Közlekedési Tudósító, 1929 (2. évfolyam, 1-50. szám)

1929-01-01 / 1. szám

*2 ÉÖ­­LEKEZDÉSI TUDÓSÍTÓ Átmenő pályaudvari rendszert tart szükségesnek Wargha László városrendezési szakértő a kitelepítés helyett A megnövekedett forgalmi igényekhez mérten átalakítják a városszabályozási terveket . A fürdőpolitika centrumává kell kiépíteni a Tabánt „Foglalkozni kell a városi gyorsvasút kérdésével“ —­ A Közlekedési Tudósító jelentése — A főváros fejlődésével kapcsolatos városrendezési ter­vek­ elsősorban Budapest közlekedésére vonatkozóan tartal­maznak figyelemreméltó újításokat. A városrendezés és a közlekedés különben közvetve és közvetlenül szorosan össze­függnek egymással. Ez tűnik ki abból az értékes és figye­lemreméltó nyilatkozatiból, amelyet Wargha László, a főváros kiváló városrendezési szakértője tett a Közlekedési Tudósító munkatársa előtt. — A célunk mindenekelőtt az — jegyezte meg elöljáró­ban Wargha László, —­­hogy a régi és részben elavult város­rendezési terveinket fokozatosan átdolgozzuk, az újabb igé­nyeknek megfelelően. A megváltozott forgalmi viszonyok, a lakásépítés terén érvényesülő, új szempontok, a telek­alakí­­tás új módja, —­ mind új igényeket vetettek fel. A régi sza­bályozási tervek nem tettek különbséget a fő forgalmi útvo­nalak és az olyan utcák között, amelyek pusztán a lakó­házak megközelítésére szolgáltak. Egy-két fővonal kivételé­vel a legtöbb utat egyformán nyolc és szélesre méretezték. Az újabb szabályozási terveken már találunk nyolcvan mé­ter széles utakat is, de általában sűrűn szerepelnek a 60— 40—35 méter szélességű útvonalak, amelyek azután valóban alkalmasak a forgalomnak a mai fejlett formájában való lebonyolítására. Ezeken a terveken már gondoskodás tör­tént az autón kívül az autóbusz, a közúti­ villamos modern forgalmi igényeinek kielégítéséről, sőt még a gyorsvasút esetleges bevezetésével is számoltunk. Az úgynevezett lakó­utcáinknál viszont tíz méter szélességgel is megelégedhetünk, természetesen csak ott, ahol nincs számottevő forgalom. Általában frissebb keletű szabályozási terveinken nem vá­gyódunk újabb, nagyszámú utca alakítására, hanem még a telek­alakulatokat is úgy kí­vánjuk átalakítani, hogy lehe­tővé válják az újabb felosztás, amely kisebb tételek kialakí­tásával apróbb telkeket, egészséges kisparcellákat teremt és a forgalom által kevésb­é igénybevett területeket iktat be a régi telkek közé­­nek azt a vágyakozását, hogy a saját lakásában helyez­ked­­hessek el. A saját lakás utáni vágy áldozatra készteti a pol­gárt és ennek az áldozatkészségnek a célszerű kihasználása igen nagy előnnyel járna a közb­e. Telek-örökbérlet — A hatóság sokat tehetne a „saját lakás“ programjá­nak megvalósításáért. A polgárság tisztában van azzal, hogy a lakásviszonyok drágulása, a lakbérnek az építkezési költ­séghez, illetve a tőke amortizációjához idomuló emelkedése olyan veszedelem, amellyel előbb-utóbb számolni kell.­­ A saját ház utáni vágyat be kell állítani a lakásépítés tengelyébe. Két módon igyekszünk ezt a célt szolgálni. Mindenekelőtt apró telkek kialakításával tesszük lehetővé kis családiházak építését. A másik az a gondolat, hogy mó­dot nyújtsunk esetleg a főváros telkein örökbérlet mellett, hatósági felügyelet alatt álló társasházak létesítésére is.