Aviatikai Értesítő, 1927 (3. évfolyam, 1-12. szám)

1927-07-01 / 7-8. szám

­S 1927 július—an­flus­tus Aviatikai Értesítő­ ­jének és a csehszlovák hadseregben nagy számban van­nak képviselve. Feljegyezzük még, hogy a gyár munkásainak száma 1919-ben 80 fő volt, míg 1923-ban már 70 tisztviselőt és 450 munkást foglalkoztatott. Ad .2. Az Avia repülőgépgyár ugyancsak 1919-ben ala­­píttatott. Már 1920-ban berepülték az első sárkányt, amely az első prágai repülőgép-kiállításon is szerepelt. A gép tervezőit, Benes és Hajn-t a köztársaság elnöke egy tiszteletdíjjal tüntette ki. Később az Avia-gépek sok bel­földi és még több külföldi versenyből győztesként kerül­tek ki. A B­H—//-típusú sportrepülőgép a nemzetközi verse­nyeken, úgy Orlyban mint Rómában, a két első díjat nyerte meg, amiáltal Olaszország nagy vándordíját, a «Coppa d’Italia»»-t véglegesen megszerezte. Ezen a sport­repülőgépen repülte be Jira hadnagyi s a Prága—Párizs— Prága távot leszállás nélkül. Ezeknek a teljesítményeknek a révén az említett géptípus aviatikai körökben közis­mertté lett. A B­H—1/c mélyfedelű sportrepülőgép és 60 i. e. Walter-motorral van ellátva. A szárnyaknak egész kü­lönleges alakja van, amennyiben nem a törzshöz csatla­kozó végük a legszélesebb, hanem a legnagyobb széles­ségüket a tö­rzstől számított fél­fesztávolság első harmadá­nál érik el. Ezt az alakot az A­via már 1920-ban használta és azóta minden egyfedelű sportrepülőgépnél alkalmazza. A típus úgy túrarepülésre, mint műrepülésre nagyon alkalmas. Az Avia gyártmányú iskolarepülőgépeket két típus reprezentálja, és pedig a 85 1. e. motorral ellátott két­fedelű együléses B­H—20, amely továbbképzésre és külö­nösen műrepülésre nagyon alkalmas, továbbá a 85 i. e. Walter-motorral felszerelt szintén kétfedelű, de kétüléses B­H—29, amely viszont az elsőfokú kiképzéshez jól hasz­nálható. Az Avia vadászrepülőgépek közül itt­ csak három típust említünk fel, egy együléses és két kétüléses vadász­­repülőgépet. A B­H—26 jelzésű típus már a tavalyi párizsi kiállításon is szerepelt, de azóta tökéletes­ítve lett, a B H—28 és B H—33 jelzésű típusok azonban egészen újak. Mind a három géptípus ugyanazon irányelvek sze­rint készült mint a, B­H -21, amely úgy a csehszlovák, mint a belga hadseregben standard típusként van be­vezetve. Az újítások közül különösen felemlítendő az, hogy ez a két új géptípus is már léghűtéses motorokkal van ellátva. Az együléses gépek két automatikusan vezé­nyelt gépfegyverrel vannak felszerelve, a kétüléseseken pedig még két síneken mozgó gépfegyver is van. Ezek a géptípusok a modern vadászgép iránt támasztott minden követelménynek megfelelnek : stabilok, a kormánymoz­dulatokra gyorsan reagálnak, nagyon gyorsak és gyors emelkedőképességgel bírnak. A gépekből a kilátás nagyon jó, amiért felderítés céljaira is igen jól alkalmazhatók. Az első forgalmi repülőgépet az A­via-művek 1926-ban szerkesztették meg (B­H—25), majd tökéletes kitették és rövidesen rá nagyobb számban gyártották is. Az újabban alakult Csehszlovák Légiforgalmi R. T. ezt a típust alkal­mazza. A repülőgép egy 450 i. e. Lorraine-Dietrich-motor­­ral van felszerelve, amely azonban a kicserélhető motor­ágy következtében más motorral, mint pld. Jupiter, vagy Jaguár is helyettesíthető. A kabinban 5—6 utasnak van helye. A pilótaülés a szárnyak előtt van, ami jó kilátást biztosít. A kabin és a pilótaülés között ablak van, a kabin mindkét oldalán ugyancsak 3—3 leereszthető ablak van alkalmazva. A levélposta és csomagok számára egy külön fülke áll rendelkezésre. Ad 3. A­riLetoi­d­-művek az összeomlás után felállított re­pülőarzenálból alakult ki és így Csehszlovákia legöregebb repülőgépgyára. 1919-ben a gyár a mai kiállítási területen volt és csak később épült fel a Prága melletti Kbel-i repülő­téren. A nagy tűzvész után, amely majdnem az összes épü­leteket elpusztította, a gyár Leb­an-ba költözött át, ahol ■azután az évek folyamán Csehszlovákia legteljesítőképe­­sebb üzemévé épült ki. A gyár területe 110,000 mt-t ölel fel, amelyből 10,790 m2 a beépített terület. Saját víz­vezetéke és villany­telepe van. Berendezése lehetővé teszi, hogy bármely típus, bármely pillanatban nagy szériákban állíttassák elő. A gyár főmérnöke Smolik. Nevének kezdőbetűjével (S) jelzik az egyes géptípusokat. Munkájában kis számú, Avia B H—11, 60 1. e Walter motorral Avia B H—20 Avia B H—25, 450 1. e. Lorraine motorral 71

Next