Iparügyek, 1887 (1. évfolyam, 1-24. szám)

1886-12-20 / 1-2. szám

főrendiházhoz is ugyancsak a fővárosi ipar­társulatok által terjesztett tiltakozó kérvényig — a törvény jó és rossz oldalai annak idején olyannyira ki lettek derítve, hogy az, aki ma még az ipartörvény hiányainak bonczolgatásá­­val űzi a zabhegyezés mesterségét, az csak azt mutatja, hogy vagy rekruta az iparos közü­gyek terén, vagy elaludta a cselekvés idejét. . . Nem­ is elcsépelt bírálat és még elcsépeltebb új paragrafusgyártás czélja e czikknek, ha­nem egyszerű konstatálása az elért eredmé­nyeknek pozitív és negatív irányban. Első helyre kell tennünk a testületi szer­vezkedés körül elért kielégítő eredményeket. Százhúszra megy azon városok száma, melyek­ben az iparosság józanul felfogta a nyert ön­­kormányzati jogok gyakorlásának jelentőségét, és nem riadva vissza az e jogokkal járó mun­ka- és költségtehertől, megalkotta az ipartestü­letet és serényen foglalkozik az avval kapcso­latos intézmények gyakorlati hasznosításával. E napig összesen százharminc­nyolczra megy a jóváhagyási záradékkal ellátott testületi alap­szabályok száma, és ha végig nézünk a tör­vény alapjára lépett városokon és vidékeken, mindenekelőtt szembetűnik először, hogy a főváros 18 ipartestületében néhány, számra je­­lentéktelen iparág kivételével, az összes képe­sítéshez kötött mesterségek csoportosítva van­nak ; másodszor, hogy az Alföld nagyobb vá­rosai közül alig van egy is, a­mely a testületi köteléktől idegenkedett volna; harmadszor, hogy kivált a debreczeni, miskolczi és temes­vári iparkamrák területén szintén örvendetesen gyökeret vert az új autonóm intézmény, holott az erdélyi részek, továbbá a pozsonyi és sop­roni kamarák területén lakó városi iparosi­­­elem nagyobbára még távol tartja magát az oly irányú szervezkedéstől, melynek szükséges­ségét a „kényszertársulás“ jelszóval oly állha­tatosan hangoztatott. Nem találjuk a testületek sorában Déb-S­zeczent, Kolozsvárt, Marosvásárhelyt, Brassót, Pozsonyt, Sopront, Újvidéket stb., és habár egyik másik helyen a domináló számban lévő csizmadiák sztrájkjára vezethető vissza a nem hiányzott kezdeményezések sikertelensége, a hibát mégis azon félszeg törvényintézkedésnek kell tulajdonítanunk, mely egy hatósági jog­körrel felruházott intézmény életbeléptetését a kisebbség renitencziájától teszi függővé. Idejekorán megjósoltuk azon közigazga­tási unicumot, hogy az iparhatósági teendő­ket Nagyváradon az iparosok, Debreczenben a rendőri hivatal gyakorolja, hogy Móriczföl­­­dön, Túrkeviben és Új-Szt.-Annán alakulhat ipar­­testület, Kolozsvárott, Pozsonyban és Sopron­ban pedig nem. Ezt ugyan nem valami na­gyon bölcsen csinálták meg az urak ott a Nákó-házban és a Sándor-utczában ! A kézműipar egyes csoportjai közt emelt törvényes válaszfal is az előrelátott visszásá­­gokra vezetett. Egy és ugyanazon városban a szabó és czipész, asztalos és lakatos, borbély és kéményseprő stb. tanoncz- és munka­ügyeit a testületet intézi, ellenben a fazekas, szitás, üveges, molnár stb. e kötelékből ki van rekesztve és minden ügyeivel a szolgabiróhoz vagy tanácshoz kénytelen fordulni. Nem is igen akar ez sok helyen a testületi vezetők fejébe menni, s nagy számmal vannak oly testületek, melyeknek elöljáróságában