Épitő Ipar - Építő Művészet, 1915 (39. évfolyam, 1/1982-52/2033. szám)

1915-03-28 / 13. (1994.) szám

76 1915. március 28 ÉPÍTŐ IPAR :­ ÉPÍTŐ MŰVÉSZET (13. sz.) csak foglalkoztak azzal a — hogy is mondjuk csak — szörnyszülött eszmével, hogy a mai világháború emlékét megörökítendő, óriás lovat faragtatnak — fából; de hogy mégis monumentális színezete legyen és talán, hogy jövedelmezzen is valamit, ebbe a falóba bárki is bele­verhessen egy ércszöget bizonyos díjért, így aztán meglesz az —­érd­ő. Ismételjük, nem akartunk erről tudomást szereznünk, sőt egyik laptársunk cikkíróját — mint­egy feddőleg — kérdőre is vontuk, hogy miért vehette komolyan tolla hegyére!? Most azonban azt látjuk, hogy fele se tréfa, és hogy az Országos Magyar Iparművészeti Társulat is szükségesnek látta napirend­jére kitűzni és az eszme ellen teljes tekintélyével föllépni. Nem maradhatunk hát mi sem némák és csatlakozva a nevezett Társulat fölfogásához, tiltakozunk mi is az eszme, a világháború emléke megörökítése eszméjének ilyetén profanálása, kigúnyolása ellen; mert a maihoz hasonló történelmi időkről méltó módon, méltó anyagból és méltó alakban szabad csak beszélni.­­ Haasz József nyug. kir. műszaki főtanácsos, udv. tanácsos folyó hó 24-én 68 éves korában hirtelen elhunyt. A megboldogult nemcsak hivatali pályáján (főleg Temesvárt, ahol sokáig vezette az ottani államépítészeti hivatalt), hanem a közélet más terén, a közgazdasági téren is nagy tevékenységet fejtett ki; ő indította meg a többek közt 1878-ban a magyar technikusok közt azt a mozgalmat, mely a műszaki gyakorlat­jog terén akkor is, de még most is elharapózott kontárkodás és egyéb visszaélések kiirtását tűzte ki céljául. Sajnos, nem érhette meg a mozgalom sikerét, sőt az is bizonytalan, hogy mikor hozza azt meg a jövő. — Lattenberg Lajos, Nagyszeben kiváló tehetségű és tevékeny­ségű főmérnöke 55 éves korában. — Gaál Bertalan b­udapesti építész februárius 22-én 44 éves korában. — Szeszlér Sándor budapesti építő­mester f. hó 23-án 49 éves korában rövid betegség után meghalt. — A harctéren végezték pályájukat: Csermák Ágost kir. mérnök 27 éves— Prerau Sándor vegyészmérnök Przem­slből való kirohanáskor, — Ruzics Lajos kataszteri mérnök februárius 23-án Perbolynál, — Szabó Jenő műegyetemi hallgató március 3-án a Kárpátokban, — Szeberényi Iván vegyész a déli hat déren. Útépítés az ókorban és a későbbi időkben. Ha figyelmesen szemügyre veszszük Pompei és Herkulanumnak a Vezúv hamuja alól kiásott útjait, vagy a legújabb korig fennmaradt római utakat, el kell ismernünk, hogy a régi rómaiak valósággal mesterei voltak az útépí­tésnek. Ezt bizonyítja a jórészt még most is meglévő régi római országút, a Via Appia Antiqua, amely a maga idejében valósággal világcsoda volt. Ez az út Rómából kiindulva keresztül vonul egész Itálián, s a Földközi-tengernél, Brindisi kikötőjénél végződik. Ezenkívül még számos utat építettek a rómaiak a császárok korában a többi világrészekben is, melyekre különben hódító felvonulásaikhoz épp úgy szükségük volt, mint manapság a hadsereg felvonultatásához szükség van a jó és kiterjedt vasúti hálózatra; ezek az utak terjesztették és biztosították a római uralmat. De még jóval a rómaiak előtt építették híres útjaikat a perzsák és az egyiptomiak, s még előbb az indusok; ezek a nagyszerű országutak első­sorban szintén a hadseregnek szol­gáltak, s csak a föníciaiak, mint kereskedő nép, használták a világ minden tájára kiterjedő kereskedelmük lebonyolítására. Ezek az utak azonban a mostani viszonyokhoz képest igen keskenyek voltak, még a Via Appia sincs 8 m széles. Ezenkívül nagyon porosak, esős időben pedig