Hűtőipar, 1938 (6. évfolyam, 1-12. szám)
1938-01-15 / 1. szám
2 HÍTŐIPAR ezeket a nehézségeket olyan mértékben küzdjék le, hogy még 5-6 napos szállítás esetén az árura ható tényezők behatásának mértéke a megengedett ingadozási határidőn belül essék és az állapotváltozásoknak a menete lehetőleg lassuló tendenciát mutasson. A technikai lehetőségeket tekintetbe véve, a javításnak három útja kínálkozik. 1. Úgy anyagban, mint energiában végtelen erőforrások alkalmazása, ami gyakorlatilag anynyit jelent, hogy az állandó fizikai állapotra beállított térben, folytonos üzemben dogozó gépekkel megkívánt állapotú és összetételű levegőt szállítunk, vagy magában a kérdéses térben folytonos működő gépi berendezésekkel érjük el az állandó állapotot (hűtőkompresszoros kocsi.) 2. A szállítható hűtőenergiák növelése, berendezése, a hő inerciáinak növelése, szigetelésnövelés, nagyméretű jégtartályok alkalmazása, nagyméretű kocsik építése felület pro kedtartalom számcsökkentése.) 3. A behelyezett hűtőenergiák konzerválását eszközlő anyag hozzáadása, ill. a hűtött áru nagyobb dilatációjú állapotváltozás eltűrésére alkalmassá tevő körülmények létesítése, avagy a melegszármaztatási tényezők kedvező befolyásoltatása. Kompresszoros hűtésű kocsik különösen Amerikában vannak forgalomban, de itt is csak ott, ahol egész vonatszerelvények állandó csatlakozással futnak. A mi viszonyainknál nem jöhetnek tekintetbe azért, mert a szállítás vonalainak megfelelően változó különböző vasúttársaságok más és más vontatási energiával dolgoznak, tehát a kompresszor meghajtása csak futó tengelyről lehetséges, amivel együtt jár az, hogy a vontatási sebesség változásával a hűtési folyamat megváltozik és nullává válása esetén megakad. A kocsik szigetelésének erősebbre méretezése vagy a jégtartályok befogadóképességének növelése a kocsik hasznos térfogatának és a hasznos súllyal való terhelés lehetőségének hatványozott csökkenésével jár, ami a fuvarozási költséget aránytalanul megdrágítaná és az amúgy is igen nehéz értékesítést szinte lehetetlenné tenné. Ezek után csak a 3. pontban vázolt kutatási tér jöhet tekintetbe, amihez igen nagy segítséget nyújtott a szilárd szénsav ipari gyárthatóságának feltalálása. A szilárd szénsav mínusz 80 C fokú, kémiailag teljesen indifferens és meleg felvétel esetén szilárd állapotból rögtön gázzá alakul és ezen állapotváltozás kapcsán 156 kalóriát von el a környezetből. A gázállapotú szénsav rosszul vezeti a hőt és kisebb az átáramlási állandóra párolgó vízfelületekre vonatkoztatva. Fontos tulajdonsága konzerváló hatása és baktériumellenes jellege. A szilárd szénsavnak vagon, illetve szállítótartály közvetlen hűtésénél való alkalmazása nem látszik járható útnak éspedig azért, mert 1. ár tekintetében igen magas, kb. 8-10-szer akkora a kalória-ár, mint a vízjégnél és ez az egész európai viszonylatra érvényes. 2. A szilárd szénsav mínusz 80 C foka és a megkívánt 0—5 C fok közötti 80-85 foknyi hőfok különbség majdnem elkerülhetetlenné teszi az áru megfagyási veszélyét. A mínusz 80 C fokú kalóriák átalakítása 0—5 fokú kalóriára oly szigetelő berendezéseket igényel, melyek részint nagy súlyuknál fogva, részint az átalakítás vesztesége miatt zárják ki a gazdaságosság lehetőségét. Csak egy mód kínálkozik a fent jelzett fagyási veszély, illetve az átalakítási veszteség elhárítására, mégpedig, ha átalakító anyagnak hőenergiát átváltozás folytán tárolni tudó anyagot használunk. Erre a legalkalmasabb a vizjég. A szilárd szénsav vizjégbe ágyazva, teljes egészében adja át hőenergiáját a vizjégnek, miközben azt maga körül, mint mag körül, teljesen egybefagyasztja. Ezt megkönnyíti a vizjégnek regebáló tulajdonsága. Az ily módon létrehozott jégkeverék osztatlan felületű jégtömböt alkot, ennek következtében a hűtő anyagfelülete pro kg. tárolt kalória a minimumra csökken. A vizjég kezdetben vízzel borított felülete a belső mag folytonos hűtésének hatására száraz felületet nyer. A meleg átszármaztatásának útja, ami csak vízjég esetén levegő, víz, szárazanyag volt — levegő, szárazanyagra redukálódik. A burkoló vízjégtömbön keresztüláramló szénsavgáz a jég és a levegő határterületén, mondhatni 100 százalékos szénsavteret létesít, tehát amelegvezetés itt nem a levegőn, hanem a szénsavon történik, ami melegátadás szempontjából nagyobb ellenállást jelent. A szénsavjéggel kevert jegelésű vagon légterében másodrendű hatásként a levegő viszonylagos nedvessége csökken és az egész légtér melegvezető képessége rosszabbodik úgy, hogy a külső légtérrel való hőkiegyenlítés szempontjából lényegesen több ellenállást fejt ki, mint a tisztán nedves levegő. A szénsavval folytatott kísérleteknél elsősorban olyan körülményeket akartunk létesíteni, amelyek azonosak a hűtővagonban előállítható viszonyokkal. Másodsorban kísérleteinknél elő akartuk állítani azt az állapotot, mely végtelen számú eshetőség közül egy előállhatna. Ezeknek az elveknek megfelelően a hűtési, illetőleg tárolási kísérletieket olyan szekrényben végeztük, melynek szigetelése a vagon szigetelésével azonos jellegű és bennük a magyarországi hűtővagonokban használatos módon helyeztük el a hűtőanyagot. 'HOLZBAUER TESTVÉREK VAS ÉS SZERSZÁMKERESKEDÉS a LEMEZÁRJ'GYÁR BUDAPEST, III. FLÓRIÁNTÉR 9 és KÓRHÁZ UTCA 16 Telefon: 622-20 ÓBUDAI KRISTÁLYJÉGGYÁR RT. szállítója ,,,ap.,va: 1880