Kazán- és Gépujság, 1907 (6. évfolyam, 1-24. szám)

1907-01-01 / 1. szám

VI. évfolyam, 1. szám. 1907. január 1. Szerkesztőség és kiadóhivatal, VIII., József-körut 30. szám. Telefon­szám 53—48. Hirdetési ügyeket a fiókkiadóhivatal, Budapest, VII., Wesselényi­ u. 72. intézi. Szerkeszti: PFEIFER IGNÁC BERMANN MIKSA államvasuti főmérnök. □ □ o Megjelen □ □ □ minden hó 1-én és 16-án. Előfizetési ára egész évre 6 korona. Színes borítékkal, jobb papíron 8 korona. műegyetemi magántanár. Főmunkatárs: TARTALOM. (Pl.) Gőzkazánügy Magyarországon. Bemann Miksa : A lendkerék gép, vagy a 19-ik század leg­nagyobb csodája. Telített és túlhevitett gőzzel járó locomobilok. Ordódy János : Kisipari motorok beszerzése. Apróságok. Hirdetések. Gőzkazánügy Magyarországon. (Pf) Előttünk van a magyar királyi iparfelügyelőknek 1905. évi tevékenységéről szóló jelentés, amely rendkívül sok értékes és érdekes adatával ipari életünk fejlődésének hű képét nyújtja, különösen akkor, hogyha ezt a jelentést az előző évek jelentéseivel szembeállítjuk. Az ipari balesetekről és balesetek elhárítására vonat­kozó adatok rendkívül érdekesek és tanulságosak és ugyan­csak megérdemlik, hogy minél szélesebb körben váljanak ismeretessé, mert hiszen a balesetekre nézve is áll az, hogy nem kell az embernek saját kárán okulnia és ha megismeri a baleset veszedelmeket, akkor megtanulja a velük szemben való óvakodást is és azért, mint már az előző években is, újra ismételjük, hogy nagy szolgálatot tenne kereske­delmi kormányunk az iparnak, az ipari munkaadóknak és ipari munkásoknak egyaránt, ha az iparfelügyelői jelentésnek a nagyközönség részére minél szélesebb körben való ter­jesztését lehetővé tenné. Mi a jelentésnek egy másik részé­vel akarunk foglalkozni az idén is, mint az előző években, még­pedig a gőzkazánügy állását fogjuk az iparfelügyelők nyomán megismertetni. Ebből a jelentésből látjuk, hogy Magyarországon 1905-ben 29089 gőzkazán volt rendszeresen hatósági ellen­őrzés alatt, vagyis 1023 kazánnal több, mint az előző évek­ben. Ezek közül a kazánok közül 7834 stabil kazán, 19861 szállítható gőzkazán, 1394 pedig túlhevítő gőztartó és gőz­fogó. A kimutatott kazánok közül 9617 ipari, 17823 pedig gazdasági czélokra szolgált. Kazánrobbanás az elmúlt évben nem fordult elő, a­mit a jelentés egyrészt a magyar gépkezelők és kazánfűtők képességének és megbízhatóságának, másrészt pedig az állandó ellenőrzésnek tud be. A gőzkazánok üzemét 87 esetben kellett hatóságilag beszüntetni, a legtöbb esetben a gőzkazánok közveszélyes állapota miatt. Kazánrendőri kihágást 111 esetben állapítottak meg az iparfelügyelők. Ezek javarészt képesített gépkezelő vagy kazánfűtő hiánya és a gőzkazánok kezelése körül észlelt egyéb szabálytalanságok miatt merültek fel. A budapesti iparfelügyelői kerületben a vasúti és hajó­kazánokon kívül 3433 gőzkazán volt üzemben. A szaporu­lat 120 gőzkazán. Ezek közül a kazánok közül Budapest területén volt 1380, míg 2053 az iparfelügyelői terület egyéb részére esik. Az aradi iparfelügyelői kerületben 2237 gőzkazánt mutat ki a jelentés ; a szaporulat 48 kazán. Az ipari kazá­nok száma 559, ami az előző évekhez képest csekély apa­dást jelent, ezt azonban a felügyelő nem az iparban beállott visszaesésnek tulajdonítja, hanem inkább annak a körül­ménynek, hogy a mindinkább terjedő