Búvár, 1942 (8. évfolyam, 1-12. szám)

1942-01-01 / 1. szám

kul­át és a szemöldökkő sarkában kifejlődő finom kereszteződés gyönyörű kőrózsát őriz. Minden arra vall, hogy, ha volt is régente az épület tövein végigfutó folyosó, az udvar felőli falat Mátyás király nyilván teljesen újjáépíttette éspedig közvetlenül azelőtt, hogy a renaissance ízlés Magyar­­országon megjelent, tehát valószínűleg a XV. század hetvenes éveiben. A csarnok­folyosó Dunára tekintő sza­kaszában, amely előtt épület nem állott, a díszudvar közepéről rányíló ajtótól jobbra és balra egy-egy kényelmes, másfél méter széles, gótikus kőlépcsőzet vezetett fel az emeletre. Gyér, de erőteljesen ki­fejező maradványai díszes kivitelre valla­nak. Fölötte a hálóboltozat rendszerét a mennyezet áttörése különlegesen szöve­vényessé és érdekessé tette. Ez volt talán Mátyás királynak az a «káprázatos lépcső­háza», amelyről Bonfini megemlékezik, és amelynek helyét a régészek és műtörténé­szek azelőtt, sőt még a Mátyásjubileum (1940) emlékkönyvében (II. kötet 154­­1.) is a fellegvárban sejtették. A díszudvar falának tövében körös­körül széles, monumentális kőpad vonul végig, amely túlnyomó részében ma is megvan éspedig többnyire teljesen ép ál­lapotban. Az udvartér padlózata, csak úgy mint a csarnok folyosói téglából való, amit azonban az idő sokhelyütt kikezdett, sőt nagyobb részeiben fel is emésztett. Midőn Mátyás itt ünnepélyesen fogadta a külföldi követeket, — ahogy Oláh érsek szerint az a szokása volt — bizonyára drága szőnyegek ékesítették. De az is lehet, hogy fénykorában ugyancsak olyan színes mázas padlója volt, mint a királyi dísztermeknek és az emeleti terrasznak, de a téli fagyok tönkretették és a ma látható téglapadlózat már az üres kincs­­tárú II. Ulászló idejéből való. Az udvart környező és remekbe fara­gott ajtó- meg ablaknyílásokkal szépen tagolt kőfalakon áttetsző, leheletfinom, rózsaszínű festés nyomai látszanak. Ez a különleges díszítés a nemes építőanyagot nem teszi láthatatlanná, csak jellegzetesen korszerű, hangulatos fátyollal borítja. Az ablaknyílások és a kőpad között rózsaszínű vakolatmezők voltak. Ez a színezés az udvarra tekintő emeleti falakra, faragvá­­nyokra, a csarnokfolyosó tetőterraszára, valamint az ezt övező pergolára és mell­védkorlátra is egyaránt kiterjedt. A per­gola oszlopai (alighanem Vácról származó) kőanyagának felülete csillogó kvarc kris­tályszemcsékkel van tele, amelyek halvány rózsaszínű háttérből ragyognak elő. A pergola oszlopsora és korlátja a renaissance ízlés első jelentkezése Visegrá­­don, amire az oszloptörzs sima tagolat­lansága és a lábazat klasszikus egyszerű­sége határozottan utal. Csak az oszlop­főben jelentkeznek a vályúk és sípok. 1. kép. Magasabb emeletről lezuhant pillérfejezet. Németh Albert fényképe. — 2. kép. Vörösmárvány hármasív rész­lete. Németh Albert fényképe. — 3. kép. Visegrád. Az udvar északnyugati sarka. — 4. kép. A helyükre visszaállított kút­­káva részek. Déry Emil fényképe

Next