Épitő Ipar, 1888 (12. évfolyam, 1/574-52/625. szám)

1888-06-03 / 23. (596.) szám

1888. BUDAPEST. mi........ . Előfizetési ár: Egész évre. . . . 8 frt Félévre..................4 frt Negyedévre . . 2 frt Egy szám ára 25 kr. 23.-596. sz. — Vasárnap, június 3-án. XII. ÉVFOLYAM. iiiiiiiiiiimiimmiH.'iiiiiiiiiPiiiiiiiiiiiiii.iiiiiimmiiiimiiiiiuiuiiiiiiiii iiiininitiiiuiiHiiiiiiwiMjiiiiiiiiiIniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiidiiiiiHiiiiiiniiiniiuiiiiiiiiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiMniiiiMiiiiuiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiHliiiMiiiiimiiuiiiiiiiiiiim Szerkesztő- és kiadó­ iroda: VII. kerület, Kerepesi­ út 24. szám, III. em., 4. ajtó MŰSZAKI HETILAP. AZ építőmesteri képzettség megvizsgálására szervezett bizottság, valamint a budapesti építőmesterek, KŐMŰVES-, KŐFARAGÓ- ÉS ÁCSMESTEREK IPARTESTÜLETÉNEK HIVATALOS LAPJA. Kiadják: Anton József, Benkó Károly, Bukovics Gyula, Czigler Győző, Devecis Delvecchio Ferenc, Dötzer Lipót, Fanda József, Feszti Adolf, Ganz és Társa, Hauszmann Alajos, Hieronymi Károly, Hofhauser Lajos, Kallina Mór, Kauser János, Kéler Napoleon, Krajcsovits Lajos, Kund Endre, Langenfeld Frigyes, Lechner Lajos, Lukse-Fábry Béla, Mechwart András, Neuschloss Emil, Neuschlosz Ödön és Marcell, Ney Béla, Pártos Gyula, Pucher József, Schlick Béla, Steindl Imre, Tolnay Lajos, Weber Antal, Ybl Miklós, Zellerin Mátyás, Zsigmondy Béla.—A kiadótulajdonosok képviselője: Pártos Gyul­a, .................................................................................................................................................................................................................................................................................................... IIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIMIIIIIHHIIIIIIIHMIIIIIIMIIIIII.....llllllllllllllllllllllH.......IIIIMIMlimiMIMIIIIIIIIIIIIIIIIinifinilllllIHimi.............................. .1/t/l(IlljJL József, főmunkatárs. Felelős szerkesztő: Yi‘H Held, Minden a lapot illető kül­demény ide intézendő. Tartalom. Meghívó. — Folyószabályozásaink ügye a képviselő­házban. — Az amerikai viszonyokról (Folytatás.) — Alsóausztriai jubiláns iparkiállítás. — Vegyesek. — Könyvészet. — M. Mérnök- és Építész-Egylet. — Fővárosi ügyek. — Ajánlati árlejtések. — Hirdetések. iiiMiMiMiimimmmiMiiiiiiiMiiimiiiioiiiiiiiiiiMiiiimiiHiiiiiiiiiiiimiiiiiMiiiimimiiiiiimiiiiiiiimiMiMMiiiiiiiiiMiiimiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiimmiiiniiiiiimiitiiiiiiiiiiiiiiiimiiiiiiiiiiiiiiiiiHiiiiiiii 01C^/ÍtÍt?Ó. . A Magy. Mérnök- és Építész-Egylet mű- és középítési szakosztályai jövő hétfőn, folyó hó 4-én esti 61/* órakor az egyesület helyiségeiben (Andrássy­ út 25. szám, 1. emelet) ülést tartanak, melynek tárgyai: 1. A 11. kis pályázat bíráló bizottságának jelentése. 2. Folyó ügyek, indítványok. Ybl Miklós, Kiss István, szakoszt. elnök. szakoszt. jegyző. iiniuwiiiiiiiimiuiiiigiHOtitnuinitmmimuiiiHiiiiiiiiiiiiiiiiiuiiiiMiiinimHiiiinHffiunmnmmiHniiHiiniMiiiifliHiiiiuimiiiiiiHiiiRMmwnmHiHiffliininAflmminiinimumRibi.nmim Folyószabályozásaink ügye a képviselőházban. A magyarországi folyószabályozások,­­ különösen a Tiszavölgy rendezésének kérdése nagyszabású vitára adott alkalmat a képviselőház május 24., 25. és 26-iki ülésén. A közlekedésügyi miniszternek május 24-én és 26-án mondott beszédet, melyekben a tiszai ügyek műszaki el­látására vonatkozólag több fontos reformot helyezett ki­látásba, emlékezetessé teszik a tárgyalást akár hazai mérnöki szakunk történetében is. Midőn ezért arról e helyütt megemlékezünk, rész­letes ismertetésébe talán fölösleges lesz bocsátkoznunk. Szaktársaink bizonyára úgyis siettek maguknak a