Autó, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)
1926-01-01 / 1. szám
1. szám 1.luto A teherautomobilok és autóbuszok. A különféle szállítókocsik ipara Németországban nem küzd azokkal a nehézségekkel, mint a személykocsiipar s ez szinte látszik azon a nagyszabású, pompás kiállítási anyagon, amelyet az új csarnok anyaga nyújt. Különösen az autóbusz szerkezetek terén észlelhető az, hogy a német ipar legelső helyen áll úgy a szerkezetek célszerűsége és tökéletessége, mint pedig a gyártmányok külső csínyje tekintetében. Az alacsony alváz, a pneumatik és a négykerékfék az autóbuszoknál csaknem általánossá vált. A nagy autóbuszoknál még nincs eldöntve, hogy a négykerék, vagy a hatkerékrendszer közül, melyik a jobb, s az abroncsozás tekintetében is még eltérők a vélemények az óriás-pneumatik és az elastic-pneumatik értékét illetőleg. Az óriás-pneunál egy akadályon való áthaladásnál, az óriás-pneunak az útra gyakorolt nyomása ugyan 20%-al kisebb, mint az elastic-abroncsé, viszont az óriás-pneu később kerül nyugalomba, mint az elastic-abroncs. A kilengések gyors csillapodását a szakemberek oly fontosnak tartják, hogy ezzel a 20%-al nagyobb lökerőt kiegyenlíttetnek vélik. Az egyes standok közül a következőket kell megemlítenünk: Daimler-Benz. A Mercedes-Benz koncern a kiállításon új szerkezetű teherautó-alvázat mutat be két nagyságban, 2/s és 4/s tonna teherbírással. Az új modellek a legmodernebb szerkezetűek s továbbfejlesztett típusai a csak legutóbb az orosz turauton bevált eddigi kitűnő szerkezeteknek. Mindkét típus motorja négyhengeres, négyütemű. A 2/s tonnás kocsik motorja 105X165 mm. furatlöketü és 1600 percenkénti fordulatnál 60 lóerőt ad le, a 4/s tonnás kocsiké 120X180 mm. furatlöketű és 1300 percenkénti fordulatnál 80 lóerő teljesítményű. A hengerek párosan vannak elrendezve. A hengerfej levehető, a kicserélhető álló szelepek alulról vezéreltek. A magas nyomású olajozás akként működik, hogy egy elosztó segélyével egymásután juttat olajat az egyes csapágyakhoz s igy az olaj nem állandóan kis nyomással, hanem időközönként nagy nyomással öblíti és hűti az ágyazásokat. A jobboldalt elhelyezett kipuffogócső az ugyancsak jobboldali szívócső előmelegítésére használtatik fel. A motorház három ponton nem felfüggesztve és a lendítőkerék felőli részen teknőszerűen kiképzett folytatásán hordja a sebességváltóművet. Ez utóbbi négy sebességgel és egy hátramenettel bír. A nagyobbik modellnél azonkívül egy ötödik menet, a takarékossági menet is bekapcsolható, amely terheletlen kocsinál csökkentett motorfordulatszám mellett ugyanolyan sebességet tesz lehetővé, mint terhelés és normális fordulatszám mellett a negyedik menettel. A kapcsoló és fékpedálok, továbbá a kapcsoló-emeltyűk tetszés szerint szerelhetők a sebességváltószekrény jobb vagy bal oldalára, illetve közepére. A motorikus erőt egy rugalmas tengelykapcsolással ellátott tengely A berlini teherautó- és autóbusz-kiállítás 7 .