Fehérnemű Tisztitó Ipar, 1929 (2. évfolyam, 1-12. szám)

1929-01-01 / 1. szám

, csak a fő feladatok megoldása, illetve lényegbeli differenciák miatt tartottam szükségesnek az elkülönítést. Felfogásom szerint a törvényhozás­nak első­sorban az ipari- gazdasági problémákkal kell foglalkoznia, eze­­ket a kérdéseket kell első­sorban megoldani, mert a jelenlegi viszonyok között élő iparostársadalom a szerve­­zés és szociálpolitikai feladatoknak csak akkor tud megfelelni, ha gazda­­ságilag jobb helyzetbe juttatjuk. Gaz­­­dasági alátámasztás nélkül az iparos­ság a szervezéssel és intenzív szociál­­politikával kapcsolatban levő terheket nem tudja elviselni. Helytelen politi­­kának tartom azt, amely csak abból áll, hogy az ipari termelést újabb és újabb terhekkel megdrágítja. Tör­­vényhozásunk eddigi törvényalkotásai ezzel az eredménnyel jártak. Elérke­­zett tehát annak az ideje, hogy most már oly intézkedés is történjék, amely­­nek célja a gazdasági megerősödés. Tévednek azok, akik azt hiszik, hogy a tervezett törvényalkotások nem jelentenek elviselhetetlen költ­ségtöbbletet. Nem ismerik a mai tény­­leges helyzetet azok, akik ezt hangoz­ tatják, vagy pedig az általános ipari érdekeket más céloknak rendelik alá. Vegyük pl. az ipartestületek revíziója* nak és a kézműves kamarának kérdé­ sét ebből a szempontból tárgyilago* san vizsgálat tárgyává. Ha az ipartes* tületekből életképes szerveket aka* runk teremteni, akkor ezt a célt csak úgy érhetjük el, hogy az ipartestüle­­tekbe bele­kényszerítünk minden ipa­ rost, azaz ipartestületek szervezen* dők ott is, ahol eddig nem voltak. Már­pedig tudvalevő dolog az, hogy jelen­ leg nagy azoknak a kisiparosoknak száma, akik nem tartoznak valamely ipartestülethez. Ezek eddig semmiféle tagsági járulékot nem fizettek. Ezekre nézve tehát a kényszertársulás feltét­­lenül új megterhelést jelent. Ebből kifolyólag egyesek azt mon­­danák, hogy az új tagok tagsági járu­­lékai csökkenthetik az eddigi tagok hozzájárulását. Akik így gondolkod­­nak nagy tévedésben vannak. Mert az ipartestületen kívül álló iparosok jó* része azért nem tagja valamely ipar* testületnek, mert lakóhelyük közelé* ben nem volt ipartestület megszer*­vezve. Tehát ezek új ipartestületekbe tömörítendők. Másik ok pedig az, hogy az ipartestület revíziója a jelen­­legi ipartestületek költségvetésének felemelését fogja maga után vonni. Számításaink szerint az ország össz* iparossága részére a revízió másfél millió pengő tehertöbbletet fog jelen* teni- A kényszertársulás alapján fel* állítandó kézműveskamara is sokkal nagyobb terhet jelent, mint aminőt a népgyűléseken az Iposz vezetői han* goztattak. Az új szerv költségvetésére zsinórmértékül vehetjük a Mezőgazda* sági kamarák és a német kézműves kamarák költségvetéseit. Más szem*­pontok alapján ma költségvetést össze­ állítani nem lehet. Azzal azonban tisz* tában lehetünk, hogy azzal a költség* vetéssel, amelyet hangulatkeltésre a népgyűléseken felhasználtak (azaz 250 ezer pengővel), azokat a feladatokat, amelyeket egy kamarának el kell vé* gezni, megoldani nem lehet. A leg* szerényebb berendezkedés mellett is a kézműves kamara költségvetése leg­­alább egymillió pengő. Ezeket az érveket nem azért sora­­koztattam fel, mintha én az ipartestü­­let revíziójának és a központi szerv felállításának ellensége lennék, mintha ezek szükségességét nem ismerném el- Célom csak az volt, hogy rámutassak arra, hogy a kérdések megoldása nagy körültekintést igényel és bebizonyít­­sam azt a felfogásomat, hogy ezekkel a kérdésekkel szorosan össze kell kap* csolni a gazdasági problémákat. Sür­­getni kell a gazdasági problémák meg­­oldását. Követelni kell a gazdasági problémák minél előbbein