Bányamunkás, 1991 (78. évfolyam, 1-12. szám)

1991-01-01 / 1. szám

1991. JANUÁR BÁNYAMUNKÁS KÖZLEMÉNY A Bányaipari Dolgozók Szakszervezeti Szövetsége és a Szolidaritás Szakszervezeti Munkásszövetség képviselői tárgyalást folytattak a két szervezet együttműködési lehetőségeiről. Véleményt cseréltek a munkavállalói érdekvédelem, érdekképvise­­et időszerű kérdéseiről, az érdekérvényesítés módozatairól. Megállapították, hogy az érdekvédelmet vállaló szervezetek, tö­mörülések együttműködése az alapvető kérdésekben szükségszerű. A módszerek különbözősége nem befolyásolhatja a végeredményt: az erős, határozott és hatékony dolgozói érdekvédelmet. Kinyilvánították azt az álláspontjukat, hogy minden olyan téma­körben, amelyben igény mutatkozik a felek részéről — testületi vagy szakértői szinten — egyeztetik elképzeléseiket. A felmerülő problé­mákat — akár munkahelyi, akár szervezeti szintű — egymással s az érdekeltekkel egyeztetve, tárgyalásos alapon kell rendezni. Az így ki­alakult közös vélemény azonban nem kötelező érvényű testületi állásfoglalás. Elutasítottak minden olyan megnyilvánulást, amely arra irányul hogy szervezetek, szövetségek egymás legitimitásának megkérdőjele­zésével kívánnak érdekvédelmi jogosultságot szerezni. Elismerték minden hivatalosan bejegyzett alakulat jogát, hogy tagsága érdekei­ben elsődlegesen járjon el. Megállapodtak abban, hogy készek együttműködni azokkal, akik tiszteletben tartva egymás szuverenitását a dolgozói érdekvédelem, a munkavállalók mellett kötelezik el magukat. Budapest, 1990. december 20. Bátonyi Sándor Schalkhammer Antal a Szolidaritás Szakszervezeti a Bányaipari Dolgozók Munkásszövetség Szakszervezeti Szövetségének elnöke elnöke . Beszélgetés Lucien Charlier-val, a Belga Bányász­szakszervezet elnökével - Elnök Úr! Minden olvasónk ne­vében köszöntjük Önt. Kérem, mondja el, hogyan lett a szakszerve­zet elnöke. - Ez természetesen hosszú tör­ténet lenne. Annyit mondhatok, hogy 30 éve dolgozom különböző szakszervezeti funkciókban. Nálunk természetes, hogy végig kell járni a ranglétrát. A legfelsőbb fórumokon csak az tudja képviselni a tagságot, akinek személyes tapasztalatai is vannak. - Kérem, mutassa be a belga bányászok szakszervezetét. - A mi szakszervezeti mozgal­munk alapkoncepciója, hogy visz­­szautasítja a kapitalizmust és a tota­litárius politikai rendszereket egy­aránt. Sohasem kívántam részt ven­ni a gazdasági vezetésben. Ellenőriz­ni igen, de nem beavatkozni! A mi szakszervezetünk csak a belga szénbányászokat képviseli (a többi bányaágazatok más szakszer­vezetekhez tartoznak). Szervezeti felépítésünk hasonlít az Önökéhez, hiszen az egyes bányaüzemek kül­dötteket választanak, majd azok megyei küldötteket, és a megyei küldöttek képviselői alkotják a kongresszust. Két kongresszus kö­zött a szakszervezet vezető testülete az Országos Bizottság. Ennek érde­kessége, hogy tagjainak háromne­gyedét a fizikai dolgozók választják és egynegyedét a műszaki, admi­nisztratív dolgozók, így biztosítjuk a bányamunkások érdekeinek köz­vetlen érvényesülését. - A szakszervezet milyen politi­kai, ideológiai áramlatot vall magáé­nak? - Mi szocialista elveket vallunk. Tevékenységünket a szocialista de­mokratizmus értékei vezérlik, amit azonban nem tekintünk a szociál­demokráciával egyenlőnek. - Elnök Úr! Az Önök szakszer­vezetének milyen érdekvédelmi le­hetőségei vannak?