Az Épitési Ipar, 1879 (3. évfolyam, 1/105-52/156. szám)

1879-02-23 / 8. (112.) szám

! Előfizetési ár: Egész évre . . 8 frt.­­ A m. mérn. és ép. egyl. tagjainak ! Félévre ... 4 frt. | Egész évre 6 frt Félévre 3 frt. Negyedévre. . 2 frt. J Egyes szám ára 25 kr 8 — 112. szám. Vasárnap, február 23. Szerkesztő- és kiadó-iroda: IX. ker. Csillag­ utca 10. sz. Minden a lapot illető­ küldemény ide intézendő. Tartalom: Meghívó. — Visegrád. — Berlini levél. — A munkáslakásokról. — Vegyesek. — Fővárosi ügyek. — Hivatalos hirdetmények. — Levelezés. — Hirdetések. M­e­g­h­i­v­ó. A magy. mérnök- és építés­z-e­g­y­­­e­t­mi- és középítészeti szakosztályainak tagjai jövő hétfőn — i. e. február hó 24-én — esti 6­2 órakor, az egylet helyiségében (régi Lloyd-épület II. em.) összejövetelt tartanak. Czigler Győző s. k. Ybl Miklós s. k. szakoszt. jegyző, szakoszt elnök. Visegrád. (Jelentés azon munkálatokról, melyek az 1878-ik évben Visegrádon az u. n. Salamontornya helyreállításánál és a felső várromokhoz vezető utakon végeztettek.) Az u. n. Salamon­tornya déli részének folytatólagos helyreállítása a II-ik emelet színvonala fölött, — melyen itt-ott néhány kőréteg már korábban elhelyeztetett volt — vette kezdetét. A szükséges faragott kövek nagyrészben elkészülten feküdtek az építkezés helyszínén, s csakis ezen kedvező körülménynek köszönhető, hogy a rendelkezésre álló 6000 frtnyi szerény összeggel, melyből régibb adós­ságok is fedeztettek, sőt a fellegvár romjaihoz vezető utak­nak fenntartására és bővítésére szükséges összegek is ki­kerültek, a harmadik emelet színvonala elévethetett. Most már a déli rész kiépítésének felén túl vagyunk. Elkészült tehát az 1878-ik évben: a délkeleti és a délnyugati ablakfülke a hozzátartozó boltívekkel együtt újonnan, míg a nyugati oldal déli ablakfülkéje részben megtartható állapotban találtatván, csupán kijavíttatott; a nagy csigalépcső, (melynek átmérője körülbelül 4 mé­ter), annak 24 lépcsőfoka és 4 nagy nyughelye; a kis rejtett csigalépcső, a Il­ik és Ill­ik emelet színvonala kö­zött; a nagy lépcsőbe nyíló két kamra, végre a délnyugati ablakfülke s a kis lépcsőt és a nagy lépcsőt összekötő átjáró. A nyugati oldal északi ablakfülkéje részben meg­újítandó lévén, boltíve leszedetett, s ez alkalommal kide­rült, hogy a harmadik emelet megfelelő ablakfülkéje, mely részben befalazva találtatott, egy kisebb rejtett helyiséget tartalmaz, mely összeköttetésben állott a második emelet ablakfülkéjével is. Ezen felfedezés folytán az itt talált üreg felhasználásával, rejtett lépcső-összeköttetést terveztem a két emelet ablakfülkéje között. Az építési állványok, a hosszas használat következ­tében, annyira szenvedtek, hogy további használatra való tekintetből alapos javítást fognak igényelni; a lefolyt évben ezen állványok a pillanat szükségéhez mérten összetákol­tattak. A folyó évre kitűzve volt cél elérése után november elején a falak a téli zord időjárás ellen, ideiglenes tetővel befedettek. A fellegvárhoz vezető gyalogút tetemes javításoknak vettetett alá, így különösen megemlítendő, hogy egyes fordulatok, melyek részben igen meredeken emelkedtek, meghosszabbíttattak, feltöltöttek vagy lépcsőkkel megsza­­kíttattak. Az utak a gyakori rohamos esőzések romboló hatá­sát nagyon megérezvén, sok javítást igényeltek, törmelék­kel behintettek, helyenkint szükséges védfalak, emeltettek és a vízcsatornák kővel újonnan kirakattak vagy kijavít­tattak, a buján hajtó gaztól megtisztíttattak.­­ A fellegvár északi oldalán fekvő terrasse-ok rendeztettek ; fák ültetése padok és asztalok elhelyezése, valamint kúszó növények felhasználásával készült lugasok felállítása által a szép kilá­tás élvezésére alkalmas szélmentes nyughelyek alakíttattak. Végre megemlítendő, hogy egy alkalmilag létesítendő új kocsiút előmunkálata gyanánt a fellegvárba vezető egyik régi kocsiút lettméreztetett. Ezen alkalommal követ­kező magasságok lettek megállapítva: A Mátyás-kapu kövezete 217 mtr., a felső udvar 248'6 mtr. a felső me­dence felülete pedig 252'10 méterrel van a Duna sem­­pontja felett. Schulek Frigyes: Berlini levél. A Berli­n-Anhalti vasút csarnoka egyike leend a világ legnagyobb induló csarnokainak; hosszúsága 170 m., szélessége 68 m. Az egész épület külseje és belseje téglával leend burkolva. Igen érdekes a mód, mely sze­rint a csarnok vasszerkezetű födele elhelyeztetik, s ezt megtekintendő a berlini építész- és mérnök-egylet, pár héttel ezelőtt társas kirándulást rendezett. Míg t. i. más hason építményeknél nagy összegeket költenek el az állványokra, melyeken azután a vasfedél összeállíttatik, addig itt csakis a csarnok kijárójánál állí­tottak fel egy oly hosszú állványt, hogy azon két ,profilt­ egymás mellett össze lehessen állítani. Ezen két profil tel­jesen elkészíttetett és valamennyi hosszkötés által egy­mással kapcsolatba hozatott, úgy, hogy most már állvány nélkül is megállanak egymás mellett. Az így teljesen elkészült és összekapcsolt két profil ezután mindkét oldalán kerekekre helyeztetik és az áll-

Next