napi sajtó útján ez ülésekről lehető részletes tudomást sze­rezni. Csupán arra fogunk tehát szorítkozni, hogy a vitának eredményeit összefoglaljuk, s ennek kapcsán né­hány megjegyzést tegyünk. A­mi először is a tiszaszabályozás kérdésének súly­pontját t. i. a követett szabályozási rendszernek helyességét illeti, arra nézve azt hiszszük, hogy az or­szág aggódó közvéleményének megnyugtatásához nem csekély mértékben fog hozzájárulni az a körülmény, hogy a közlekedésügyi miniszter, a­kinek tudvalevelei a szabá­lyozási rendszer tekintetében a múltra nézve k­ötelezett­­ségei nincsenek, meggyőződésének teljes hevével szállott síkra e rendszer mellett, s hogy véleményéhez a többi felszólalók túlnyomó része is hozzájárult. A Tiszavölgy természeti s jelen gazdasági helyzetében a begázolás és átmetszések rendszerénél megfelelőbb nincsen. Ez ellen számbavehető ellenvetést a vita folyamán sem hal­lottunk. Hogy ez a meggyőződés irányadó mérnöki köreink­ben már régtől fogva nem képezi véleménykülönbség tárgyát, azt szakemberek előtt talán fölösleges is külön kiemelnünk. S hogy nemcsak azok a körök gondolkoz­nak így, melyeket e rendszer ellenesei »érdekeltek« gya­nánt szeretnek feltüntetni (az ő szemükben u. i. »érde­kelt« mindenki, a­ki nincsen velük egy véleményen), ha­nem mindazok, kiknek vízépítési dolgok közül bővebb tapasztalatuk s szélesebb látókörük van, arra nézve le­gyen szabad felhoznunk egyik jeles hidrotechnikusunk­­nak — Klimm Mihály műegyetemi tanárnak­­— kit bizonyára senkinek sem fog eszébe jutni az »érdekeltek­hez« sorozni — erre vonatkozó véleményét, melyet egyik külföldi útjáról írott tanulmányában mond:*) » . . . A dolog úgy áll, hogy okvetetlenül két rossz kö­zött kell választanunk. Vagy begátoljuk a folyót, — s földjeinket egy időre megmentjük a káros elárasztástól, — de elzárjuk az üdvös és termékenyítő iszapréteg elől is, — az állapotot a jövőre nézve belvízlevezetés, gát­fenntartás tekintetében azonban határozottan rosszabbra, aggodalmasabbra fordítjuk,­­ vagy pedig földjeinket nem gátoljuk be, nem zárjuk el tőle a termékenyítő iszapréteget, de kitesszük magunkat annak, hogy ned­ves időszakokban az árvíz elrontja a termést. Hogy me­lyik a két rossz közül a kisebbik, azt csupán az illető helyi körülmények szerint lehet eldönteni — arra általá­nos érvényességű válasz nincs. —■ A hol csak csekély az ártér, az el nem árasztott területhez képest, tehát hol könnyebben kiheverhető a netaláni árvízkár — ott kétségtelenül jobb a szóbahozott ut — illetőleg nagyon is régi — rendszer; de a hol az ártér nagy, mire a Tiszán a maga nemében páratlan példánk van, s hol rá vagyunk szorulva arra, a mi a természe­tes ártérben terem, — ott bizony, ha megélni akarunk, meg kell küzdenünk a bajjal, — iparkodnunk kell, hogy a begátolással járó s attól elválaszthatat-­­­a­n hátrányokat legalább a lehetőségig csökkentsük, — gátjainkat jó karban tartsuk, —­ a belvizek eltávolításá­ról pedig mesterséges uton gondoskodjunk. Harmadik megoldás egyszerűen nincs«. Az átmetszésekre vonatkozólag pedig ezeket mondja: » ... Az árvíz lefolyásának gyorsítása vagy az árvíz­színnek alább szállítása sem érhető el mindig, neveze­tesen akkor nem, ha a folyó völgyének egyátalán nincs elegendő esése. Csupán ha eséssel rendelkezünk, lehet a vízfolyási viszonyoknak jelentékenyebb átalakítását el­érnünk. Mert végső elemzésben a lefolyási viszonyoknak minden ily átalakításában a folyási sebesség viszi a fő­szerepet; ezt kell ama határok közé hoznunk, melyeket a folyó természete és feladatunk megoldása megkövetel. Már pedig a folyási sebesség és az esés között igen szo­­ m­­ati jegyzetek a vízépítés köréből. A Magy. Mérnök- és Épi­­tész-Egylet Közlönyének 1883-iki évfolyamában.

Next