Honi Ipar, 1931 (24. évfolyam, 1-24. szám)

1931-01-01 / 1. szám

A világpolitikai és világgazda­­sági helyzet mechanizmusá­nak kerekei összervissza fo­rognak. A kapitalizmus pedig mintha nem is tudná, hogy életéről, fennma­radásáról van szó, a nagy összefüggé­sek iránti közömbösségbe merülve, részletkérdésekben éli ki magát. Az egyik oldalon a mun­kanélkülség kér­dése, a másik oldalon pedig a vele kapcsolatos aranykérdés. Két olyan malomkő, mely a kapitalizmust össze­­morzsolással fenyegeti. Strakosch szerint 900 millió ember van kikapcsolva a fogyasztásból a kínai, indiai és orosz események folytán. Ez azonban nem minden, mert a termelés szempontjából ehhez hozzá kell vennünk a 3,5 millió német, a 4 millió angol és a 6,5 millió amerikai munkanélkülit. Ez a 14 millió, a csa­ládtagokkal együtt 56 millió embert jelent, aki mint fogyasztó megszűnt létezni. De elenyésző ponttá vált a ter­melés szempontjából az a sok millió munkás is, aki 14 napból csak 4 napot dolgozik és az a sok millió, nem mun­­kássorb­an élő alkalmazott, aki letr számapasztás címén az utcára került. A munkanélküliség mellett mint rém mered ránk az arany kérdése is. Amerika és Franciaország a világ aranykészletének mintegy 60 százalé­kát tartalékolta. Miután a világ többi államának is aranyra van szüksége, őrült versenyfutás folyik aranyért, amely az arany értékét folyvást nö­veli, az áru értékét mindjobban elér­tékteleníti és az adós államok tar­­tozását egyre súlyosaabítja). Kérdés: nem akarják-e az amerikaiak és a franciák az egész világot az arany révén jármukba hajtani? Kérdés: meddig lehet a dezorganizáció mai ál­lapotában még tovább hordani az igát? A helyzet kulcsa, Németországon ke­resztül, Amerika kezében van. Német­országban Hittleré­k a nemfizetés állás­pontján állanak. A szocialisták pedig, mint álla­m fenntartó elem, a Young­­szerződésén. A külföldi tartozást kifi­zetni csak úgy lehet, ha a munkabére­ket leszorítják. Ha pedig a munkabé­reket leszorítják, kérdés, nem vesz­tik-e el a szocialisták hatalmukat a tömeg felett? Hová tolódik majd a tö­meg? Hittlerék felé, vagy egy sokkal rosszabb és a kapitalizmus szempont­jából jóval kártékonyabb irányba? Az összekoccanás olyan lehetősége van itt adva, amitől el kell borzad­nunk. Kérdés, hogy hat majd ez ki Ame­rikára, ahol csak gyenge milícia van és a munkanélküliek száma egyre szaporodik? Minderre csak az a válasz, hogy a német kérdést végre rendezni kellene, máskülönben a kapitalizmus szem­pontjából a probléma, még­pedig nem­csak német viszonylatban, perdöntő fontosságúvá válhatik. A német, de nemcsak a né­met, hanem a világkapi­talizmus sorsa tehát az amerikai kapi­talisták kezében van. Mert ha Ame­rika révén a franciák a németeknek engednek, akkor Németországnak nin­csen szüksége dumpingre, amire csak azért van rászorulva, hogy minden­áron valutát szerezzen. És ha a német dumping megszűnik, akko­r az amerikai munkásság egy része majd újra foglalkoztatáshoz jut és talán más gazdasági atmoszféra támad. Olyan, amely a még megmaradó aranykérdés aktív veszedelmét és az árkérdés káranyagát is ki fogja vetni a világgazdaság testéből. Mindezek a kérdések az emberiség fennmaradását, a kapitalizmus létérde­két érintik, amelyek mellett a mi spe­ciális kérdéseink csak másodrendű je­lentőségűvé törpülnek. Sajnos, mi csak igen kis mértékben gyakorolunk befo­lyást az emberiség sorsa felett lebegő kérdések intézésére. Mi járunk nehéz napi munkánk után, noha néha úgy rémlik nekem, hogy ahhoz a yokoha­előttünk fekszik a kormány kartel­­törvényjavaslata. Mellőzve azokat az elvi kérdéseket, amelyek a javaslat kidolgo­zása közben felmerültek és oly sok vitára adtak alkalmat, ezúttal