Aviatika, 1933 (9. évfolyam, 1-12. szám)
1933-04-01 / 4-7. szám
1933 április—július AVIATIKA műszere a repülésnek. Pontosságára jellemző, hogy 300 wattos adót 25 m magas antennával véve és ■— ha a vétel tenger fölött történik — a minimum szélesség csillapítatlan adás esetén o—400 tengeri mf. távolságból 0—1 °, 400—1200 t. mf. távolságból pedig 6°. A készülék nyolc azonos típusú csővel dolgozik. Hullámkörzete 300—4000 m-ig folytonos. Áramforrása 4 voltos cca. 30 amp. órás és 50 voltos 1 amp. órás akkumulátor; ez utóbbi szárazteleppel is helyettesíthető. A 0 8 m átmérőjű teljesen burkolt keretantenna vagy közvetlen állítható, vagy sodronyhuzallal. Segédantennaként 25 m hosszú, 270 cm kapacitású és cca. 8 m effektív magasságú antenna ajánlatos. Az irányvevőkészülék súlya nyolc csővel és egy pár kettős fejhallgatóval 35 kg. Magán a repülőgépen határozható meg a rádióirány a szintén Telefunken Spez. 173 N készülékkel. Egy Junkers F. 13 típusú repülőgépbe szerelve és egy 300 ma. antenna energiájú adót mérve, a következő eredményeket kapták : a minimumszélesség 200 km-ig ± 1° 300 « ± 20 400 a rt 40 800 « ± io° A készülékben kilenc cső van, közülök nyolc a keretvevőt képezi, a 9. a segédantenna rezgéseit erősíti a méréshez szükséges mértékben. A 400—1700 m hullámsávba eső állomásokat tudja a mérésekhez felhasználni. Az S 284 F jelű adóállomással komplett repülőgép-rádiófelszerelést képez. A két készülék együttes súlya cca 25 kg. B. S. a «Jumo 4»-el azonos, meggondolásra érdemes számok jellemzik : csúcsteljesítménynél 170 gr/LE óra és állandó üzemben 160 gr/LE óra. Főbb adatai: Kétütemű Dieselmotor, 6 állós henger egy sorban, kettős új dugattyúkkal, vízhűtéssel. » Art\ Furat .................................... 105 mm Csúcsteljesítmény (percenként, lo " 2100 fordulatszám mellett) 540 LE Állandó üzemben................. 420 LE Tüzelőanyagfogyasztás csúcsteljesítménynél ............... 170 g/LE óra Állandó üzemben................. 160 g/LE óra Kenőanyagfogyasztás ........ 10 g/LE óra Áttételezés....................................166 , 1 a motor szárazsúlya ......... 495 kg cs. Sz. P. A mérőléctől balra a Junkers «Jumo 4», jobbra a «Jumo 5» nyersolaj motor «JUMO 5» a JUNKERS-GYÁR ÚJ NYERSOLAJMOTORJA A Junkers-gyár a «Jumo 4» jelöléssel ismert nyersolajrepülőmotorja mellett most egy hasonló építésű újabb típust hoz forgalomba, a «Jumo 5»-öt, amely a «Deutsche Versuchsanstalt für Luftfahrt» előtt nemrég sikerrel tette le a típusvizsgát. Míg a «Jumo 4» annak idején kimondottan nehéz repülőgépek részére épült, a «Jumo 5» azt a célt szolgálja, hogy a középsúlyú repülőgépek is elláthatók legyenek a benzinmotornál gazdaságosság szempontjából lényegesen előnyösebb nyersolaj motorral. Az új motor a nyersolajmotorok minden előnyét fokozott mértékben nyújtja. Csúcsteljesítménye 540 LE (percenként 2100 fordulatszám mellett), súlya 495 kg. Üzemanyagfogyasztását, amely ÚJÍTÁS A MÁTYÁSFÖLDI REPÜLŐTÉR ÜZEMANYAGELLÁTÁSA TERÉN A Vacuum Oil Company R. T. a mátyásföldi repülőtéren az idén üzembehelyezett egy tankautót, ami azért jelent előnyt a repülőgépek kiszolgálásánál, mert míg a földalatti töltő- és kiszolgálóállomásoknál a gépnek oda kell gurulnia a tartányhoz, addig a tankautó a repülőgéphez szállítja az üzemanyagot és a repülőgépek ide-oda gurulását feleslegessé teszi. A kiszolgáló autó tankja két részre van osztva, amelyek mindegyike 1000 liter üzemanyag befogadására alkalmas. A rekeszek külön-külön mérőszerkezettel és tömlővel bírnak, úgy hogy az üzemanyagkeveredés teljesen ki van zárva. Az adagolás nitrogéngáznyomás segítségével történik, ami egyrészt lehetővé teszi egy-egy rekeszből percenként 120 liter üzemanyag kiszolgálását, vagyis a kiszolgálás sebességét a szűrés megengedhető gyorsasága határolja, másrészt pedig a kiszolgálásnak rendkívüli tűzbiztonságot nyújt. Az autó magával viszi a tankoláshoz szükséges összes segédeszközöket és állandóan el van látva a szükséges kenőanyaggal is. Junkers «Jumo 5» nyersolaj motor 61