Épitő Ipar - Építő Művészet, 1915 (39. évfolyam, 1/1982-52/2033. szám)
1915-03-28 / 13. (1994.) szám
76 1915. március 28 ÉPÍTŐ IPAR : ÉPÍTŐ MŰVÉSZET (13. sz.) csak foglalkoztak azzal a — hogy is mondjuk csak — szörnyszülött eszmével, hogy a mai világháború emlékét megörökítendő, óriás lovat faragtatnak — fából; de hogy mégis monumentális színezete legyen és talán, hogy jövedelmezzen is valamit, ebbe a falóba bárki is beleverhessen egy ércszöget bizonyos díjért, így aztán meglesz az —érdő. Ismételjük, nem akartunk erről tudomást szereznünk, sőt egyik laptársunk cikkíróját — mintegy feddőleg — kérdőre is vontuk, hogy miért vehette komolyan tolla hegyére!? Most azonban azt látjuk, hogy fele se tréfa, és hogy az Országos Magyar Iparművészeti Társulat is szükségesnek látta napirendjére kitűzni és az eszme ellen teljes tekintélyével föllépni. Nem maradhatunk hát mi sem némák és csatlakozva a nevezett Társulat fölfogásához, tiltakozunk mi is az eszme, a világháború emléke megörökítése eszméjének ilyetén profanálása, kigúnyolása ellen; mert a maihoz hasonló történelmi időkről méltó módon, méltó anyagból és méltó alakban szabad csak beszélni. Haasz József nyug. kir. műszaki főtanácsos, udv. tanácsos folyó hó 24-én 68 éves korában hirtelen elhunyt. A megboldogult nemcsak hivatali pályáján (főleg Temesvárt, ahol sokáig vezette az ottani államépítészeti hivatalt), hanem a közélet más terén, a közgazdasági téren is nagy tevékenységet fejtett ki; ő indította meg a többek közt 1878-ban a magyar technikusok közt azt a mozgalmat, mely a műszaki gyakorlatjog terén akkor is, de még most is elharapózott kontárkodás és egyéb visszaélések kiirtását tűzte ki céljául. Sajnos, nem érhette meg a mozgalom sikerét, sőt az is bizonytalan, hogy mikor hozza azt meg a jövő. — Lattenberg Lajos, Nagyszeben kiváló tehetségű és tevékenységű főmérnöke 55 éves korában. — Gaál Bertalan budapesti építész februárius 22-én 44 éves korában. — Szeszlér Sándor budapesti építőmester f. hó 23-án 49 éves korában rövid betegség után meghalt. — A harctéren végezték pályájukat: Csermák Ágost kir. mérnök 27 éves— Prerau Sándor vegyészmérnök Przemslből való kirohanáskor, — Ruzics Lajos kataszteri mérnök februárius 23-án Perbolynál, — Szabó Jenő műegyetemi hallgató március 3-án a Kárpátokban, — Szeberényi Iván vegyész a déli hat déren. Útépítés az ókorban és a későbbi időkben. Ha figyelmesen szemügyre veszszük Pompei és Herkulanumnak a Vezúv hamuja alól kiásott útjait, vagy a legújabb korig fennmaradt római utakat, el kell ismernünk, hogy a régi rómaiak valósággal mesterei voltak az útépítésnek. Ezt bizonyítja a jórészt még most is meglévő régi római országút, a Via Appia Antiqua, amely a maga idejében valósággal világcsoda volt. Ez az út Rómából kiindulva keresztül vonul egész Itálián, s a Földközi-tengernél, Brindisi kikötőjénél végződik. Ezenkívül még számos utat építettek a rómaiak a császárok korában a többi világrészekben is, melyekre különben hódító felvonulásaikhoz épp úgy szükségük volt, mint manapság a hadsereg felvonultatásához szükség van a jó és kiterjedt vasúti hálózatra; ezek az utak terjesztették és biztosították a római uralmat. De még jóval a rómaiak előtt építették híres útjaikat a perzsák és az egyiptomiak, s még előbb az indusok; ezek a nagyszerű országutak elsősorban szintén a hadseregnek szolgáltak, s csak a föníciaiak, mint kereskedő nép, használták a világ minden tájára kiterjedő kereskedelmük lebonyolítására. Ezek az utak azonban a mostani viszonyokhoz képest igen keskenyek voltak, még a Via Appia sincs 8 m széles. Ezenkívül nagyon porosak, esős időben