Autó, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1925-01-01 / 1. szám

Jö — Molnár Ferenc nyilatkozik a pesti utcai forgalomról Mikor lesz rend Budapesten A budapesti utcai dzsungelről köteteket lehetne írni. Az ankétek egész sora zajlott már le a Királyi Magyar Automobil Clubban, a rendőrségen, különböző minisz­tériumokban. Értekeztek már az összes illetékesek együttesen is, de a nagy lelkiismeretességgel előkészí­tett tanácskozások sem javítottak lényegesen a nehéz szituáción. Budapest Európa egyik legérdekesebb városa, intéz­ményeinek nagy része a legmagasabb színvonalon áll, tele van tehetséges emberekkel s az utcai közlekedés kérdésében mégsem látunk javulást. Mi lehet a titka ennek a problémának? Kérdést intéztünk Molnár Ferenchez, a világhírű íróhoz, aki szivvel-lélekkel budapesti s talán a legalaposabb ismerője ennek a városnak s mind ennek a tetejébe még automobilista is, mondjon véleményt erről a rendkívül súlyos problé­máról. A nagyértékű nyilatkozatot itt adjuk: — Annak idején még mint újságíró foglalkoztam a közle­kedés problémájával és a Pesti Hírlapban igen sok cikket ír­tam róla. Már akkor sok mindent hibáztattam a forgalom terén, azonban ezek nag­yrészben változatlanok maradtak. Háború előtt sokat autóztam, igen kedveltem ezt a spor­tot, ugyannyira, hogy a soffőrvizsgát is letettem és így már akkor is figyelemmel kísértem a rendészet szabályait, a baleseteket és egyéb a forgalommal kapcsolatos dolgokat. Azt kérdezte tőlem, hogy mi a véleményem a pesti utcai forgalomról, nos tehát, én azt tartom, hogy addig nem lesz rend Budapesten, amíg kevés az autó. Igen, a kevés autó okozza a sok szerencsétlenséget és min­den bajt, amit a motorosoknak felrónak. Ugyanis, ha több lenne az autó, úgy a hivatalos körök és a közönség is job­ban figyelemmel kísérik majd az autóforgalmat. A hatóságok hathatósan nem gondoskodnak a sima for­galomról, a közönség pedig beszélgetve és újságot olvasva jár a legforgalmasabb pontokon is, így azután érthető a sok baleset. Páris utcáin állandóan egy autófolyam ömlik és ez az őrült forgalom a biztosítéka egyúttal annak, hogy rend van és a közönség fegyelmezett. Ott hozzá vannak szokva, hogy a járdáról lelépve szét kell nézni és a rendőr kérintése szerint kell igazodni, itt mindezt fumigálják. Pes­ten a mellékutcák nincsenek autóforgalomra berendezve. Gyerekek játszanak az úttesten és az emberek keresztül­mennek minden figyelem nélkül. Ha már most egy ilyen helyen végigrobog egy autó, elképzelhető az a felfordulás, amit csinál. Forgalmas utcában is megesik, hogy két percig nem jön autó, mikor azután nagy a forgalom, akkor se a soffőrök, se a közönség nincsenek kellőleg útbaigazítva és kioktatva. A viszonyok szerintem tehát csak akkor változnak meg, ha több lesz az autó Pesten, mert akkor mindenki rá lesz kényszerítve a rendre és fegyelemre. Nagy hiba azonkívül az is, hogy egy útvonalon többféle sebességű jármű közlekedik. Ezeket, ha vizsgáljuk, öt cso­portba oszthatjuk: Első a legkisebb sebesség. Ilyenek a lépésben haladó vontatókocsik. Második sebességi kategória lenne a lassú­­trappban haladó kocsik tömege. Ilyen az üres konflis vagy pedig a féderes teherkocsi. Harmadik a gyors ügetés, a legnagyobb városi kocsise­besség. Negyedik az autók, ötödik pedig a villamosok sebes­sége. A pesti utcán tehát ötféle menet van. Ez szintén nagy akadálya a forgalomnak, mert a lassújárású kocsik a többi járműveket akadályozzák a menetükben, folytonos kitérést és előzést követelve. Külföldön ezen a téren is más a helyzet. A főútvonalakról eltiltják a vontató teher­kocsikat és mellékutcákon járatják őket. Milyen más érzés autóval menni az Andrássy­ úton, mint pl. a Körúton. A fokozottabb szabályozás folytán a közlekedés sokkal gyor­sabb lesz. Párisban, ahol tudvalevőleg igen nagy az autóforgalom, állandóan ankéteznek az utca rendjének biztosításáról, ami­nek azután meg is van az eredménye. Az elmondottakon kivül még más oka is van annak, hogy a forgalom tele van zavarokkal. A főbű­nös nem más, mint a villanyos. A villanyos csinálja ma Pesten a legtöbb szabálytalan­ságot. Ezen joggal bárki is elcsodálkozhatik, hiszen ma ez a leghasználtabb forgalmi eszköz és így joggal elvárhat­nánk, hogy a forgalom rendjét ne csak, hogy betartsa, hanem még elő is segítse. Ezzel szemben azonban mit lá­tunk? Számtalan példával lehet bizonyítani, hogy a villanyos felbolygatja a forgalom rendjét és nem meg­engedett helyen, nem a megengedett oldalon halad. Jöj­jön ide az ablakhoz és nézze meg, itt a Tölgyfa­ utca, ezen a 31-es a baloldalon jön, azaz a jobboldalon megy. Ugyan­csak így a Zsigmond-utca 20-tól a Pálffy-térig szintén a jobboldalon megy a villanyos. Ha végignézünk a forgalmas tereken, szintén ugyanazt tapasztalhatjuk. A Kálvin-, Baross- és Berlini-tér, mindmeg­annyi központja a szabálytalanságoknak. Higgye el, sohasem büntetném meg az olyan soffőrt, aki ilyen körülmények között, ilyen helyeken követ el szabály­talanságot. Pl. a Zsigmond­ utca említett részén egyenesen veszéllyel jár a szabályos vezetés, eltekintve az ilyen, még ismeretlen utcarészletektől. A külföld nagy városaiban alig van villanyos, leginkább föld alatt bonyolódik le a forgalom, ahol pedig van, ott betartja a forgalmi szabályokat és így nem csinál zavart. Ha megnézzük Bécset, ahol sok a villamos, látjuk, hogy még a fordulatokban is szigorúan betartják a szabályokat. — Ily módon azután igazán nem lehetünk megelégedve az utcai forgalmunkkal, melyre még sok szabályozás és reform vár. Holló József, 1. szám

Next