A Motoros - Autó Motor, 1933 (5. évfolyam, 1-18. szám)

1933-09-01 / 14. szám

300.000 km: az új nonstop rekord! A Montlhery autodromban nonstop rekordkísérletet­­ végző négyhengeres Citroen-kocsi, a Petite Rosalie,­­a mi­nap elérte a 300.000 km-es távolsá­got, majd, André Citroen utasítására a 133 napja folyó sikeres kísérletet befejezték. A kocsi nonstop rekord­jának óraátlaga 98­4 km­, ami na­ponta 2300 km-nek felel meg! A re­­­e­kordkísérlet kontrollját az ACF nyolc időmérője és öt műszaki biztosa lát­ta el, akik Árgus-szemekkel ügyeltek arra, hogy a kocsi vezetői a nemzet­közi szabályzatnak megfelelően csu­pán a­ kocsin levő szerszámokkal vé­gezhessék el az egyedül megengedett szelep- és szeleprugó cseréket. A kí­sérlet befejeztével a Petite Rosaliet ismételten összehasonlítják egy szé­riagyártású Citroennel, hogy minden kétséget kizárólag bebizonyíttassék .szériaszármazása, melyre André Cit­roen nagy súlyt fektet. A Petite Ro­salie 78 időtartam világrekordot (55— 133 napig) és 27 távolsági világre­kordot (140.000—300.000 km-ig) ál­lított fel. A kocsi vezetői, a kapitány César Marchand, Lucien Marchand, Fortin, Bochecot, de Présale és Vail­­lant kolosszális teljesítményt végez­tek, melynek 1935. előtti megjavítá­sára André Citroen 3 millió frankos díjat tűzött ki. Tessék beszállni... Servo fékek a személykocsikon. Újabban feltűnő módon terjed a középáru, sőt olcsóbb személykocsi­kon is a Vacuum—Servo-fékberende­­zés, amely röviddel ezelőtt még csak a nagy és drága kocsik tartozéka volt. A Vacuum-fék mostani elterje­désére az impulzust valószínűleg a Ford-gyár adta meg, mert V 8 és B modelljei szériaszerűen Vacuum-fék­kel felszerelve kerülnek piacra. Kí­vüle az 1933. évben a Vacuum-fékek szériaszerű alkalmazása mellett dön­töttek az Auburn, Chrysler, Imperial, Duesenberg, Hudson, Lincoln, Mar­mon, Packard, Studebaker, Stutz és stb. gyárak is. Nincs már messze az az idő, amidőn minden kocsiban ilyen fékberendezéssel találkozha­tunk, amely nem fárasztja ki a ve­zetőt, mert átveszi tőle a fékezés fi­zikai munkáját. A vezető éberebben haladhat és kocsiját pillanatok alatt lefékezheti, ami sok szerencsétlen­ségnek és káresetnek veszi elejét. A Bosch Róbert cégtől értesülünk, hogy a cég Bosch—Dewandre—nServo-fék néven ilyen Vacuum-f­ékeket minden­­ kocsitípusnak megfelelő kivitelben szállít. A Bocsh-fékek épen úgy, mint a villamos-szelepvezérlésű, könnyen beépíthető kisebbszerű ,­féksegély­nek“ nevezett berendezés utólag is minden kocsiba beszerelhető. A Bosch Róbert k. f. t. Budapest, V., Váci­ út 22—24. sz. lapunkra hivatko­zóknak készséggel küld rendkívül tanulságos, illusztrált ismertetést. Az Auto-Union versenykocsija Por­sche dr. tervei szerint elkészült. A 16 hengeres masina biztosan futja a 250- es átlagot! A kocsi első nyilvános próbafutama hír szerint a szeptember 10.-i monzai­ GP-n lesz, ahol­­Stuck fog a volánnál ülni. Japán gépjármű állománya elérte a 100.000 darabot. A Ratisbona hegyiverseny legjobb idejét a grazi Jelien (Alfa) és Bur­­garler (Bugatti) előtt Pietsch (Alfa) érte el 2 p. 22.3 mp. idővel a 4 km-es kanyargós hegyipályán. A motorke­rékpárok legjobb idejét Kohlus (500 Rudge) érte el. A Gordon-Bennett ballonverseny startja szeptember 2.