Autó, 1937 (27. évfolyam, 1-24. szám)

1937-01-01 / 1-2. szám

.. 20 P SZERKESZTI ILLÉS ISTVÁN KÜLFÖLDRE Ausztriára 35 schilling Csehszlovák.. 160 csk. Bulgária .. 600 leva Jugoszláviára 300 din. Németország .. 20 rk. EGÉSZ ÉVRE Romániára .. 1200 lei Amerikára .. 6 dollár Olaszországra 140 líra Schweizra 25 schw. fr. Franciaország 150 fr. L­I /­A KIRÁLYI MAGYAR AUTOMOBIL CLUB ÉS ÖSSZES KARTELKLUBJAINAK ÉS A MAGYAR AUTOMOBILKERESKEDŐK ORSZÁGOS EGYESÜLETÉNEK HIVATALOS LAPJA AUTOMOBILIZMUS * MOTOROSHAJÓZÁS * AVIATIKA * SPORT * TÁRSASÁG ELŐFIZETÉSI ÁR BUDAPESTEN ÉS VIDÉKEN _ 10 P Negyedévre — . .. _____ ______ __ 5 P Megjelenik minden hó 15-én. Szerkesztőség és kiadóhivatal: V. Vilmos császár­ út 34. Telefon: 1-296-05­ 1 KIROBBANÓ hatása volt annak a beszédnek, amelyet Schimanek Emil műegyetemi tanár, a Királyi Magyar Automobil Club cd­­elnöke tartott a bajnoki vacsorán. Meghatódtunk, fellelke­sültünk a nagyszerű szavakon, amelyek nemcsak a hiányait panaszolták föl a magyar automobilizmusnak, hanem rá­mutattak azokra az eszközökre is, amelyeknek nyomán gyógyulás és átütőerejű fejlődés következhet be. A magyar automobilizmusnak kétségtelenül a legnagyobb baja az, hogy elenyészően csekély a kocsik száma s ha az utóbbi két esztendőben mutatkozik is fejlődés, tekintettel a megelőző négy-öt év katasztrofális soványságára, ez mind nem elég. Százalékokban itt nem fejezhető ki a szaporodás, mert talán percentuálisan nagyon kedvezőnek látszana a helyzet. Nem akarunk tréfálni s ha ilyen alapon mozgó statisztikát csinálnánk, akkor eljárásunk hasonlítható volna ahhoz a híres szajnaparti antikváriushoz, aki, amikor megkérdezték, hogy hogy megy az üzlet, mosolyogva mondta, hogy jól, mert az idén száz százalékkal több könyvet adott el, mint tavaly. — No és mennyi volt a tavalyi forgalom­? —­ Egy darab, — mondta csendesen az öreg francia. Hát ilyen alapon mi is meg lehetünk elégedve a fejlődés­sel, lényegében azonban úgy áll a bál, hogy az egész ország területén autókat, motorkerékpárokat, autóbuszokat, teher­kocsikat, közüzemű gépeket összevéve, nem tudunk nagyobb számot produkálni, mint 30.000, amelyből a személykocsik száma alig haladja meg a 12.000 darabot. Schimanek Emil nagyhatású beszédében rámutatott arra, hogy a magyar gazdasági élethez méretezve a dolgot, itt 50.000 személykocsinak kell szaladni ahhoz, hogy komoly értelmében vett automobilizmusról beszélni lehessen. Módot erre csak a könnyítések sora adhat. Minden eszközzel elő kell mozdítani az autók szaporodását. Meg kell tölteni az országot kocsival s ráérünk visszatérni a behozatali meg­szorításokra, ha az elért ötvenezres szám kinyitja a perspek­tíváját a hazai személykocsigyártásnak. Bízunk abban, hogy Schimanek Emil tekintélye és tu­dása belátásra fogja bírni azokat a köröket, amelyek a meg­oldás kulcsait kezükben tartják. Amikor az automobilizmust sürgetjük, akkor az egész ország boldogulását és gazdasági fellendülését tartjuk szem előtt. HORDJUK... állandóan gomblyukunkban a Királyi Magyar Automobil Club kis jelvényét, azt a club jelvényt, amely Magyarorszá­gon kifejezője az automobilizmusnak. Hordjuk ezt a jel­vényt utcai ruhánkon, smokingon és frakkon egyaránt, mert nem csak a mindent átfogó ideát becsüljük meg ezzel a kis email-plakettel, amelyen fehér alapon a szent korona és clubunk négy kezdőbetűje diszlik, hanem ezzel azt hoz­zuk tudomására mindenkinek, hogy részesei vagyunk annak a közel négy évtized óta folyó munkának, amely Magyar­­ország motorizálásán keresztül hivatva van nagy gazdasági problémáinak megoldására. Ez a jelvény kifejezője annak, hogy tagja vagyunk an­nak a szép és nagy családnak, amely céltudatos munkával és ideális lelkesedéssel európai berendezést kíván adni Ma­gyarország összes utainak, hogy a közlekedés megkönnyí­tésével felpezsdítse az ország vérkeringését s hogy módot adjon az idegennek arról, hogy a nagy külföldhöz hasonlóan nálunk is megtaláljanak mindent, ami az élvezetes túrázás­hoz és a zavartalan utazáshoz szükséges. Ez a jelvény kifejezője annak, hogy Magyarország leg­előkelőbb sporttestületén keresztül motorsportra neveljük a fiatalságot, azt a fiatalságot, amely fényes bizonyságot tett arról, hogy korlátozott lehetőségeink mellett is a sokkal nagyobb áldozatokat és anyagi felkészültséget kívánó autó- és motorversenyen is fényesen állja meg helyét nemcsak országos vonatkozásban, hanem világviszonylatban is. Ez a jelvény azt is kifejezi, hogy a négy betűt jelentő nagy erkölcsi testület szűnni nem akaró küzdelmet folytat a közlekedési rendért országutainkon, városi utcáinkon egyaránt és ilyenformán annak viselője büszke öntudattal érezheti, hogy hozzájárul egy-egy atommal ehhez a nagy építő munkához. Viselje tehát mindenki, társadalmi állásra és születésre való tekintet nélkül, mert a tagság regiszterének kikapcso­lásával minden jogosult kell, hogy egy nagy eszmei kapcso­latban éljen és hirdesse a Királyi Magyar Automobil Club nagyra hivatott munkáját. SÜRGŐSEN rendezni kell Budapesten a park kérdést. A legkomo­lyabb helyszíni szemle alapján meg kell állapítani azokat a helyeket, ahova az automobilisták leállíthatják gépeiket. A parkolást tiltó táblák máról holnapra jelennek meg az utcákon és máról holnapra változnak minden bejelentés nélkül. Az Attila­ utca egyik sötét pontján szinte észrevét­lenül tiltották le a parkolást és ez alkalomból több betét­lap sürgősen gazdát cserélt. Egyes helyeken, ahol szűk az utca, le szabad állni, máshol pedig tilos, pedig ott bőven volna hely. A nagyforgalmú körutakon szembetűnő autóbusztáblákat kérünk, mert a sok reklámoszlop között elvész az autó­busz szerény, névjegy nagyságú táblácskája. Ha a parkolás szempontjából nézzük a dolgokat, az az érzésünk, hogy Budapest túl van zsúfolva gépkocsival, pedig hát alig néhány sorral feljebb éppen arról panaszkodunk, hogy katasztrofálisan kicsi az autóállományunk. Rerlek­térné

Next