Ganz közlemények, 1958 (28. szám)

1958-06-01 / 28. szám

A GANZ GYÁR TÖRTÉNETE 114 esztendő, több emberöltő története. Még végiggondolni sem könnyű, micsoda változásokon, társa­dalmi, tudományos, technikai forradalmakon ment keresztül e 114 év alatt a világ ! De most csak egy gyár történetéről van szó. S amikor az ember e témával kezd foglalkozni, három dologra kell mindenekelőtt gondolnia. Magának a gyárnak a történetére, gyártmányainak fejlő­désére, s nem utolsó sorban azoknak a világhírű szakembereknek az élettörténetére, akik e gyárban élték le életüket, s felfedezéseikkel, találmányaikkal, egész életművükkel felbecsülhetetlen szolgálatot tettek az emberiségnek. Nevüket örökre beírták a technika fejlődéstörténelmének lapjaiba. Szükségét láttuk egy ilyen írásnak, hogy az olvasó — mielőtt megismerkedne a Ganz legújabb gyárt­mányaival, műszaki eredményeivel és újdonságaival­­— ismerje meg azt a több, mint egy évszázados utat, amelyet e gyár születésétől a mai napig megtett. Az alapító a XIX. század elején, a céhek világában az igazi szakképzettség megszerzéséhez szinte elen­gedhetetlenül hozzátartozott, hogy a felszabadult legény vándorútra keljen, s idegen országokban folytassa tanulmányait. Így került 1842-ben az akkori Pest városába egy 27 éves, csillogószemű, mosolygós tekintetű, svájci vándorlegény : GANZ ÁBRAHÁM. Pestre érkezése után azonnal alkalmazták a gróf Széchenyi által alapított „József Hengermalmi Társulatinál. Itt a vállalat kis vasöntőműhelyé­ben dolgozott és nagy szaktudásával annyira ki­tűnt, hogy alig egy év múlva már öntőmester lett. A rohamosan fejlődő városnak szüksége lett egy állandó dunai hídra. Megkezdődött a Pestet és Budát összekötő Lánchíd építése. Ehhez a híd- A Ganz Vagon- és Gépgyár mai látképe

Next