Honi Ipar, 1910. június-december (11. évfolyam, 12-24. szám)
1910-06-15 / 12. szám
2 ■ B GYÁROSOK, M. KIR. UDVARI SZÁLLÍTÓK I tg tELepo» I»-HAAS FULOP ÉS FIAI Főüzlet: Budapest, Vizella tér I. sz. Gyár: SOPRON. Fióküzlet: Bpest, IV. Kossuth Lajos u. 20. D UTORSZÖVETEK: szalon-, ebédlő- és hálószobák részére a legújabb stíl szerint. Ágy-, asztal-, flanel-, kocsi- és utazóid takarók, függönyök és portrerek minden minőségben és árban. IV* Futószőnyegek dús választékban* S&BT KÜLÖNLEGESSÉG: Soproni csomózott szőnyegek. Elsőrendű magyar gyártmány. Nagy választék keleti szőnyegekben. J aviatőrök végeztek brilliáns repüléseket. Szándékosan hangsúlyoztam ezt a két utóbbi nevet, mert tény az, hogy különösen a verseny első napjaiban az osztrákok eredményei voltak a legkiválóbbak. Ugyanazon osztrákoké, akik Blériot-t még később látták mint mi magyarok és akik a tervezésben nem szolgai módon törekedtek arra, hogy a náluk egyszer bemutatott konstrukciót utánozzák és a repülőgép gyártásával sem vártak addig, mint mi magyarok, akik még most is várakozó álláspontot foglalunk el. A télen ugyan bejárta az újságokat a hír, hogy a Weisz Manfréd, Ganz és Danubius cégek egyesülve nagyszabású aeroplan-gyárat akarnak létesíteni Magyarországon. Mire való az aeroplangyárhoz a nagyszabás? A francia repülőgépgyárak nem indultak oly nagy zenebonával és pl. Blériot mindazonáltal naponként legalább két repülőgépet tud elkészíteni, sőt eladni elég jó áron. A berlini Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft rátette kezét a Wright-féle szabadalmakra és habár hivatásszerűen nem repülőgépek gyártása a dolga, automobil osztályának egy kis függelékében felvette a Wright-gépek gyártását. Dacára a »nagyszabás« hiányának, ennek a cégnek ma már Magyarországon is van képviselete, rendszeres katalógusokkal szolgál és valószínű, hogy Magyarországon az első amerikai szerkezetű repülőgépet Németországból fogjuk majd beszerezni. Bécsben az aeroplanok gyártását a Werner és Pfleiderer cég vette fel, oly cég, mely egyébként pékipari gépeket gyárt. Pischof által bemutatott szerkezete bámulatosan stabilis benyomást gyakorol, úgy, hogy az ember úgyszólván minden félelem nélkül be merne ülni, és e gépet látva hajlandó elhinni annak a látnok aviatikusnak jóslatát, aki azt hirdette, hogy néhány év múlva minden 70 kilónál könnyebb ember repülni fog. Ha pedig Etrichnek gépét, a »Taube«-t nézzük meg, akkor azt látjuk, hogy annak törzse a legprimitívebb bádogosmunka és hogy az egyes bádoglemezek közönséges kárpitösszegekkel vannak összeillesztve. Mindazonáltal ez a gép talán a legbájosabb valamennyi közt és ami a fődolog, kitűnően repül s a harmadik versenynap magassági rekordját elnyerte. Pischof gépe pedig ugyanakkor a győri távverseny alkalmával viharon és zivataron utazott keresztül és derekasan megállta helyét. Mindebből az látszik, hogy ha a magyar ipar komolyan akar foglalkozni a repülőgépek gyártásával, akkor ne ott kezdje, hogy nagyhatalmú cégekből országos érdektrösztöket hozzon létre. Ez legfeljebb arra lehet jó, hogy a kisebb konkurrenciát a gyártástól elriassza, de nehézkes alapításánál fogva ki tudja, meddig tart, amíg produktív eredményeket mutathat fel. Nézzük csak a bécsiek példáját, milyen gyorsan emelkedtek a helyzet magaslatára. Nézzük a