Hűtőipar, 1935 (3. évfolyam, 1-12. szám)
1935-01-15 / 1. szám
A HŰTŐIPAR herailtófuvarozók egy szövetsége, amely az Államvasutak védelme és befolyása alatt a korábban szerzett fuvarozási jogok tulajdonosait azzal hódítja magához és állítja be forgalmi politikája szolgálatába, hogy az együttműködés útján olyan előnyöket biztosít nekik, amilyeneket a régi jogú vállalkozók független helyzetben nem érhetnek el. A romlandó élelmiszerek szárazföldi szállításának mennyiségéről képet ad az Államosút vonalain a kérdéses időszakban megrakott hűtőkocsikról szóló következő statisztika: - - t ,' v A romlandó élelmiszerek szállításának magyarországi fontossága abból is kitűnik, hogy ez a gazdasági ág az állami hatóságokat a tárgyalt időszakban több ízben indította lényeges új rendelkezésekre, így az 1953. október 6.-i miniszteri rendelet kötelező jellemzéseket szabott meg a teljes tejre és az 1954. június 1.-i rendelet a jégellátás összes kérdéseit újonnan szabályozta népegészségügyi alapon. A rendelet szerint a természetes jég termelése szigorú ellenőrzés alá esik, a víz és környezet tisztasága szempontjából, de a műjég előállítása is szigorú feltételekhez van kötve a víz eredete és a jég kezelése tekintetében. Az 1954. július 12-i rendelettel behozták a kivitelre kerülő gyümölcs kötelező növényegészségügyi vizsgálatát s egy további rendelettel a kivitt alma, barack, szilva és szőlő egyelőre nem kötelező jósági véleményezését és márkázását. Mindezek a rendszabályok kétségtelenül befolyásolták a termények forgalmát. A hűtéssel kapcsolatos szállítás kérdései iránti általános érdeklődés élénkülésének jele volt az Első Magyar Országos Hűtőipari Kongresszus összejövetele 1934. auguztus 20-án. A kongresszust a Magyar Országos Hűtőipari Szövetség rendezte, mely működését 1933. november 5-én kezdte meg újból s tudvalevőleg az NF-el hivatalos kapcsolatban áll. A kongresszus az összes érdekelt körök és hatóságok, úgymint a Krekedelemügyi és Fölmivelésügyi Minisztérium, a Külkereskedelmi Hivatal, a Főváros és az Államvasutak vezetősége és az Országos Közegészségügyi Intézet élénk érdeklődését mutatta. A napirenden a vasúti hűtőkocsik újabbkori fejlődéséről, a hűtőházak magyarországi feladatairól, a jégellátás egészségügyi ellenőrzéséről, a száraz jégtechnika állásáról és a gyümölcs-, baromfi-, vad- és tojáskivitel nemzetgazadsági viszonyairól szóló előadások voltak. Másik olyan nyilvános mozgalom, mely az élelmiszerek szárazföldi szállítását előnyösen befolyásolhatja a Magyarországi Nemzetközi Szállítmányozók Egyesületének megalapítása. A XII. Bizottság programmjába vágó munka egyes területeiről a következőket érdemes megemlíteni: a) Romlandó élelmiszereknek hálókocsikkal és containerekkel való kualitásáról végzett kutatások és kísérletek. Azokkal végzett kísérletek a tárgyalt időszakban, sajnos, nem történtek olyanok, amelyek nyilvánosságra volnának hozhatók. Csak egyes nagy cégek végeztek ilyen kísérleteket saját költségükön és saját céljaikra; ezek eredményei — legalább egyelőre — nem közérdekűek. A nagy állami kísérleti laboratóriumok (a Műegyetem Élelmiszerkémiai Intézete, az Országos Kémiai Intézet, az Erjedéstani Kísérleti Állomás) ezen a téren több vizsgálatot vett programba, de végrehajtásukra nem voltak anyagi eszközeikül forgalmi, eszközökkel, közelebbről a hűtőkocsikkal az Államvasút végzett néhány kísérletet, hogy sürgős üzemi feladatokat gazdaságosan oldhasson meg. így, hasonló eljárással, mint az Olasz Államvasút végezte alapvető kísérleteit a Nemzetközi Vasút Szövetség részére a kocsifalak hőszigeteléséről (kísérleti tartányok és vizsgálat a laboratóriumban, technikailag tiszta feltételek között) megállapította, hogy az 1930-ban épült hűtőokcsik „alfal”ból álló szigetelése öregedés és üzemi hatások folytán nem romlott meg. További kísérletek egyfelől a hűtőkocsikban mutatkozó dohos szag megszüntetésének gazdaságos módjáról, másfelől a kocsi belsejében lecsapódó víz lecsepegésének elkerüléséről, még nincsenek befejezve. b) Az ilyen forgalom előmozdításaira vonatkozó tanulmányok és javaslatok. Áruk szempontjából a tárgyalt időszakban nem jutottak a jelentéstevő tudomására ilyen tanulmányok és javaslatok. Ennek okai ugyanazok, mint amelyek a) alatt említve voltak A forgalmi eszközökre az Államvasúthoz gyakran futottak be javaslatok, melyek a hűtőkocsikat használó felek szükségleteiből és panaszaiból keletkeztek. Az Államvasutak igazgatósága a tárgyalt időszakban is kénytelen volt a hűtőkocsik vizsgálatának, előkészítésének és kezelésének szabályait megszigorítani, hogy megszüntesse azokat a panaszokat, amelyek főleg a jégtartányokban keltkező olvadék víz és a kocsi levegője nedvessé Aruk neme Tej és tejtermékek Vágott baromfi Vágott juh, borjú, disznó Disznóhús, szalonna, bacona Sárosi Gyümölcs és főzelék Különfélék (vad, tojás, szalámi élesztő, bor, jég ÖSSZESEN A megrakott kocsi száma 9395 1927 273 727 287 118 316 13047 világhírű F & 5 CSAPAGYAR JUZ., GŐZ ÉS SAVÁLLÓ Vecsey gumiszijak VECSEY JENŐ oki gépészmérnök ipari és kereskedelmi r.-t-Bpest, Vill., Kisstáció u. 11. TELEFON: 33-9-02, 35-1-99.