­­ Törvény szabályozza, illetve lehetővé teszi, hogy minden szin­ten, ahol társadalombiztosítási kér­désekben, bérekről, juttatásokról döntenek, jelen legyünk. Ezek az érdekegyeztető bizottságok fóru­mai. Ugyanakkor tudni kell, hogy nálunk — a szénbányászaton belül is — több szakszervezet működik. Van egy liberális, egy keresztény és egy szocialista szervezet. A dolgo­zók a négyévenkénti választásoknál döntik el, hogy melyikben kíván­nak részt venni. Végül is ez határoz­za meg a szakszervezet erejét, sú­lyát. Ha például a dolgozók 40 szá­zaléka szavaz a mi — szocialista — szakszervezetünkre, akkor a válla­latnál, ha érdekvédelmi kérdésben szavazni kell, szavazatunk 40 száza­lékot ér.­­ Ha már számokat is mon­dunk, a három szakszervezet között most milyen a létszámarány? - Fontos, hogy a tagság és a képviselet között különbséget te­gyünk. A dolgozók egy-egy szá­mukra garanciát jelentő személyi­ségre, tisztségviselőre a tagságuktól függetlenül is szavazhatnak. A sza­vazati arányok az egyes szakszerve­zetek között már hosszabb ideje így oszlanak meg: a dolgozók 45 szá­zaléka a szocialistákra, 45 százaléka a keresztényekre és 10 százaléka a liberálisokra adja voksát. Gondolom, Magyarországon is tudják, hogy Belgium többnyelvű ország. A szocialista irányzat a fran­cia nyelvterületen a legnépszerűbb, ahol a dolgozók mintegy 60 száza­léka támogatja a mozgalmat. - A vállalatvezetők nem hasz­nálják fel taktikai célokra a három szakszervezetet? Nem próbálják megosztani az erőket? — A szervezett munkavállalói fellépés ereje, egységessége mindig az indoktól függ. Ez dönti el, hogy egyedi vagy egységes lesz-e? El­mondhatom, hogy tiltakozásaink, akcióink 80 százalékában a három szakszervezet egységesen tud fel­lépni.­­ Önként adódik a kérdés: mi van akkor, ha csak az egyik szak­­szervezet hirdet sztrájkot, a másik kettő támogatása nélkül?­­ A dolog egyszerűbb, mint gondolnák! A sztrájkolók bezárják a kapukat. Az sem mehet be, aki nem ért vele egyet. Hát ez is a de­mokrácia! - Elnök Úr! A belga szénbá­nyászat a 60-as, 70-es években nagy válságot élt át. Mi most vagyunk hasonló helyzetben. Hogyan zajlott ez le Önöknél? - A belga bányaipar visszafej­lesztése a 60-as évek vége felé kez­dődött. Eleinte vállalati tanácsülésen egyszerűen bejelentették a bánya­­bezárást. Akkoriban még más bá­nyaüzemek átvették az elbocsátott dolgozókat. Azonban a szociális feszültségek nőttek, a munkáltatók és a szakszervezetek részvételével, ezért létrejöttek az ún. áthelyezési bizottságok. Ezek egyik fő feladata volt, hogy a munka nélkül maradt bányászokat más iparágakban segít­se elhelyezkedni. Újabb lépést jelen­tett a szénipari direktórium megala­kulása. Ez is paritásos szerv volt a munkavállalók és a munkáltatók részvételével. Itt már tervezték — három évre előre — a bányabe­zárásokat, és ami ennél is fonto­sabb, a dolgozók átképzését, elhe­lyezését. A munkahely megszűnését egy évvel előbb tudatták az érintet­tekkel, így azok felkészülhettek rá. A kormány létrehozott egy Vi­dék Iparosítási Társaságot, amely felvásárolta a fejlesztésre alkalmas területeket, hogy elkerülje a speku­lációt. Ezeket beruházóknak, vállal­kozóknak adta bérbe, és adókedvez­ményekkel, átképzési támogatások­kal ösztönözte az új, korszerű mun­kahelyek létesítését. A szociális védelmet szolgálta a korengedményes nyugdíjazás és az átképzési prémium, amely a bá­nyászfizetést biztosította a tanulás idejére 20 hónapig. Akik önként hagyták el a szakmát, jelentős ösz­­szegű állami végkielégítést kaptak. De ezeken kívül több más intézke­dés is történt.