németeket, akik a frankfurti Ha bemutató versenyei alkalmával határozottan hátrányban voltak még francia és angol versenytársaik mögött, azonban ma már azokkal egy csapáson járnak , és mindenekelőtt ne mulassza el egy magyar iparos és mérnök sem, hogy a repülőversenyeket megnézze és azokból számunkra a tanulságot levonja. Pedig sajnos, a repülő versenyek nagy közönsége közt túlnyomóan a rendes budapesti sport- és sétaközönséget láttuk, az érdeklődök közt a mérnökség mint fakultás ugyan dicséretes módon igen nagy számban volt jelen, de középiparosainkat csak szórványosan láttuk. Pedig ez nagy kár. Ha eljöttek volna, akkor láthatták volna a bécsi pékipari gépgyár nagy sikerét, és meg lehetünk győződve, hogy nem egy középiparosunk, legyen az akár lakatos, vasbútor-gyáros, vagy akár mondjuk esernyőgyáros vagy egyéb konstrukciókkal foglalkozó ipartelep-tulajdonos, kedvet kapott volna, a szerkezetek egyszerű voltánál fogva magára a gyártásra. Hiszen az aeroplanok szerkezeti alkatrészei közül a kényesebbek, a motor és csavar egyelőre beszerezhetők külföldről, a többinek honi összeszerelése ellenben semmi nehézségekbe nem ütközik és igazán vétek volna, ha ilyesmiért még éveken át beviteli vámot fizetnénk. A planeur elkészítésének csak egy titka van és ez a jó szerkezet. Ennek megszerzése pedig tisztán pénzkérdés. A lezajlott repülőversenyek azonban azt mutatták, hogy nemcsak egy, de sok jó szerkezet létezik és az érdeklődőknek sok közül lévén választásuk, bizonyára módjukban lehetne a szerkezeti honoráriumot annak kellőképenméltányolt értékében megállapítani. A jó alapszerkezetnek beszerzése után a további fejlesztés nehézséget nem okoz. Számos fiatal mérnökünk érez ma kedvet és hivatottságot az aviatikához és egy ilyen fiatal erő megszerzése és kiképeztetése az illető iparosnak, aki aeroplanokat akar gyártani, mindenesetre meghozná a megérdemelt hasznot. Nem kell hozzá más, mint egy néhány hónapig tartó külföldi tanulmányút, hogy az összes meglevő szerkezeteket megismerje, hogy kissé belemélyedjen az aviatika gyakorlati követelményeibe és ha az illetőnek alapszaktudása mellett csak egy kis gyakorlati invenciója van, akkor mindenesetre képes lesz arra, hogy az iparos által licencia után megszerzett alapformát továbbra tökéletesítse. Ily módon kifejlődhetik a saját módosítású szerkezet, amely ha jó, busás ezreket hozhat a vállalkozó iparosnak. A pilóták kiképzése ma már nem megy ritkaságszámba. Egy év előtt talán csak öt nevet ismertünk, u. m. Wright, Farman, Voisin, Blériot, Santos-Dumont, akik nemcsak aviatőrök voltak, hanem egyszersmind elsőrangú virtuózok a repülés terén, mert első repülőgépeik nem bírtak stabilizáló szerkezettel és repülésük ép oly művészetnek volt tekinthető. FELLNER LEÓ PAPÍRGYÁRA BUDAPEST, V., VÁCI ÚT 4. SZÁM. TELEFON : 28-48. SÜRGÖNYCÍM :POSITIV, BUDAPEST. TELEFON : 28 -48. Saját gyártmányú FÉNYMÁSOLÓPAPÍR ÉS VÁSZON, MÁSOLÓPAPÍR, VIASZÉS CEREAT-PAPÍR. TELJES FÉNYMÁSOLATI BERENDEZÉSEK, FÉNYMÁSOLATOK, CERTAGRAFIA, AUTOGRÁFIÁK, FÉNYMÁSOLATOK sürgős .. esetekben, esetleg az esti órákban is villanyfény mellett készülnek. .’. HONI IPAR £IGyÁRTÓ -------WOHANKA »«ti ---------NYERSÜL A J-üzem BENZINMOTOROK I és 1L@B3®(M)©IS0|L ©P2. J I NEM TŰZVESZÉLYES. NEM ROBBANÓ! ( ! LEGOLCSÓBB ÜZEM ! 1 — •TELJES MALOMBERENDEZÉSEK—'