az utóbb megne­vezett, szükségtelenül az „alkotmány védbás­­tyáiból“ kirekesztett iparágak képviselői ülnek. Hogy mirevaló volt e szétválasztás, ezt ma csakugyan oly nehéz belátni, mint akkoriban, mikor a t. ház közgazdasági bizottságának és­­ a keresk. minisztérium illető ügyosztályának­­ bölcsessége azt így kifundálta, azt találván, hogy a borbélysághoz kell „qualificatió“, a ta­kácsmesterséghez nem, vagy hogy a faze­kasok, szövők stb. foglalkozása a „háziipar 1” körébe tartozik, a sütőké, henteseké, nősza­­bóké, kosárfonóké, szappanosoké stb. pedig esetleg nem éppen úgy. Mivel e bajon a törvénymódosítási nagy apparátus mozgásba hozatala nélkül miniszteri rendelettel lehet segíteni, nem kételkedünk, hogy a küszöbön levő orsz. értekezlet felter­jesztésére és a kamarák támogatása mellett a kormány hajlandó is lesz segíteni.­­ Az iparhatósági megbízottak új intéz­ménye csak részben vált be. Ez intézmény egészséges alapokon nyugszik, jól van kon­­c­ipiálva, de a létező viszonyok gyakorlati számbavétele nélkül van paragrafusokba szedve. Először is 20 szakember sok időt és fáradságot igénylő, rendszeres működés kifejté­sére sok, m­ind megannyi spec­iális szakértelmet megkívánó iparrendészeti és adminisztratív teendőkre nézve pedig kevés. Aztán meg év­ről évre új választás! Ha egyik-másik megbí­zott némi routine-t és tájékozottságot tudott is magának szerezni, csakhamar „új erői által lesz felváltva. Innét van legtöbbször az új választások iránti­ közönyösség,­­ a húsz­ bi­zalmi férfiút gyakran tizen-tizenöten választ­­j­­ák, itt-ott pedig egyetlen szál választó sem­­ jelentkezik (mint például Moóron). A tanon­­czok és műhelyek ellenőrzése ott, a­hol ipar­testület létezik, ennek hatáskörét zavarja meg, a gyárak megvizsgálása pedig éppen az ország egyetlen gyár­városában, a fővárosban, egyál­talán nem komoly dolog. A keresk.­minisztérium nem tűrheti soká, hogy a gyárfelügyelet nagy fontosságú ügye ad absurdum vitessék az által, hogy az ellenőrzést a gőzmalmokban a könyvkötő, a gépgyárakban a fű­szerkereskedő teljesítse. A­mennyire szeretjük a külföldet utánozni, nem ért­jük, miért habozik gróf Széchenyi Pál miniszter úr az országgyűlés által is évről-évre sürge­tett gyár­felügyelői intézmény életbeléptetésé­vel ? Hisz­tennék erre a százezer frtos dotáczi­­ókból inkább, mint némely rég gyakorlatiat­­lannak bizonyult „alkotásokra.“ A másodfokú iparhatóságok mellé rendelt ipartanácsról kevés mondanivalónk van. Alig találkozik az országban oly alispán vagy pol­gármester, a­ki tudná, hogy mire jó ez a collegium jelen felesleges hatáskörével, mely az eredeti Matlekovics-féle törvényjavaslat által mint voltaképeni másodfokú iparható­ság volt az ipari közigazgatási rendszerbe be­illesztve, mely azonban a képviselőház tárgyalá­sai folyamán Grünwald Béla ellenzéki képvi­selő indítványára jóformán észrevétlenül a jelen szereplésre degradáltatott. Arra való tekintettel, hogy több megyében az ipartanács tagjai két év alatt egyetlen egyszer sem lettek egybehíva, a budapesti kamara már foglalkozott is a kér­déssel, hogy méltó-e évről-évre oly törvény­­szerű kijelöléseket tenni, és méltó-e az illetők részéről oly választást elfogadni, melyről az illetékes hatósági közegek éppen csak