Az Épitési Ipar, 1885 (9. évfolyam, 1/418-52/469. szám)

1885-10-18 / 42. (459.) szám

pák egy-egy feszítőrúd által vannak összekötve, (ezek 6—7 cm. vastagok); a hullámlemez szélessége 1'00 m., a reája eső egyenletesen elosztott nyugvó teher 1200 kg., ami 1 m2-re körülbelül 4800 kg. megterhelést képvisel. Mindenesetre oly megterhelés, melyek még oly annyira igénybe vett födém­­szerkezeteknél is (kikötői áruházak, vámházak stb.) távol­ról sem fordulnak elő. A vízszintesen fekvő hullámlemez­­szerkezet 2,5 cm-es feszítőrúd mellett (melynek itt elenyésző szerepe van az előbbihez képest) 2­25 m2 területen 6200 kg-ot hord, tehát m2-enként közel 3000 kg-ot. E ter­helés mellett a hullámlemez szabad szemmel megítélhető több mm.-nyi behajlást mutat. Ezeken a terheléspróbákon kívül a hullámlemezzel készült tűzmentes födémek szer­kesztésmódjának részletei vannak feltüntetve, a­melyek­ről hihető, hogy előbb utóbb általánosabban el fognak ter­jedni. A Ganz-féle vasgyár saját különlegességeinek gazdag gyűjteményét állította ki; különösen építési vasneműek nincsenek kiállítva. Úgyszintén a kohászati és építési ipari pavillonban inkább kisipari öntött vastárgyak, kályhák, lemezek, rúd­­vasak és vasbádogok vannak kiállítva, mintsem különösen építési vasneműek. Egyedül az Osztrák-Magyar Vaskohó-társulat küldött m­árkusfalvai vasgyárából többféle sarokvasat és nehézkes profilú vasgerendákat. A vasgerendák az egyes gyárak szerint mind más­más típusok szerint készültek; pedig kétségtelen, hogy minden tekintetben — úgy technikai, mint üzleti tekintet­ben előnyösebb volna, hogyha a vasgerendák — mint külföldön legtöbb országban — országszerte kötelező azo­nos minták szerint készülnének. — n — (Folyt. köv.) 438 A német mérnökök egyesületének folyó évi közgyűléséből. A német mérnökök egyesületének f. é. aug. havában Stettinben tartott XXVI-ik közgyűléséről s annak le­folyásáról e lap hasábjain már röviden megemlékeztünk; nem tartjuk azonban érdektelennek a közgyűlésen elmon­dott értekezéseket is, legalább kivonatosan ismertetni. Az első értekezést dr. Delbrück, a Stettin mellett levő zürchowi portland-cement gyárnak igazgatója tartotta ,a németországi cementipar fejlődéséről és a cement megvizsgálásának módszereiről, a hozzájuk szükséges készülékek bemutatásá­val.! Az értekezésnek történelmi adataiból megemlíthető, hogy a német cementipar kezdetét Stettinben 1852-ben lehet megtalálni, a­hol dr. Bleib­treu tette az első kísérleteket, figyelmessé téve egy geológiai munkának azon jegyzete által, hogy Pommern-ban az Oder partján ugyan­olyan septerien anyag fordul elő, mint a­milyen Angolor­szágban a cementgyártáshoz használatik. Dr. Br­e­­­b­­­r­e­u kezdeményezéséből Zürchowban mihamar virágzó cement­ipar fejlődött, úgy, hogy 1856-ban már 30,000 hordó ce­mentet termeltek évenként. Ma már 60 cementgyárnál több van Németországban, évenként átlag 5 millió hordó, vagyis 850 millió kilogramm cement­termeléssel. A gyártásmódok ismertetése után dr. Delbrück megemlíti, hogy a német cementipart nagy veszély fenyegeti az újabb keverés miatt, amennyiben a cementhez értéktelen testeket, mint pl. salaklisztet stb. adnak. E miatt a külföldi piacokon a német cement kereslete csökkenni fog, s hogy ezt meggá­tolhassák, azért 55 német cementgyár a kormányhoz fel­­terjesztést intézett, kérve annak elrendelését, hogy port­­land-cementnek csak azt a gyártmányt lehessen nevezni, a­melyben főalkotó részek gyanánt mész- és agyagtartalmú anyagok vannak bensőleg keverve, s a­melyet azután a zsugorodásig égetnek, és lisztfinomságúvá őrölnek.