Magyar Auto Touring, 1937 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1937-01-01 / 1. szám

A MAGYAR TOURING CLUB A BSE MOTORSPORT-SZAKOSZTÁLYA A B. Sz. K. Rt. SPORTREPÜLŐ EGYESÜLET A GYŐRI AUTOMOBIL ÉS MOTOR CLUB A SOMOGY MEGYEI AUTOMOBIL CLUB A KISPESTI ATHLETIK­AI CLUB MOTORSPORT-SZAKOSZTÁLYA — HIVATALOS LAPJA — Szerkesztőség és kiadóhivatal (Redaction & Administration), Budapest, IX., Lónyay ucca 18/a. — Telefon: I—853—%. Fel­elős szerkesztő és kiadó: WEILER ISTVÁN. Megjelenik havonta egyszer, minden hó elején. Előfizetési ár 1937 január 1-től egy évre belföldre 2.51­ pengő portóval, külföldre 4.— pengő portóval. Az előfizetés bármikor meg­kezdődhetik és 12 hónapon át tart. Csak évi előfizetést és csak a közvetlenül beküldöttet fogadjuk el. A lap kapható: Budapesten minden IBUSz-pavillon­ban és az utcai lapárusí­tóknál, vidéken az IBUSz-pavillonokban, számonként 30 fillérért. Kéziratokat vissza nem küldünk. Csak megcímzett és felbélyegzett­­borítékkal érkezett levelekre válaszolunk­ Mit végez az olaj télen, a motorban írta: Streichammer Antal, az állami sofőriskola tanára A kenés költségei az autó fenntar­tási költségeinek alig 2%-át teszik ki, tehát nem érdemes és nem is szabad a kenési költségeknél minden áron megtakarításokra törekedni,­­ mert az rendszerint a megnövekedett javítási számlánál kellemetlenül szo­kott kifejezésre jutni. Mint minden gépnél, úgy — az autónál is — a gépi berendezés élet­tartamának növelése érdekében, ke­néssel kell az egymáson és egymás­ban elcsúszó és forgórészek súrló­dását, melegedését mellőzni, a gép ölsúrlódási (káros) munkáját csök­kenteni. Hogy a kenőanyag rendeltetéséne­k megfeleljen,, bizonyos gyakorlati követelményeket támasztanak tulaj­donságaival szemben, amelyeket a viscoisiitás, hőállóképesség (thermo­­stabilitás), tisztaság­­por, korom, sav, benzin és vízmentesség jelsza­vaival lehetne megjelölni. Az olaj a motorban hideg-meleg állapotában egyaránt el kell, hogy lássa feladatát, sűrű folyása (visco­­sitása) azonban a szélsőségesen vál­tozó hőfokoktól függ: ez már a nyári üzemnél gondot okoz, de méginkább és különösen télen, amikor a külső alacsony hőfoknál (pl. — 10°C-nál) még folyósnak kell lennie, míg át­melegedve a karterben (például tel­jes terhelésnél) 80°C-m­ál még tapad­nia­­kell, nehogy kiszoruljon a ke­nendő felületekről (csapágyak) és el ne égjen­­a dugattyú felső gyűrűi­nél, vagy fenekén. További nehéz­ség, hogy az olaj eredetileg bármi­lyen tiszta is, üzemben piszkos lesz. Az út pora ellen a karburátorra szerelt légszűrőkkel védekezünk. Az olaj elégéséből származó kemény kotromképződés sok kárt tesz a mo­tor belsejében, mert idő előtt kikop­tatja a dugattyúkat, hengereket, csapágyakat stb. Ez ellen olajcse­rével és olyan kenőanyag használa­tával védekezünk, amely puhaiko- FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA Előfizetési díj 12 számra portóval 2­50 pengő Postabefizetőlapot küld a Kiadóhivatal Ezen árban bennfoglal­tati­k e drágább árú, albumszerű Karácsonyi szám is i romképződésre hajlamos. Az olajhoz került víz (vízgőz) emulziót képeznek, eb­ből oxydációs termék, iszapképző­dés a Skarter fenekén, az olajcsator­­nák eltömődése és több más zavar is származhatik. Itt is olajcsere, il­letve preventive védekezés azzal, hogy az olajtól a vizet távoltartjuk. Az olajban levő, vagy ott képződött sav támadná a gépezet finoman megmunkált fémes felületeit, korro­­siókat, idő előtti pusztulást vonn maga után. A motor indításának megkönnyítésére szolgáló ú. n. »szi­­vatóik«, különösen, ha előírás elle­nére huzamosabban használjuk azo­kat, az olaj higulását okozhatják. De a hidegen járatott motornál is a hengerbe jutó cseppfolyós tüzelő­anyag, elrontja az olaj kenőképes­­ségét (olajhigulás veszélye). Mindezek a jelenségek kihatásuk­ban bizonyos idő, vagy kilométer le­futása után, a motor nagyobb meg­­károsodásának elkerülése érdekében, szükségessé teszik az olajcserét. Azt mondhatnék olajcsere után, igen há­lásnak mutatkozik a motor; az az érzésünk, mintha új erőre kapott volna, alig ismerünk reá, rugalma­sabb, fiatalabb lesz. Körülbelül 2—3000 kilométer után cserélünk olajat, — ,a motor nagy­sága és olajromlása szerint — mi­nek utána megnéztük az olaj állás­­mutatónál a színét, folyósságát és por­ korom tartalmát. E célból a meleg motorból kien­gedjük az olajat, kevés friss olajjal a motort járatva, kimossuk azt, majd pedig kellő mennyiségű és jó­ k Mélyen tisztelt olvasóinknak boldog újévet kívánunk !

Next