Erdőgazdaság - Erdőgazdaság és faipar, 1962 (16. évfolyam, 1-12. szám)

1962-08-01 / 8. szám

A magyar gyufa a világpiacon A gyufaipar legrégibb szakem­berei sem emlékeznek rá, hogy a felszabadulás előtt lett volna em­­lítésreméltó gyufaexportunk. És ma? Ma a világ gyufaexportáló országai között az előkelő hete­dik-nyolcadik helyet, a szocia­lista tábor országai között pedig a Szovjetunió és Csehszlovákia mö­gött a harmadik helyet foglaljuk el. — Hogyan értük ezt el? — kér­deztük Csathó Ödöntől, a Che­­molimpex osztályvezetőjétől, ami­kor felkerestük, hogy olvasóinkat tájékoztathassuk a hazai gyufaki­vitelről. ÜGYESSÉG... — Bizony nem volt könnyű, mert sokszor minden kereskedői ügyességre szükség volt, hogy egy­­egy piacra betörjünk. De talán nem is ez volt a legnehezebb, ha­nem az, hogy meggyőzzük a gyu­faexport szűk látókörű hazai el­lenzőit a kivitel hasznosságáról. Ma már azonban egyenesben va­gyunk, amit az export szép fejlő­dése is mutat. — Olvasóink szívesen vennék, ha néhány szóval beszámolna er­ről a fejlődésről — kértük az osz­tályvezetőt. — Az állami külkereskedelem kezdetén még a Lignimpex foglal­kozott a gyufaexporttal. Az első szállítások a Közel-Keletre, Egyip­tomba, Libanonba, Ádenbe, és kis mennyiségben Nyugat-Európába, Franciaországba és Svájcba irá­nyultak. Az évi mennyiség maxi­mum 40—45 millió gyufa volt.­­ 1954-ben azonban megszűnt az export, mert a Közel-Kelet or­szágai egymás után megindították a hazai gyártást, a távoli exportot pedig a magas tengeri fuvardíjak tették lehetetlenné.­­ A szünet három évig tartott. Ezalatt a profil átkerült a Che­­molimpexhez, és ekkor a Gyufa­ipari Vállalat vezetői ismét felve­tették az export szükségességét. A Chemolimpex szívesen vette az ajánlatot és úgy vélte, hogy új alapokra helyezve a kivitelt, gaz­daságosan exportálhatunk. A vál­lalat célul tűzte ki, hogy olyan piacokat szerez, ahová vagy ma­gyar hajóval, vagy pedig vasúton szállíthatja az árut, hogy a magas tengeri fuvardíjak ne rontsák a kalkulációt. 28 MILLIÓ... Ilyen előzmények után került sor 1957-ben ismét mintegy 28 mil­lió doboz gyufa kivitelére. Ekkor sikerült először Angliába és Hol­landiába is bejutnunk. Mellettük Szaúd-Arábiába és Libanonba ex­portáltunk. Ettől kezdve szépen, egyenletesen fejlődött az export. Ezt jelzik a kiszállított mennyisé­gek is. 1958-ban már 43 millió, 1959-ben 35 milliót, 1960-ban 64 millió, 1961-ben pedig 76 millió gyufát vittünk ki főleg Angliába és Hollandiába, de mellettük Szaud-Arábiába és újabban Gui­neába és a Mali Köztársaságba. — Milyenek az ez évi és a jövő­beli kilátások? 8­5 MILLIÓ... — Az idén a Gyufaipari Válla­lat segítségével ismét jelentős elő­rehaladás történt. A gyár ugyanis megvalósította a szudáni típus gyártását, és így lehetővé vált, hogy Szudánnal, egyik igen szá­mottevő piaccal gazdagodjunk. Ej módon már az idén több mint 85 millió doboz gyufát vihetünk ki. SZÍNES GYUFA... — A jövő a lehetőségeket te­kintve igen biztató. Ma már ott tartunk, hogy a fő probléma a gyufagyártás korlátozott kapaci­tása. Mondhatom, hogy viszony­lag könnyen akár a mai mennyi­ség kétszeresét is exportálhat­nánk, csak nagyobb választék kel­lene. Például az afrikai orszá­gokba sokat lehetne kivinni, de ezeknek az országoknak jó része csak a színes szálú gyufákat vásá­rolja. Szinte korlátlan lehetőségek vannak a levélgyújtó értékesíté­sében is. Az Egyesült Államok, Franciaország, Anglia, Svájc és még sok más ország érdeklődik a levélgyűjtő iránt. Többet is fizet­nének érte, mint a dobozos gyufáért, még­sem tudunk szállí­tani. Az akadályt a gyártástech­nológia megoldatlansága jelenti. A gyufagyáriak azonban biztosan leküzdik ezt a nehézséget is, mint annyi mást az export megindu­lása óta — mondotta Csathó Ödön osztályvezető. IGÉNYESSÉG... Itt talán be is fejezhetnénk a tudósítást, azonban úgy érezzük, még valamit hozzá kell tennünk az elmondottakhoz. Nem hallgat­hatjuk el először is azt, hogy a Chemolimpex munkatársai sze­rint kevés gyár van, amellyel olyan jó lenne az együttműködés, mint a Gyufaipari Vállalattal. De idekívánkozik még az is, hogy a gyufaipar dolgozói, vezetői sok nehézséget leküzdenek, sok áldo­zatot vállalnak a sikeres export érdekében. A legkényesebb igé­nyeket is kielégítik, sokszor nem a legjobb feltételek között. A szakmában köztudomású például, hogy a legnehezebb piac az angol. Rendkívül igényesek, ezért sok, nálunk még jobb felkészültségű külföldi gyár sem exportál szíve­sen Angliába. Mi viszont a „leg­­kukacosabb” vevőt is kielégítjük. Ez pedig­ a dolgozóknak tényleg áldozatot jelent, hiszen a leggon­dosabb munkát kívánó exportfel­adatokat is azzal a normával végzik, amivel belföldre termel­nek. És fáradhatatlanok a nehéz­ségek leküzdésében is. VÁLASZTÉK... Sajnos sok nehézség megha­ladja a Gyufaipari Vállalat dolgo­zóinak és vezetőinek erejét. Ilyen az, hogy a fontosabb gépekből nincs tartalék. A színes szál gyár­tását nem tudják megvalósítani külön impregnáló és szárító nél­kül. Nem sikerült még megoldani a­ külföldön keresett levélgyűjtő nagyüzemi gyártását sem, bár erre már külön pályázatot is ki­tűztek. Mindezek ellenére is bizako­dóak a gyufagyáriak, mert egy­részt az export kapacitás még nincs teljesen kihasználva, vagyis a kivitel némi növelésére még van lehetőség, másrészt hisznek abban, hogy sikerül elhárítani az akadályokat a további felfutás és a választéknövelés útjából is.

Next