Autó Motor, 1940 (12. évfolyam, 1-12. szám)
1940-01-15 / 1. szám
HÁNY GÁZOSÍTÓ? Ki nem nézett már sportkocsi gépháztetője alá és nem csodálkozott azon a két vagy három gázosítón, mely a hengereket táplálja? Általában a legtöbben azt hiszik, hogy minél több a gázosító, annál gyorsabb a kocsi, annál nagyobb erőt fejleszt a motor. Bár ebben határozottan van valami, mégsem szabad ezt úgy felfogni, hogy ha négyhengeres vagy hathengeres motorunkra a gyárilag szerelt egyetlen helyett két vagy három pompás Solexet „akasztunk", úgy máris megoldottuk a sebesség titkát. Ha erre vállalkozunk, úgy motorunk többnyire nem nagyobb, hanem kisebb teljesítményt fog nyújtani, aminek az az oka, hogy a motor tervezésénél, a vezérmű megoldásánál kell már tekintettel lenni a karburáció megoldására és vele a gázosítók számára, elhelyezésére. A karburáció maga rendkívül szövevényes kérdés, melyről köteteket írtak össze és mely még ma is rengeteg megoldásra váró kérdést vet fel. Ne tévesszük össze a karburációt a karburátorral, mert míg az előbbi folyóm A soros hathengeres motor egyetlen gázosítója képtelen egyenletes hengertöltést biztosítani, a távolabb fekvő hengerek gyengébb gázkeveréket kapnak. Hár, mely rengeteg körülménytől függ, addig az utóbbi egyszerű automobilalkatrész. A jó karburátor még korántsem biztosít tökéletes karburációt, mert a gázosítás, helyesebben a motornak gázzal való ellátása nemcsak a gázosító típusától és műszaki megoldásától függ, hanem nagy szerepet játszik benne a szívórendszer kiépítése, a Disz vagy hasznos kellék a többhengeres motorok iker ,vagy hármas gázosítója, szívóvezeték alakja és belvilága, törött vagy töretlen volta és nem utolsó sorban üzemi hőmérséklete. Ezek a körülmények azonban igen szerves összefüggésben vannak a vezérmű-beállítással, a szelepek nyitásának, zárásának, valamint összenyitásának időzítésével, látjuk tehát, hogy a tökéletes karburáció eléréséhez a tervező mérnöknek két szívócsővel és két gázosítóval szerelt soros hathengeres motor szívórendszerének sémája, rengeteg körülményre kell figyelemmel lennie és már a tervezőasztalnál kell kiépítenie azt a rendszert, mely a teljesítmény, a takarékosság és egyéb itt fel nem sorolható szempont szolgálatában áll. A több karburátor célja: sportmotornál több éghető gázkeveréket szállítani a motorba, a túramotornál tökéletesíteni a gáz áramlását és vele a hengertöltést. Vegyük előbb a hat- vagy nyolchengeres soros hengerelrendezésű motort bonckés alá. Sematikus ábránkon látjuk, hogy míg a karburátor szívótorkához igen közel elhelyezett hármas és négyes számú henger szinte közvetlenül kapja a keveréket, addig a távolabbi kettes és ötös, vagy éppen a „sarkon túl" szerénykedő egyes és hatos henger igen hosszú úton kénytelen beszippantani a keveréket. Érthető, hogy a gyengébb töltésben részesülő távolabbi hengerek teljesítménye nem tarthat lépést a tökéletes töltésben részesülő közeli hengerek teljesítményével, hiszen akármilyen forró is a szívócső, a benne lejátszódó lüktető folyamat következtében a gáz egy része lecsapódik és mire a távoli hengerekbe jut, gyengült. Gazdagabb keveréket szállító karburátorbeállítással ugyan sikerül benzinben gazdagabb keveréket juttatni a távolabbi hengerekbe és vele teljesítményüket növelni, ebben az esetben azonban a közeli hengerek már túl gazdag keveréket kapnak és amint mondani szokták „megfulladnak". Látjuk tehát, hogy ha egyenletes gázadagolást akarunk elérni, úgy a két gázosítós megoldáshoz kell folyamodnunk, amikor is a két három-három hengerből álló csoportnak megvan a maga külön gázosítója. Az ikergázosítós megoldás lényegesen simább üzemet biztosít, a motor sokkal egyenletesebben pörög. Ismerünk három gázosítóval szerelt soros hathengeres motorokat, túramotor esetén ezt bátran túlzásnak nevezhetjük, ezzel szemben sportmotornál nagyon is indokolt a gázosító-trió „felléptetése". A sportmotornál ugyanis az a lényeg, hogy minél több gázt juttassunk a hengerekbe. A fejlesztett kalóriák ugyanis arányban vannak a beszívott gáz súlyával, mert hiszen a motor szerepe nem más, mint az üzemanyagban rejlő kémiai energiát mechanikai munkává alakítani át. Minél több gázt égetünk el az időegység alatt a motorban, annál több munkát kapunk. Ezt a célt szolgálja a fordulatszám, a hengerűrtartalom növelése és bizonyos vonatkozásban a kompresszióarány fokozása is. A sportmotor hatalmas fordulatszámával és rendkívüli étvágyával egyetlen gázosító képtelen lépést tartani, köznapi hasonlattal élve azt mondhatjuk, hogy az éhes embert két vagy három szájon keresztül hamarább tudnák jóllakatni, mint egyetlen szájon. Embernek nem tudunk ráadás szájakat kölcsönözni, a sportmotorra azonban akár hengerenként is adományozhatunk egy-egy gázosítót, hogy tökéletesebben lakassuk jól. A hathengeres sportmotorok nagy része három gázosítóval van ellátva. Egy-egy hengerpárnak külön-külön gázosítója van. A többgázosítós motor érdekes sajátsága, hogy a két vagy három gázosító beállítása nem teljesen egyforma, éppen ezért a két vagy három karburátor beszabályozása nem egyszerű feladat, különösen az üresjárat állításánál kell fokozott gonddal eljárni. Ha ugyanis a karburátorok nincsenek tökéletesen szinkronizálva, úgy lehetetlenség sima üresjáratot biztosítani és a motor kívánatos sima és lassú pörgés helyett rángatni fog. Sokat segít a szívócsövek összekapcsolása vékony kiegyenlítő csővezetékkel. A két vagy három karburátor — mint látjuk — korántsem dísz, hanem igen komoly a szerepük. A ZBRONCSTÓL SÍRZÓFEJIG minden használt motorkerékpár alkatrészt iSOLCSÓbban vehet az ország legnagyobb telepén MOTORBONTÓ REICHFELD, V., Visegrádi u. 11a szuterén Telefon: 127-906 lltvenetíík, Hegyvenetíík, soffőrjelöltek, csak országunk legmoder- VIKTÓRebb, egyetlen törvényszékileg bejegyzett tanúri Felvételi iroda: Andrássy út 2. IA AUTÓSZAKISKOLÁBAN akt . Telefon: 120-814. 1 2 3 4 5 6 II__II__II___II__II___II lio un un un — 4 — KOPPÁNYInál raktárról kaphat: Új (350-es )és használt VICTORIA, használt SUNBEAM motorkerékpárokat, Castrol, Vacuum-olajokat, Noris fényszórót és részeit, kitűnő angol láncokat és sok mindent amire motorosnak szüksége van. Sunbeam, Victoria-service és alkatrészek DESSEWFFY U. 47. TEL.: 110-824