Autó Motor, 1940 (12. évfolyam, 1-12. szám)

1940-01-15 / 1. szám

HÁNY GÁZOSÍTÓ? K­i nem nézett már sportkocsi gépház­tetője alá és nem csodálkozott azon a két vagy három gázosítón, mely a hengereket táplálja? Általában a legtöbben azt hiszik, hogy minél több a gázosító, annál gyorsabb a kocsi, annál nagyobb erőt fejleszt a motor. Bár ebben határozottan van valami, mégsem szabad ezt úgy felfogni, hogy ha négyhengeres vagy hathengeres motorunkra a gyárilag szerelt egyetlen helyett két vagy három pompás So­­lexet „akasztunk", úgy máris meg­oldottuk a sebesség titkát. Ha erre vál­lalkozunk, úgy motorunk többnyire nem nagyobb, hanem kisebb teljesít­ményt fog nyújtani, aminek az az oka, hogy a motor tervezésénél, a vezérmű megoldásánál kell már tekintettel lenni a karburáció megoldására és vele a gázosítók számára, elhelyezésére. A karburáció maga rendkívül szöve­vényes kérdés, melyről köteteket írtak össze és mely még ma is rengeteg megoldásra váró kérdést vet fel. Ne tévesszük össze a karburációt a kar­burátorral, mert míg az előbbi folyóm A soros hathengeres motor egyetlen gázo­­sítója képtelen egyenletes hengertöltést biztosítani, a távolabb fekvő hengerek gyengébb gázkeveréket kapnak. Hár, mely rengeteg körülménytől függ, addig az utóbbi egyszerű automobil­alkatrész. A jó karburátor még koránt­sem biztosít tökéletes karburációt, mert a gázosítás, helyesebben a motornak gázzal való ellátása nemcsak a gázo­sító típusától és műszaki megoldásától függ, hanem nagy szerepet játszik benne a szívórendszer kiépítése, a Disz vagy hasznos kellék a többhengeres motorok iker ,vagy hármas gázosítója, szívóvezeték alakja és belvilága, törött vagy töretlen volta és nem utolsó sor­ban üzemi hőmérséklete. Ezek a körül­mények azonban igen szerves össze­függésben vannak a vezérmű-beállítás­­sal, a szelepek nyitásának, zárásának, valamint összenyitásának időzítésével, látjuk tehát, hogy a tökéletes karbu­ráció eléréséhez a tervező mérnöknek két szívócsővel és két gázosítóval szerelt soros hathengeres motor szívórendszerének sémája, rengeteg körülményre kell figyelemmel lennie és már a tervezőasztalnál kell kiépítenie azt a rendszert, mely a telje­sítmény, a takarékosság és egyéb itt fel nem sorolható szempont szolgála­tában áll. A több karburátor célja: sportmotor­nál több éghető gázkeveréket szállí­tani a motorba, a túramotornál töké­letesíteni a gáz áramlását és vele a hengertöltést. Vegyük előbb a hat- vagy nyolc­­hengeres soros hengerelrendezésű mo­tort bonckés alá. Sematikus ábránkon látjuk, hogy míg a karburátor szívó­torkához igen közel elhelyezett hármas és négyes számú henger szinte köz­vetlenül kapja a keveréket, addig a távolabbi kettes és ötös, vagy éppen a „sarkon túl" szerénykedő egyes és hatos henger igen hosszú úton kényte­len beszippantani a keveréket. Érthető, hogy a gyengébb töltésben részesülő távolabbi hengerek teljesítménye nem tarthat lépést a tökéletes töltésben ré­szesülő közeli hengerek teljesítményé­vel, hiszen akármilyen forró is a szívó­cső, a benne lejátszódó lüktető folya­mat következtében a gáz egy része le­csapódik és mire a távoli hengerekbe jut, gyengült. Gazdagabb