Közlekedési Tudósító, 1929 (2. évfolyam, 1-50. szám)
1929-01-01 / 1. szám
4 KÖZLEKEDÉSI TUDÓSÍTÓ Gaal Gaszton: Az útépítést tartom a legszükségesebb és legrentábilisabb befektetésnek Fontos szerep vár a balatoni teherhajózásra „Ha tőlem függne, házilag csináltatnám az utakat“ — mondja Gaal Gaszton, aki ellensége a munkák vállalatba adásának . A Közlekedési Tudósító jelentése — A Balatonnal összefüggő kérdéseknek egyik legalaposabb ismerője Gaal Gaszton, aki évtizedek óta aktív résztvevője a Balaton kulturális, közlekedésügyi, fürdőpolitikai szempontból való fejlesztésének. A Közlekedési Tudósító munkatársának kérdésére Gaál Gaszton a következőket mondta a Balaton körüli útépítéssel és közlekedési intézkedésekkel kapcsolatos helyzetről: — Az útépítési programot, amelyet a Balaton körül valósít meg a kormány, a magam részéről helyesléssel kísérem. Általában az útépítést abszolút szükségesnek tartom. Szükséges az utak minél intenzívebb továbbfejlesztése és ebben a tekintetben a kormány eddigi működésével teljesen egyetértek. Belátom azt is, hogy ennek a tevékenységnek vannak korlátai, hiszen végtére az ország anyagi helyzete az irányadó, de én ezt tartom a legszükségesebb és legrentábilisabb befektetésnek, amit egy ország teljesíthet. Magát a Balatont illetőleg a most épülő út révén új útszakaszt kapunk Szigliget mellett, a Badacsonytól Meszesgyörkig terjedő vonalon. Ezt eddig elkerülhette a forgalom, igaz, hogy be kellett menni Tapolcára és csak úgy tovább. Az útépítés legfőbb anyagának, a kőnek az előteremtése inkább a somogyi parton okoz gondot. Valóban sok követ szállítottak ide messzebb fekvő bányákból, holott ott közvetlen közel, Zalában, a Balaton túlsó partján ott állnak a zalai kőhegyek. Akárhol bontják meg ezeket, mindenütt útépítésre kiválóan alkalmas követ adnak. Gaal Gasztonnak a vállalkozói tevékenységgel szemben egészen különálló felfogása van: nem híve a különböző munkák vállalatba adásának és a rendszeres, évtizedek óta kifejlődött gyakorlattal szemben az álláspontja, hogy az államnak házilag kellene végeznie az ilyen természetű munkákat. — Ha tőlem függne — hangoztatta Gaal Gaszton — házilag csináltatnám az új utakat. Elegendő mérnököt és szakértőt találnék ehhez az országban és meg tudnám valósítani az útépítés legfőbb követelményeit, hogy t. i. az út jól legyen megépítve. Úgy hiszem, erre azért nem kerül sor, mert a minisztériumokban szeretnek szabadulni a vele járó felelősségtől. Dehát ez a bürokrácia természetrajzához tartozik. Érvül felhozom azt, hogy tudtommal valamennyi balatoni kikötő házilag készült és pedig kifogástalanul. Az is igaz, hogy ebben jelentős érdeme van Nagy Dezső kir. főmérnöknek, aki az építkezést intézte. Az új balatoni kikötők egyébként remélhetőleg alaposan fellendítik a Balaton személy- és teherhajózását. Az új társaság, amely az állam égisze alatt működik, az eddigiek során tekintettel volt a Balaton szükségleteire. Remélem, hogy évről-évre ebben az irányban fog tovább fejlődni és előbb-utóbb meg fogja teremteni az intenzív hajózási forgalmat, ha eleinte bizonyos ráfizetéssel jár is a vállalkozás. Nagy fontosságúnak tartanám, ha sikerülne a társaságnak a teherforgalmat is beállítania munkaprogramjába. Sokezer vagonra menő kő szállításával tehermentesíthetné a balatoni hajózási vállalat a vasutat és ezzel egyben rentábilis vállalattá fejlődhetnek. Most is folyik teherszállítás a Balatonon, de meglehetősen csekély keretek között. Ehhez a tervhez természetesen szükséges lenne a vállalat