Autó Motor, 1942 (14. évfolyam, 1-12. szám)

1942-01-15 / 1. szám

MEGJELENIK MINDEN HÓ 15-ÉN ELŐFIZETÉSI ÁRA EGY ÉVRE 3 P. KÜLFÖLDRE 5 PENGŐ CSAK EGÉSZ ÉVES ELŐFIZETÉSEKET FOGADUNK EL A LEGRÉGIBB MAGYAR MOTORSPORTLAP , /. SZERKESZTŐSÉG ÉS KIADÓHIVATAL B­U­D­A­P­E­S­T, V., P­H­Ö­N­I­X­ U­T­C­A 12. S­Z­Á­M HIVATALOS ÓRA: 9-10-16.­­ TELEFON: 115-093 POSTATAKARÉKPÉNZTÁRI CSEKKSZÁMLASZ.:48.438 24 "7"// 1. SZÁM XIV. ÉVFOLYAM BUDAPEST, 1942 JANUÁR 15 A SZERKESZTI ÉS KIADJA: KRAMER JENŐ ! N­em értjük, nem értjük. Mit jelent orvosi nyelven az, ha valakit „nem túl illumináltnak" találnak. Pe­dig ezt állapította meg egy úrvezető­ről a minap a hatósági orvos, aki — mármint az úrvezető — a hajnali órák­ban elgázolt egy újságosasszonyt. Hogy az úrvezető mit keresett hajnal­ban és grófi házaspárral súlyosbítva kocsijával az utcán, nem kutatjuk, hi­szen lehet, hogy hivatalos útját vé­gezte. Ez nem fontos és nem is érde­kes, sőt: nem reánk tartozik. De le kell végre szögeznünk álláspontunkat arról, hogy hatósági szempontból ki az illuminált és ki nem az. Ezt egy­szerű rátekintéssel, úgynevezett orvosi Blickdiagnózissel, vagy a patikárusok „ad oculos" rendszerével megállapí­tani nem lehet. Mert akkor jön az efajta kifejezés, hogy „nem túl" illu­­minált. Pedig büntetőjogi szempontból igen nagy jelentőségű az a körül­mény, hogy valaki részegen ült a kor­mány mellé, vagy józanul. Vagy­­ „nem túl" illuminált állapotban. Hogy mit jelent a nem túl illuminált kifejezés, ugyan ki tudja megmondani. Talán annyit, hogy a vezetőnek a jó­kedve nem volt oly­an széles, mint a szalag a falusi násznagy fejbelijén? Ki tudja. De­­ vannak csalhatatlan orvosi módszerek, amelyek a besze­­rzettség fokát pontos és számszerű vérvizsgálattal állapítják meg. Mint például Németországban teszik, ahol a vizsgálati jegyzőkönyvhöz, a vád­indítványhoz mellélüik az orvosi lele­tet, mely szerint a vádlott vérében ennnyi meg ennyi milligramm alkoholt találtak. És hogy tévedés ne legyen a dologban, még azt is megállapítják, hogy az illető átlagban havonta meny­nyi alkoholt szokott fogyasztani. Mert hiszen másképpen reagál a szeszre a mindig józan, másképpen az, aki reg­gelire barackot kávézik. Nem lehetne nálunk is bevezetni ezt a csalhatatlan és számszerű eredmé­nyeket nyújtó módszert? Ez megnyug­tatná nemcsak az ítélkező bíróságot, hanem megnyugtatna mindenkit, aki a kormány mellett ül és a sorsa attól függ, hogy a hatósági orvos a baleset okozta izgalmat mennyiben téveszti össze a szesz okozta izgalommal. Mert hiszen­­ ez is lehetséges. * E­lvi jelentőségű döntést hozott a mi­nap a bíróság gázolási üggyel kapcsolatban. Felmentette a BESZKRT- ot a kártérítési kötelezetség ahol azo­n a címen, hogy az elgázolt szabályta­lanul kelt át meg nem engedett he­lyen az úttesten. Nagyon nagy, roppant jelentősége van ennek az ítéletnek. Az első ablak a veszélyes üzemhez címzett börtön celláján, melyben mindnyájan benne ülünk, akik magunk vezette gépjár­művön közlekedünk. A veszélyes üzem elve ugyanis kimondja, hogy baleset esetén a veszélyes üzemet folytató mindenben felelős, kivéve akkor, ha a balesetet a