­­ A régi lakásoknál ma a békebeli lakbérnek körül­belül 80 százalékában limitált házbért kell fizetnie a lakó­nak. Az új házak előállítási költsége viszont 50—60 száza­lékkal magasabb, mint a régi házak építési költsége. Itt tehát áthidalhatatlan diszparitás forog fenn. A hatóság a saját­­lakás akciójába olyan módon kapcsolódhatik bele, hogy telkeit örökbérlet formájában bocsátja az építeni szán­dékozó rendelkezésére. Az örökbérlet azt jelentené, hogy a ház felépítője 30 vagy 35 éven át­­—5 százalék kamatot fizetne a telek mai értéke után, ennek az időnek a leteltével pedig — nehogy a főváros elessék a telekérték emelkedésé­nek hasznától, — újból megállapítanák a telek értékét és akkor az új értékösszeg után kellene fizetni az említett mér­sékelt kamatot. A fővárost nem érné veszteség, hiszen az építkezéssel magában véve is emelkednék a teleik ára. Kihalófélben a régi bér­­kaszárnya-rendszer — A régi építési szabályzat, — hangzott a továbbiakban Wargha László nyilatkozata — ennek nyomán pedig az ak­kori szabályozási tervek elsősorban az úgynevezett bér­­kaszárnya építésének kedveztek. Ma már homlokegyenest ellenkező szempontok érvényesülnek a telektömbök kiala­kításánál, az utcahálózat meghatározásánál: apró telkek létesítése a cél, olyan telkeké, amelyeken a körülmények inkább kis családi házaik, vagy pedig emeletenként egy lakást tartalmazó, többemeletes épületek létesítésének kedveznek. A telkek belsejében ennek a célnak­­az érdekében közös csatla­kozó udvarokat létesítünk és ezzel végre elkerülhetővé válik a régi bériházak egészségtelen, belső szárnyának az építése. Szabályozási terveinken általában az is törekvésünk, hogy az emberek végre egészséges lakáshoz jussanak. A háztöm­bök belsejében tágas, egészséges, világos, ölelkező udvarokat akarunk látni. Az utcák mellett pedig ■— ez is egyik fontos törekvés — összefüggő parksáv hálózza be a várost. Magá­tól értetődik, hogy e terveinket már csak a külvárosokban, a még be nem épített telkek birodalmában tudjuk megvaló­sítani.­­­ A széles tömegek gondolkodásával teljesen meg­egyezik az a törekvésünk, hogy lehetőleg mindenki a saját házában lakhassák. Ezt a célkitűzést teljes mértékben iga­zolta a háború utáni állapot, amely nem volt éppen alkal­mas so­k lakást magában foglaló bérház építésére. A tőke tartózkodását nem kell magyarázni. Véleményem szerint ilyen körülmények között ki kell használni a nagy tömeg­ Társasházak — hatósági felügyelet alatt — A gyakorlati élet tanulsága szerint a társasház-rend­­szerneík nagy fogyatékossága az a körülmény, hogy teljesen ismeretlen, különböző életviszonyok között élő egyének ke­rülnek egymással igen szoros gazdasági kapcsolatba. Sokkal célszerűbbnek látszik az a szisztéma, amely hatósági fel­ügyelet alá helyezi a társasházakat. Ez az említett akció ke­retében annál könnyebben menne, mert minden ilyen társas­­háznál a főváros lenne a telektulajdonos, tehát amúgy is érdekelt fél volna. — úgy hiszem, általánosságban elfogadható az az elv, hogy a kispolgárt lehetőleg meg kell kímélni az építési vál­lalkozás kockázatától. Az építés lebonyolítását jól megorga­­nizált tőkével kellene végeztetni. Szerintem biztonságosabb és gazdasági szempontból racionálisabb, ha nem a kisembe­rek építenek külön-­külön, hanem a jól megorganizált tőkére bízzák ezt a feladatot, természetesen a réginél fény­osabb fel­tételek mellett. De ha az akció keretében sikerül is a telek­­vásárlás terhétől megkímélni az építtetőt, ehhez a koncep­cióhoz is szükséges, hogy a lakó a lakása építési költségének tisztán az építési költségnek — 25—30 százalékát kész­pénzben kifizesse. Örökbérlettel lehetne amortizálni a Tabán közműveit — Ezen az alapon képzelhető a Tabán beépítésének az ügye is. Az­t remélem, hogy a közművek költségét éppen a telek-örökbérletekből lehet majd amortizálni. Ez lenne a legigazságosabb és a polgárság szempontjából legméltá­­nyosabb megoldása annak a problémának, hogy a Tabánban kisebb egzisztenciák is el tudjanak helyezkedni. Ez a meg­oldás különösen vonzóvá tenné itt az ilyen társasház-rend-

Next