Ganz közlemények, 1932 (10-11. szám)

1932-02-01 / 10. szám

BUDAPEST-HEGYESHALOM VASÚTVONAL VILLAMOSÍTÁSA II. RÉSZ A Kandó-rendszerü fázisváltós próbamozdony ÖSSZEFOGLALÁS Az 1931 október havában megjelent Ganz Közleményekben közöltek folytatásaképpen a Kandó-féle fázisváltós rendszer szerint épült próbamozdonyt írjuk le részletesen. ELECTRIFICATION OF THE BUDAPEST-HEGYESHALOM RAILWAY LINE PART II The Kandó phase converter test locomotive SUMMARY It has been shown, in the first part of this article, that in the case of railway line systems, the low traffic density of which does not permit to employ the direct-current system, and the total length of which is insufficient to make the establishment of a separate railway power station profitable, it is by means of the Kandó phase converter system that it will be possible to realise the best results. In the present second part there will now be given a detailed description of the trial locomotive constructed according to this system. The present part of our Article contains a detailed description of the main parts of the locomotive, viz. pantagraphs, oil circuit breakers, phase converter and traction motors. The phase converter is parti­cularly remarkable for the careful design of the arrangement for cooling its various parts; its stator is cooled by means of oil, its rotor by means of water. The primary winding of the traction motors, mounted on the rotors of the latter, is arranged in such a manner as to enable different numbers of poles to be formed by means of suitable connections. The different pole numbers correspond to different synchronous numbers of revolutions and thus to different travel speeds. ELEKTRIFIZIERUNG DER EISENBAHNLINIE BUDAPEST-HEGYESHALOM II. TEIL Die Probelokomotive nach dem Kandó’schen Phasenwandlersystem ZUSAMMENFASSUNG Nachdem im ersten Teile dieses Artikels dargetan wurde, dass bei Eisenbahnlinien, deren geringe Verkehrsdichte die Anwendung des Gleichstromsystems nicht erlaubt, und deren Netz nicht genügend gross ist, um die Wirtschaftlichkeit eines besonderen Bahnkraftwerkes zu gewährleisten, die Anwendung des Kandó’schen Phasenwandlersystemes am geeignetsten ist, wird nunmehr eine detaillierte Beschreibung der nach diesem System gebauten Probelokomotive gegeben. Im vorliegenden Teile unseres Artikels werden die Hauptteile der Lokomotive u. zw. die Stromabnehmer, Ölschalter, Phasenwandler und Trieb­motoren einzelnen beschrieben. Der Phasenwandler ist besonders durch die sorgfältige Ausbildung der Kühlung seiner einzelnen Bestandteile bemerkenswert, welche, was den Stator betrifft als Ölkühlung, für den Rotor als Wasserkühlung ausgebildet ist. Die Primärwicklung der Triebmotoren, welche an deren Rotoren angebracht ist, ist derart angeordnet, dass durch entsprechende Schaltung verschiedene Polzahlen entstehen, durch welche verschiedene Synchrondrehzahlen und somit verschiedene Fahrgeschwindigkeiten bedingt sind. F ejtegetéseink első részében* a vasútvonalak villamo­sítására alkalmazott különböző rendszerekkel foglalkoz­tunk és vizsgáltuk azok üzemi és gazdaságossági viszo­nyait. Ezek a vizsgálatok azt eredményezték, hogy olyan vasútvonalakat, amelyeknek forgalmi sűrűsége nem elég nagy az egyenáramú rendszer alkalmazására és hálóza­tuk sem elég kiterjedt ahhoz, hogy külön vasúti célokat szolgáló erőközpont felállítása gazdaságos volna, leg­* Ganz Közlemények 1931 októberi 9. füzete. alkalmasabb a Kandó-féle fázisváltós rendszerrel villa­mosítani. Ez a rendszer ilyen esetekben nemcsak a leg­kisebb befektetési költséget igényli, hanem kiváló tulaj­donságainál fogva egyúttal a legtökéletesebb és leggazda­ságosabb üzemet eredményezi s e mellett az elért gazda­ságosság nemcsak a vasúti üzemben nyilvánul meg, hanem előnyös kihatással van az egész, a villamosított vonalat tápláló hálózatra is. Eddigi fejtegetéseink ki­merítően felölelték mindazokat a körülményeket, ame­lyek e rendszer kiváló tulajdonságait eredményezik és

Next