Autó, 1930 (20. évfolyam, 1-24. szám)

1930-01-01 / 1. szám

XX. évfolyam 1. szám­ú c / 1 ' ' ........................................ A KIRÁLYI MAGYAR AUTOMOBIL CLUB ÉS ÖSSZES KARTELKLUÍBJAINAK­,r éS A MAGYAR AUTOMOBILKERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETE14#W^»iYj HIVATALOS LAPJA 1 »» AUTOMOBILIZMUS MOTOROSHAJOZAS AVIATIKA SPORT TÁRSASÁG ELŐFIZETÉSI ÁR BUDAPESTEN ÉS VIDÉKEN Egész évre __ __ -- -- -- -- — — 20 P Félévre-. -- — -- -- -- -- -- -- — 10 P Negyedévre .. — — -- — -- -- -- 6 P SZERKESZTIK LINDNER ERNŐ ÉS ILLÉS ISTVÁN Megjelenik minden hó 1-én és l0-én. Szerkesztőség és kiadóhivatal: V. Vilmos császár­ út 34. Budapest, 1930 január 1 KÜLFÖLDRE EGÉSZ ÉVRE Ausztriára 35 schilling Csehszlovák.. 160 csk. Romániára .. 1200 lei Jugoszláviára 300 din Németországra egész évre Amerikára 2­6 dollár Olaszországra 140 lira Scnweizra 25 schw. fr. Franciaorszá Módosítják a közlekedési kódexet^^^^ A végrehajtás az átmeneti időben nem lesz szigorú ^ A 250.000/1929. számú, a közúti közlekedés rendjének és a közutakon a közrend fenntartásának egységes szabályo­zásáról szóló rendelet, vagyis köznyelven közlekedési kó­dex a gazdák körében és a vasút részéről felmerült kivált­ságoknak megfelelően egy újabb belügyi és kereskedelem­ügyi miniszteri rendelettel, amely a 261.340/1929. számot viseli, módosítást nyert. Egy olyan nagyszabású és mélyre­ható rendelet, mint aminő a közlekedési kódex, természe­tesen nem készülhet el rövid idő alatt oly tökéletes módon, hogy az idők folyamán ne mutatkoznának fogyatékosságok, illetőleg hibák. Mindenesetre általános helyesléssel fog ta­lálkozni az a gyorsaság, amellyel az illetékes minisztériu­mok a felmerülő kívánságokat tudomásul véve igyekez­nek a hiányokat kiküszöbölni, továbbá az az előzékenység, amely e tényben mutatkozik. Ez utóbbi reményt nyújt arra nézve is, hogy az életbeléptetésnél kétségkívül mutat­kozó nehézségekkel szemben a hatóságok bizonyos elné­zést fognak tanúsítani. A rendőrség közlekedési osztálya napról-napra erősebben teszi magáévá álláspontunkat. Az őrszemek az utóbbi idő­ben csak figyelmeztetésre szorítkoznak. Ez az út vezet a megértéshez s az igazi utcai rendhez. Az új rendelet a következőkép hangzik: 1. A 4. § (2) bekezdése szerint a 10.000-nél nagyobb lélekszámú községekben és városokban az egyes járómű­vek vezetőinek személyazonosságuk igazolása végett vala­minő okmánnyal (cselédkönyv, adóív stb.) kell rendelkez­niük. Ezt a rendelkezést vidéken azokkal a gazdálkodásuk körében fuvarozó helybeli gazdálkodókkal és alkalmazot­taikkal szemben, akiket a helyi rendőrhatóság és közegei amúgy is személyesen ismernek, nem kell alkalmazni. 2. A 6. § (3) bekezdésében említett autóbuszok megkü­lönböztető jele 25 cm. átmérőjű, kerek, átlósan piros-fehér mezőkre osztott tárcsa, amelyet a kocsi felső keretén fel­felé túlterjedően a menetirány szerinti jobboldalon a ko­csiszekrényen kell alkalmazni. E megkülönböztető tárcsákat — az előállítási költségnek megfelelő díjért — a gép­járóműkerület szerint illetékes első­fokú rendőrhatóságok bocsátják az igénylők rendelkezésére. Csakis a rendőrhatóság által kiszolgáltatott ily tárcsákat szabad megkülönböztető jelzésül alkalmazni. E tárcsákat csak azok a személyszállító vállalatok igényel­hetik (az előbb említett illetékes rendőrhatóságoknál), ame­lyeknek előre meghatározott útvonalon rendszeres járatú személyszállító közhasználatú gépjáróművállalat fenntartá­sára szabályszerű engedélyük van. Az ily megkülönböztető jelzéssel ellátott személyszállító autóbusz azonban a sötétség beálltával csak abban az eset­ben tarthat igényt a közúti forgalomban kivételes elbá­násra, ha a tárcsája is megfelelően meg van világítva. 3. A 15. § (1) bekezdését akként kell értelmezni, hogy nappal az alagútban a járóműveket csak akkor kell kivilá­gítani, ha az alagút nincs kellően megvilágítva. 4. A 47. § (2) bekezdésének rendelkezését egyelőre csak a kiépített állami, törvényhatósági és vasúti hozzájáró uta­kon elhelyezett sorompókra kell alkalmazni és ezeknek a sorompóknak megvilágításáról, illetőleg megfelelő fény­visszaverő üveggel való ellátásáról legkésőbb 1930. évi már­cius hó 1-ig kell gondoskodni. 5. A 94. § (2) bekezdésében említett járómű­ü­zem alatt rendszeres járatot fenntartó vállalatot kell érteni. 6. A 105. § (4) bekezdése értelmében többek között ru­gós lovat sem szabad járóműbe fogni. Ez alatt oly nyilván rosszindulatú állatot kell érteni, amely a közelébe jutó járó­kelők testi épségét állandóan veszélyezteti. 7. A 106. § (2) bekezdésében foglalt rendelkezés alkal­mazása szempontjából az említett nagyobb forgalmú város alatt főként a törvényhatósági joggal felruházott városokat kell érteni. 8. A 109. § (1) bekezdésében megállapított életkorral kapcsolatos korlátozó rendelkezés vidéki helyeken kizáró­lag gazdálkodás körében történő kisebb fuvarozás vagy állathajtás esetére nem vonatkozik. 9. A 111. §-ban említett „kizárólag személyszállításra szolgáló kocsikkal“ a megállapított sebesség szempontjából azonos elbírálás alá kell venni vidéki városokban a rugó­nélküli üres falusi szekereket is akkor, amidőn azokat csak személyszállításra használják. 10. A 112. § (1) bekezdésének rendelkezése természet­szerűleg nem vonatkozik a kizárólag gazdasági célt szol­gáló falusi járóművekre (szekerekre, szánokra stb.), de csak akkor, amikor azokat csupán a gazdálkodás körében szükséges vidéki helyi (pl. gazdaság-tanya közti) fuvaro­zásokra használják. Ha azonban ily járóművek bármily célból távolabbi közúti vagy nagyobb városok belterületét érintő forgalomban vesznek részt, az idézett rendelkezés értelmében azokat is megfelelő világítókészülékkel, illetve fényvisszaverő üveggel kell ellátni. Befogott vagy szabadon hajtott állatoknak a gazdálkodás körében egyes vidéki helyi szokásoknak megfelelően csengő­vel ellátása nem esik a 112. § (3) bekezdésének tilalma alá. A rendelet előírásai 1930. évi január hó 1-től kötelezőek.

Next