Búvár, 1940 (6. évfolyam, 1-12. szám)

1940-03-01 / 3. szám

13z­ ráskor nem is kellett más, mint a sűrűn egymást követő lövedékek zsinórszerűvé vált füstcsíkjait — rávezetni a célra, hogy egyúttal lángba is borítsa az ellenfél gépét. Amíg csak egyetlen puska a vadászgép fegyverzete, nehezebb feladat volt az ellenfél leküzdése is, így csak kiváltságos és átlagon felül álló pilóták tudtak soro­zatos sikereket felmutatni. Az első híressé vált vadászrepülő Immelmann volt, kinek 15 gépet sikerült az általa első ízben alkal­mazott csel, az úgynevezett Immelmann­­forduló segítségével lelőnie, míg Guynemer francia pilótával szemben el nem esett. Vele egyidőben lett ismertté Oswald Böhcke kapitány, aki már 40 légigyőzelemmel di­csekedhetett , majd Richthoffen Manfred báró került az élre, ki a­ világháború utolsó évében nyolcvanra emelte légi­győzelmeinek számát, s így ennek a legen­dás időszaknak legeredményesebb vadász­repülője lett. Mellette Udet tábornok ért el legtöbb sikert, aki 62 gépet lőtt le, míg Löwenhardt főhadnagynak 53, Lothar Richt­hoffen, a nagy «vörös vadászrepülő» öccsé­­nek 40, Göhring, jelenlegi marsallnak pedig 21 gépet sikerült leszednie. De a németek­nek 10 olyan pilótája volt, akinek negyven­nél és 30 olyan, akinek húsznál több légi­győzelme volt. A monarchia a maga szerényebb esz­közeivel és kisebb arányszámával is je­lentős részt vett ki a sikerből, mert Bru­­movszky százados 34, Fiala lovag és Lincke Crawford főhadnagy 25—25 légigyőzelmet arattak, míg a magyarok közül ittebei Kiss József, a szabadságharc mártír tábornoká­nak unokája 24, Fejes István tiszthelyettes 17, Gräser Ferenc hadnagy 16, Udvardy Nándor 9, Kasza Sándor őrmester 10, oszlányi Kaszala Károly 9 és Risztics János, a későbbi Junkers-főpilóta és világrekorder 9 légigyőzelemmel tette nevét ismertté. A nagy háború utolsó időszakának gépe már jelentős fejlődést mutatott. Kialakulásának, illetve a sebessége foko­zásának azonban gátat szabott a motorok teljesítőképessége, mely együléses vadász­gépeknél nem haladta túl a 260 lóerőt. Ennek megfelelően a sebesség sem emel­kedett a lóerő­szám fölé.­­ A franciák Spadja és az angol Sopwith, mint az en­­tente-hatalmak két legeredményesebb vadászgéptípusa vízszintes repülésben nem ért el 220 kilométernél nagyobb sebességet. Csaknem ilyen gyorsasággal repült az osztrák és magyar hadseregben használatos Berg, az Albatros D. III., a K. D. és a Phönix együléses. Ezek jobbára 200— 230 lóerős Daimler- és Mercedes-motorok­­kal voltak felszerelve, 2—2, légcsavarkörön át tüzelő géppuskával rendelkeztek, — 3—5 perc alatt emelkedtek ezer méterre és 15 perc alatt négyezerre. A francia és angol gépek emelkedőképessége ennél va­lamivel jobb volt, de erősebb motorral is rendelkeztek. Jóformán a végszóra született meg Fokker D. VII. vadászbiplánja, mely jelentős javulást eredményezett a vadász­repülés terén. Nekünk azonban már csak az összeomlás után jutott belőlük. De a kisebb teljesítményű gépekkel is dicsőséges harcot folytatott az akkori pilótagárda. A vadászrepülők munkája többnyire egyéni elgondolásból született önálló vál­lalkozás volt.­­ A rajok harca és tömeg­támadás csak napjainkban vált ismere­tessé. De megváltozott a harcmodor és a légiharc taktikája is, mely nem annyira a szemtől-szemben támadással, meglepe­téssel és lerohanással éri el sikereit. A lovagi tornák szépségeit már csak a múlt emlékei örökítik meg. Francia Spad és német Albatros D. II. légiharca vitéz HEFTY FRIGYES REPÜLŐK ELŐRE! A magyar repülés hőskora. Magyar repülők a világháborúban. Egy hős magyar repülő emlékiratai. F R A N K L I N -TÁ R­S U L­AT KIADÁSA

Next