Honi Ipar, 1917 (18. évfolyam, 1-24. szám)

1917-01-01 / 1. szám

d­ a­ lommal, amivel az állam, ezenkívül előnye a mozgékonyság, kockázatra kész­ség, s a legjobb szabad szakerőkben való válogatás, amihez járul az is, hogy a felelősséget magára veheti. Az ellenköve­telések lapján valószínűleg köz­ellátási monopóliumszerű megrendelések, vagy ezzel rokonságban álló kívánságok fognak szerepelni. Mindezek a keret-kézbe elvé­nél fogva a nagy tömegszükségletek cikkeinél valami trösztszerű termelési alakban fognak kikerekedni. Az ezután következő alakzat­ sor vonala a magántőkéhez vezet, a régi rendszerű gyári nagyiparhoz, mely az egyéni inicia­­tívának még teljesebb birtokában a siker­kockázat még nagyobb reményével állhat munkasorba. Sikere főleg tőkeerejétől fog függni, mert az előző vonalakon állók az anyagi erő túlsúlyával fogják győzni. Fel kell tételezni, hogy az állam a legteljesebb rokonszenvvel fogja kísérni vállalkozási törekvéseiket és segélyükre lesz mindenben. Azonban a segélyezés (iparfejlesztési támogatás) aligha lehet olyan individualizált, minden telep egyé­niségéhez alkalmazkodó, mint volt a régi korszakban. Nem érnek arra rá, s nem lesz ember minden dolog gyors átérzé­­séhez, lemérlegeléséhez, annak kiértéke­léséhez, hogy hol az egyenes és a görbe határa. Talán nem az lesz az ipartámogatás rendje, hogy az egyes vállalkozások részletesen kifejtik, amit kérnek, ha­nem az állam állít fel egyszerű ipar­­gazdasági vonalakat, követeléseket s mintegy pályázatot ír ki, hogy ezekre kik milyen erővel és képességekkel akar­nak vállalkozni. Valószínű, hogy az állami támogatás­nak az az alakja, hogy az állam egyes vállalatoknál részvényérdekeltséget vál­lal, gyakorlatba jön, mert egyszerű és bizonyos felügyelet mellett ez nem olyan kockázatos, mint amilyennek a régi időkben látták.Valószínű az is, hogy a magántőke e vállalkozásait maga az állam segíti hozzá ahhoz a kényelmesebb gyári bosszúhitel­­h­ez, melyet az nálunk a hitelintézetektől akkor sem volt képes megszerezni, ami­kor a hitelintézetek nagyjában mégis csak hitelnyújtásból éltek, ezután ped­ig, — amikor már iparűzésből és kereske­désből fognak élni — még kevésbé lesz képes. Az üzemtelepek szerint individualizált iparfejlesztő, vagy helyesebben iparfenn­­tartó állami segítségnek azokban az esetekben fog tere nyílni, amikor fenn­álló vállalatok további erőben és munká­ban tartásáról lesz szó. A német vámunió kissé lehanyatlott szárnyú gondolatköre itt azután forra­dalmi lehetőségek perspektíváit nyit­hatja meg, erről azonban nem lehet röviden beszélni. A közép- és kisiparnál még kevésbé lehet szó egyénített támogatásokról, gép­adományozásokról, mert ez az út még nagyobb labirintba vezetne. Valószínűleg kísérlet történik arra nézve, hogy a háború roppant tanulságai­ból a kézműiparosok is vonjanak le annyit, amennyi a tömörüléshez, szövet­kezéshez, a háborúban eléggé kipróbált közös műhelyekhez, közös termelési alak­zatokhoz szükséges. És ha lesz egy komolyan lelkes és végtelenül türelmes gárda, mely a kamarák­­igénybevételével ennek a propagandának szenteli magát, kétségtelen eredményeket is fog elérni s talán nyélbe üti valahogy a kisipari hitel­nek sokfelől mozgatott azt a kérdését is, mely az OKH­ kezeiből kihullóban van, de uj és jobb komoly kezekre még nem talált. A kisipar egyébként abban a jelenté­keny tömegében, mely a kisemberi szuve­­renitás ülőszékén dolgozik, megmarad továbbra is, megtartja az emberi ős­­szokás, mely erősebb gyökerű a háborús rázkódás hatásainál s támogatja azt a fogyasztónak az a tudata, hogy ő a maga kism­esterénél jobbat kap, mindenesetre egyénibb kvalitást, mint a gyári termékek tömegében. Első kapásra ezekre tudtam hirtele­­nében gondolni. Meglássuk, mindebből, mit igazol be az idő ! Dr. Tonelli Sándor, a szegedi kereskedelmi és iparkamara titkára: Hogy milyen legyen iparfejlesztésünk rendszere a háború után, erre csak bizo­nyos tapasztalati tények és az ezekből levont következtetések alapján lehet meg­felelni. A háború első hónapjaiban ipa­runk kábultsághoz hasonló állapotban volt. Ha szabad magamat így kifejez­nem, szokatlan volt neki a világháború, az előző gazdasági szervezetnek teljes összeomlása. Ezt követte a második periódus, amely a föléledés és megvál­tozott viszonyhoz való alkalmazkodás jegyében állott. A hadsereg ezer meg ezer