01 / 1. szám
OLYMPIA SHOW Ha a nemrég lezajlott londoni Olympia kiállítás anyagáról sürgönystílusban akarnánk beszámolni, csak annyit kellene mondanunk: Az átlagos 1932-es modellt alig lehet megkülönböztetni 1931-es elődjétől. Ami a külsőségeket illeti, bizony alapos szemmeresztgetés kell ahhoz, hogy olyasmit fedezzünk fel, ami a konstrukció fejlődésére vall. Vannak ugyan kivételek, a négyhengeres Brough, a rugósvázas New Imperial, de az átlag ugyanaz, mint tavaly, legalább is külsőleg. Ha azonban mélyebben tekintünk a dukó alá, akkor már megváltozik a vélemény, mert hiszen kiderül, hogy talán egyetlen olyan modellt sem lehet találni, mely ne volna jobban és műszaki szempontból gazdagabban megoldva, mint tavaly. Az irányzat nem változott, az 500-as okv. egyhengeres, mágnesgyújtásos, kézikapcsolású modell még mindig a legnépszerűbb, feltűnő csupán az, hogy a négysebességes váltók egyszerűen lehengerelték háromsebességes testvéreiket. Hogy az anyaggal, helyesebben az irányzattal tisztába jöhessünk, közöljük a kiállított anyag statisztikáját, mely hűen juttatja kifejezésre a kiállítás valódi műszaki arcát. A statisztika tanulsága: alaposan megszaporodtak a kétüteműek, ami főleg a Snowden-féle adótörvénynek köszönhető. Alig van gyár, mely a legolcsóbb adókategóriába tartozó kis 150 kcm-en aluli gépecske gyártását mellőzte volna, hiszen a tömegek érdeklődése parancsolja ezt. A másik érdekes tanulság: a nagy garral beharangozott akkumulátorgyújtás képtelen volt lekonkurrálni a mágnest, annak ellenére, hogy olcsóbb és egyetlen áramgerjesztővel látja el a gyújtást és a világítást. Igaz, hogy nagy részük van ebben annak a sok bazári kivitelű dinamó gyújtó rendszereknek, melyek sikeresen látták el a kompromittálés eladatát. Mint említettük, az igazi újítások nem külsőségek, hanem a motorok legbelsőbb zsigereiben rejtőznek. Nem beszélve a ma már általános fokozott himbarendszerekről azt látjuk, hogy a gyárak végre átlátták az olajozott szer kiállított anyagi statisztikája. $ $ Hengerűrtartalom : 150 kcm. 900/o | 250 „ 143P/0 | | 350 „ 254% | 500 „ 26'4% | 5 600 „ ll‘6°/o 1000 „ 10’0% | Ezen felül 3 3°/o Típus: Egyhengeres........ 7 7'4% Kéthengeres........ 210% | Négyhengeres — 16% Többheng. összesen 22 6°/o Vezérlés : Alulvezérelt sv..........27'3% Felülvezérelt ohv. — 49'2°/o Király tengelyes ohc.. 3 3°/o ^ Kétütemű.................194% Vegyes vezérlésű — 08% Gyújtás: Mágnes .............. 68 7% Akkumulátor — 10'5% Lendkerékmágnes 208% Sebességváltó : Kétsebességes — 10 5% Háromsebességes 276% Négysebességes ~ 61 9% Kapcsolás : Kézi emelő -....... 81 0% Lábkapcsolású— 145% $ Kettős — ........ 45% lépvezetők fontosságát, amivel végleg beszüntették a csíkingó szívószelepszárak kellemetlenkedéseit. Mintha összebeszéltek volna a gyárosok: egyöntetűen hosszabbak lettek a dugittyúk, ami a bántó dugattyúcsörgést szüntette be még a legmelegedősebb, tehát nagy dugattyúhézaggal megoldott szupersport modelleknél is. Ugyanakkor szinte sémára dogozták át a vezérműbütykök profilját is, ami bár nem emelte a teljesítményt, de csökkentette a régebbi modellek oly bántó vezérmű-csörgését. Népszerűbbé lett az olajos tokban futó elsőlánc, a felesleges sallangok nélkül elrendezett kormány és rajta a drogriff. Szaporodott a rugós hátsóvillás modellek száma, az egyetlen, de annál kiadósabb tekercsrugóval megoldott első villában határozott hossz észlelhető. A különösebb érdekességek ? Elsősorban a négyhengeres Brough Superior. George Brough, a nagy motorálmodozó négyhengeres, 800 kcm-es vízhűtéses, önindítós, háromsebességes és visszamenetes Austin autómotort épített be speciális vázba. A motor mögé kardántengely került, a kardántengely kettős csigaházat hajt meg és a csigaházra kétoldalt egy-egy drótküllős kerék került. Megszületett a háromkerekű szólómotorkerékpár, azaz a négykerekű oldalkocsis gép. A két hátsó kerék alig arasznyira van egymástól és egyetlen széles sárhányó fokozza őket Hogy ennek mi az előnye ? Talán a derék „Geo“ sem tudja a jelen pillanatban. De hogy a masina árából másfél kiskocsit lehet venni, az bizonyos és az sem titok, hogy olyan vállalkozó szellem még nem akadt, aki felült volna szólóban a motormásfélkerékpárra. Igaza van-e, avagy nincsen George Broughnak, divatos most erről vitázni a csatornán túl, de nincsen kizárva, hogy a „Brough Four“ műszakilag érdekes, figyelemreméltó, szecessziós alkotmányáé a jövő. Az apróságok ? Érdekes a Sunbeam olajtartányok leeresztő csapja, melyen Polgárjogot nyertek az első láncok automatikus feszítőrugói. •^SSSSSSSSSSSS/SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSJV/ÍXSSSSSSSSfSSSSS, Ricardo hengerfej az sv. Sunbeameken. A Brough Four motorjának vezérműoldala.