pedig sárosak voltak. Másik hibájuk, hogy az alépítményük nem volt elég erős. Ezek a hátrányai azonban a XIX. századig minden útnak megvoltak, csak ekkor kezdődik tulajdonképpen az utaknak a mostani rendszerek szerint való építése: a makadam, a rendszeres kövezés, a faburkolat, az aszfalt-, műkő-, betonburkolat, valamint az utaknak folyékony anyagokkal való impregnálása. M. L. A regensburgi kőhíd. A művészi kiképzéséről híres regensburgi kőhídat a hajózó érdekeltségek le akarták bontatni, mert a hídnyílás szűk, a híd alacsony, tehát akadályozza a hajózást. A műemlékeket védő országos bizottságnak sikerült elodázni a dolgot, míg végre most megfelelő megoldást találtak, beszereztek ugyanis egy elektromos hajóvontatót, amivel az ott közlekedő legnagyobb hajót is gyorsan lehet továbbítani. Ha a hidakat, mint a hajózás akadályát akarjuk osztályozni, különbséget kell tenni a nagyobb szabású és a kisebbszerű hajózás között. Nagyobb hajózásról a Dunának ezen a szakaszán nem lehet szó, de a regensburgi híd már a kisebb hajók közlekedését is akadályozta. Egy, csak félig megrakott hajót 12—18 lóval kellett vontatni, ami nagyon megdrágította az áruk szállítását. Ezért kellett beszerezni az elektromos hajóvontatót, melynek üzeme jóval olcsóbb, a híres kőhíd tehát tovább is megmarad. M. L. Javított Westinghouse-fék. A Pennsylvania-vasút egy javított Westinghouse-fékkel kísérletezett, melylyel egy 12 kocsiból álló, 100 W t súlyú, 100 km órai sebességű vonatot, 300 /n-nél rövidebb egy másik kísérlet alkalmával pedig egy 130 km sebességű vonatot 600 /n úton megállítottak. A fékhatást egyrészt a fék belső szerkezetének megjavításával, másrészt a féktuskók megkétszerezéével növelték. A fékezés kezdete és teljes hatása közötti idő az eddgi 8 mp-ről S'/e mp-re kisebbedett; villamos kormányzással az idő 21 is mp re csökkenthető. M. L. A Nemzeti Színház valamennyi pályatervét és ezek bírálatát, valamint a most lebontott épült terveit és építésének történetét magában foglaló díszes füzet néhány példánya lapunk kiadóhivatalában még kapható a bolti ár 5 korona helyett 2 koronáértés 20 fillér portaköltség. HIVATALOS: BUDAPESTI ÉPÍTŐ-, KŐMŰVES-, KŐFARAGÓ- ÉS ÁCSMESTEREK IPARTESTÜLETE. Az ipartestület ma, vasárnap d. e. 11 órakor tartja rendes évi közgyűlését saját házában. VAGYON AZ IPARTESTÜLET MÉRLEGSZÁMLÁJA 1914 december hó 31-én. teher korona fillér korona fillér 158. Pénztár _____ _______ ... ... ... 469 04 88. Törzsvagyon-számla ................. 34567 66 ■ 54. Orsz. Közp. Hitelszövetkezet____ ... •1000— 113. Házépítés és berendezés ... _______ 448 04 98. Értékpapírszámla ... ... ... ... _. 5517 95 143. Pályadíj-alap ............. ...-----------375 — 126. Leltár ......................................... ... 1750— 144. Bpesti Építőmesterek Szövetsége.. ... 22500— 146. Építőmesterek Háza r.-t. ... ... ... ... 22500— 147. Segély-alap ... ... ... . 42434 02 . 148. Különfélék ... ... ... ... . ... 69 99 149. Jakabffy Ferenc-könyvalap ... ... 2817 34 150. Házszámla ____________ 68400— 155. Tanoncotthon-alap.. ........................ 1000— 151. Pesti M. Ker. Bank VIII. fiók f. sz. 5212— 36. Iskolaalap ......................... ... ... 20000— 157. Postatakarékpénztár 799 27 37. Jakabffy Ferenc-síremlékalap ... ... ... 4377— 34. Hátralékos behatási díj ... ... ... . 677— 40. Könyvkiadó szelvények . . ... ... 2580 —~ 35. évi járulék_______ ... ... 10018 27 45. Munkavezetők ösztöndíjalapja 670— 38. Pesti M. Ker. Bank VIII. fiók ____ 3902 56 73. Kezelési vagyon _______________ 9836 35 39. Könyvtári eredményszámla ____ .... 21289 33 141605 41 141605 41 N ■||. .