szükséglete az ipart bőségesen ellátta rendelésekkel, ha egyes iparágak, mint az építőipar, pangottak is, nagy általá­nosságban el lehet mondani, hogy az ipar érezte ugyan a háborús bajokat, de ezek mellett megélt, sőt számos esetben meg is erősödött. Közvetlen tapasztalat­ból az iparvállalatoknak egész sorozatára tudnék utalni, amelyek a háború előtt meglehetősen gyengén állottak, azóta azonban szilárd alapokra helyezkedtek. Felfogásom szerint a­ háború utáni konjunktúrák a legtöbb iparágra ismét kedvezőek lesznek, sőt még a most pangó építőipar is fel fog lendülni. Az összes készletek fogytán lévén, vagy teljesen kifogyván, ezeknek pótlása minden ipar­ágnak bőséges munkát fog adni. Ha lesz nehézség, ez elsősorban az anyagbeszerzés kérdésénél fog­ jelentkezni. Ez a várható magas konjunktúra természetesen egész iparfejlesztési politikánkat új feladatok elé fogja állítani. Kétségtelennek tartom, hogy a megváltozott helyzet folytán számos iparágat, amely eddig támoga­tásra szorult, törülni kell majd a szubven­cióban részesítendő iparok sorából. Hogy melyek lesznek ezek, arra majd pontos felvételek alapján kell megfelelni. Való­színűnek tartom azt is, hogy az erősen foglalkoztatott iparágak régi vállalatai­ban meglesz a tendencia a terjeszkedésre és meglesz a tendencia új alapításokra is. Ilyen iparágaknál a háború előtti mér­tékben való segédkezést feleslegesnek tartom és elégségesnek látom, ha az állam ideédesgetésük céljából esetleg adókedvezményekben részesíti őket, egyebekben pedig a városokra bízza, hogy őket olcsó vagy ingyen telek át­engedésével­ és kommunális segélyekkel támogassák. A városokat egyébként is erősebben kellene bevonni az iparfej­lesztési politikába, nem annyira anyagi igénybevételük formájában, mint inkább iparügyeiknek modernebb alapokon való intézése révén. Az adókedvezményt pedig azért látom az iparfejlesztési politika jó eszközének, mert annál az állam egy olyan jövedelemről mond le, amelyet addig amúgy sem élvezett, de amely viszont más oldalon számos formában megtérül. Maradnak ezek után az iparágak, amelyeknél részben épen a háború ta­pasztalatai mutatták meg, hogy fejlesz­tésük, akár gazdasági függetlenségünk szempontjából, akár más szempontból múlhatatlanul szükséges. Ezeknél a pro­tekcionizmuson alapuló iparfejlesztés rendszerét, melynek eredményeit csak a rosszakarat képes tagadni és amelynek sikerei, ha stílusosan vezetik, a jövőben is kétségtelenül meglesznek, továbbra is megengedhetőnek tartom. Kikapcsolan­­d­ónak tartom azonban a fond pérda jel­legével bíró kamatmentes kölcsönöket, amelynél sokkal jobbnak és eredménye­sebbnek bizonyult a munkások számához és a termelés mennyiségéhez alkalmaz­kodó egyenes szubvenció. Lesz kétségtelenül az iparnak egy csoportja, amely a háború után nagy­arányú segélyezésre fog szorulni s ez a háborúból visszatérő kisiparosok nagy tömege. Ennek a tömegnek visszahelye­zése régi foglalkozásába, anyaggal való ellátása és munkájának megindítása egyike lesz a háború utáni legfontosabb szociális feladatoknak. A háború alatt a termelésben minden bizonnyal további nagy eltolódás történt a gyári üzemek javára s a kisiparosság termelésének viszonyszáma a jövőben még kedvezőt­lenebb lesz, mint a háború előtt. Épen azért, ami ezen a téren történni fog, nem annyira iparfejlesztési, mint inkább szo­ciális jellegű akció lesz a meglevőnek megmentése érdekében.­­ HONI IPAR ... 'A.'.- ■ k Dr. Wolff Gerő, a pozsonyi kereskedelmi és iparkamara titkára: A háború beláthatatlan következő té­­nyeit a gazdasági téren ma még ter­mészetesen nem lehet értékelni, de azt hiszem, hogy az állam támogató, sőt kezdeményező tevékenységét az ipar­­fejlesztés terén a jövőben sem lehet nélkülözni. Az állami támogatás rend­szere Magyarországon már korán jut érvényre: így előbb a vasutak építé­sének előmozdítása, később az ipar és mezőgazdaság fejlesztése terén. A kormányok ezt előrelátással és an­nak felismerésében kezdeményezték, hogy hazánk közismert viszonyai között a vállalkozási kedv és a magángazdasági munka jobban serkenthető az állam tá­mogató közreműködésével; de még azért is, mivel a gazdaságilag fejlett Ausztriá­val létrejött közös vámterületen épen az állami segélyezés rendszere pótolhatta legalább némileg a vámvédelem hatását a belföldi termelésre. Az állami iparfejlesztés módját azon­

Next