Autó Motor, 1943 (15. évfolyam, 1-12. szám)

1943-01-15 / 1. szám

GONDOLATOK­­A MOTOR MELLETT! N­emcsak az emberek és állatok vilá­gában ismerünk faji különbsége­ke,­ hanem a motorok világában is. Hiszen ismerünk szorgalmas és lusta, hosszú- és rövidéletű konstrukciókat, takarékos és „költekező" típusokat. Annyiféle, annyi fajtájú, annyi külön­féle műszaki megoldású motor létezik szerte a világon, hogy ezen nem is sza­bad csodálkoznunk. Hiszen az utolsó hivatalosan kiadott, az 1932. évi világ­­statisztika szerint kereken 38 millió gépjármű közlekedett az öt világrész országútjain, ezek között akadhatott mindenféle „motornáció". Ha egy egy motor teljesítményét át­lagosan 10 lóerőnek vesszük, úgy a fent említett létszám annyit jelent, hogy összesen 380.000.000 lóerő szolgálja a szárazföldi gépjárműközlekedés céljait, természetesen nem sorolva a gépjár­művek sorába a végeredményben szin­tén gépjárműjellegű gőzmozdonyokat Ha a motorok teljesítményét csak egyet­len százalékkal sikerülne fokozni, úgy ez nem kevesebbet jelentene, mint 3.800.000 lóerőt, ami kétségtelenül te­kintélyes szám. Látjuk, mire képes a tömeg. A teljesítményfokozás nemcsak a po­litikusok kedvelt jelszava, hanem vesz­­tezőparipája a motorkonstruktőrnek is. És kétszeresen az, amikor arra az egyetlen sz­ázalékra gondolunk. A tel­­jesítményfokozás az az út, mellyel az eszményi motorhoz akarunk jutni, a teljesítőképes, a nemes anyagból a tö­kéletes formakészséggel megoldott konstrukcióhoz. Hogy a háborús viszonyoknak mi a befolyásuk, nem kutatjuk, de tény, hogy a jelenben főleg a kétütemű há­­za táján folyik hatalmas munka. Mert itt nyílik a legtöbb alkalom arra, hogy jobbat, egyre jobbat teremtsenek azok, akik munkaképességüket ennek a cél­nak a szolgálatába állították. Hiszen a kétütemű fejlődött a legtöbbet az el­múlt évek során és kézenfekvő, hogy újabb fejlesztésének mi sem áll útjá­ban. Hiszen kötetekre rúgna a meg­számlálhatatlanul sok kétütemű szaba­dalom ismertetése és talán még többre lehetünk elkészülve a jövőben, mert a mai kétütemű konstrukció bármennyire is kiforrottnak látszik, korántsem az és még beláthatatlan jövő előtt áll. A megfelelő fémanyagok alkalmazá­sával már-már elértünk a megbízható­ság, hosszú élettartam és üzembiztos­ság csúcsára, a teljesítőképesség dol­gában azonban talán még csak a fele­­úton vánszorgunk annak ellenére, hogy az elmúlt években ugrásszerűen fo­gyott az a hosszú út, mely a tökéletes­ségig vezet. Felvetődik a kérdés: ho­gyan lehet a teljesítményt, a nyert ló­erőszámot fokozni? A motor hajtóerejét az üzemanyag szolgáltatja, a benzin, a benzol és en­nek szeszes keverékei. Akár szénből,­­ akár kőolajból készül a hajtóanyag, kilogrammonként körülbelül 10.000 ka­lóriát képes fejleszteni, amiből legfel­jebb 35%-ot tudunk hasznosítani, a többi elvész anélkül, hogy munkára volna átváltoztatható. Hogy erre a pré­­dálásra vagyunk kényszerítve, abban nem az üzemanyag a hibás, hanem a motor fémanyaga. A ma használatos fémanyagok ugyanis többet nem bír­nak el, mert elolvadnának. A motor fémanyagai ma bizonyos normák alapján készülnek, egyelőre kevés kilátással arra, hogy merőben új anyagok, soha nem remélt hőellen­állású és szilárdságú anyagok alkal­mazásával ezt a 35%-ot lényegesen ha­ladhassuk túl. A teljesítmény fokozásának ma két módját ismerjük, a fordulatszám és a hengertöltés mennyiségének növelését. Mindkét lehetőség erősen korlátolt, mindkét tényező egyben egymástól is függ, mert a fordulatszámot nem lehet fokozni anélkül, hogy a hengertöltés mennyiségét növelnék, ugyanakkor gondoskodni kell az égés folyamatá­nak gyorsításáról is, ami csak bizo­nyos­ határokon belül lehetséges. A hengertöltés elméletileg eggyel egyenlő, ami annyit jelent, hogy az egyliteres űrtartalmú hengerbe egy li­ternyi gázt tudunk beszívatni. A gya­korlatban azonban más a helyzet, a CONTINENTAL GUMMIÁRU KERESKEDELMI K.F.T. BUDAPEST, V., SZÉCHENYI-RAKPART 19. TELEFON: 122-042 — 3 — RIV HENGER­GÖRGŐS­CSAPÁGYAK

Next