­­ Úgy tudjuk, hogy a bányá­szok gyermekei is különböző ked­vezményekben részesültek.­­ Valóban, erről nem beszél­tem, pedig rendkívül fontos. Rá­döbbentünk, hogy miközben a bá­nyászok 98 százalékát sikerült el­helyezni, átképezni, gyermekeik jö­vőjét ez nem oldotta meg. Ezért a válság kormányzati kezelésével egy időben oktatási reformot is végre­hajtottunk. Felismertük, hogy nem­csak a gazdasági szerkezetváltásra van szükség, meg kell teremtenünk annak emberi feltételeit is egy kor­szerű képzési rendszerrel. Korszerű gazdasághoz korszerűen képzett munkaerő szükséges. Ezért arra kér­tük a beruházókat, hogy lehető­leg csúcstechnológiát telepítsenek, amelynek a működtetéséhez az ok­tatási reform felkészíti az új generá­ciót. A válságkezelés így egységes rendszert alkotott. — Közgazdasági értelemben gaz­daságos a belga szénbányászat? — A belga kormány legalább 25 éve folyamatos támogatást nyújt a bányaiparnak. Magára vállalja a ter­meléskiesések, ár- és technológiai veszteségek finanszírozását. Ez tu­lajdonképpen struccpolitika, hiszen a munkahelyek mindenáron való fenntartását szolgálja. Ezzel szem­ben a mi szocialista szakszerveze­tünknek az az álláspontja, hogy nem szabad olyan ipart vagy­ üze­met támogatni, ahol a kifizetett bé­rek meghaladják az állami támoga­tás mértékét. Ezért szorgalmaztuk, hogy a ráfizetéses bányaüzemeket fejlesszék vissza, inkább az átkép­zésre, oktatásra, iparkorszerűsítésre és a szociális környezetre összpon­tosítsák a pénzeket. Álláspontunkat nagyobb konfliktusok nélkül sike­rült elfogadtatni. Mindez annak is köszönhető, hogy a bányászoknak szoros kapcsolatuk volt és van a szocialistákkal. - Olvasóinkat bizonyára érdek­li, hogy egy belga vájár bére hogyan viszonyul más ipari munkásokéhoz. - A bányász munkáját mindig nehéz más munkáséval összevetni. Ezért nem is szívesen hasonlítom más foglalkozásokhoz. Az általában igaz, hogy a bérek nem rosszak. In­kább azt hangsúlyozom, hogy a bányaiparban dolgozók között a mélyben dolgozóknak minden eset­ben 25 százalékkal több a bérük. Bár teljesítménybért kapnak, de még a minimálbér is tartalmazza a föld alatti munka tiszteletét, meg­becsülését. A bányászok éves bruttó átlagbére az 1 millió EFt-ot megha­ladja. (Közel 2 millió forint. — A szerk.). - Elnök Úr! Hogyan látja a ma­gyarországi változásokat és a ma­gyar bányászszakszervezet helyét, szerepét? - A kérdésre -— néhány napos itt-tartózkodás alapján - nehéz vá­laszolni, hiszen nem ismerem a vál­tozások minden elemét. Azonban most eszembe jut, hogy a 70-es években, amikor mi itt a piacgaz­daságról és otthoni válságainkról beszéltünk, magyar vendéglátóink nem nagyon értették, mert az it­teni bányászat, de valószínű más iparágak is állami védőburokban, ahogy mi mondjuk, bársonytakaró­bak­ voltak. Akkor senki sem gon­dolta, hogy a piacgazdaság igénye ilyen hamar megjelenik Magyaror­szágon. A magyar szakszervezetek a kö­zelmúltig szorosan együttműköd­tek az állami vezetéssel, a hatalom­mal. A változtatás, a függetlenség igénye már tapasztalható, de itteni beszélgetéseim alapján mondhatom, hogy a dolgozók és a szakszervezeti funkcionáriusok egy részének a fejében még mindig fontos szem­pont az együttműködési szándék. A