Autó, 1923 (2. évfolyam, 1-24. szám)

1923-01-01 / 1. szám

1. szám • 13 j/lílie­ Az angol yacht- és csónakkiállítást az idén a »Royal Agricultural Hall«-ban rendezték meg, mivel a »White City«, illetve az »Olympia« csarnokait egyéb kiállítások foglalták el. A kiállítás mindössze tíz napig volt nyitva, november 14-től 24-ig és —amennyire a lapjelentésekből kivehető,­­ nem aratott valami rendkívüli sikert. Ennek oka főleg talán a kiállítás kissé félreeső fekvése volt, mert a kiállított anyag úgy minőség, mint mennyiség tekin­tetében érdekes és értékes. A bennünket különösebben érdeklő motoros csónakokon, hajómotorokon és felszerelési tárgyakon kívül mindennemű vitorlás yachtok és evezős járművek szerepeltek a kiállításon. A kiállított motorok és csónakok közt sok érdekes újdonság volt látható, különös jelentőséget azonban az a körülmény adott a kiállításnak, hogy a háború óta ezúttal első ízben talált az érdeklődő fix árakat. A pénz — mint mindenütt, ahol többé-kevésbé normális viszonyok álltak be, — Angliában is kezd stabilizálódni, ami viszont lehetővé tette a megbízható kalkulációt, így majd minden gyárt­mányt pontos ármegjelöléssel lehetett ellátni. Ez nagy mér­tékben fokozta a kiállítás kereskedelmi és ipari jelentőségét és érdekességét. Kisebb és egyszerűbb hajómotorokról lévén szó, termé­szetesen, ahogy az angolok nevezik, a semi-Diesel motorok állnak az előtérben. A fűtőanyaghiány és főleg a benzin­drágaság jelentkezik ezenkívül abban a körülményben, hogy a petróleum- és paraffinmotorok ismét tért hódítanak, illetve a legtöbb motort paraffinporlasztóval szerelnek föl. Az Aeromotors Ltd. BMW-motort állít ki, amely­nek árát 300 fontban szabta meg. A 45 —60 HP, paraffin­­porlasztóval is ellátott négyhengeres benzinmotor hossza: 135 cm., szélessége: 61 cm., a hengerek furata: 120 mm., lökete 180 mm. és 1100 fordulat mellett 60 lóerős maximális teljesítménye van, 800 fordulatnál pedig 45 HP. Ezt, hogy csónakba alkalmas legyen, leredukálják 400-ra. Kettős gyújtás, villamos indító, fenékszivattyú, irányváltó és nyomással működő kenés, teszik tökéletesebbé a motort. A paraffinelgázosító három úszókamrából áll, amelyek a gép jobboldalán, a porlasztóhoz csatlakoznak. A paraffin megolvasztásához szükséges meleget olaj szolgáltatja, amelyet egy szivattyú tart keringésben. A szivattyút viszont a baloldali függőleges tengelynek az a meghosszabbítása hajtja meg, amely a dinamót is hajtja. A dugattyúk alu­míniumból vannak s az egész gép működése csendes és rázkódásmentesen nyugodt, paraffinfogyasztása pedig maxi­málisan lóerőóránként: 320 gr. (Beavatottak bizonyára már ennyiből is rájöttek, hogy a BMW­ Bayerische Motor-Werke-t jelent, szóval, hogy az angol cég­­ német motort állít ki az angol kiállításon.) Az Astles Ltd. manchesteri cég reverzálható Duerr­­propellert és két hathengeres Studebarker motort állít ki 100, illetve 120 fontért. A 24 lóerős motorok furata: 89 mm., lökete: 127 mm. és 800-at fordulnak. A szivattyús kenés különös berendezése megengedi, hogy a motort esetleg tetszésszernű­ szög alatt megdöntsük. A két kiállított példány közt csak annyi a különbség, hogy az egyik automobil­kormánnyal és csatornás alapozással van ellátva, a másikat inkább csónakmotorszerűen képezték ki, lapos alapozással. A Bergins Launch & Engine Co. Ltd. szintén" paraffin­motorokat állít ki, még­p­edig egy kéthengeres 6—9 HP és egy négyhengeres 12—18 HP. A­ Kelwin-motort, amelyeknél a paraffinelgázosítót a kipuffogó gázai fűtik, még mielőtt a hangfogóba jutnának. Olcsóságával tűnik föl­­­­ viszonylag — a Bruntons Ltd. 6—8 HP, kétütemű motorja, amely irányváltóval, bronzpropellerrel és teljes felszereléssel sem kerül egészen 80 fontba. A cég különben specialista propel­lerekben, amelyekből nagyobb gyűjteményt mutatott be. Az ismert Comet Marine Motor Co. főleg ráakaszt­ható motoraival tűnik föl, amelyekből­­egész sorozatot állított ki. Ezek közül legolcsóbb egy egyhengeres 2—3 lóerejű kis motor, amely 67 mm. furattal és 65 mm. lökettel 900-at fordul és a csónakkal (egy négy és félméteres dinghy­­vel) együtt 80, illetve 78 fontért adják (90.000 koronáért), kivitel szerint. Ugyancsak ráakasztós motor a »Spinaway«, amely 1200 fordulattal 2 lóerőt produkál, az ára 30 font körül van, míg a 21/2 HP, egyhengeres, beépíthető típus ára 34 font. A »Penta«-motorokból is egész sorozatot mutat be a J. T. Donald glasgowi cég, még­pedig 2­2-től 36 HP-ig. Legérdekesebb talán az 1400 fordulatszámú, 3 x/2 lóerős ráakasztható típus, egymás fölött fekvő két hengerrel, amelyek a fejükkel néznek a csónak felé. A beépíthető típusok közül a 2V2 HP egyhengeres, 85 mm-es furatú és 100 mm. löketű, 800-at fordul. A nagyobb, többhengeres típusok közül többnek van paraffinelgázosítója, amelyet szintén a kipuffogó­ gázok fűtenek, legnagyobb a 110x130 mm-es furat-löketű 36 HP hathengeres. A nálunk is még békéből ismert Evinrude Motor Co. ezúttal több idegen eredetű motort is bemutat saját — különösen népszerű, ráakasztós — motorain kívül, így egy svéd gyártmányú Aabenraa, egyhengeres, gyújtófejes mo­tort, továbbá Scripps és Buffalo amerikai gyártmányokat. A kiállítás egyik érdekessége a Hotchkiss-féle hidrau- A londoni motorcsónak kiállítás Londoni motorcsónak­­kiállítás. A legkisebb használható cirkáló

Next