csupán a javaslat mostani szövegéhez kívánunk nagy voná­sokban hozzászólni. A legsúlyosabban a kritikát kétség­telenül a javaslat 6. §-ának 3. és 4. pontjai hívják ki. Ezek felhatalmazást adnak a minisztériumnak a kartelekkel szemben különböző közigazgatási és vám­­politikai intézkedésekre „tekintet nélkül az ilyen intézkedéseknek az idevágó tör­vényekben, illetve a fennálló jogszabá­lyokban megállapított feltételeire és kor­látaira“. Helyesen mondotta F­ernyő Miksa, hogy ez nem egyéb, mint felhatal­mazás a kormány részére törvénytelen és jogtalan cselekedetek elkövetésére. Ezzel szemben merő álokoskodás, hogy a kor­mány nem fog jogtalanul cselekedni, hiszen a törvényes felhatalmazást éppen a karteltörvény adja meg neki. Forma sze­rint a kormány eljárásának lesz jog­alapja, de tényleg a 6. §: a karteleket minden törvényen és jogon kívül helyezi. Azt hisszük, köz­jogilag is képtelenség a végrehajtó hatalomnak egy olyan általá­nos felhatalmazást adni, amely szerint — habár csak egy vonatkozásban: a karte­lekkel szemben — túlteheti magát minden törvényes korláton. A polgári jogegyen­mai emberhez hasonlítunk, aki, ami­kor a földrengés az egész várost össze­omlasztotta, futott, ahogy csak a lába bírta. De nem azért, hogy menekül­jön, hanem azért, hogy még jókor elérjen a bírósághoz, ahol követelését az adós házára be akarta kebeleztetni. Nem törődve a földrengéssel, nem tö­rődve azzal, hogy a ház már romok­ban hever és azzal együtt ő is elmerül a hullámokban. De végre is talán még nem vagyunk ennyire. Mégis csak azt kell hinnünk, hogy azok az egyéniségek, akik az or­szágok és a világ sorsát irányítják, be fogják látni a veszedelmet és pillanat­nyi, látszólagos érdekeiken túlmenően, egyszer mégis csak az országhatáro­kon át kezet fognak nyújtani egymás­nak a világgazdaság megmentésére. Emlékezzünk csak vissza arra, hogy a világháború óta minden másképen történt, mint ahogy gondoltuk. A belátás térfoglalásában való biza­kodás és az a reménység, hogy most is minden máskép fog fordulni, mint ahogy várják, ez az a két kis mécses, amelynek pislogó fénye még némi­­képen tartja bennünk a lelket. Higy­­jük,­­hogy ez a gyenge világosság egy nagyo­bik fényességnek lesz a hirdetőfe­­leséggel és az alkotmányos jogbiztosság­gal ez semmi esetre sem egyeztethető össze. Ha a végrehajtó hatalmat a jog nem köti, akkor a végrehajtó hatalom a törvényen felül álló jogalkotó tényezővé válik, ami nemcsak felborít minden elméletet, ha­nem rendkívüli politikai veszedelmeket is rejt magában. Forró égövek alatt meg­történik, hogy a felizgatott tömeg törvé­nyen kívül helyez egyeseket, akiket az­után a végrehajtó hatalom megvéd. De a magyar karteltörvényben a kormánynak lesz „linchelési joga“ a kartelekkel szem­ben — és a karteleket a mob nem fogja megvédeni. Forradalmi, vagy egyéb rend­kívüli időkben talán még képzelhető volna ilyen átmeneti intézkedés, de állandó ér­vényű jogszabályként nem volna szabad előfordulnia a törvénytárban. Vélemé­nyünk szerint valóban ízlés dolga, hogy melyik kartel fogja magát ezek után ki­tenni annak, hogy csupán azért, mert mit a szervezkedésnek a modern gazdasági életben szinte nélkülözhetetlen fegyveré­vel, vogelffel­é nyilváníttassék. Hogy mi­lyen területe nyílik itten a politikai össze­köttetések, befolyások és kilincselések ki­használásának, a legkülönbözőbb inkom­patibilitásoknak, ezt nem kell bővebben kifejtenünk. Amíg a 6. §-nál a törvényjavaslat legalább arra hivatkozhatik, hogy büntetni akarja a közérdekkel szembehelyezkedő karteleket, ad- Két Kis mécses Írta: SZURDAY RÓBERT A Kartel-törvényjavaslat szövegéhez írta: Dr. SCHILLER OTTO HONI IPAR XXIV. évfolyam, 1. szám

Next