Auto-Traktor, 1932 (3. évfolyam, 3-9. szám)
1932-03-01 / 3. szám
AUTO-TRAKTOR MEZŐGAZDASÁGI GÉP ÉS MŰSZAKI SZAKLAP AUTO-TRACTOR, AGRICULTURAL MACHINERY & TECHNICAL REVIEW AUTO-TRAKTOR, ZEITSCHRIFT FÜR LANDW.-MASCHiNEN UND TECHNISCHE-GERÁTE AUTO-TRACTOR, REVUE TECHNIQUEMACHINES AGRICOLES - AUTO-TRAKTORMATERIAL TECHNIQUE III. ÉVFOLYAM BUDAPEST, 1932 MÁRCIUS HÓ 3. SZÁM A FOLYÓIRAT MEGJELENIK HAVONTA. * Előfizetési ára egy évre 5 pengő. Egyes szám ára 40 fillér. Hirdetési árak: 1 hasáb /«/«-soronként (90 mm széles hasábon) 50 fillér, a borítéklapon külön árak. Apróhirdetés szavanként 10 fillér, vastag betűkkel 20 fillér. A Magyar Üzemi Gépjármű Egyesület megalakulása A Magyar Touring Club eddigi működésében állandóan érezte azt a hiányt, melyet a magyar automobilizmus gazdasági alapon való szervezetlenségejelent. A teherautótulajdonosok, kik mint foglalkozásuk űzésénél nélkülözhetetlen segédeszközt használják autóikat ugyan, legtöbb esetben tagjai valamelyik érdekképviseletnek, amilyen pl. a GyOSz, az OMKE, OMGE, Szövetkezetek Szövetsége, Ipartestületek, stb. Ezeknél a szervezeteknél azonban az autókérdés csak egy kisebb-nagyobb tagcsoportnak parciális érdeke lévén, tevékenységükben teljesen alárendelt szerepet játszik és így nem részesülhet olyan figyelemben, valamint abban a kellő szerveket és anyagi eszközöket is megkívánó szakszerű kezelésben, amilyent a kocsitulajdonosok érdeke megkövetel. Ennek az állapotnak súlyos következményeit az üzemi gépjárműtulajdonosok lépten-nyomon tapasztalhatják azoknál a minduntalan felmerülő különféle nehézségeknél, melyekkel megfelelő érdekképviselet hiányában egyénenként küzködnek, nagyon sokszor eredménytelenül. A helyzet fonáksága azonban talán legszembeszökőbb módon abban nyilvánul meg, hogy megfelelő szervezet hiányában olyan hatalmas gazdasági érdekeltség, mint az üzemi gépjárműtulajdonosok csoportja, mely 5000 teherautót tart üzemben, több mint 10.000 embert foglalkoztat és1,8 millió ) közterhet visel ennek kapcsán, az általános szokástól eltérően nem jut szóhoz és így nem juttathatja érvényre álláspontját olyan kormányzati és törvényhozási intézkedések előkészítésénél, melyek legéletbevágóbb érdekeit érintik. Erre a körülményre különben 1928-ban az autóadótörvénnyel kapcsolatban összehívott egyik értekezleten kifejezetten rámutatott Hermann Miksa, az akkori kereskedelemügyi miniszter is. A mai helyzeten sürgősen változtatni kellett, mert a jelenlegi szervezetlenség már komolyan kezdte veszélyeztetni a gazdasági életünkben napról-napra fontosabb szerepet játszó üzemi gépjármű forgalmunk fejlődését. Változást és javulást csakis a szétforgácsolt érdekcsoportoknak olyan gazdasági alapon álló és a gyakorlati életben felvetődő idevágó kérdésekkel állandóan és szakszerűen foglalkozó érdekképviseletbe való tömörülés hozhat, amely a már létező autótestületekkel együttműködve, kifejezetten és kizárólag tagjainak a gépkocsitartással kapcsolatos érdekei védelmét szolgálja. Hasonló célkitűzéssel a nyugati országokban már mindenütt működnek az üzemi gépjárműtulajdonosok érdekképviseletei, melyeknek nemzetközi szövetsége, a Fédération Internationale des Transport Commerciaux par Auto Szerkesztőség és kiadóhivatal&Ftaction. St' Administration Budapest, IX., Lónyay utca 18/A. *' . Telefon : 853-96 A nem kért, de beküldött kéziratokat kiadódj*#'Nálunk nem-^em meg és nem küldi vissza. Az árjegyzékeket és leírásokat 'kiadóivatalunk minden érdeklődőnek elküldi, ha egy felülbélyegzett és megcímzett válaszborítékot e célra hozzánk beküldi. Hivatalos órák 8-tól 4-ig, mobile Párizsban székel. Ez már korábban felszólította a Magyar Touring Clubot a magyar üzemi gépjárműtulajdonosok megszervezésére és erre való tekintettel fel is vette ideiglenesen tagjai sorába. Miután a MTC a kérdést a meglévő nagyobb érdekképviseleti testületekkel megtárgyalta, az a vélemény alakult ki, hogy ezeknek bekapcsolásával egy önálló egyesület megalapítása kívánatos, melyet az összes alakulatok támogatni fognak. Így vállalkozott a Magyar Touring Club vezetősége a Magyar Üzemi Gépjármű Egyesület, röviden MÜGE megalakításának előkészítésére. A MÜGE f. hó 14-én tartotta a Magyar Touring Club helyiségeiban alakuló közgyűlését, melyen kimondotta megalakulását. Az alakuló közgyűlésen a magyar iparos- és kereskedőtársadalom számos reprezentatív cége képviseltette magát. Választások: Elnök: betöltetlen. Alelnökök: Havas Jenő, ifj- Horthy István és Linger János. Ügyvezető alelnök: Havas Jenő. A MÜGE programjára és működésére legközelebbi számunkban fogunk részletesen visszatérni. Érdeklődést és felvilágosítást ad a Magyar Touring Club főtitkársága, IV. Ferenc József tér, Gresham-palota. Telefon: Automata 808—10. Felelős szerkesztő és felelős kiadó WEILER ISTVÁN Főmunkatárs: BREUER ARMAND okt. gépészmérnök, tervsz. h. szakértő Redaction et administration du Journal pour la France k Paris: Villmomble (Seine) 33 Boulevard Papin Rédacteur: Mr. FRANCOIS LAMPL, Téléphone: Villmomble 639 K3!I^HHHE^55ESSE2ZZZZ83ZZmZ255255E3SESSHHHHD