­­ Ezen­kívül a porosz közmunkaügyi minisztert is felkérték, hogy adjon ki olyan rendeletet, a­mely szerint a középítmé­nyekhez idegen anyaggal kevert portland-cementnek a szállítása megtiltatik. Második előadó Ha­ack a Stettin mellett levő »Vul­kan« hajógyár igazgatója volt s a »német vas- és acél hajóépítés fejlődéséről« értekezett. Először is utalt arra, hogy még 30 évvel ezelőtt a keleti tengerbe ömlő folyóknak a partjain élénk tevékenység uralkodott a fahajók építésében, a­mi manapság már csak csekély ja­vításokra szorítkozik, a vas és acél gőzhajók készítése ellenben úgyszólván szakadatlanul folyik. Németország e tekintetben Anglia példáját követte, a­hol a vashajók épí­tése már az ötvenes években igen fejlett állapotban volt. Németországban a viszonyok javulására tulajdonképen a német császári hajóhad gyakorolt irányadó befolyást, még­pedig nem csupán a magán hajógyárakra bízott számos meg­rendeléssel, hanem azokkal a munkálatokkal is, a melyek a W­i­­­h­elm­sh­af­en-ben, Kiel-ben és Danzig-ban fel­állított három állami hajógyárban készültek s a melyeknél úgy a munka tökéletességét, valamint az anyagok gondos megválasztását különösen is meg kell említeni. A haszná­landó anyagokat előbb próba alá kellett vetni az angol hajóhadnak e tekintetben fenálló szabályai értelmében, s ezért aztán a hajók gyártásához jobb anyagot kellett vá­­l­­asztani és alkalmazni, mint korábban a kereskedelmi ha­jókon szokásban volt. — Németországban két olyan társulat alakult, a­melyek főként a hajók építésére ügyelnek fel, t. i. a »Germanische Lloyd« és a »Bureau Ve­ritas«, a­melyeknek külön hivatalnokai vannak arra a célra, hogy a vas- és acélgyárakban eszközölt anyagpró­báknál jelen legyenek és a helyszínen megállapítják, hogy az illető anyag hajókra vagy hajógépekre használható-e, miáltal úgy az idő, valamint a szállítási költségek is meg­­takaríttatnak. Ezen próbáknál megvizsgálják az anyagnak abszolút szilárdságát, nyúlékonyságát és kovácsolható voltát, továbbá az acélnak a keménységét;­­ az ilyen próbák kétségen kívül kedvező hatást gyakoroltak a vas- és acél­­hajók építésére. Sajnos azonban, hogy mindeddig alig tettek valami különbséget a vas- és acélhajók relatív értékében az anyag jóságának szempontjából, a hajóknál használt külön­féle osztályozások az anyag minőségétől függetlenül több­nyire csupán az anyag vastagságára voltak alapítva, a­melyet a kisebb osztályú hajókon csekélyebbre lehet venni, mint a magasabb osztályúakon. Nem lehet aztán rajta csodál­­kozni, hogyha az új hajót építtetők nem rendelnek meg hozzá jobb minőségű acélt vagy vasat, minthogy az ebből eredő költségtöbbletet semmi módon sem térítik meg nekik.­­ Ezen az állapoton segíteni kellene. A Értekező végül örömmel hozza fel azt a tényt, hogy a német hajóépítő ipar jelenleg csaknem független a külföldtől, holott 1870-ig a legtöbb anyagot Belgiumból vagy Angolországból kellett szállítani. A harmadik előadást végül A. Martens, a charlot­­tenburgi műszaki mechanikai kísérleti állomás főnöke tar­totta »az újabb sz­i­l­ár­d­s­á­g­v­iz­s­g­ál­ó gépekről.« — Az értekezésnek egyes szerkezetekre vonatkozó, s a rész­letezésig beható fejtegetéseit nem akarjuk ugyan a jelen alka­lommal ismertetni, megemlékeztünk azonban erről is, hogy habár csak vázlatosan, képét nyújtsuk a német mérnökök f. évi közgyűlésének, a­melyen, mint már több év óta szokták, az egyesület ügyeinek, s a szakmát érdeklő korszerű kér­déseknek tárgyalásain kívül megfelelő tért juttattak a szak­szerű előadásoknak is. A példa követésre méltó volna nálunk is! A párisi „naposzlop“. (Folytatás.*) Végül megmarad az ingadozás kérdése, melynek min-­­­den magas épület alá van vetve, a­mit mindenki tapasz­talhatott, ha ritkán vagyunk is abban a helyzetben, hogy azt megfigyelhessük. — Emlékezzünk meg a kémények. *) Lásd lapunk 34, 35. és 39. számát.

Next