Honi Ipar, 1939 (32. évfolyam, 1-24. szám)

1939-01-01 / 1. szám

1939 január 1. HONI IPAR MEGNÉGYSZEREZŐDÖTT A GYÁRIPAR KÖZTERHE A gyáripar gyakran hangoztatja, hogy közterhei az elviselhetetlenségig kezdenek fokozódni. Hogy ez az állítás nem hangzatos szólam, azt a Gazda­ságkutató Intézet legutóbbi száma is igazolja, amely kimutatja többek kö­zött az állami adó és egyéb közterhek alakulását a gyáriparban. Ezek szám­sora 1925-től kezdve meredeken szökik fel. A gyáripar közterheinek összege volt: 1925-ben 45.5 millió pengő 1929-ben 83.1 millió pengő 19­50-ban 74.3 millió pengő 1931-ben 70.0 millió pengő 1933-ban 105.8 millió pengő 1934-ben 130.9 millió pengő 1935-ben 147.5 millió pengő 1936-ban 167.8 millió pengő 1937-ben 182.3 millió pengő A gyáriparnak az adóteherhez való hozzájárulása tehát tizenkét év alatt megnégyszereződött, mennyire kívánatos a minél fejlettebb és jobb gyáripar. Nos, méltóztatik látni, Képviselő Úr, Éber Antal tudja. Éber Antallal már nem kell többé vitatkozni, az említett képviselőházi bizottsági ülés óta ala­posan revideálta álláspontját. Méltóztatik például emlékezni arra, mennyit magyaráztuk mi magunk is Éber Antalnak, hogy a vámoknak ma már nincs túlzott jelentőségük az ipar védelme szempontjából. Mindhiába! És íme, ugyancsak a fent idézett intervjú más helyén maga Éber Antal mondja az ú­jságírónak: — Ma már nem a vámok képe­zik a főkorlátozásokat, ha­nem a behozatali tilalmak, a kontingensek stb. Szó, ami szó: Éber Antal ma már nem az, aki azon a bizonyos ülésen volt. Sőt, mintha épen ezen az ülésen változott volna meg. Mert, várjunk csak, nem ott mondotta volt Kunder Antal iparügyi miniszter, hogy­­a v­á­­mok jelentősége csökkent, mi­vel helyükbe részben a beho­zatali tilalmak, részben pedig a korlátozások léptek«? Igen tisztelt Képviselő Úr, méltóztas­­sék tudomásul venni, hogy Éber Antal beiratkozott a kamarai elnököket át­képző tanfolyamra, ahol úgy látszik Kunder tanár úr a főelőadó. Annyi bizonyos, hogy Éber Antal jó tanuló. Ha így halad, még lehet belőle valami. Esetleg még nagyiparos is... AZ ÁTKÉPZETT ÉBER ANTAL Nyílt levél Knob Sándor dr-hoz Igen tisztelt Képviselő Úr! Ön az egyik napilap karácsonyi számába re­mekbeszabott cikket írt a magyar gyáripar sorskérdéseiről. Az olvasó­nak bámulnia kellett, miként lehet ú. n. »prózai« dolgokról ennyi szubtilitás­­sal, szinte költői finomsággal írni. Magunk is a bámusok között voltunk, ám most mégis szót emelünk a cikk egyik passzusa ellen. Amidőn Ön, Képviselő Úr, cikkében a nagyipari értéktermelésről emléke­zett meg, a következőket vetette köz­be: »...ami hogy mit jelent, arról ezen a helyen — minthogy itt nem a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara elnökségével vi­tatkozo­m, — egy szót sem kell leír­nom«. Ezzel Ön bizonyára azt akarta mondani, hogy az említett kamara el­nöksége, helyesebben mondva: elnöke, Éber Antal, annak ellenére, hogy az iparkamara elnöke és tudós hírében álló közgazdász, nincs tisztában a nagy­ipari termelés jelentőségével, legalább is nem ismeri el ezt a jelentőséget. Hát itt a nagy tévedés! Mert mikor is vitatkozott Ön utol­jára, Képviselő Úr, a nagyipar dolgai­ról a Budapesti Iparkamara elnökével? Ugyebár a képviselőház közgazdasági bizottságának dec. 12-i ülésén? Tény, hogy ott még az elnök úri fulm­ináns kiroha­nást intézett a gyáripar ellen. Azóta azonban sok minden történt, a többi között az egyik gazdasági folyóiratban intervjú is megjelent Éber Antallal. Az elnök úr, az újságírónak arra a kérdésére, hogy mit szól azokhoz a vá­dakhoz, mintha ő a gyáripar mumusa lenne, »hangjában az ingerültség egy árnyalatával« így felelt: — Együgyű az a beállítás és rettenetesen röstellem, ha va­laki feltételezi rólam, hogy nem tudnám, mit jelent a gyár­ipar egy ország számára és Változás a MÁV felvidéki