Drogista Szemle, 1944 (6. évfolyam, 1-23. szám)
1944-01-01 / 1. szám
2_________________________________ RENDELETEK A m. kir. közellátásügyi miniszter 59.400, 1943. K. M. számú rendelete az illatszerek, kozmetikai készítmények és drogériacikkek legmagasabb viszonteladói és fogyasztói árának megállapításáról szóló 31.10011943. K. M. sz. rendelet módosítása és kiegészítése tárgyában. 1. §. (1) A 31.100/1943. K. M. számú rendelet (megjelent a Budapesti Közlöny 1943. évi július hó 18-i. 159. számában) 2. §j-ának (2) bekezdése helyébe az alábbi rendelkezés lép: ..Az (1) bekezdésben megállapított legmagasabb nagykereskeddi eladási ár a nagykereskedő üzlethelyiségében átadva szállítási csomagolás (gyöngyölet, edényzet) nélkül készpénzfizetés ellenében értendő.” (2) Az (1) bekezdésben említett rendelet 1 sz. mellékletébe pótlólag felveendő. (3) Az (1) bekezdésben említett rendelet II. sz. mellékletében pótlólag felveendő, 2. §. Ez a rendelet 1943. dec. 15. napján lépett hatályba. A m. kir. kereskedelem- és közlekedésügyi miniszter 107.486/1943. K. K M. sz. rendelete a lúgkőnek, a lúgkőoldatnak, a lúgkőpótló készítményeknek, valamint a fertőtlenítő és tisztító hypochlorit oldatoknak kereskedelmi forgalmát szabályozó 41.70111940. K. K. M. számú rendelet magyarázata tárgyában. A lúgkőnek, a lúgkőoldatnak, a lúgkőpótló készítményeknek, valamint a fertőtlenítő és tisztító hypochlorit oldatoknak kereskedelmi forgalma tárgyában kiadott 41.701/1940., K. K. M. sz. rendelet több szakaszában (6. §, c) pont, 10., 12., 13. §-ok) rendelkezik a lúgkő mennyiségének feltüntetéséről. A rendelet szövege nem hagy kétséget abban a tekintetben, hogy a lúgkő mennyiségét minden alkalommal a lúgkő tiszta súlyában kell kifejezni. Ehhez képest a lúgkő csomagolásának súlyát a lúgkő tiszta súlyához hozzáadni, a lúgkő mennyiségét a csomagolás súlyának hozzáadásával kifejezni nem szabad és aki a lúgkő mennyiségét nem a lúgkő tiszta súlyában kifejezve, hanem a csomagolás súlyának hozzáadásával tünteti fel, így adja el vagy így veszi át, az idézett rendelet 22. §-a szerint büntetendő kihágást követ el. Az előző bekezdésben foglaltak az idézett rendelet 1. §-ának (2) bekezdése szerint a marólúg, marónátron, marószóda és marókák (nátrium hydroxid, kálium hydroxid) elnevezés alatt forgalomba hozott anyagokra, valamint a lúgikőoldatra és lúgkőessenciára is kiterjednek. É beien rendeletem, melyet az iparügyi, és a belügyminiszterrel egyetértve adtam ki, 1943. dec. 11. napján lépett hatályba. Sorszám Az árucikk megnevezése Nagykereskdői bruttó haszon Kiskereskedő b bruttó haszon 1 2 3 4 2/d borotvakrémek 20%— 50% Sorszám Az árucikk megnevezése Kereskedői bruttó haszon Nagykereskedő engedmény Kiskereskedői engedmény 1 2 4 2/d borotvakrémek 80% 44% 33% Drogista Szemle guthatnak a kereskedői pályán. Önismeret, önnevelés. Az önnevelés módjai. Kozmetikai készítmények ajánlása. Árubemutatás szabályai. Mi indítja vásárlásra a vevőt. A kiszolgálás mozzanatai. Árupocsékolás, takarékosság. Hogyan készítsünk szép csomagokat Beszédkészség, udvariasság, jómodor. Szavahihetőség, önzetlenség, törvénytisztelet. Hogyan terjessze a drogista a testápolás kultuszát. A drogéria fontossága az ipar körében. A drogéria fontossága növényvédelemben, állatgyógyászatban. Az üzlet helyének megválasztása, külseje, belseje. Forgalom mint a kereskedelem tükre. Saját készítmények fontossága. Hazai gyártmányok pártolása. Önfegyelmezés, önnevelés. Az emberek szeretetének, megbecsülésének, bizalmának fontossága a kereskedő életében. Az emberekkel bánni tudás fontossága. Vevőtípusok. Könnyen kezelhetők, nehezen kezelhetők. A tanulók által megfigyelt vevőtípusok. Mi az, amit szívesen fgadnak vevőink. Áruismeret. Mi könnyíti, mi nehezíti haeg az eladást? Mi indít vásárlásra. Csere, panasz. Árubemutatás, árbemondás. A drogéria jelentősége a közegészségügy szolgálatában. A forgalom fokozásának szükségessége és lehetősége. Mikor legyünk segítségére eladótársainknak. Raktárkezelés, hiányok ellenőrzése, pótlása. Beszerzési források ismeretének fontossága. A kiszolgálás mozzanatai. Szép csomagok készítése. Az ízlésről általában. Ízlésváltozások korok, országok szerint. A vásárló közönség ízlése és az ahhoz való alkalmazkodás. A kirakat jelentősége a kiskereskedelemben. Milyen legyen a jól rendezhető kirakat. A kirakat felépítése. Térkitöltés. A kirakat színhatása. Kirakatvilágítás. Környezetbe helyezés. Kirakati kellékek és azok készítése. Alkalmi kirakatok. Időszerű kirakatok. Pillantásfogó. A kirakat rendezése. Gyakorlatilag. A hírverésről általában. Hírverési módok. Amint láttuk valóban mindent megtanul a fiatal drogista, amire egy komoly üzletembernek szüksége van. Hisszük, hogy az utánpótlással egy olyan generációt tudunk kartársaink mellé állítani, akik széles látókörű tudásukkal meg fogják állani helyüket a béke éveiben és előbbre tudják vinni az érdemes drogista szakma fejlődését és boldogulását. Íme, ha a háború ötödik évébe is léptünk s komoly barázdát von arcunkra a vészterhes idők mindennapos gondja, mégis sikerült — úgy véljük — az új esztendő küszöbén valami kellemeset is mondani kortársainknak, ami amellett méltó a mai történelmi idők magyar gondolatvilágába. Boldog új esztendőt!