hőmotorok a kazánok számában is változást okoznak. A különböző fajta motorok arányszámának változására nézve kimutatja az iparfelügyelő, hogy kerületében 1902 és 1905 között a különböző fajta motorok aránya a következő változást tüntette fel: Ebből látható, hogy határozott és feltűnő szaporodást a gázmotorok mutatnak, amelyek 3 G-ről 1902-ben 12­ l%-ra szapordtak 1905-ben. A motorok közül földgázmotoron kezdve minden fajta gázmotor képviselve van a kerületben, úgy a benzin, a nyers­olaj, valamint a szívó gázmotorok, melyekre nézve a jelentést tevő felügyelő mint örvendetes tényt említi meg, hogy hazai gyáraink szívógenerátorok és gázmotorok gyár­tása terén sikerrel állja ki a külföldi versenyt. Konstatálja egyúttal, hogy a különböző rendszerű hőmotorok közül a Diesel-motor, a két­ütemű nyersolajmotorok és a generá­tor gázmotorok mellett a benzinmotorok mindinkább háttérbe szorulnak, nemcsak a benzin drágulása, tűz- és robbanás veszélye miatt, hanem körülményes beszerzés és az adó­­mentességgel járó zaklatás miatt is. A gőzkazánokra nézve megjegyzi a felügyelő, hogy kerületében a gőztúlhevítők mindinkább szaporodnak, mivel a kazántelep tulajdonosok mindjobban belátják ezen szer­kezetek előnyeit és közgazdasági hasznát. Egy kazánbalesetet is említ a felügyelő, a­mely a csép­­lési évadban egy békésmegyei községben történt, a­hol cséplés közben egy lokomobilkazán mellett alkalmazott sűtő veszélyesen leforráztatott. Kitűnt, hogy a balesetet az a körülmény okozta, hogy a lokomobil füstszekrényének cső­falán a tűzcsövek felett erős szivárgást észlelt a sűtő. A szi­várgó csavart meg akarván húzni, de az efféle munkában járat­lan lévén, a kimosó csavart a hozzávaló kulcscsal a­helyett, hogy megszorította volna, lazította és mivel a csavart alig 3 csavarmenet tartotta, a kazánban levő gőznyomás, mielőtt a csavart teljesen kicsavarta volna, másfél menetet leszakí­tott és teljes erővel vízzel és gőzzel együtt kilökte. A beszterczebányai iparfelügyelő kerületében 1457 kazán volt nyilvántartva, a szaporulat 66. A felügyelő úgy a kazánok állapotát, valamint kezelését kerületében kifogás­talannak mondja és csakis a régebbi időkből fennálló szesz­gyárak kazánjai voltak egyik-másik esetben meghiányolhatók. A brassói iparfelügyelő kerületében az összes kazánok száma 560 volt, 31-gyel több, mint az előző évben. A ke­rületbe 29 új kazán jött, ezek közül 17 új lokomobil közül csak 3 volt hazai, 14 külföldi, illetőleg ausztriai származású. A hazai gyárakban inkább stabil gőzkazánokat szereznek be és nagyobb lokomobilokat, míg a kisebb lokomobilokat úgyszólván kizárólag Ausztriából, illetőleg külföldről hozatják. Kazánrendőri kihágást 8 esetben állapítottak meg. Négy kisebb malomban a gépész eltávozása után vizsgá­lati­ kezelő volt a gép mellett. Egy stabil gőzkazánnál az egyik biztonsági szelep le volt ékelve. Egy fűrésztelepen nem volt gépész, hanem csak vizsgázott fűtő, végre két esetben cséplés alkalmával a lokomobil gépésze eltávozván, vizsgálatin kezelőre bízta a felügyeletet. Több érdekes kazánsérülést is említ a jelentést tevő felügyelő. Így egy bőrgyárban üzemben lévő 5 éves Dupuis Gőzmotor, vizmotor, gázmotor elektromotor. 1905. 70-5 % 15-3% 12-1 % 2-1 % 1904. 68'0% 20'7°/0 8-7% 2'6% 1903. 71-8 °/„ 197% 7-0 % 1-5% 1902. 75-4°/0 19-6% 3-6 % 0'8%

Next