Autó, 1933 (23. évfolyam, 1-24. szám)

1933-01-15 / 1-2. szám

Egész évre __ __ — _ __ — — — —­­­­Félévre__________________­ ________— .. 20 P ILLÉS ISTVÁN A KIRÁLYI MAGYAR AUTOMOBIL CLUB ÉS ÖSSZES KARTELKLUBJAINAK ÉS A MAGYAR AUTOMOBILKERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK HIVATALOS LAPJA AUTOMOBILIZMUS - MOTOROSHAJÓZÁS - AVIATIKA - SPORT­­­TÁRSASÁG ELŐFIZETÉSI ÁR KÜLFÖLDRE EGÉSZ ÉVRE BUDAPESTEN ÉS VIDÉKEN SZERKESZTI Ausztriára 35 schilling Csehszlovák — 160 csk. Olaszországra 140 lira Schweizra 25 schw. fr. Negyedévre......................... .. 5 P Németország .. 20 rk. Franciaország 150 frank Megjelenik minden hó 1-én és 15-én. Szerkesztőség és kiadóhivatal: V. Vilmos császár-út 34. Tel. Aut. 296-05 Bulgária _1­600 lev. Jugoszláviára 300 din. Romániára — 1200 lei. Amerikára.. 6 dollár Kegyelmes Uraim! Kegyelem! Azzal az alázatos kéréssel fordulok az összes illetékes minisztériumok vezetőihez, hogy a haldokló magyar auto­mobilizmus ügyét most a huszonnegyedik órában vegyék kezükbe. A Királyi Magyar Automobil Club 30 esztendő óta nemes küzdelemmel harcol ezért az ideálért. A gazdasági össze­omlás már elvégezte a magáét az ipar és kereskedelem legszélesebb területén, de most minden összeomláson túl hatósági intézkedések készülnek megadni ennek a nagyra­­hivatott berendezkedésnek a kegyelemdöfést. Bármilyen furcsán hangzik, hogy egy ilyen nagyszabású épületnek a pusztulását a számtáblák kicserélésével és a tervezett autóadójegyek behozatalával hozom összefüggésbe, mégis úgy van, hogy sokszor jelentéktelennek látszó körül­mények sorsdöntőek lehetnek hatásukban, különösen akkor, ha azok éppen a teljesítőképesség határán je­lentkeznek. A látszatadó réme hatalmas pusztításokat tett sorainkban s mire meggyőződtek az automobilisták, hogy ettől a ve­szélytől nem kell félni, már többszáz automobilról került le a rendszám s a magyar kocsipark egy jelentős hányada előre nem látható időre beszüntette aktivitását. December hó végével már az elkövetkezendő események szélére újabb ezer automobilt állítottak le s nem kell külö­nösebb jóstehetség ahhoz a megállapításhoz, hogyha kicserélik a számtáblákat s behozzák az ezzel kapcsolatos autóadó-jegyeket, legalább újabb ezer kocsi száma kerül vissza a közlekedési osztályba. Kétségbeejtő állapot s a hatóságok még mindig nem látják, hogy itt tenni kell valamit? Ha ezerszer elhatározott dolog a számtábla és az autóadó-jegy kérdése, azt sürgősen fel kell függeszteni s az illetékes miniszté­riumok kiküldötteinek haladéktalanul össze kell ülni tanácskozásra az automobilizmust reprezentáló erkölcsi testületek szakembereivel a legközelebbi teendők meg­beszélésére. A Királyi Magyar Automobil Clubnak a belügyminiszter úr őnagyméltóságához intézett s alább közölt beadványa kimeríti azokat a lehetőségeket, amelyeknek alapján a leg­közelebbi jövőben a magyar automobilizmus érdekében el kell járni. Csak ez lehet az irányadó, hisz ezt a beadványt a szakismereten felül az automobilizmus szeretete, szüksé­gessége s az abban rejlő nagy nemzeti cél hatja át. Az egyes minisztériumok, ha alapelgondolásuk ugyanaz is, mégis csak aktaszerű normákból indulnak ki, az aktát pedig el kell intézni. A számtáblák mostani kicserélése, az autóadó-jegyek mostani behozatala merőben ellentétben áll a miniszter­­elnök úr őexcellenciája programmpontjaival, mert azok az automobilizmus védelméről és felkarolásáról beszélnek, míg a küszöbön álló újabb rendeletek végre­hajtása egyértelmű az összeomlással. Az automobilok felülvizsgálata mindenképpen helyesel­hető. Kétségtelenül szükséges tudni, hány üzemképes auto­mobil van Magyarországon. A számtáblákat el kell tenni jobb időkre, az autóadó-jegy behozatalát pedig végérvénye­sen ad­ókta kell tenni. A beadvány pontosan rámutat a Királyi Magyar Auto­mobil Clubnak egy régebbi tervére, amely az autóadónak az üzemanyag árába való beszámításáról szól. Ez a legigaz­ságosabb, ez a legbecsületesebb adószisztéma, mert min­denki annyit fizet, ahány kilométert fut kocsijával. Nincs behajtás, nincs adminisztráció, nincs adóhátralék és nincs vexatura. És egy csapásra megszűnik a kocsileállítás, hisz minden kocsi végeredményben üzemben marad s ha véletlenül va­laki nehéz anyagi körülmények miatt néhány hétig nem is használja a gépet, az első változásnál minden utánjárás nélkül üzembe­­helyezheti a kocsit, hisz az egészhez nem kell más, minthogy üzemanyag kerüljön a kocsi tartályába. Kegyelmes Uraim! Utasítsák a vezetésük alatt álló mi­nisztériumokat, hogy azoknak illetékes osztályai vegyék revízió alá az automobilizmus fontos kérdéseit. Ne enged­jék, hogy tisztára csak azért, hogy néhány kész rendelet életbe lépjen, kiszakíttassék az államgépezet és egyúttal egy egész sereg adófizető polgár testéből egy olyan eleven darab hús, amely közérdeken és jogos magánérdeken túl még sokkal magasab hivatás szolgálatában is áll. Illés István.

Next