formail­ag vesznek tudomást. — A­mi a képesítési igazolás gyakorlati érvényesülését illeti, hát, mi sohasem csinál­tunk titkot belőle, hogy a „qualificatiót “, úgy a­mint az megnyirbálva és amputálva — véletlenül az országos választások küszöbén — a törvényben helyet talált, valami komo­ly dolognak nem tartjuk, s azért semmi­ csodálni valót sem találunk abban, ha iparosaink csak­­­hamar maguk is rájöttek, hogy a szabad ipar­űzésnek ez a korlátozása nagyon hasonlít ama bizonyos nyeletlen késhez, melynek a pengéje hiányzik. Csak az a nagy baj, hogy ettől az illuzórius vadrendszabály hatályától sok helyütt még mindig üdvösséget várnak és el­felejtik azt, hogy a kereskedelem útján szaba­don beözönlő osztrák iparczikkek versenye százszorta nagyobb súlylyal nehezedik a kéz­műiparra, mint a törvény oltalma alatt magát befészkelő u. n. kontárság. Erre nézve is az ipartestületi ellenőrzés bizonyult a leghatá­lyosabb óvszernek, valmint tényleg azt tapasz­taljuk, hogy ott, a­hol a testületi élet kellő gyökereket vert, a kontárság. .önmagától a legszűkebb korlátok közé volt szorítható.­­ Hogy az új törvényes kellékekkel bíró segélypénztárt két év alatt mindössze csupán 12 ipartestület kebelében lehetett megalakí­­tani *), ez ismét csak a törvény azon se hideg se meleg rendszabályainak tulajdonítható, melyek egy szükségesnek elismert intézmény létrejöttét azoknak kénye-kedvétől teszik füg­gővé, a­kik — bármely kisebbségben is — a legjobb torokkal jelennek meg a közgyűlésen. Evvel szemben örvendetes eredmény­k­én jegyezhetjük fel, hogy — a fővárosban tekin­télyes számban létezőkön kívül — ez ideig az ország különböző vidékein 197 iparos tanonc­­­iskola van működésben, avagy kisebb részben áll szervezés alatt, melyek 43.000 frt állami dotátióban részesülnek. Meg kellene még emlékeznünk a ható­ságokról, mint a­melyeknek kezébe a törvény végrehajtása és az iparosság erre c­élzó törek­véseinek támogatása letéve rá. Mivel ennek a rovatnak lapunk különös figyelmet fog szen­telni, ezúttal csak arra utalunk, hogy külö­nösen a testületek megalakításával szemben az illetékes hatósági közegek által elfoglalt maga­tartásra nézve több helyről oly adatok birto­kában vagyunk, melyek mindenről inkább ta­núskodnak, mint arról, hogy az illetők meg­felelni kívánnak a miniszteri körrendelet által reájuk rótt abbeli feladatnak, mely szerint: ,,a testületek létesítése és működésük elősegítése képezze a hatóságok egyik kiváló gondját ; nemcsak azért, mert a testületek a hatóság teendőinek jó részét teljesíteni hivat­­ják, s így a hatóság működését megkönnyítik, hanem kivált azon okból, mert a mesterség­gel foglalkozó iparosok részben jövendő fejlő­désük eszközét a testületek akadálytalan mű­ködésében vélik látni. [Az a baj, hogy nem mindenütt látják. Szerk.] Megkívánom ennél­fogva a hatóságoktól, hogy mindenütt, a­hol a testületek alakítására a szükséges elemek meg­vannak, az alakulásra nézve hasson közre, valamint a hol a testületek érdekében közre­­­működhetik, tegye meg ezt a lehető előzékeny­séggel.“­­ *) Balassa-Gyarmat, Arad, Miskolcz, Zsombolya, Kecskemét, Csurgó, Szombathely, Makó, Turkeve, Losoncz, továbbá a budapesti hentes- és csizmadia­­ipartestületek. I­P A B Ü­GYEK 1886. dec­ember 20.

Next