sárosak voltak. Másik hibájuk, hogy az alépítményük nem volt elég erős. Ezek a hátrányai azonban a XIX. századig minden útnak meg­voltak, csak ekkor kezdődik tulajdonképpen az utaknak a mostani rendszerek szerint való építése: a makadam, a rendszeres kövezés, a faburkolat, az aszfalt-, műkő-, betonburkolat, valamint az utaknak folyé­kony anyagokkal való impr­egnálása. M. L. A regensbur­gi kőhíd. A művészi kiképzéséről híres regensburgi kőhídat a hajózó érdekeltségek le akarták bontatni, mert a hídnyílás szűk, a híd alacsony, tehát akadályozza a hajózást. A műemlékeket védő országos bizottságnak sikerült elodázni a dolgot, míg végre most meg­felelő megoldást találtak, beszereztek ugyanis egy elektromos hajó­vontatót, amivel az ott közlekedő legnagyobb hajót is gyorsan lehet továbbítani. Ha a hidakat, mint a hajózás akadályát akarjuk osztályozni, különbséget kell tenni a nagyobb szabású és a kisebbszerű hajózás között. Nagyobb hajózásról a Dunának ezen a szakaszán nem lehet szó, de a regens­burgi híd már a kisebb hajók közlekedését is akadályozta. Egy, csak félig megrakott hajót 12—18 lóval kellett vontatni, ami nagyon meg­drágította az áruk szállítását. Ezért kellett beszerezni az elektromos hajó­vontatót, melynek üzeme jóval olcsóbb, a híres kőhíd tehát tovább is megmarad. M. L. Javított Westinghouse-fék. A Pennsylvania-vasút egy javított Westinghouse-fékkel kísérletezett, melylyel egy 12 kocsiból álló, 100 W t súlyú, 100 km órai sebességű vonatot, 300 /n-nél rövidebb egy másik kísérlet alkalmával pedig egy 130 km sebességű vonatot 600 /n úton meg­állítottak. A fékhatást egyrészt a fék belső szerkezetének megjavításá­val, másrészt a féktuskók megkétszerezé­ével növelték. A fékezés kezdete és teljes hatása közötti idő az edd­gi 8 mp-ről S'/e mp-re kisebbe­dett; villamos kormányzással az idő 21 is mp re csökkenthető. M. L. A Nemzeti Színház valamennyi pályatervét és ezek bírálatát, vala­mint a most lebontott épü­lt terveit és építésének történetét magában foglaló díszes füzet néhány példánya lapunk kiadóhivatalában még kapható a bolti ár 5 korona helyett 2 koronáért­­és 20 fillér portaköltség. HIVATALOS: BUDAPESTI ÉPÍTŐ-, KŐMŰVES-, KŐFARAGÓ- ÉS ÁCSMESTEREK IPARTESTÜLETE. Az ipartestület ma, vasárnap d. e. 11 órakor tartja rendes évi közgyűlését saját házában. VAGYON AZ IPARTESTÜLET MÉRLEGSZÁMLÁJA 1914 december hó 31-én.­­ teher korona fillér korona fillér 158. Pénztár _____ _______ ... ... ... 469 04 88. Törzsvagyon-számla ................. 34567 66 ■ 54. Orsz. Közp. Hitelszövetkezet____ ... •1000— 113. Házépítés és berendezés ... _______ 448 04 98. Értékpapírszámla ... ... ... ... _. 5517 95 143. Pályadíj-alap ............. ...-----------375 —­­ 126. Leltár ......................................... ... 1750— 144. Bpesti Építőmesterek Szövetsége.. ... 22500— 146. Építőmesterek Háza r.-t. ... ... ... ... 22500— 147. Segély-alap ... ... ... . 42434 02 . 148. Különfélék ... ... ... ... . ... 69 99 149. Jakabffy­ Ferenc-könyvalap ... ... 2817 34 150. Házszámla ____________ 68400— 155. Tanoncotthon-alap.. ........................ 1000— 151. Pesti M. Ker. Bank VIII. fiók f. sz. 5212— 36. Iskola­alap ......................... ... ... 20000— 157. Postatakarékpénztár 799 27 37. Jakabffy­ Ferenc-síremlékalap ... ... ... 4377— 34. Hátralékos behatási díj ... ... ... . 677— 40. Könyvkiadó szelvények . . ... ... 2580 —~ 35.­ évi járulék_______ ... ... 10018 27 45. Munkavezetők ösztöndíjalapja 670— 38. Pesti M. Ker. Bank VIII. fiók ____ 3902 56 73. Kezelési vagyon _______________ 9836 35 39. Könyvtári eredményszámla ____ .... 21289 33 141605 41 141605 41 N­ ■||. .

Next