balesetet szenvedett okozta. Viszont — a fizika tudomá­nyára és a testek tehetetlenségének törvényére alig gondoltak — kimon­dották, hogy gépjárművet úgy kell vezetni, hogy az minden pillanatban azonnal megállítható legyen. A gép­­járművezető tehát minden esetben hi­bás, mert hiszen ha az adott pillanat­ban megállította volna a járművét, úgy nem következett volna be a bal­eset. A bíróság ítélete rés a régen bezárt ajtón. És közeledés a való élet felé. Közérdekű volna az ítéletet minél szélesebb körben ismertetni és ma­gyarázni. Hogy végre rájöjjenek a gyalogosok, hogy nemcsak a gépjár­művezetőknek kell vigyázniok. Hogy minden gyalogos a maga veszélyére lép az úttestre ott, ahol nem szabad és ha szabálytalanul közlekedve bal­eset érte, úgy nem kaphat jogsegélyt és nem részesülhet kártérítésben a nem vétkes gépjárművezető terhére. Ha ez átmenne a köztudatba, keve­sebb volna a baleset, jobban vigyáz­na minden gyalogos. És kevesebb dol­guk volna a sebészeknek, művégtag­üzemeknek és a bíróságoknak. ❖ I­lyenkor, a tél derekán évről évre foglalkoztunk a kérdéssel: mit hoz az új sportévad. Az idén alig foglal­kozhatunk ezzel a kérdéssel, mert az új évad nekünk aligha hoz valamit. És még azt sem lehet mondani, hogy ebben a KMAC a hibás, hiszen ma­ még a KMAC sem rendezhetne verse­nyeket. A KMAC-ról különben sem hal­lani semmit és bizony azt sem tudjuk, hogy várjon létezik-e még az Apponyi­­téren. Ha nem létezik, úgy nincsen mit ten­ni. Ha meg még létezik? Miért nem foglalkozik azzal a nagyfontosságú kérdéssel, mely a leventék motoros ki­képzésével kapcsolatos. Itt volna ten­nivaló és még pénzébe sem kerülne a magyar sportfőhatóságnak, viszont nagyot, értékeset és maradandót alkot­hatna a magyar motorosság és nem­zetvédelem érdekében. * A­nnak idején tisztelettel kértük a ha­tóságokat arra, hogy enyhítsék azt a tilalmat, mely a kerékpárosokat tiltja ki a főútvonalakról. Annak idején régen, amikor a főváros közlekedése teljes lendületben volt, amikor ezer­számra közlekedtek a gépjárművek, volt értelme ennek a rendelkezésnek. De ma, amikor negyedórákon át nem látni gépkocsit és vasárnapokon olyan üres az utcák sora, mint munkanélküli légtornász zsebe a hónap utolsó nap­ján, ma talán meg lehetne engedni azt, hogy a doktor úr, a bankcégve­zető úr, a kijelölt suszter úr a főútvo­nalon is közlekedhessék a kerékpár­jával, melyet hajdani DKW-ja vagy Mercedese helyett használ. És ne le­gyen kénytelen mellékutcák útvesztő­jében evickélni. Ugyanakkor helyénvaló volna leg­alább a téli időszakban felfüggeszteni a teherkocsi tilalmat. A mellékutcák nagy részét nem tisztítják meg olyan gyökeresen a hótól, mint a főútvona­lakat. A szénszállító lovaskocs­i vi­szont ott kínlódnak a mellékutcák ma­rasztaló havában. A szénszállítás ma életbevágó jelentőségű. Nem lehetne egyszakaszos főkapitányi rendelettel megengedni, hogy amíg az utcák hó­val borítottak, addig a lóvontatású szeneskocsik a főútvonalat is hasz­nálhassák? Végeláthatatlan sorokban viszik a teherautókon az utánpótlást a keleti hadszíntérre. 3 — LET OLAJOK AUTOKEllÉKEK LAKOS ERZSÉBET ÉS TÁRSA I..ATTILA­ U.14

Next