Autó, 1928 (18. évfolyam, 1-24. szám)

1928-01-01 / 1. szám

1. szám Auto — 7 - A részletszerelésre igen nagy befolyása van természetesen az alváz alakjának. A mozgó első tengely olajozása céljából hajlékony vezeték alkalmazandó. A Tecalemit-rendszernél a szivattyúhenger öt kenőcso­porttal áll összeköttetésben, amelyek a főolajvezetékkel van­nak összekapcsolva és a szivattyú úgy van beállítva, hogy egy bizonyos mennyiségű olajat szőrít az első kenőcsoportba és a nyomás addig marad állandó, mig az olaj mindegyik kenőhelyet el nem érte. Ha ez a munka be van fejezve, a szi­vattyú a második csoportot látja el ugyanoly módon s ez igy folytatódik, mig mind az öt csoport nincs ellátva, így min­den pontra jut olaj. Az olajszállítás megakadása egyik vagy másik kenőhely felé azonnal mutatkozik a szivattyú dugat­­­tyújána­k megakadásában, de a gyakorlatban alig volt erre eset. Érdekes az Al­yl-rendszer is. Ez a szerkezet egy kis tartányból áll, amely rendszerint a vezető előtti lábdeszkán van alkalmazva és amely az olajat flexibilis csöveken alkalmazott csapokon keresztül juttatja az alváz különböző pontjaihoz anélkül, hogy szi­vattyú vagy valamelyik mechanikai szerkezet alkalmazva volna. A tartány űrtartalma mintegy 2 liter, ami elegendő egy közepes nagyságú kocsi számára körülbelül 1500 kilo­méterre. A tartány aljában három irányú csap van alkal­mazva, amelyen keresztül az alváz megfelelő pontjai ellát­hatók kenőanyaggal. A flexibilis fémcsövek fémszemek­ben végződnek, amelyeken keresztül különleges csapok vezetnek, amely csapok furatai aként vannak méretezve, hogy minden egyes kenőhely számára megfelelő olaj­­mennyiséget szállítsanak.­­ Ez a rendszer megfelel a rugótartók, rugóhevederek, a kormányrudazat összeköttetései és minden egyéb alváz­pontok számára és az olajáramlás lassúsága biztosítja a rendes kenést tekintet nélkül az olaj hőmérsékletére. Nor­mális gépolaj kerül alkalmazásra és csupán a kis olajtar­­tánynak időnkénti megtöltése szükséges, hogy biztosítsuk az alváz rendes kenését. Igen érdekes rendszer van alkalmazva a két- és három­­literes Mercedes-alvázon, amelynél egy olajszivattyú és egy elosztó szelep juttatják az olajat a motorteknőből meg­felelő nyomás alatt az összes alváz ágyazásokhoz. A szi­­vatyú és az elosztószelep egy keskeny hengeres tartányban vannak elhelyezve, a főtartó egyik oldalán, a sebességváltó mellett, amelyről egy flexibilis hajtás által 20.000:1 arányú áttételt létesít a motor és a szivattyú között. A henger mindegyik oldaláról rézvezetékek vezetik az olajat a külön­böző kenőhelyekhez, beszámítva valamennyi kormányrúd összeköttetést és az elülső tengelycsapágyakat. Az ered­mény az, hogy minden 30 kilométernél egy kis olajadag nyomul át a különféle csapokon és a vezető biztos lehet abban, hogy ameddig a motor el van látva olajjal, az alváz kenőhelyein is megkapják a megfelelő kenőanyagot. Az előző leírásokból látható, hogy az egy nyomásra való olajozás tovább­fejlesztése a kenőpisztoly elvének és bizo­nyára előnyére fog válni minden kocsinak, mert várni gyakran fordul elő, hogy a tulajdonos elfoglaltsága miatt elhanyagolja a kenést és ezáltal súlyos károkat idéz elő kocsijánál. A Tecalemil-rendszer szabályozó szelepe (fent) Az Enot-rendszer kenőfeje. A Lagonda-alvá­­zon alkalmazott csoportos kenő­­helyek. .1 Mercedes- kocsik központi olajozó szivattyúja. 1928. évi magyar automobil és motorkerékpár versenynaptár 1928 január 8-án 1928 április 7., 8. és 9-én 1928 május 13-án 1928 május 20-án . . 1928 május 27. és 28-án . 1928 junius 2. és 3-án 1928 junius 7-én 1928 junius 7-én . . . 1928 junius 16—17-én 1928 junius 29-én . . 1928 szeptember 9-én 1928 szeptember 30-án KMAC téli motorkerékpár versenye, az «Automobil és Motorsport» szerkesztőségé­nek motorkerékpár megbízhatósági versenye, a «Dunántúli Automobil és Motor Club» turautja Szombathely—Budapest. KMAC V. Tourist Trophy. MAC II. futárversenye, a «Tiszántúli Automobil Club» turautja Buda­pest—­Nyíregyháza. a „Bükk és Mátravidéki Automobil Club“ mis­­kolc—debreceni turautja. a „Nyugati Automobil és Motor Club“ ügyességi versenye (helyi). KMAC turautja. KMAC III. Gugerhegyi versenye. MAC III. Jánoshegyi­ verseny. KMAC IX. Svábhegyi versenye­­i

Next