Autó, 1925 (4. évfolyam, 1-24. szám)
1925-01-01 / 1. szám
1. szám verése és angol mintája praktikus technikai újítások népszerűsítésén dolgozik. Az orosz szakmunkás igen jó anyag, bár számuk még nem nagy, de növekedőben van. Hogy érdeklődésüket fokozzák, külön díjazásban részesítik a szakfolyóirathoz beküldött javaslataikat. Ezeket az „Auto“ külön rovatban közli. Továbbképző-tanfolyam is van részükre felállítva. Külön fontossága van az automobilnak, mint mezőgazdasági tényezőnek. Igen nagy mennyiségű traktorokat, különösen Fordson-traktorokat importáltak és az összpontosított állami gazdaságokban alkalmazzák ezeket. Különösen a két év előtti éhségsújtotta vidékeken találhatunk nagy számmal traktorokat. Persze a szükséglethez képest még ma igen csekély ezek száma, ez az a cikk, amellyel a magyar gyárak és kontsruktőrök bekapcsolódhatnának egy orosz exportba, mert úgyszólván minden mennyiség elhelyezhető. Traktorokat vitt be igen nagy mennyiségben Nansen is, aki koncessziót kapott tízezer négyszögkilométer traktorokkal való megművelésére huszonöt évre. Ennek lejártával az egész felszerelés az orosz állam tulajdonába megy át. Hogy jó lesz-e az üzlet, a jövő fogja megmutatni Nagyon fontos az orosz kormánynak az aviatika terén kifejtett erőfeszítése. Megvásárolták a német jóvátétel címén a nyugati harctérről Angliába szállított repülőket. Smotenskben van egy óriási méretű repülőiskolájuk és repülőbázisuk s itt körülbelül kétezer repülőgépük van. A kereskedelmi repülőforgalmat az úgynevezett Önkéntes Repülő Egyesület lendítette fel, amelyet hatmillió aranyrubel alaptőkével alapítottak meg és ma már elég szépen megszervezett repülőjáratai vannak Pétervár, Moszkva, Kharkov, Kiev, Odessa között, valamint Moszkva—Vladivostok között Szibérián keresztül. A legfejlettebb repülőjáratuk a berlin—moszkvai, mely az idén augusztus hónapban több mint háromezer utast szállított. Most építik ki a páris—moszkvai járatot. Az egész út megtétele tizennyolc órára van tervbe véve. Mint Oroszországban minden állami üzemnél, úgy az autóüzemnél is rengeteg a visszaélés, a népbiztosok a nekik kiutalt hivatali autókat magáncélokra, mozikba, bevásárlásokra használják. Nem utolsó látvány a szakácsnőkkel tovagördülő, zöldséggel megrakott Rolls-Royce. Az orosz élclapok állandó témája ez, amely az ott tárgytalanná vált anyósvicceket úgyszólván teljesen kiszorította. Mellékelten bemutatunk egypárat az élclapok rajzai közül. Láthatjuk, amint az Elvtársnő őexellenciája büszkén tova robog a pompás túrakocsin, s a szovjet hivatalnoka, markáns nemzeti vonásai mesziről elárulják a fajoroszt, mély hódolattal hajlik meg előtte. Persze az elvtársim Zsivanoff népbiztos elvtárs barátnője s igy egy ambiciózus prolinak ápolni kell vele a jó viszonyt, ha mint alosztályvezetőhelyettes nem akarja a pályáját még lezárni. A másik képen a vörös hadsereg autója látható. Egyesek a hódolattól haldokolva köszöntik, a közönség nagy része azonban átkozódik, vagy menekül előle. Mindez árnyoldalaktól eltekintve azonban a normális viszonyok eljövetelével — ami előbb-utóbb be fog következni — a feltámadó Oroszország nagy hasznát fogja venni az automobilizmus most megindult fejlődésének. — 13 — Gúnykép a Szovjetről