Kazán- és Gépujság, 1907 (6. évfolyam, 1-24. szám)
1907-01-01 / 1. szám
VI. évfolyam, 1. szám. 1907. január 1. Szerkesztőség és kiadóhivatal, VIII., József-körut 30. szám. Telefonszám 53—48. Hirdetési ügyeket a fiókkiadóhivatal, Budapest, VII., Wesselényi u. 72. intézi. Szerkeszti: PFEIFER IGNÁC BERMANN MIKSA államvasuti főmérnök. □ □ o Megjelen □ □ □ minden hó 1-én és 16-án. Előfizetési ára egész évre 6 korona. Színes borítékkal, jobb papíron 8 korona. műegyetemi magántanár. Főmunkatárs: TARTALOM. (Pl.) Gőzkazánügy Magyarországon. Bemann Miksa : A lendkerék gép, vagy a 19-ik század legnagyobb csodája. Telített és túlhevitett gőzzel járó locomobilok. Ordódy János : Kisipari motorok beszerzése. Apróságok. Hirdetések. Gőzkazánügy Magyarországon. (Pf) Előttünk van a magyar királyi iparfelügyelőknek 1905. évi tevékenységéről szóló jelentés, amely rendkívül sok értékes és érdekes adatával ipari életünk fejlődésének hű képét nyújtja, különösen akkor, hogyha ezt a jelentést az előző évek jelentéseivel szembeállítjuk. Az ipari balesetekről és balesetek elhárítására vonatkozó adatok rendkívül érdekesek és tanulságosak és ugyancsak megérdemlik, hogy minél szélesebb körben váljanak ismeretessé, mert hiszen a balesetekre nézve is áll az, hogy nem kell az embernek saját kárán okulnia és ha megismeri a baleset veszedelmeket, akkor megtanulja a velük szemben való óvakodást is és azért, mint már az előző években is, újra ismételjük, hogy nagy szolgálatot tenne kereskedelmi kormányunk az iparnak, az ipari munkaadóknak és ipari munkásoknak egyaránt, ha az iparfelügyelői jelentésnek a nagyközönség részére minél szélesebb körben való terjesztését lehetővé tenné. Mi a jelentésnek egy másik részével akarunk foglalkozni az idén is, mint az előző években, mégpedig a gőzkazánügy állását fogjuk az iparfelügyelők nyomán megismertetni. Ebből a jelentésből látjuk, hogy Magyarországon 1905-ben 29089 gőzkazán volt rendszeresen hatósági ellenőrzés alatt, vagyis 1023 kazánnal több, mint az előző években. Ezek közül a kazánok közül 7834 stabil kazán, 19861 szállítható gőzkazán, 1394 pedig túlhevítő gőztartó és gőzfogó. A kimutatott kazánok közül 9617 ipari, 17823 pedig gazdasági czélokra szolgált. Kazánrobbanás az elmúlt évben nem fordult elő, amit a jelentés egyrészt a magyar gépkezelők és kazánfűtők képességének és megbízhatóságának, másrészt pedig az állandó ellenőrzésnek tud be. A gőzkazánok üzemét 87 esetben kellett hatóságilag beszüntetni, a legtöbb esetben a gőzkazánok közveszélyes állapota miatt. Kazánrendőri kihágást 111 esetben állapítottak meg az iparfelügyelők. Ezek javarészt képesített gépkezelő vagy kazánfűtő hiánya és a gőzkazánok kezelése körül észlelt egyéb szabálytalanságok miatt merültek fel. A budapesti iparfelügyelői kerületben a vasúti és hajókazánokon kívül 3433 gőzkazán volt üzemben. A szaporulat 120 gőzkazán. Ezek közül a kazánok közül Budapest területén volt 1380, míg 2053 az iparfelügyelői terület egyéb részére esik. Az aradi iparfelügyelői kerületben 2237 gőzkazánt mutat ki a jelentés ; a szaporulat 48 kazán. Az ipari kazánok száma 559, ami az előző évekhez képest csekély apadást jelent, ezt azonban a felügyelő nem az iparban beállott visszaesésnek tulajdonítja, hanem inkább annak a körülménynek, hogy a mindinkább