keresztül* vitelét és azon esetben, ha a két előbb említett törvényjavaslat letárgyalását nem előzné meg a hitel és exportkér* dés megoldása, úgy legalább egyidő* ben kell azoknak megtörténni. Ezen követelések mellett annál inkább ki­ kell tartani, mert a népjóléti miniszter bejelentése szerint a tavasszal beter­­jeszti az ipari rokkantbiztosítást, amely szintén újabb terheket hoz. Az ipari rokkantbiztosítás kérdése elvi szempontból nézve nagyon szimpati­­kus és énen ezért könnyen lehet vele kedvező hangulatot teremteni és ellen* ségnek feltüntetni azt, aki minden meggondolás és feltétel nélkül tapssal nem fogadja a bejelentett törvény*­javaslatot- Bármily nehéz is ilyen hangzatos jelszavakkal szemben tár*­gyilagos érveket hangoztatni, mégis megteszem ezt azért, mert a fölvilágo* sítással az iparossággal szemben köte­ lességemet akarom teljesíteni. Minden tárgyilagos ember be fogja látni azt, hogy a külföldi versennyel nehezen küzködő magyar ipar újabb öt száza­ lékos megterhelést nem bír el. Fo* gyasztó közönségünk gazdaságilag annyira leromlott középosztályunk, tönkrement mezőgazdaságunk a tönk* szélén áll, tehát ezekre az ötszázalékos megterhelést nem háríthatjuk át. Ezek* től nem lehet kívánni azt, hogy tisztán a magyar ipar megteremtéséért szó nél* kül vállalja az új terhet. Ezek a szem*­pontok vezettek akkor, amikor illeté­ kes helyen rámutattam arra, hogy ez a szociális probléma csak úgy oldható meg, ha ezzel kapcsolatban az iparos­ ság más téren fog kedvezményeket kapni. A terheket más helyen kell re* dukálni, mert a teherviselés száz szá* zalékig ki van használva. A tehervise* lésnél nem áll az az elv: „Nincs olyan szénásszekér, amelyre még egy villás­sal felrakni ne lehetne“. Ha a teher* viselés elérte maximumát, úgy a leg* szebb cél érdekében sem szabad a pol* gárság tönkremenésének veszélye nél* kül, azt egy fillérrel is fokozni. Ezen az útón hívom fel az iparossá­­got arra, hogy hangzatos jelszavak kedvéért ne térjen le a reális politika útjáról, ne hagyja magát beugrasztani oly egyénektől, akik csak a dolgok felszínén mozognak és az iparosságot nem világosítják fel a kérdések nehéz­­ségeiről is, akik minket úgy akarnak beállítani, akik az iparoskérdéseket nem viselnék olyan mértékben a szívün­kön, mint ők. Köztünk és öközöttük a különbség csak az, hogy mi az ipari* problémákat a reális élet követelmé­ nyei szerint, biztos alapokon akarjuk megáldani. Mi szilárd alapokat aka­­runk elsősorban kiépíteni és ha már ezek megvannak, ha a biztos alapokra az épületet felépítettük, akkor érkezik el az ideje annak, hogy a díszítő mun­­kát végezzük el. A másik tábor, az az ellenvetése sem állja meg helyét, hogy a kézműveskamara azért szükséges elsősorban, hogy ennek segítségével oldjuk meg a többi kérdést. A kamara nem olyan hatalmas intézmény, amely önmaga kérdéseket megoldhat. A ka­­mara csak felvetheti a problémákat, de azok megoldásában és végrehajtá­­sában nem segíthet. A problémák fel­­vetésére pedig már szükség nincs, mert azokat már nem csak az iparosok, ha­­nem az illetékes tényezők is ismerik, azokkal már a legkomolyabban fog­­lalkoznak. „Permutit“ vízlágyító a vizet legegyszerűbb módon 0°-ra lágyítja le. Lasy szappan, mosószer és víz megtakarítás. — Szép, hófehérre mosott áru. — Rövidebb mosási idő. — IV as jobb teljesítmény ugyanazon gépekkel. A vízvezetéki víz cca 16° kemény. Köbméterenként minden 1° német keménység cca 160 gr. szappant semmisít meg, tehát jelen esetben 16 X 160 x 2560 gr. szappan vész kárba. Ajánlatokkal, mérnöklátogatással készséggel szolgálunk! KURZ R. T. gépüzemi és egészségügyi telepek gyára, Budapest, VII., Szövetség-utca 28/a sz. — Telefon : 1. 316-73. FEHÉRNEMŰTISZTÍTÓ IPAR

Next