Autó, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)

1925-01-01 / 1. szám

1. szám verése és angol mintája praktikus technikai újítások nép­szerűsítésén dolgozik. Az orosz szakmunkás igen jó anyag, bár számuk még nem nagy, de növekedőben van. Hogy érdeklődésüket fokozzák, külön díjazásban részesítik a szakfolyóirathoz beküldött javaslataikat. Ezeket az „Auto“ külön rovatban közli. Továbbképző-tanfolyam is van ré­szükre felállítva. Külön fontossága van az automobilnak, mint mezőgaz­dasági tényezőnek. Igen nagy mennyiségű traktorokat, kü­lönösen Fordson-traktorokat importáltak és az összponto­sított állami gazdaságokban alkalmazzák ezeket. Különö­sen a két év előtti éhségsújtotta vidékeken találhatunk nagy számmal traktorokat. Persze a szükséglethez képest még ma igen csekély ezek száma, ez az a cikk, amellyel a magyar gyárak és kontsruktőrök bekapcsolódhatnának egy orosz exportba, mert úgyszólván minden mennyiség elhelyezhető. Traktorokat vitt be igen nagy mennyiségben Nansen is, aki koncessziót kapott tízezer négyszögkilométer traktorokkal való megművelésére huszonöt évre. Ennek le­jártával az egész felszerelés az orosz állam tulajdonába megy át. Hogy jó lesz-e az üzlet, a jövő fogja megmutatni Nagyon fontos az orosz kormánynak az aviatika terén kifejtett erőfeszítése. Megvásárolták a német jóvátétel cí­mén a nyugati harctérről Angliába szállított repülőket. Smotenskben van egy óriási méretű repülőiskolájuk és repülő­bázisuk s itt körülbelül kétezer repülőgépük van. A kereskedelmi repülőforgalmat az úgynevezett Önkéntes Repülő Egyesület lendítette fel, amelyet hatmillió arany­rubel alaptőkével alapítottak meg és ma már elég szépen megszervezett repülőjáratai vannak Pétervár, Moszkva, Kharkov, Kiev, Odessa között, valamint Moszkva—Vla­­divostok között Szibérián keresztül. A legfejlettebb repülő­járatuk a berlin—moszkvai, mely az idén augusztus hónap­ban több mint háromezer utast szállított. Most építik ki a páris—moszkvai járatot. Az egész út megtétele tizennyolc órára van tervbe véve. Mint Oroszországban minden állami üzemnél, úgy az autóüzemnél is rengeteg a visszaélés, a népbiztosok a ne­kik kiutalt hivatali autókat magáncélokra, mozikba, bevá­sárlásokra használják. Nem utolsó látvány a szakácsnők­kel tovagördülő, zöldséggel megrakott Rolls-Royce. Az orosz élclapok állandó témája ez, amely az ott tárgytalanná vált anyósvicceket úgyszólván teljesen kiszorította. Mellékelten bemutatunk egypárat az élclapok rajzai közül. Láthatjuk, amint az Elvtársnő őexellenciája büszkén tova robog a pompás túrakocsin, s a szovjet hivatalnoka, mar­káns nemzeti vonásai mesziről elárulják a fajoroszt, mély hódolattal hajlik meg előtte. Persze az elvtársim Zsivanoff népbiztos elvtárs barátnője s igy egy ambiciózus prolinak ápolni kell vele a jó viszonyt, ha mint alosztályvezetőhe­lyettes nem akarja a pályáját még lezárni. A másik képen a vörös hadsereg autója látható. Egyesek a hódolattól haldokolva­ köszöntik, a közönség nagy része azonban átkozódik, vagy menekül előle. Mindez árnyoldalaktól eltekintve azonban a normális viszonyok eljövetelével — ami előbb-utóbb be fog követ­kezni — a feltámadó Oroszország nagy hasznát fogja venni az automobilizmus most megindult fejlődésének. — 13 — Gúnykép a Szovjetről

Next