terjedő hőmotorok a kazánok számában is változást okoznak. A különböző fajta motorok arányszámának változására nézve kimutatja az iparfelügyelő, hogy kerületében 1902 és 1905 között a különböző fajta motorok aránya a következő változást tüntette fel: Ebből látható, hogy határozott és feltűnő szaporodást a gázmotorok mutatnak, amelyek 3 G-ről 1902-ben 12 l%-ra szapordtak 1905-ben. A motorok közül földgázmotoron kezdve minden fajta gázmotor képviselve van a kerületben, úgy a benzin, a nyersolaj, valamint a szívó gázmotorok, melyekre nézve a jelentést tevő felügyelő mint örvendetes tényt említi meg, hogy hazai gyáraink szívógenerátorok és gázmotorok gyártása terén sikerrel állja ki a külföldi versenyt. Konstatálja egyúttal, hogy a különböző rendszerű hőmotorok közül a Diesel-motor, a kétütemű nyersolajmotorok és a generátor gázmotorok mellett a benzinmotorok mindinkább háttérbe szorulnak, nemcsak a benzin drágulása, tűz- és robbanás veszélye miatt, hanem körülményes beszerzés és az adómentességgel járó zaklatás miatt is. A gőzkazánokra nézve megjegyzi a felügyelő, hogy kerületében a gőztúlhevítők mindinkább szaporodnak, mivel a kazántelep tulajdonosok mindjobban belátják ezen szerkezetek előnyeit és közgazdasági hasznát. Egy kazánbalesetet is említ a felügyelő, amely a cséplési évadban egy békésmegyei községben történt, ahol cséplés közben egy lokomobilkazán mellett alkalmazott sűtő veszélyesen leforráztatott. Kitűnt, hogy a balesetet az a körülmény okozta, hogy a lokomobil füstszekrényének csőfalán a tűzcsövek felett erős szivárgást észlelt a sűtő. A szivárgó csavart meg akarván húzni, de az efféle munkában járatlan lévén, a kimosó csavart a hozzávaló kulcscsal ahelyett, hogy megszorította volna, lazította és mivel a csavart alig 3 csavarmenet tartotta, a kazánban levő gőznyomás, mielőtt a csavart teljesen kicsavarta volna, másfél menetet leszakított és teljes erővel vízzel és gőzzel együtt kilökte. A beszterczebányai iparfelügyelő kerületében 1457 kazán volt nyilvántartva, a szaporulat 66. A felügyelő úgy a kazánok állapotát, valamint kezelését kerületében kifogástalannak mondja és csakis a régebbi időkből fennálló szeszgyárak kazánjai voltak egyik-másik esetben meghiányolhatók. A brassói iparfelügyelő kerületében az összes kazánok száma 560 volt, 31-gyel több, mint az előző évben. A kerületbe 29 új kazán jött, ezek közül 17 új lokomobil közül csak 3 volt hazai, 14 külföldi, illetőleg ausztriai származású. A hazai gyárakban inkább stabil gőzkazánokat szereznek be és nagyobb lokomobilokat, míg a kisebb lokomobilokat úgyszólván kizárólag Ausztriából, illetőleg külföldről hozatják. Kazánrendőri kihágást 8 esetben állapítottak meg. Négy kisebb malomban a gépész eltávozása után vizsgálati kezelő volt a gép mellett. Egy stabil gőzkazánnál az egyik biztonsági szelep le volt ékelve. Egy fűrésztelepen nem volt gépész, hanem csak vizsgázott fűtő, végre két esetben cséplés alkalmával a lokomobil gépésze eltávozván, vizsgálatin kezelőre bízta a felügyeletet. Több érdekes kazánsérülést is említ a jelentést tevő felügyelő. Így egy bőrgyárban üzemben lévő 5 éves Dupuis Gőzmotor, vizmotor, gázmotor elektromotor. 1905. 70-5 % 15-3% 12-1 % 2-1 % 1904. 68'0% 20'7°/0 8-7% 2'6% 1903. 71-8 °/„ 197% 7-0 % 1-5% 1902. 75-4°/0 19-6% 3-6 % 0'8%