Aviatikai Értesítő, 1927 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1927-07-01 / 7-8. szám
S 1927 július—anflustus Aviatikai Értesítő jének és a csehszlovák hadseregben nagy számban vannak képviselve. Feljegyezzük még, hogy a gyár munkásainak száma 1919-ben 80 fő volt, míg 1923-ban már 70 tisztviselőt és 450 munkást foglalkoztatott. Ad .2. Az Avia repülőgépgyár ugyancsak 1919-ben alapíttatott. Már 1920-ban berepülték az első sárkányt, amely az első prágai repülőgép-kiállításon is szerepelt. A gép tervezőit, Benes és Hajn-t a köztársaság elnöke egy tiszteletdíjjal tüntette ki. Később az Avia-gépek sok belföldi és még több külföldi versenyből győztesként kerültek ki. A BH—//-típusú sportrepülőgép a nemzetközi versenyeken, úgy Orlyban mint Rómában, a két első díjat nyerte meg, amiáltal Olaszország nagy vándordíját, a «Coppa d’Italia»»-t véglegesen megszerezte. Ezen a sportrepülőgépen repülte be Jira hadnagyi s a Prága—Párizs— Prága távot leszállás nélkül. Ezeknek a teljesítményeknek a révén az említett géptípus aviatikai körökben közismertté lett. A BH—1/c mélyfedelű sportrepülőgép és 60 i. e. Walter-motorral van ellátva. A szárnyaknak egész különleges alakja van, amennyiben nem a törzshöz csatlakozó végük a legszélesebb, hanem a legnagyobb szélességüket a törzstől számított félfesztávolság első harmadánál érik el. Ezt az alakot az Avia már 1920-ban használta és azóta minden egyfedelű sportrepülőgépnél alkalmazza. A típus úgy túrarepülésre, mint műrepülésre nagyon alkalmas. Az Avia gyártmányú iskolarepülőgépeket két típus reprezentálja, és pedig a 85 1. e. motorral ellátott kétfedelű együléses BH—20, amely továbbképzésre és különösen műrepülésre nagyon alkalmas, továbbá a 85 i. e. Walter-motorral felszerelt szintén kétfedelű, de kétüléses BH—29, amely viszont az elsőfokú kiképzéshez jól használható. Az Avia vadászrepülőgépek közül itt csak három típust említünk fel, egy együléses és két kétüléses vadászrepülőgépet. A BH—26 jelzésű típus már a tavalyi párizsi kiállításon is szerepelt, de azóta tökéletesítve lett, a B H—28 és B H—33 jelzésű típusok azonban egészen újak. Mind a három géptípus ugyanazon irányelvek szerint készült mint a, BH -21, amely úgy a csehszlovák, mint a belga hadseregben standard típusként van bevezetve. Az újítások közül különösen felemlítendő az, hogy ez a két új géptípus is már léghűtéses motorokkal van ellátva. Az együléses gépek két automatikusan vezényelt gépfegyverrel vannak felszerelve, a kétüléseseken pedig még két síneken mozgó gépfegyver is van. Ezek a géptípusok a modern vadászgép iránt támasztott minden követelménynek megfelelnek : stabilok, a kormánymozdulatokra gyorsan reagálnak, nagyon gyorsak és gyors emelkedőképességgel bírnak. A gépekből a kilátás nagyon jó, amiért felderítés céljaira is igen jól alkalmazhatók. Az első forgalmi repülőgépet az Avia-művek 1926-ban szerkesztették meg (BH—25), majd tökéletes kitették és rövidesen rá nagyobb számban gyártották is. Az újabban alakult Csehszlovák Légiforgalmi R. T. ezt a típust alkalmazza. A repülőgép egy 450 i. e. Lorraine-Dietrich-motorral van felszerelve, amely azonban a kicserélhető motorágy következtében más motorral, mint pld. Jupiter, vagy Jaguár is helyettesíthető. A kabinban 5—6 utasnak van helye. A pilótaülés a szárnyak előtt van, ami jó kilátást biztosít. A kabin és a pilótaülés között ablak van, a kabin mindkét oldalán ugyancsak 3—3 leereszthető ablak van alkalmazva. A levélposta és csomagok számára egy külön fülke áll rendelkezésre. Ad 3. AriLetoid-művek az összeomlás után felállított repülőarzenálból alakult ki és így Csehszlovákia legöregebb repülőgépgyára. 1919-ben a gyár a mai kiállítási területen volt és csak később épült fel a Prága melletti Kbel-i repülőtéren. A nagy tűzvész után, amely majdnem az összes épületeket elpusztította, a gyár Leban-ba költözött át, ahol ■azután az évek folyamán Csehszlovákia legteljesítőképesebb üzemévé épült ki. A gyár területe 110,000 mt-t ölel fel, amelyből 10,790 m2 a beépített terület. Saját vízvezetéke és villanytelepe van. Berendezése lehetővé teszi, hogy bármely típus, bármely pillanatban nagy szériákban állíttassák elő. A gyár főmérnöke Smolik. Nevének kezdőbetűjével (S) jelzik az egyes géptípusokat. Munkájában kis számú, Avia B H—11, 60 1. e Walter motorral Avia B H—20 Avia B H—25, 450 1. e. Lorraine motorral 71