mi szakszervezetünk alapelve, hogy nem vehetünk részt a gazda­sági vezetésben, „csak” ellenőrző szerepet vállalunk a dolgozók érde­kében, de azt következetesen tesz­­szük. Úgy gondolom, nem a szak­­szervezet dolga, hogy jobb, korsze­rűbb munkaszervezéssel többet ter­meljünk, nekünk azt kell figyelni, hogy a korszerűsítés és többletter­melés ne okozzon a dolgozóknak anyagi, erkölcsi vagy munkavédelmi szempontból hátrányokat. Ez a munkahelyi szint. Országos mére­tekben természetesen módosul a feladat, hiszen a nemzet gazdago­dása, felemelkedése közös cél. Eb­ben a szakszervezeteknek is megvan az érdekegyeztető és közvetítő sze­repe. Ha a nemzeti érdekegyeztetés nem működik, nem jön létre köz­­megegyezés, könnyen anarchikus ál­lapotok alakulhatnak ki. Meggyőződésem, hogy a magyar bányászszakszervezet is tudatosan végigjárja ezt az utat.­­ Ön egy­ néhány nappal ezelőt­ti előadásában említette, hogy szük­ségesnek tart egy erős magyarorszá­gi baloldali pártot. Részletezné ezt? — Ahogy az előadásomban is említettem, az európaiságnak is fel­tétele egy létező, bázissal bíró bal­oldali párt. Bizonyára tudják, hogy az Európa Parlamentben a szocia­lista pártok dominálnak. Emellett létezik az európai szakszervezeti szövetség, amelybe a kommunista szakszervezetek kivételével bárme­lyik szakszervezet kérheti felvételét. A szakszervezetek mint fontos transzmissziós erők nagy szerepet játszanak az érdekközvetítésben. Ezért tartom fontosnak, hogy le­gyen egy olyan erős baloldali párt, amely a szakszervezeti törekvések­nek, a dolgozói érdekeknek politi­kai támogatást képes adni. Én mint belga mondom, a dol­gozók érdeme, hogy ne aprózzák, szórják szét szavazataikat részérde­keket képviselő kis pártokra. Belgi­umban...a szocialista szakszervezeti mozgalom már 100 éves! Büszkék vagyunk arra, hogy tagságunkból képviselők, szenátorok, miniszterek kerültek ki. Csak bányász miniszter­­elnök nem volt még! Nálunk a bá­nyászok már a 30-as években is heti 36 órát dolgoztak. Ezt elsősor­ban az eredményes érdekképvisele­ti, szakszervezeti munkának tulaj­donítjuk.­­ Elnök Úr! Kérem, hogy befe­jezésül összegezze magyarországi ta­pasztalatait és a szakszervezeteink közötti kapcsolatokat. — Magyarország történelmi vál­tozásokat él át! Bizonyos fokig meglepett, de talán érthető, hogy még nem alakult ki a társadalom igazi veszélyérzete. Mind a kor­mányzat, mind a szakszervezetek kevés súlyt helyeznek az átalakítás­sal járó szociális feszültségek, a munkanélküliség semlegesítésére, el­lensúlyozására. Pedig a piacgazda­ságra történő átállás, a privatizáció inflációval, munkanélküliséggel, ne­héz időkkel jár. Ezt csupán enyhít­hetik a szakszervezetek a figyelmes és aktív munkájukkal. Ami a szakszervezeteink közötti kapcsolatokat illeti, azok mindig is jók voltak, függetlenül a két ország politikai rendszereinek különbségé­től. Számunkra mindig is — és most nem szeretnék a demagógia hibá­jába esni — a dolgozók, a szakem­berek együttműködése volt a fon­tos. Ezért a magyarországi rendszer­­váltás nem gátolja, sőt erősíti kap­csolatainkat a magyar bányászszak­­szervezetttel, annál is inkább, hi­szen Önök a közelmúltban váltak a nemzetközi szakszervezeti szövet­ség tagjaivá. Tiszta szívvel kívánok gyors si­kert mind az ország, mind a szak­­szervezetek megújulásához. Elnök Úr! Köszönjük. A viszont­látásra! Csizmás Attila Bársonytakaró nélkül...

Next