Autó, 1926 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1926-01-01 / 1. szám

1. szám 1­.luto A teherautomobilok és autóbuszok. A különféle szállítókocsik ipara Németországban nem küzd azokkal a nehézségekkel, mint a személykocsiipar s ez szinte látszik azon a nagyszabású, pompás kiállítási anya­gon, amelyet az új csarnok anyaga nyújt. Különösen az autóbusz szerkezetek terén észlelhető az, hogy a német ipar legelső helyen áll úgy a szerkezetek célszerűsége és tökéle­tessége, mint pedig a gyártmányok külső csínyje tekinteté­ben. Az alacsony alváz, a pneumatik és a négykerékfék az autóbuszoknál csaknem általánossá vált. A nagy autó­buszoknál még nincs eldöntve, hogy a négykerék, vagy a hatkerékrendszer közül, melyik a jobb, s az abroncsozás tekintetében is még eltérők a vélemények az óriás-pneuma­­tik és az elastic-pneumatik értékét illetőleg. Az óriás-pneu­­nál egy akadályon való áthaladásnál, az óriás-pneunak az útra gyakorolt nyomása ugyan 20%-al kisebb, mint az elastic-abroncsé, viszont az óriás-pneu később kerül nyuga­lomba, mint az elastic-abroncs. A kilengések gyors csilla­podását a szakemberek oly fontosnak tartják, hogy ezzel a 20%-al nagyobb lökerőt kiegyenlíttetnek vélik. Az egyes standok közül a következőket kell megemlíte­nünk: Daimler-Benz. A Mercedes-Benz koncern a kiállításon új szerkezetű teherautó-alvázat mutat be két nagyságban, 2/s és 4/s tonna teherbírással. Az új modellek a legmodernebb szerkezetű­ek s továbbfejlesztett típusai a csak legutóbb az orosz turauton bevált eddigi kitűnő szerkezeteknek. Mind­két típus motorja négyhengeres, négyütemű. A 2/s tonnás kocsik motorja 105X165 mm. furat­löketü és 1600 percen­kénti fordulatnál 60 lóerőt ad le, a 4/s tonnás kocsiké 120X180 mm. furatlöketű és 1300 percenkénti fordulatnál 80 lóerő teljesítményű. A hengerek párosan vannak elren­dezve. A hengerfej levehető, a kicserélhető álló szelepek alulról vezéreltek. A magas nyomású olajozás akként mű­ködik, hogy egy elosztó segélyével egymásután juttat olajat az egyes csapágyakhoz s igy az olaj nem állandóan kis nyo­mással, hanem időközönként nagy nyomással öblíti és hűti az ágyazásokat. A jobboldalt elhelyezett kipuffogó­­cső az ugyancsak jobboldali szívócső előmelegítésére használtatik fel. A motorház három ponton nem fel­függesztve és a lendítőkerék felőli részen teknőszerűen kiképzett folytatásán hordja a sebességváltóművet. Ez utóbbi négy sebességgel és egy hátramenettel bír. A nagyob­bik modellnél azonkívül egy ötödik menet, a takarékossági menet is bekapcsolható, amely terheletlen kocsinál csökken­tett motorfordulatszám mellett ugyanolyan sebességet tesz lehetővé, mint terhelés és normális fordulatszám mellett a negyedik menettel. A kapcsoló és fékpedálok, továbbá a kap­csoló-emeltyűk tetszés szerint szerelhetők a sebességváltó­szekrény jobb vagy bal oldalára, illetve közepére. A moto­rikus erőt egy rugalmas tengelykapcsolással ellátott tengely A berlini teherautó- és autóbusz-kiállítás 7 .

Next