tarifapolitikájában? Legutóbbi számunkban ezóvátettünk a Felvidék visszacsatolásával Scapes óla­po­­san beállott és iparunkat érintő vasúti díjszabásokat. Megemlítettük, hogy a b­án réve - f­z­­­oki vám­ainak örvendetes visszaszerzése után Ózd és Sal­gótarján között a hengerelt vasfél­gyártmányok szállításánál a fuvar a régi helyzettel szemben megdrágult. Ugyanez érvényes a Jolsva—Budapest viszonylatban is, mert a MÁV a szállí­tás megdrágulásának itt sem vette ele­jét, ami pedig a teljesen magyarrá vált magnezitiparunknak érdekében állott volna. Helyet adtunk annak a jogos kí­vánságnak, mely a gazdaságos termelés érdekében a Felvidék visszacsatolásától tarifapolitikai előnyök bekövetkezését óhajtotta. Az iparügyi minisztérium fel­ismerve ennek a körülménynek fontos­ságát, magáévá tette az ipar felfogását és ebben az értelemben interveniált is a MÁV-nál. Egyelőre e tekintetben még döntés nincs, de remélhető, hogy a MÁV teljesíti a méltányos és jogos kívánsá­got olyan értelemben, hogy a felvidéki állomásokra vonatkozó új díjszabások se lehessenek magasabbak, mint a régi magyar-csehszlovák köteléki díjszabás­ból adódó tételek. * A Felvidék visszacsatolásával kapcso­latban a téglaiparnak, jelesebben a fel­vidéki téglai­parnak is vannak tarifapro­blémái. A visszacsatolt határsáv városai­ban levő téglagyáraik ugyanis a helyi szükséglet kielégítésén kívül a szlovák ethnikum területén fekvő piacokra dol­goztak. A vámhatár eltolódása folytán most új vevőkört kell keresniük. Ebben a törekvésükben igen nagy akadály, hogy a MÁV 16-ik áruosztályának díj­tételei, amelyek a tégla­szállításra érvé­nyesek, körülbelül 25%-kal drágábbak a cseh vasutakon fizetett tégla­tarifáknál. Feltétlenül szükséges lenne tehát, hogy legalább is a visszacsatolt vonalakon megmaradjon az eddigi olcsóbb tégla­díjszabás. Pártoljuk a honi ipart! Olvassuk a Honi Ipart!­ ­ Személyi változások az iparü­gyi minisztériumban iparügyi minisztérium gyáripari osztályának vezetője, Módos József osztálytanácsos elfogadta a Magyar Pamutipar Rt. meghívását és elfoglalta a részére felajánlott he­lyettes-vezérigazgatói állást, amely ügy­körben működését már meg is kezdte. A gyáripari szakosztály vezetésével vi­téz Saáry Lajos miniszteri osztálytaná­csost bízták meg, aki eddig is már ezen a szakosztályon, legutóbb mint a vas- és gépipari ügyek referense működött. Ebben a minőségében alapos szaktudá­sának és hozzáértésének számos tanúje­­lét adta. A minisztérium gyáripari osztályán az év folyamán ismételten beállott sze­mélyzeti változások során, — melyek­ről időről-időre megemlékeztünk — az egyes munkakörök betöltése is lénye­gesen módosult. Jelenleg a vegyészeti ipar kérdései Hankiss Szilárd műszaki tanácsos és Dechy János oki. vegyész­­mérnök ügykörébe tartoznak. A Bőr­ipar ügyeit Vass Zoltán műszaki taná­csos intézi. A textiliparral kapcsolatos teendőket Szente-Varga István oki. gé­pészmérnök végzi. A textil- és faipar­ral foglalkozik ezenkívül Vágó Márton mérnök is. A vas-, fém- és gépipar re­ferensei: Biró György oki. gépészmér­nök és László Hunor műszaki főmér­nök. A szakosztályt nagyarányú és fontos teendőinek zavartalan ellátása érdekében valószínűleg további sze­mélyzettel egészítik ki. További személyi változás az ipar­ügyi minisztériumban, hogy vitéz Pé­­tery István miniszteri tanácsos, aki ed­dig mint az energiagazdálkodási osz­tály vezetője fejtett ki eredményes tevé­kenységet, megbízatást kapott mint cso­portfőnök a gyáripari és az energiagaz­dálkodási osztályok felülvizsgálatára. Utódjaként az energiagazdálkodási osz­tály vezetésével a már eddig is az osz­tályon sikeresen működött Theiss Ede dr. miniszteri műszaki tanácsos, egye­temi magántanárt bízták meg, kit úgy technikai felkészültsége, mint közgaz­dasági tudása alkalmassá tesznek en­nek a fontos ügykörnek betöltésére. "

Next