Épitő Ipar, 1905 (29. évfolyam, 1-53. szám)

1905-11-19 / 47. szám

1905. november 19. építő­ipar 47. sz. síinkre adja továbbá Mármarosszigettől a Dunáig a folyó hoszszelvényét, 1804 db keresztszelvényét, több száz emész­tési és hullámtéri szelvényt —• magasságilag a Petronelli síkra vonatkoztatva, — melyen az 1842. évben Vásárhelyi személyes vezetése alatt egy napon és egy ugyanazon órában az egész Tisza hosszában végzett kisvízszín fixí­­rozás adatai, a folyónak nagy gonddal és körültekintéssel megállapított 1830. évi árvízszíne, mindkét partja, meder­mélységei pontosan mind hosszban, mind magasságban méretezve, valamint a szükséges helyi meghatározások rajta vannak. Szóval rendelkezésünkre szolgáltat a szabályozást megelőző időből a Tisza folyó 1212 km hosszára kiterjedő minden szükséges karakteristikus rajzi és számolási adatot oly tökéletes pontossággal, hogy ennél pontosabbat ma sem lennénk képesek előállítani, de csak addig a határig menő részletességgel, ami egyenesen Vásárhelyi geniális szak­­avatottságát magasztalja, amennyi feltétlenül szükséges s amennyi ez alapvető munkálatnak mind részeiben mind teljességében való tökéletes hasznavehetőségét és időtlen időkig való legteljesebb aktuálítását biztosítja. A Vásárhelyi Pál által személyesen concipiált geniális sza­bályozó terv részletes ismertetését mellőzöm, minthogy azt egyesületi közlönyünk 1879-iki évkönyvében néhai Herrich Károly miniszteri tanácsos szellemes tollából megjelent érte­kezés kimerítően tárgyalja s azon kívül mind Honda műve, Kolosváry Ödön tagtársunk közelebb megjelent munkája mind „Magyarország mederrendezése és árvédelmi munkála­tainak fejlődéséről" azzal szintén bővebben foglalkoznak. Csupán annyit hozok emlékezetbe, hogy Vásárhelyi számot vetve azzal, hogy a Tiszának Tiszaújlaktól kezdve, hol a domb­vidékből kilép, a Dunáig terjedő 1212 km hosszú eredeti vonalán csak 44­ 64 m abszolút esés áll rendelkezésre, első teendőül a folyó káros kanyargásainak kiküszöbölésével, hosszának megrövidítését tűzte ki célul, mi végre 120 átvágásnak létesítését s ezekkel 458's km megrövidítést hozott javaslatba, míg a hullámterek ármentesítését a helyi körülményeknek és viszonyoknak minden esetben való beható mérlegelésével, másodsorban jövő feladatul oly­képpen írta elő, hogy az a folyó szabályozásával összhang­ban és szerves összefüggésben hajtandó végre. A folyó­­szabályozását tudvalevőleg híven Vásárhelyi tervezete szerint végezték, ámde, mert a véleményadásra utóbb felhívott nagynevű Paleocapa, ki idő rövidsége miatt csak felüle­tesen ismerkedett meg a viszonyokkal, kissé elsietett szak­­véleményében az ármentesítés érdekelteit előbbre tolta s csak a Tokajon alul levő folyórészen javasolt átvágásokat létesíteni, az ármentesítést még a szabályozás előtt meg­indították s azt azzal nem kellő összhangban hajtották végre. Mint tudjuk a jelenlegi földmivelésügyi m. kir. minisztérium kormányzati körébe tartozó Országos Vízépí­tési Igazgatóságnak vízrajzi osztálya már évtizedek óta hangyaszorgalommal dolgozik a hazai folyóinkra vonat­kozó mindennemű hidrográfiai és csapadék-adatok össze­gyűjtésén, mi mellett a 90-es évek alatt nagyszabású önálló újabb felvételt is végzett egyebek közt a Tisza folyó is, mely munkálata közben bőséges alkalma volt a Vásár­helyi-féle eredeti szintezési hálózat pontosságáról meggyő­ződést szerezni. Ez újabb keletű munkálatai befejezte után a vízrajzi osztály páratlan nagy szorgalmú vezetője, néhai Péch József miniszteri tanácsos, java korában elhunyt derék kartársunk, Szibert Arthur miniszteri főmérnöknek önfeláldozó segédletével a „Tisza hajdan és most" cím alatt a múlt évtized II. felében, nagy szabású óriás adat­halmazt felölelő művet adott ki, melynek tengernyi szám­adataiból vont következtetések összehasonlításban a Vásár­helyi nevén nevezett szabályozás előtti eredeti felvétel ada­taival, első­sorban arra a hivatalosan konstatált eredményre vezettek, hogy a Vásárhelyi-felvételek pontosssága kifo­gástalan s a technika mai fejlettségén is bámulatos, s továbbá