Autó, 1928 (18. évfolyam, 1-24. szám)
1928-01-01 / 1. szám
1. szám Auto — 7 - A részletszerelésre igen nagy befolyása van természetesen az alváz alakjának. A mozgó első tengely olajozása céljából hajlékony vezeték alkalmazandó. A Tecalemit-rendszernél a szivattyúhenger öt kenőcsoporttal áll összeköttetésben, amelyek a főolajvezetékkel vannak összekapcsolva és a szivattyú úgy van beállítva, hogy egy bizonyos mennyiségű olajat szőrít az első kenőcsoportba és a nyomás addig marad állandó, mig az olaj mindegyik kenőhelyet el nem érte. Ha ez a munka be van fejezve, a szivattyú a második csoportot látja el ugyanoly módon s ez igy folytatódik, mig mind az öt csoport nincs ellátva, így minden pontra jut olaj. Az olajszállítás megakadása egyik vagy másik kenőhely felé azonnal mutatkozik a szivattyú dugattyújának megakadásában, de a gyakorlatban alig volt erre eset. Érdekes az Alyl-rendszer is. Ez a szerkezet egy kis tartányból áll, amely rendszerint a vezető előtti lábdeszkán van alkalmazva és amely az olajat flexibilis csöveken alkalmazott csapokon keresztül juttatja az alváz különböző pontjaihoz anélkül, hogy szivattyú vagy valamelyik mechanikai szerkezet alkalmazva volna. A tartány űrtartalma mintegy 2 liter, ami elegendő egy közepes nagyságú kocsi számára körülbelül 1500 kilométerre. A tartány aljában három irányú csap van alkalmazva, amelyen keresztül az alváz megfelelő pontjai elláthatók kenőanyaggal. A flexibilis fémcsövek fémszemekben végződnek, amelyeken keresztül különleges csapok vezetnek, amely csapok furatai aként vannak méretezve, hogy minden egyes kenőhely számára megfelelő olajmennyiséget szállítsanak. Ez a rendszer megfelel a rugótartók, rugóhevederek, a kormányrudazat összeköttetései és minden egyéb alvázpontok számára és az olajáramlás lassúsága biztosítja a rendes kenést tekintet nélkül az olaj hőmérsékletére. Normális gépolaj kerül alkalmazásra és csupán a kis olajtartánynak időnkénti megtöltése szükséges, hogy biztosítsuk az alváz rendes kenését. Igen érdekes rendszer van alkalmazva a két- és háromliteres Mercedes-alvázon, amelynél egy olajszivattyú és egy elosztó szelep juttatják az olajat a motorteknőből megfelelő nyomás alatt az összes alváz ágyazásokhoz. A szivatyú és az elosztószelep egy keskeny hengeres tartányban vannak elhelyezve, a főtartó egyik oldalán, a sebességváltó mellett, amelyről egy flexibilis hajtás által 20.000:1 arányú áttételt létesít a motor és a szivattyú között. A henger mindegyik oldaláról rézvezetékek vezetik az olajat a különböző kenőhelyekhez, beszámítva valamennyi kormányrúd összeköttetést és az elülső tengelycsapágyakat. Az eredmény az, hogy minden 30 kilométernél egy kis olajadag nyomul át a különféle csapokon és a vezető biztos lehet abban, hogy ameddig a motor el van látva olajjal, az alváz kenőhelyein is megkapják a megfelelő kenőanyagot. Az előző leírásokból látható, hogy az egy nyomásra való olajozás továbbfejlesztése a kenőpisztoly elvének és bizonyára előnyére fog válni minden kocsinak, mert várni gyakran fordul elő, hogy a tulajdonos elfoglaltsága miatt elhanyagolja a kenést és ezáltal súlyos károkat idéz elő kocsijánál. A Tecalemil-rendszer szabályozó szelepe (fent) Az Enot-rendszer kenőfeje. A Lagonda-alvázon alkalmazott csoportos kenőhelyek. .1 Mercedes- kocsik központi olajozó szivattyúja. 1928. évi magyar automobil és motorkerékpár versenynaptár 1928 január 8-án 1928 április 7., 8. és 9-én 1928 május 13-án 1928 május 20-án . . 1928 május 27. és 28-án . 1928 junius 2. és 3-án 1928 junius 7-én 1928 junius 7-én . . . 1928 junius 16—17-én 1928 junius 29-én . . 1928 szeptember 9-én 1928 szeptember 30-án KMAC téli motorkerékpár versenye, az «Automobil és Motorsport» szerkesztőségének motorkerékpár megbízhatósági versenye, a «Dunántúli Automobil és Motor Club» turautja Szombathely—Budapest. KMAC V. Tourist Trophy. MAC II. futárversenye, a «Tiszántúli Automobil Club» turautja Budapest—Nyíregyháza. a „Bükk és Mátravidéki Automobil Club“ miskolc—debreceni turautja. a „Nyugati Automobil és Motor Club“ ügyességi versenye (helyi). KMAC turautja. KMAC III. Gugerhegyi versenye. MAC III. Jánoshegyi verseny. KMAC IX. Svábhegyi versenyei