Autó, 1924 (3. évfolyam, 1-24. szám)

1924-01-01 / 1. szám

/ms— A 12/30 i. e. Brasier A Brasier automobilok azon kevésszámú francia márká­hoz tartoznak, amelyek külföldre nem exportálnak, azon egyszerű okból, mert a teljes termelést könnyedén felveszi a francia piac, amelynek egyik legbecsültebb márkája a Brasier. Helyzete az Franciaországban, mint egynémely balatonmelléki borfajtáé, amely vetekszik a tokajival, de sohasem kerülnek idegen asztalra, jóformán Budapesten sem ismerik őket. Ezt a kivételes pozíciót a Brasier auto­mobilok még az automobil hőskorában, mintegy húsz év­vel ezelőtt szerezték meg, amikor Thery, az ismert ver­senyző két izben is, 1904-ben és 1905-ben Franciaország számára szerezte meg a Grand Prix-t helyettesítő Gordon­ Benett versenyekben a győzelem pálmáját a legnemzetkö­zibb konkurenciával szemben, amely a német, francia, angol, belga, olasz és osztrák ipar legelső ,­képviselőiből állott. Mindkét évben egy Brasier kocsi vett részt és ez az egy, nemcsak végigfutott, hanem győzött is. A következő két évben már mint Grand Prix került eldön­tésre a nemzetek versenye s itt is mindkét év­ben a regularitás dija a Brasier cégnek jutott. Ezekkel a pompás eredményekkel a cég kiváló műszaki igazgatója, Henry Brasier befejezettnek nyilvánította cége kocsijainak versenyzési kar­rierjét s teljesen gyártmányainak tökéletesíté­sére és gyártelepének modern kiépítésére for­dította erejét. Komoly igyekezete s nagy ráter­mettsége biztosította a sikert. A népszerű «tréfle à couatre feuilles» gyártmány, amint francia hívei a gyári jelvény után nevezik, mindig a kor színvonalán maradt, sőt igen gyakran meg­előzte az általános haladást. Brasier volt az el­sők egyike, aki a vezetőülésből való indítás problémájával foglalkozott s már igen korán szerkesztett egy mechanikus indítókészüléket, amelyet egy em­eltyűkar elhúzásával lehet mű­ködésbe hozni. A kettős, majd az egyes hen­­gerblokköntvények és a hengerfejben elhelye­zett szelepek alkalmazásánál is a Brasier gyárát találjuk elsősorban. Ugyancsak Brasier volt az első, aki az egyoldalú dugattyúnyomás ellen­­súlyozására a hengeroldalt eltolva szerkesz­tette, amely újítása főleg Amerikában talált számos követőre. Motorjaival ez a kiváló techni­k­ais, magánemberek révén a versenyzéstől való visszavonulása után is pompás sikereket értek el, így elég a monacói motorcsónakversenyben elért világrekordokra hivatkozni. (Brasier-Des­­pujols-csónak 74 órakm.) A cég nem tért el sohasem régi elvétől, amely arra irányult, hogy komoly, erőteljes és min­den részletében tökéletes kocsit gyártson, ez­ért nem ritkaság Franciaországban 10—15 éves Brasier-kat üzemben látni, amelyek tulajdono­saiknak folytatólagos megelégedésére működ­nek. Igaz, hogy kevés konstruktőr van, aki mint a Brasier-művek, a múltban mindig gon­dosan gyűjtötte a tapasztalatokat, s csak azt alkalmazta kocsijain, ami próbáin mint töké­letes jutott keresztül. A legkiválóbb szakértők véleménye szerint a jövő kocsija a kétliteres, amely négy személyt könnyen szállít, hat személy szállítására is al­kalmas, gyors és keveset fogyaszt s Íme Bra­sier már itt áll egy ilyen kocsival a párisi sza­lonban, amely­ az összes igényeknek teljesen megfelel. Ennél a kétliteresnél, a cég hagyományainak megfelelőleg, nem tettek semmiféle engedményt a minőség kárára, ellentétben az újabb időben igen lábrakapott tendenciákkal, amelyek a legfontosabbnak a beszerzési ár kérdését tartják. A Brasier-kocsinál­ az acélfajták kiválogatása, azok sok­oldalú kipróbálása, a tökéletes működés és a feltétlen ki­cserélhetőség szempontjából való gondos és pontos meg­munkálás a legnagyobb tökélyre vitettek. Az alváz, amely arra van hivatva, hogy a legkülönbözőbb igényeknek megfelelő karoszériákat hordja, különösen erőteljes és méretei kényelmes, négy nagy üléssel és két pótüléssel bíró karosszériák elhelyezésére alkalmas. A kocsi teljes kerülete 4­ 25 m. X 070 m­. A karosszabilis terület 2'7 X 1 m., a tengelytáv 3'1 m., A keréktáv 1'4 m. A súly elegendő az uton való jó tapadás biztosítására. A motor négyhengeres 74 mm. furattal és 120 mm. lökettel, vagyis két liter hengerűrtartalmú s egybe van építve a sebességváltó szekrénnyel s három ponton fel­függesztve. A gyújtás, világítás, indítás és vízforgalom céljaira szolgáló szerkezetek mind be vannak tokozva. A kétliteres Brasier motorjának karburátor oldala A kétliteres Brasier motorjának kipuffogó oldala 1. szám

Next