Autó, 1936 (26. évfolyam, 1-24. szám)
1936-01-01 / 1-2. szám
Auto 12 Maserati színeiben versenyez Hartmann László az 1936-os esztendőben Néhány intimitás a nagyjelentőségű megállapodásról • Mire készül az idén a világhírű bolognai gyár Meglátogattam Hartmann Lászlót, a többszörös magyar bajnokot, aki már esztendők óta kitűnő eredménnyel képviseli nagy nemzetközi versenyeken a magyar színeket. A lakásban nagy sürgés-forgás volt, Hartmann Bolognába készült, hogy a szezon fontos részleteit alaposan átbeszélje a Maserati-testvérekkel. Hartmann Lászlót tudvalévően az 1936-os évre szerződés köti a Maserati gyárhoz és világhírességekkel egy sorban veszi fel a küzdelmet a nagy sikerekre visszatekintő olasz gyár legújabb típusán. Az előkészületek között is akad azért néhány szabad perc és ez alatt mond el egyet-most versenykarrierjének most induló, Magyarország számára is igen fontos szakaszáról. — Teljesen tisztában vagyok — kezdte Hartmann László — Maseratiékkal kötött szerződésem jelentőségével. Büszke vagyok rá és remélem, hogy be is fogom váltani a hozzám fűzött reményeket. Az új 1,5 literes kocsi valóságos remekmű. A 6 hengeres motor 3 block-ban épült, két karburátorral, egy nagy kompresszorral és 7000 fordulat mellett 200 lóerőt ad le. Szerződésem öt versenyre szól: a monacói Grand Prix-re, az Eiffel-versenyre, a Coppa Acerbó-ra, a svájci Grand Prix-re és a Masaryk-versenyre. Nagy öröm együtt dolgozni Maseratiékkal. Az egész család kizárólag a kis gyárnak él, amelyet az 1932-ben elhunyt Alfieri szellemében vezetnek. Most a legidősebb fiú Bindo, de a gyárat Ernesto vezeti. Még a lakás is össze van építve a gyárral és a Maserati testvérek jóformán minden idejüket az üzemben vagy az irodában töltik. Barátságunk ezelőtt három esztendővel kezdődött, amikor Bugatti kocsimon igen szép helyezést értem el a Német Nagydíjban. Az utánam való helyezett Kirk Howe volt, szintén Bugatti kocsin. Már akkor sokat beszélgettünk az elkövetkezendő esztendők programmjairól és Maserati többizben kifejezést adott elismerésének. Az idén azután már Maserati kocsival versenyeztem, függetlenül a gyártól s mint a legeredményesebb Maserati induló fejeztem be az 1935-ös esztendőt. Nyilván ennek az eredménynek köszönhetem azt, hogy a gyár figyelme felém fordult. Egy szép napon táviratot kaptam Bolognából, hogy sürgősen látogassam meg őket. Nem mondom, hogy siettem, de egy órával a távirat átvétele után már rajta ültem a milánói gyorson és vágtattam Olaszország felé. Nagyon szívesen fogadtak és azt hiszen szerződést gyorsabban még nem kötöttek meg. — Örömünkre szolgálna, ha új 1.5 literes kocsinkon a szezon öt versenyében a gyár kötelékében indulna — mondta Ernesto Maserati. — Nagy örömömre szolgál, ha új 1.5 literes kocsijukon a szezon öt versenyében a gyár kötelékében indulhatok — mondtam én. Ez volt a tárgyalás. Aláírtam egy blankettát, amelynek egy példánya hozzám került, a másik ott maradt és ezzel hivatalos tagja lettem a Maserati csapatnak. Magától értetődik, hogy ha csak egy mód van rá, a magyar Grand Prix-ben starthoz állok. Szerencsére a Maseratigyár által kijelölt öt verseny terminusába a magyar G. P. nem ütközik. Most már csak az a kérdés, lesz-e megfelelő kocsim, mert azt valószínűtlennek tartom, hogy a gyár, programmjától eltérően, az új géppel engedélyezze ezt a műsoron kívüli számot, őszintén szólva, én megpróbálom, ha nem sikerül, majd segítek magamon valahogy. Igazán nem hiúságból ambicionálom a budapesti startot, de úgy érzem, hogy nem szabad hiányoznom hazai földön, ebben a klasszikus versenyben. Már indulnak is le a bőrönddel, utazik Hartmann Bolognába. A szeméből kiolvasom a versenylázat. Pedig még messzire van április 11. az első programmszám, a monacói G. P. határnapja. I. I. Kizárólag versenykocsikat készítenek, de csak nagyon korlátozott számban és a felfektetett szériák minden egyes darabjának már a gyártás első pillanatától megvan a gazdája. Az idén hatvan versenykocsit építenek. Ez az egész évi termelés. Ebből a számból is kitűnik, hogy milyen tökéletes ellenőrzés alatt épül Bolognában minden egyes alváz. Az egész üzem egy precíziós műhely, ahol a munkások egyenként kivétel nélkül válogatott szakemberek. Az autógyárral párhuzamosan dolgozik a Maserati féle gyűjtőgyertya-gyár, amelynek termelése igen nagy kapacitású, exportra mégsem helyez nagy súlyt, mert az egész produkciót fölveszi az anyaország. Hartmann László Hartmann László Maserati versenykocsiján