Ganz közlemények, 1934 (14-15. szám)

1934-06-01 / 14. szám

való törekvés ugyanis nemcsak az üzembiztonság leg­fontosabb előfeltétele, hanem — miként a kis beszer­zési költség — a gazdaságosság fő követelménye is, mert a motorkocsi tőkekamat-szolgáltatását e két tényező határozza meg. Túl könnyű, közúti kocsik mintájára épült motorkocsi például nem felelne meg e követel­ményeknek, mert nagy karbantartási és javítási költsé­geket, valamint nagyszámú tartalék­ egység beszerzését tenné szükségessé és rövid élettartama folytán a tőke­szolgálat nagy volna. A kocsitest súlyának legmesszebbmenő csökkentését fenti elvek szem előtt tartása mellett az úgynevezett könnyű acél építési mód teszi lehetővé, melynek lényege: 1. nagyszilárdságú acélok, 2. villamos hegesztés alkal­mazása és 3. egyes szerkezeti elemek célszerűbb ala­kítása. Ennek a három tényezőnek befolyását az aláb­biakban ismertetjük. I) NAGYSZILÁRDSÁGÚ SZERKEZETI ACÉLOK ALKALMAZÁSA Ezeknek az anyagoknak elbírálásánál tekintetbe kell venni, hogy a sínösszeköttetéseknél fellépő gyors egy­másutánban ismétlődő, állandó lökések a vasúti kocsik vázát igen kedvezőtlenül veszik igénybe. Ily dinamikus igénybevételek hatása alatt a szerkezeti anyagokban úgy­nevezett fáradási jelenségek mutatkoznak, melyek kö­vetkeztében az anyag bizonyos idő múlva már jóval a szakítási szilárdság és jóval a folyási határ alatti igény­­bevételeknél is eltörik. A vasúti kocsik szerkesztéséhez felhasznált anyagok vizsgálatánál tehát tulajdonképpen az úgynevezett „tartós szakítószilárdságából (Dauer­­bruchfestigkeit) kellene kiindulni. Sajnos e téren az anyagkutatás ma még nem teljesen befejezett és ami a legfontosabb, nincsenek oly egyértelmű és könnyen alkalmazható anyagpróba-módszerek, mint amilyen szta­tikus igénybevételeknél a szakítási próba. Ismeretes azonban, hogy egyes aránylag egyszerűen megállapít­ható szilárdsági adatok és a tartós szilárdság között többé-kevésbbé párhuzamosság áll fenn, így például könnyen meghatározható az az ütésmunka (Charpy­­próba), melynél egy hirtelen keresztmetszetcsökkenéssel ellátott próbapálca eltörik. Egy másik, az anyag tulajdonságára jellemző érték, mely bizonyos össze­függést mutat a tartós szilárdsággal, az anyagnak sza­kítási próbával megállapítható keresztmetszetcsökke­nése (kontrakció). Tekintettel ezekre az összefüggésekre, a vasúti kocsik építésénél és a hozzávaló anyag kivá­lasztásánál elsősorban nem a szakítási szilárdságot kell figyelembe venni, hanem az előbb említett próbákkal megállapított értékeket. Vasúti kocsik építéséhez igen alkalmasnak bizonyult egy általunk legújabban használt nagy krómtartalmú acélfajta, melynek szakítási szilárdsága 50—60 kg/mm2 18—21% nyúlással a hengerlés irányában és 16—19% nyúlással a hengerlésre merőleges irányban, tízszeres próbarúd-átmérőre vonatkoztatott jel­távon mérve. En­nek a rozsdásodásra csak kevéssé hajlamos anyagnak főjellegzetessége a magas folyási határ, mely 35—40 kg/mm2 között van, tehát kétszer akkora, mint a közön- 13. ábra. A m. kir. Államvasutak helyiérdekű motorkocsijának szegecselt szekrényváza.

Next