-án van Chica­góban. A világ ezen legfontosabb ballonversenyén részt vesz a tavalyi győztes Settle is, akinek sztratosz­féra repülése nemrégiben kudarcba fulladt. Európából két belga, a ki­tűnő Demuyter és Quersin nevezték be a „Belgica“ és „Emile Francqui“ nevű ballonjaikat. A Commingesi GP­ győzelmét a nagy­ágyuk távollétében az újdon­sült Alfa Krekk Fagioli szerezte meg márkatársa Wimille előtt. Nuvolari az angol autó TT verse­nyen Ulsterben egy MGR Magnet vo­lánjánál áll starthoz. Pikantériája a dolognak, hogy az angol krekkek ugyanakkor Alfa színekben indul­nak ... Az amerikai Archie Jenkins a Salt Lake City melletti Salurdo sós-pusz­tán 189.576 km. átlaggal Pierce-Arrow kocsiján új 24 órás világrekordot ál­lított fel. A régi rekordot 182.660 km. átlaggal hat évvel ezelőtt állította fel Voisin kocsijával a Marchand-Morel- Kirilof trió. A rekord elhódítására az angolok készülnek, akik sikertelen Brooklandi kísérlet után Monbhery­­ben akarják szeptemberben sorom­póba állítani a Railton-féle Napier masztodont. London forgalmának zömét, ellen­tétben az európai metropolisokkal, autóbuszok bonyolítják le. London­ban jelenleg 6000 utóbusz van szem­ben 2600 tramway és 2240 földalatti villamoskocsival. Az autóbuszok évente 158 millió liter benzint és 45 ezer liter olajat fogyasztanak. Az autóbuszok naponta mintegy 2.800.000 utast szállítanak. P. de viscaya, a háború utáni évek eredményes spanyol autóversenyzője Párisban autóösszeütközés következ­tében életét veszítette. Csehországban érdekes útépítési kísérletek folynak, melyek az üveg­nek útépítési célokra való használ­hatóságát vannak hivatva eldönteni. A próbaszakaszok egyikén útburko­latul használtak üveget, míg a má­sik próbahelyen teljesen üvegből ké­szült úttesttel kísérleteztek. A kísér­letek máris pompás eredményeket hoztak s a csak üvegipar konjunk­túra elé néz ... A román „Polgári Aviatika“, amely már Kolozsvár és Bukarest között rendszeresített repülőjáratot szep­tember 14.-én a Kolozsvár—Budapest vonalon is fel akarja venni Junkers gépeivel a forgalmat. Minden másod­nap indítana Budapestre gépet s a járat végállomása Prága volna. A Kolozsvár—Budapest utat 2 óra alatt akarják repülni a vasúttal verseny­­képes tarifával. A légiforgalom vá­gányai a magyar levegőben is sűrű­södnek! Buehlen svájci ejtőernyőugró a bá­zeli repülőnapon­, 8200 m. magasság­ból ugrott ki a repülőgépből s ezzel ezen az egzotikus téren új világre­­kordot állított fel. Chiron, aki az idén tudvalevőleg Alfa Rómeójával „saját számlára“ versenyzett, leszerződött a Ferrari versenyistállóhoz, mely Campari szer­ződtetésére is előrehaladott tárgyalá­sokat folytat. Ha a megállapodás létrejön, Campari Alfa Monopostóval fog a jövőben versenyezni. A pescarai Targa Abruzzi sport­kocsiversenyt 153 km, távon Trossi (Alfa) nyerte 133 km-es átlaggal márkatársai, Siena és Ghersi előtt. Az Acerbo trófeát Aldrighetti (500 Rudge) nyerte 153 km, távon 123 km. átlaggal a Miller-vezető Bandini előtt. Pompás eredményt hozott a 175 kcm-es kategória, ahol 122 km-es tá­von a győztes Serafini (MM) 106 km-es átlagot hozott ki anélkül, hogy megszorították volna. A GP de la Baule 3 km-es körön került lefutásra­­204 km-es távon. Williams (4’9 Bugatti) 143 km-es át­laggal biztos győzelmet aratott, sőt 153 km-es átlaggal új körrekordot is állított fel. Második Lehoux (Bu­gatti), harmadik Falchetto (Bugatti) volt. 18 induló, 10 befutó.

Next