Épitő Ipar, 1903 (27. évfolyam, 1/1356-52/1407. szám)

1903-01-04 / 1. (1356.) szám

Huszonhetedüs évfolyam. 1—1356. szám. Vasárnap, 1903. január 4. ÉPÍTŐ IPAR MŰSZAKI HETILAP. Az Építőmesteri képzettség megvizsgálására szervezett Bizottság és a Budapesti építőmesterek, kőműves-,kőfaragó- és ácsmesterek ipartestületének HIVATALOS LAPJA. Előfizetési Felhívás C­­ ...... ■ ...........- ■ ■ AZ ÉPÍTŐ IPAR MŰSZAKI HETILAP HUSZONHETEDIK (1903-iki) ÉVFOLYAMÁRA. A­mikor az É­p­í­t­ő I­p­a­r-t, most huszonhat éve, megalapítottuk, az általános viszonyok, de szakbeli viszo­nyaink is, egészen mások voltak, mint manapság. A nem­zeti, az állami fejlődés útján, e fejlődés segítségével és azzal párhuzamban, nagyon sok dolog javult, erősödött, izmosodott a mi szakunk terén is, de tagadhatatlan, hogy viszont sok dolog romlott, gyöngült, silányult, és ha egy­felől büszkén mutathatunk rá a szakfejlődöttség azóta létrejött kiváló monumentumaira, nem hunyhatunk szemet másfelől azok előtt az elszomorító, néha szinte szégyenletes jelenségek előtt, a­melyek a legislegtöbb esetben, a létért való — nem mindig dicsőséges — küzdelem, gyakran a kenyérírigység megdöbbentő mozzanatára vezethetők vissza. Most egy negyedszázada ideális kort éltünk ; az embe­rek akkor — és a mi szakunk munkásai is!­­— magasabb, eszményi szempontból nézték az életet, a munkát, a törek­véseket, ma — mi tagadás benne — ez az eszményi zománc mindjobban kopik és kedvetlen szürkeségnek ad helyet .... Az Építő Ipar — ezt fölemelt fővel, nyílt homlok­kal, önérzetes hangon mondhatjuk — maradt, a­mi akkor volt, a mikor, mint az építőszaki magyar irodalom úttörője, pályáját megkezdte. Iránya, célzata, hangja s mindamaz eszközök tekintetében, a melyekkel a maga elé tűzött föl­adatokat megoldani igyekszik, nem változott; az Építő Ipar nem hajlott, nem ingott, célja, törekvése, lénye: semper idem. Haki ezt megérti, az meg is becsüli az Építő Ipar­t, a­ki nem becsüli, az nem érti, vagy nem akarja megérteni. Hiszszük, reméljük, óhajtjuk, hogy a mai túlságosan reális közfölfogás csak átmeneti időszakot jelez s hogy megint megjön az ideálisabb fölfogások napja, a­melyért dolgozni, küzdeni nem fogunk megszűnni a jövőben sem! Az Építő Ipar előfizetési ára, mint eddig: Egész évre....................................16 korona Fél évre......................................8 » Negyed évre................................4 » Tisztelettel kérjük lapunk tisztelt barátait, hogy e­l­ő­­fizetésüket mielőbb megújitni s lapunknak újabb barátokat is szerezni sziveskedjenek. Pártos Gyula, Neil Béla, a kiadótulajdonosok képviselője, szerkesztő. TARTALOM: Előfizetési felhívás. — Az országház. — Az iparművészeti kiállítás. — Könyvismertetés. — Vegyesek. — Fővárosi ügyek. — Hirdetések. Az országház. Steindl Imre alkotása. IV. (Két szövegábrával.) Az Építő Ipar tavaly évfolyamának közleményei közt ismételten visszatértünk már az országház ismerteté­sére, de meg vagyunk róla győződve, hogy olvasóink szí­vesen veszik a minden tekintetben kiváló, nagyszabású építőművészeti alkotás további részletes bemutatását, mint olyan épületműét, a­mely korunk egyik legmaradandóbb és legragyogóbb monumentuma. Az új évfolyamot alig is kezdhetnék méltóbb közle­ménynyel, mint ezen, máris európai hírességűvé emel­kedett épületmű még eddig be nem mutatott részeinek és részleteinek ismertetésével, mely épület a becses, érdekes és tanulságos közlendőknek valóban szinte kimeríthetetlen kincsesháza. Mai egyik rajzközleményünk a dunai homlokzat egy részét mutatja be, az egyik toronynyal, a­melynek csúcsán a rézlemezből domborított Mátyás-korabeli páncélos vitéz áll, a­mely Jungfer Gyula kiválóan sikerült munkája. A dunai homlokzat kőbe faragott többi szobrai pedig, a­melyeknek néhánya képünkön is látható, a magyar fejedel­meket és királyokat ábrázolják, kronologikus sorrendben. Zsolt­tól (Árpád szobra az északi homlokzat főbejáróját díszíti) egész V. Ferdinándig. E szobrok modelljeit ifjabb kiváló szobrászművészeink készítették. Másik képünk a közös (főrendi- és képviselőházi) étterem belsejét mutatja, eléggé sikerült ábrázolásban. Kiváló érdekességet adnak e teremnek az al tempera képek, a­melyek szinte a képcsarnok jellegével ruházzák föl. A plafon­ három képe Kremier Viktor alkotásai, s a »Bőséget«, az »Aratást« és a »Szüretet« ábrázolják, magas fölfogású kompozíciókban. A két homlokfalat egészen elbo­rító óriási két kép, melyek egyike a »Vadászatot«, másika a »Halászatot« varázsolja szemeink elé, Kriesch Aladár sikerült művei, míg az ablaksorral szemközti fal 7 részre osztott síkjának középső öt képsíkján, ugyannyi gyönyörű, történelmi vonatkozású, hangulatos hazai tájkép bilincseli le érdeklődésünket, a­melyek K. Spányi Béla remeklő ecsetének köszönik létrejöttüket. E festmények tárgyai: Vajda-Hunyad, Árva-vára, Visegrád, Clissa és Trencsén. A két szélső képsíkon végül, Stein János fiatal festő­művész (Lotz mester egyik legizmosabb tehetségű tanít­ványa) festött egy-egy csoport-kompozíciót, melyeknek az a hivatásuk, hogy a Spányi-féle s a Kriesch-féle képek közt mintegy átmenetet képezzenek. Az egész terem pedig a nagyszerűség, s e mellett mégis az intim, meleg hangulat benyomását kelti, oly helyiségét, a melyben jól esik a tartózkodás. 1902. évi december 22-én a főrendiház is megtartotta első ülését az új palotában, mely alkalommal C­s­á­k­y Albin gróf, a főrendiház elnöke magas szárnyalású beszéddel nyitotta meg az ülést. Legyen e szózat, a mely az építész munkájának a megbecsü­lését is oly ékes szavak-

Next