mikép az eredeti felvétel ideje után 50 év múltán megismételt újabb felvétele a folyó medrének, azt a felette megnyugtató bizonyítékot nyújtja, hogy a Tisza folyó mederviszonyai beágyazottság, szelvényalak és fejlődött­ség tekintetében, az időközben történt szabályozás­­folytak, nem hogy romlottak volna, hanem inkább átalánosságban az egész vonalon javultak. Vannak ugyan egyes szakaszok, hol az eredetivel való összehasonlítás csekélyebb jelentő­ségű kedvezőtlen változásokat tüntet fel, ámde minden egyes esetben szembetűnő, hogy ezeket vagy a betorkoló mellékfolyók hordaléka, vagy pedig a folyószabályozás­nak befejezetlen állapota, illetőleg a­ hullámtereknek egyes szakaszokon még­ ma is fenálló rendezetlenségei okozták. Vagyis az összehasonlító eredmények világosan kimu­tatják, hogy a folyómeder a szabályozás folytán nem emelkedett, sőt inkább mélyült s egyenesen reá vezetik a figyelmet a folyó mindazon szakaszaira, melyek további különös gondozást igényelnek, valamint a módozatokra is, a­melyekkel e helyi bajok orvoslást nyerhetnek. Elkép­zelhető ezek folytán, hogy minő véghetetlen megnyugtató a mai vízi mérnökre és lesz tovább is az idők végtelen­ségéig, hogy a Vásárhelyi-féle eredeti alapfelvétel birtoká­ban biztos összehasonlításra szolgáló hidrográfiai adataink vannak a szabályozást megelőző időről arra nézve, hogy a folyó mederviszonyait, nagy és kis vizes járásának jel­legzetességeit, a szintén ismert csapadék adataival egybe­vetve, folytonos megfigyelés s tanulmány tárgyává tehessük s kezünkbe van adva annak is a kulcsa, hogy a kedvezőtlen fejlődésű folyórészeket felismerve, ezek megjavítására minő végrehajtási módozatokat alkalmazzunk. Vásárhelyi halhatatlan emlékének kifejezhetetlenül nagy dicsőségére szolgál, hogy az általa concipiált, de már az utódok által végrehajtott Tisza-szabályozás fényesen bevált, melynek érdeméből a Tisza völgyét a múltban nem cse­kély számban ért árvízhalamítások mitsem vonnak le, mivel ezek egyes egyedül s kizárólag a töltések elégtelen méretei miatt állottak elő s csak fokozhatja Vásárhelyi iránt való igaz hódolatunkat az a tudat, hogy a külföldi szakférfiak már régen elismerték a Tisza-szabályozásnak tudományos nagy jelentőségét s e téren egyedül álló fényes sikerét, mit élénken igazol az a körülmény is, hogy a Tisza-szabályozás ismertetésével és méltatásával majdnem minden külföldi műegyetemen kimerítően foglalkoznak s eme tárgy a víz­építészeti tananyagnak fontos kiegészítő és magyarázó része. (Vége köv.) Műemlékek könyve. Régen érzett hiányt pótol az a könyv, melynek első kötete nemrégiben jelent meg a németországi könyv­piacon. A címe: Handbuch der Deutschen Kunstdenk­mäler — Band I. Mitteldeutschland, 1906.“ A műem­lékek megóvása ügyében Dresdában 1900-ban tartott ülés elhatározta a jelzett mű kiadását és ebből a célból Dr. Cornelius Gurlitt dresdái, Hugo Loersch bonni, Dr. A. von Oed­elhaeuser karlsruhei ismert nevű szak­emberekből álló bizottságot bízta meg a terv végre­hajtásával. E bizottság Dehir-ben találta meg azt a férfiút, ki e feladat megoldására leginkább hivatott, és minthogy több állami hatóság és a német császár saját pénztárából tekintélyes összeggel hozzájárult a mű költségeihez, az aránylag rövid idő alatt megjelenhetett. A könyv könnyen áttekinthető rendszerben mutatja be és röviden ismerteti Közép-Németország műemlékeit abc-rendben felsorolva. E munka a műemlékek leltáro­­zásá­inak kiegészítését képezi. A leltározás a német biro­dalomban már 30 éve folyamatban van és immár befeje­zéséhez közeledik. Eme leltárak nagy terjedelmüknél fogva áttekinthetetlenek, éppen azért volt szükség az említett műre, amely csakugyan hézagpótlónak nevezhető. Nem sorol fel minden egyes műemléket, hanem a lényegeseb­beket, az egységes szempontok szerint kiválasztottakat ismerteti röviden, tömören, a tárgyhoz méltó egyszerű stílusban. Az egész anyag öt kötetre oszlik, a birodalom mostani politikai felosztása szerint. A most megjelent I. kötet a Szász Királysággal, Merseburg, Erfurt, Kassel porosz, Ober­ 387

Next