keveréket szállító karburátorbeállítással ugyan sikerül benzinben gazdagabb keveré­ket juttatni a távolabbi hengerekbe és vele teljesítményüket növelni, ebben az esetben azonban a közeli hengerek már túl gazdag keveréket kapnak és amint mondani szokták „megfullad­nak". Látjuk tehát, hogy ha egyenletes gázadagolást akarunk elérni, úgy a két gázosítós megoldáshoz kell folya­modnunk, amikor is a két három-három hengerből álló csoportnak megvan a maga külön gázosítója. Az ikergázosí­­tós megoldás lényegesen simább üze­met biztosít, a motor sokkal egyenle­tesebben pörög. Ismerünk három gázosítóval szerelt soros hathengeres motorokat, túramotor esetén ezt bátran túlzásnak nevezhet­jük, ezzel szemben sportmotornál na­gyon is indokolt a gázosító-trió „fel­léptetése". A sportmotornál ugyanis az a lényeg, hogy minél több gázt jut­tassunk a hengerekbe. A fejlesztett kalóriák ugyanis arányban vannak a beszívott gáz súlyával, mert hiszen­ a motor szerepe nem más, mint az üzem­anyagban rejlő kémiai energiát mecha­nikai munkává alakítani át. Minél több gázt égetünk el az időegység alatt a motorban, annál több munkát kapunk. Ezt a célt szolgálja a fordulatszám, a hengerűrtartalom növelése és bizonyos vonatkozásban a kompresszióarány fo­kozása is. A sportmotor hatalmas for­dulatszámával és rendkívüli étvágyá­val egyetlen gázosító képtelen lépést tartani, köznapi hasonlattal élve azt mondhatjuk, hogy az éhes embert két vagy három szájon keresztül hamarább tudnák jóllakatni, mint egyetlen szájon. Embernek nem tudunk ráadás­ szájakat kölcsönözni, a sportmotorra azonban akár hengerenként is adományozha­tunk egy-egy gázosítót, hogy tökélete­sebben lakassuk jól. A hathengeres sportmotorok nagy része há­rom gázosítóval van ellátva. Egy-egy hen­gerpárnak külön-kü­lön gázosítója van. A többgázosítós motor érdekes sa­játsága, hogy a két vagy három gázo­sító beállítása nem teljesen egyforma, éppen ezért a két vagy három karbu­rátor beszabályozása nem egyszerű feladat, különösen az üresjárat állítá­sánál kell fokozott gonddal eljárni. Ha ugyanis a karburátorok nincsenek tö­kéletesen szinkronizálva, úgy lehetet­lenség sima üresjáratot biztosítani és a motor kívánatos sima és lassú pör­gés helyett rángatni fog. Sokat segít a szívócsövek összekapcsolása vékony kiegyenlítő csővezetékkel. A két vagy három karburátor — mint látjuk — korántsem dísz, hanem igen komoly a szerepük. A Z­BRONCSTÓL SÍRZÓFEJIG minden használt motorkerékpár alkatrészt i­SOLCSÓbban vehet az ország legnagyobb telepén MOTORBONTÓ REICHFELD, V., Visegrádi u. 11a szuterén Telefon: 127-906 lltvenetíík­, Hegyvenetíík, soffőrjelöltek, csak országunk legmoder- VIKTÓR­­ebb, egyetlen törvényszékileg bejegyzett tanúri Felvételi iroda: Andrássy út 2. IA AUTÓSZAKISKOLÁBAN akt . Telefon: 120-814. 1 2 3 4 5 6 II__II__II___II__II___II lio un un un — 4 — KOPPÁNYInál raktárról kaphat: Új (350-es )és használt VICTORIA, használt SUNBEAM motorkerék­párokat, Castrol, Vacuum-olajo­­kat, Noris fényszórót és részeit, ki­tűnő angol láncokat és sok mindent amire motorosnak szüksége van. Sunbeam, Victoria-service és alkatrészek DESSEWFFY U. 47. TEL.: 110-824

Next