teherhajó-parkjának megfelelő kiépítése. A motoros kocsik bevezetése, mint a tapasztalatokból látszik, bevált a Balaton környékén és a motorkocsi, amelyet a Délivasút kezdeményezett, ma már igen fontos szerepet tölt be a balatoni fürdők közlekedésében. Sajnos, nagy hibája a motoros közlekedésnek, hogy túlságosan drága. A magas jegyárak miatt sokszor üresen közlekednek a kocsik, tehát nincs meg a kellő kihasználás, míg olcsóbb tarifával jobban hasznosíthatná a vasút a motorkocsikat. Gaal Gaszton nyilatkozatának a vállalkozói munka elkerülésére vonatkozó része annál inkább feltűnést keltő, mert a legutóbbi útépítés során történt ugyan egy kíncs és azóta jóvátett hiba, éppen az egyik legforgalmasabb szakaszon, de az is kétségtelen, hogy a megbízott vállalkozók általában becsülettel igyekeztek eleget tenni kötelezettségeiknek. Ebből a nyilatkozatból a tanulság az, hogy a munkáját rosszul végző vállalkozó nemcsak a saját, hanem az egész szakma hírnevét kockára veti. tiatások a távolsági távbeszélő-forgalomban A magyar kir. kereskedelemügyi Miniszter 5225/1928 számú rendelete a távolsági távbeszélő-forgalomban 1929. évi január hó 1-én életbelépő újítások tárgyában. Az 1929. évi január hó 1-től kezdve úgy a belföldi távolsági, mint a nemzetközi távbeszélő-forgalomban a következő újítások lépnek életbe: 1. Meghatározott időre kért, hosszú tartamú beszélgetések a gyenge forgalmú órákban. Ha a forgalmi viszonyok megengedik, a gyenge forgalmú órákban meghatározott időre kért, hosszú tartamú beszélgetések (Communications fortuites a heure fixe de langue durée) is válthatók, díjuk az erős forgalmú órákban folytatott beszélgetések díjának fele. Az ilyen beszélgetések legkisebb tartama egy óra. Ha a beszélgetés egy óránál tovább tart, az ezt meghaladó időért a díj az általános szabályok szerint a belföldi forgalomban három percenként, a nemzetközi forgalomban pedig percenként számítandó. Arra nézve, hogy e beszélgetések mely országokkal való forgalomban folytathatók, az 1929 január hó 1-én megjelenő új „Távbeszélő-Díjszabás“ nyújt felvilágosítást. 2. A bejelentések adatainak megváltoztatása a hivó fél kérelmére. A hivó félnek jogában áll mindaddig, mig beszélgetés megkezdésére fel nem csengetik (előzetes felcsengetés), akár saját előfizetői állomásának számát, akár a hívott előfizető számát, a szóban lévő két központ hálózatán belül megváltoztatni. A beszélgetés előkészítéséig kívánhatja továbbá azt is, hogy a beszélgetést egy bizonyos meghatározott idő előtt ne létesítsék és a kikötött időpontot utólag is kitolhatja. E kérelmek teljesítéséért külön díj nem jár. 3. Külön meghívás (Préavis) esetén nyújtható kedvezmények. Külön meghívással két személyt is lehet beszélgetésre kérni és az is meg van engedve, hogy a kijelölt személy megtalálására nemcsak egy, hanem két állomást nevezzenek meg. 4. Tőzsdei nyilvános állomással kért beszélgetések különleges kezelése és díjazása. A hivatalos tőzsdeidő tartama alatt a tőzsdehivatalhoz szóló beszélgetéseket a lehető leggyorsabban kell lebonyolítani. A hívott tőzsde hivatala, ha szükséges, — esetleg több ízben is — tudakozódik aziránt, hogy a hívott tőzsdelátogató ott van-e s arról, hogy hívják, értesíti (hívási értesítés [avis préalables). Ha hívott a hívást elfogadja, a hivatal a tőzsdelátogatót másodszor is értesíti, mikor kerül rá a sor (beszélgetési értesítés [avis definitiv]). A beszélgetési értesítés (avis definitiv) előtt a hívott tőzsdelátogató kérheti, hogy az összeköttetést ne a tőzsde-