Építés - építészet, 1950 (2. évfolyam, 1-12. szám)
3. szám
mentes. A rendezésnél a hídfő kiképzését úgy oldották meg, hogy a pesti hídfőben a faltömb tölcséresen kiszélesedik s a pálya egy nyújtott ellipszis alakú terelősziget létesítésével körforgalmú térbe torkollik, melyen a forgalom keresztezésmentesen, rendőri irányítás nélkül, zavartalanul haladhat. Ezt a megoldást azonban csak úgy lehetett elkészíteni, hogy a közúti forgalomban a legfőbb akadályt jelentő villamosvonalat a híd alá, alagútba helyezték. Ez a közúti villamosalagút részben már 1939-ben megépült. Ezt fejezte be az újjáépítés és ide került a 2-es villamos vonala, mely kedvező pályaszintviszonyokkal halad a Lánchíd alatt. Az alagút két végén vannak a villamosmegállók , ezeket lépcsők kötik össze a térrel. A háború rongálásaitól csodálatos módon megmenekült a pesti hídfő gyalogos aluljárója. A gyalogosforgalom a téren egyébként éppúgy körforgalmú, mint a járművek forgalma. A hídfő járdája 25 m-es sugarú körívben fordul a térre. A környező utak egy részében egyirányú forgalmat kellett elrendelni, hogy a tér körforgalmába bekapcsolódó járművek útja folyamatos legyen, így lett egyirányú a Dorottyautca, a Vörösmarty tér irányában és a Mérlegutca, a Roosevelt-tér felé. A rakparton kétirányú forgalom van. A hídfőtől északra — az Akadémia előtt levő — a két rakpartot összekötő rámpa megszűnt és ezzel kapcsolatban az alsó rakparti útról feljáró épült a Géza utcánál a felső rakpartra, összeköttetést biztosítva a jövőben az alsó rakparton menő forgalom és a környék helyi úthálózata között. A tér körforgalmát előidéző közlekedési szigetet a Gresham-palota felőli oldalán autóparkírozóhelynek képezték ki. Ugyanígy parkolóhely létesült az Akadémia előtt is. A tér rendezésénél vigyáztak arra, hogy a tér két oldalán álló szobor helyzetét a rendezés ne érintse s a fák is érintetlenül ottmaradjanak. A Roosevelt-téren álló felépítményes nyilvános WC. elkerült a térről, pótlására a József-téren fog épülni földalatti WC, s így a körforgalom létesítésénél nehéz volt elérni, hogy megfelelő fonódási hosszak adódjanak. A körforgalmat a híd tengelyének meghosszabbításánál elhelyezett 40 m átmérőjű giratoire-vel oldották meg. A Clark Ádám tér két főforgalmi iránya közül a Lánchidat az alagúton keresztül a Krisztinavárossal összekötő forgalom lényegesen nagyobb, mint a Fő utcán, majd a Lánchíd utcán menő észak-déli forgalom. A budai hídfő villamos vonala továbbra is a régi aluljáróban vezet, de a hídpályának legyezőszerű szétnyitása a téren a közúti villamosalagút meghosszabbítását tette szükségessé. A Clark Ádám téri hídfőben a mostani újjáépítés során új gyalogos aluljáró épült, melynek két kivezetésétől lépcső vezet a hídszintjében lévő járdára. A gyalogosok a giratoire négy oldalán, de már a betorkoló utcák torkolatában átkelhetnek a téren. A Clark Ádám téri autóbuszmegállókat a tér szűke miatt nehezebb volt elhelyezni, mint a Roosevelt-téren. A pesti hídfőben a hídról jövő autóbuszmegállók a Dorottya utca torkolatában vannak, a hídra menőké pedig az Akadémia előtt. A Clark Ádám téren az alagútból jövő autóbuszok megállója közvetlenül az alagút kijáratánál van, míg a hídról jövőké a szemben lévő oldalon, a Hunyadi János út sarkán. Az Alagútban a közúti forgalom előnyére, — a gyalogosoknak azonban hátrányára — az északi járdát megszüntették, kárpótlásul azonban a déli gyalogjárót kiszélesítették. Az északi gyalogjáró helyén kerékvetőt létesítettek. A lánchídi hídfőrendezés kiterjedt a terek kertészeti rendezésére is. A rendezés azonban, természetszerűleg, nem az üdülési és zöldterületi szempontokat vette elsősorban figyelembe, hanem a közlekedést, így a kertészeti rendezés szekunder jellegű feladat volt. A formákat a közlekedés kívánta közlekedési szigetrendszer határozta meg. A forgalomtól erősen min гг a budai hídfő alaprajza a forgalom irányának feltüntetésével. Проект предмостного в Буде с указанием направления движения. Plan de la tête de pont de Bude avec le tracé du trafic. A pesti hídfő alaprajza a forgalom irányának feltüntetésével. Проект предмостного в Пеште с указанием направления движения. Plan de la tête de pont de Pest avec le tracé du trafic. 187