Búvár, 1939 (5. évfolyam, 1-12. szám)

1939-05-01 / 5. szám

TECHNIKA A MINDENNAPI ÉLETBEN A HANGLEMEZ A hangversenyévad és farsang idején talán gyakrabban szólaltatunk meg hang­lemezt, mint máskor. Amikor a hang­dobozt, vagy az elektromos hangszedőt (pick-up) óvatos mozdulattal rátesszük a lemez bekezdésére, bizonyára szemünkbe ötlik, hogy a tű ferde szögben áll a leme­zen, a forgásirányhoz képest hátradől. Ennek oka nyilván az, hogy a tűsurlódás okozta fékezés csökkenjen. De akkor miért áll a tű ilyen meglehetősen meredeken a lemezen és miért nem fekszik rá laposab­ban? A tű a hegyénél meglehetősen hir­telen vastagodik, ha tehát laposabbra fektetnék, már nem férne bele abba a keskeny árokba, amely a hanglemez felü­letén egyre szűkülő csigavonal mentén fut végig. Ez az árok hű mása annak az ároknak, melyet a vágóberendezés kése a fölvétel alkalmával kihasított a viasz­lemezből. Talán érdekes megjegyezni, hogy ez a vágóókés éppen ellenkező irányú haj­tásban áll a lemezhez, mint a lejátszó tű, vagyis nekiszegeződik a viaszlemez húsá­nak. Erre azért van szükség, mert a vágó­kés tulajdonképpen kiesztergálja a viasz­lemezből az ároknak megfelelő forgácsot. Nagyon fontos, hogy ez a viaszforgács összefüggő darabban váljék le a lemezről. Ha a forgács leszakad, akkor a törési felület apró, hepe­hupás egyenlőtlenségek­ből áll és ezek, akárcsak a feljegyzett hang, meg-megmozgatják a tűt, ezáltal viszont hang keletkezik. A keletkező hang menny­dörgésszerű mély dübörgés. Az ilyen mó­don meghibásodott felvételű lemezt a gyár rendszerint eldobja és csak ritkán hozza forgalomba, akkor is csak mint silány minőségűt. E selejtes felvételek elkerülése végett a vágókést megfelelő alakúra készítik és a leváló forgácsot lég­szívóberendezéssel állandóan elszívják a vágás helyéről. A gramofont felülről szemlélve észre­vehetjük, hogy a hangdoboz áttetsző membránja körülbelül érintő irányában áll az árok alkotta körívhez képest (azt az árkot kell néznünk, amelyben a tű éppen benne van). A jó gramofonon mindig ilyen a hangdoboz állása, akár a lemez külső, akár legbelső árkainál nézzük. E külön­leges elrendezés oka a lemezvágás techni­kájában van. A hanglemez-vágót (lényegé­ben ugyanolyan kis elektromágneses be­rendezés, mint a hangszedő) csavarorsó mozgatja egyenletes lassúsággal az alatta levő viaszlemez peremétől a középpontja felé, úgyhogy a vágókés egyenesben, pon­tosan sugár mentén halad. A ma haszná­latos gramofonlemezek valamennyien ol­dalt (laterálisan) vágottak, azaz a parányi vágókés a feljegyzendő hangot úgy vési bele a lemezbe, hogy lemezsugár irányá­ban mozog ide-oda. Az Edison-féle fono­gráf mélybe (vertikálisan) vágó elrendezésű volt : a vágók és a lemez húsába vágott bele többé-kevésbbé mélyen, a forgács vastagsága változó volt (az oldalt­ vágott lemezé végig egyforma vastag). Ennek megfelelően , az oldalt­ vágott lemezen az árok két széle párhuzamosan ide-oda mozgó vonal. Az árok mélysége végig ugyanakkora, a mélybe­ vágott lemez árok­széle végig egyenletes, nem mozog ide-oda, feneke pedig hepe-hupás. Innen ered ennek az újabban különleges célokra fel­újított eljárásnak az angol neve : kill and dale recording, azaz hegy-völgyes fel­jegyzés. De térjünk vissza a hangdoboz állásához. Minthogy az oldalt vágott árok modulálása az előbb elmondottak értelmében mindig lemezsugár-irányú, a lejátszó-tűnek is mindig ilyen irányban kellene mozognia, hogy híven szedje le a feljegyzett hangot. Figyeljük meg a hang­doboz szerkezetét — a tű kis tengely körül billeg ide-oda, ezt a mozgást kar­áttétellel a membrán közepére visszük. A hangdoboz elhelyezése tehát akkor töké­letes, ha a membrán mindig érintőlegesen áll ahhoz az árokhoz, amelyben a tű éppen benne van. A hangdoboz azonban kör­íven mozog, — ezt a kar hossza szabja meg — ezért az előbb megkívánt tökéle­tes helyzet csak egyetlen egy helyen áll­hat elő. (A kar, hangkar az a cső, amely a membrántól a gramofon belsejében el­rejtett tölcsérbe vezeti a hangot. Egyben tartja a membránt.) A végig tökéletes megoldás természetesen az egyenesben vezetés (végtelen sugarú körív) volna, hiszen ezt alkalmazzuk a felvételkor, de ez nagyon drága szerkezetet igényelne. Ha a kar hosszát, forgáspontjának a lemez­középponttól mért távolságát és a mem­brán síkjának a karral bezárt szögét helye­sen választjuk meg, olyan elrendezés is megvalósítható, amely szerint a töké­letes helyzet két ponton áll elő. E két pont­nak természetesen az átlagos nagyságú hanglemez bekezdését és végét választ­juk. Az erre vonatkozó szerkesztés érdek

Next