Magyar Auto Touring, 1937 (8. évfolyam, 1-12. szám)
1937-01-01 / 1. szám
A MAGYAR TOURING CLUB A BSE MOTORSPORT-SZAKOSZTÁLYA A B. Sz. K. Rt. SPORTREPÜLŐ EGYESÜLET A GYŐRI AUTOMOBIL ÉS MOTOR CLUB A SOMOGY MEGYEI AUTOMOBIL CLUB A KISPESTI ATHLETIKAI CLUB MOTORSPORT-SZAKOSZTÁLYA — HIVATALOS LAPJA — Szerkesztőség és kiadóhivatal (Redaction & Administration), Budapest, IX., Lónyay ucca 18/a. — Telefon: I—853—%. Felelős szerkesztő és kiadó: WEILER ISTVÁN. Megjelenik havonta egyszer, minden hó elején. Előfizetési ár 1937 január 1-től egy évre belföldre 2.51 pengő portóval, külföldre 4.— pengő portóval. Az előfizetés bármikor megkezdődhetik és 12 hónapon át tart. Csak évi előfizetést és csak a közvetlenül beküldöttet fogadjuk el. A lap kapható: Budapesten minden IBUSz-pavillonban és az utcai lapárusítóknál, vidéken az IBUSz-pavillonokban, számonként 30 fillérért. Kéziratokat vissza nem küldünk. Csak megcímzett és felbélyegzettborítékkal érkezett levelekre válaszolunk Mit végez az olaj télen, a motorban írta: Streichammer Antal, az állami sofőriskola tanára A kenés költségei az autó fenntartási költségeinek alig 2%-át teszik ki, tehát nem érdemes és nem is szabad a kenési költségeknél minden áron megtakarításokra törekedni, mert az rendszerint a megnövekedett javítási számlánál kellemetlenül szokott kifejezésre jutni. Mint minden gépnél, úgy — az autónál is — a gépi berendezés élettartamának növelése érdekében, kenéssel kell az egymáson és egymásban elcsúszó és forgórészek súrlódását, melegedését mellőzni, a gép ölsúrlódási (káros) munkáját csökkenteni. Hogy a kenőanyag rendeltetésének megfeleljen,, bizonyos gyakorlati követelményeket támasztanak tulajdonságaival szemben, amelyeket a viscoisiitás, hőállóképesség (thermostabilitás), tisztaságpor, korom, sav, benzin és vízmentesség jelszavaival lehetne megjelölni. Az olaj a motorban hideg-meleg állapotában egyaránt el kell, hogy lássa feladatát, sűrű folyása (viscositása) azonban a szélsőségesen változó hőfokoktól függ: ez már a nyári üzemnél gondot okoz, de méginkább és különösen télen, amikor a külső alacsony hőfoknál (pl. — 10°C-nál) még folyósnak kell lennie, míg átmelegedve a karterben (például teljes terhelésnél) 80°C-mál még tapadniakell, nehogy kiszoruljon a kenendő felületekről (csapágyak) és el ne égjena dugattyú felső gyűrűinél, vagy fenekén. További nehézség, hogy az olaj eredetileg bármilyen tiszta is, üzemben piszkos lesz. Az út pora ellen a karburátorra szerelt légszűrőkkel védekezünk. Az olaj elégéséből származó kemény kotromképződés sok kárt tesz a motor belsejében, mert idő előtt kikoptatja a dugattyúkat, hengereket, csapágyakat stb. Ez ellen olajcserével és olyan kenőanyag használatával védekezünk, amely puhaiko- FIZESSEN ELŐ LAPUNKRA Előfizetési díj 12 számra portóval 250 pengő Postabefizetőlapot küld a Kiadóhivatal Ezen árban bennfoglaltatik e drágább árú, albumszerű Karácsonyi szám is i romképződésre hajlamos. Az olajhoz került víz (vízgőz) emulziót képeznek, ebből oxydációs termék, iszapképződés a Skarter fenekén, az olajcsatornák eltömődése és több más zavar is származhatik. Itt is olajcsere, illetve preventive védekezés azzal, hogy az olajtól a vizet távoltartjuk. Az olajban levő, vagy ott képződött sav támadná a gépezet finoman megmunkált fémes felületeit, korrosiókat, idő előtti pusztulást vonn maga után. A motor indításának megkönnyítésére szolgáló ú. n. »szivatóik«, különösen, ha előírás ellenére huzamosabban használjuk azokat, az olaj higulását okozhatják. De a hidegen járatott motornál is a hengerbe jutó cseppfolyós tüzelőanyag, elrontja az olaj kenőképességét (olajhigulás veszélye). Mindezek a jelenségek kihatásukban bizonyos idő, vagy kilométer lefutása után, a motor nagyobb megkárosodásának elkerülése érdekében, szükségessé teszik az olajcserét. Azt mondhatnék olajcsere után, igen hálásnak mutatkozik a motor; az az érzésünk, mintha új erőre kapott volna, alig ismerünk reá, rugalmasabb, fiatalabb lesz. Körülbelül 2—3000 kilométer után cserélünk olajat, — ,a motor nagysága és olajromlása szerint — minek utána megnéztük az olaj állásmutatónál a színét, folyósságát és por korom tartalmát. E célból a meleg motorból kiengedjük az olajat, kevés friss olajjal a motort járatva, kimossuk azt, majd pedig kellő mennyiségű és jó k Mélyen tisztelt olvasóinknak boldog újévet kívánunk !