Közlekedési Tudósító, 1929 (2. évfolyam, 1-50. szám)

1929-01-01 / 1. szám

4 KÖZLEKEDÉSI TUDÓSÍTÓ Gaal Gaszton: Az útépítést tartom a legszükségesebb és legrentábilisabb befektetésnek Fontos szerep vár a balatoni teherhajózásra „Ha tőlem függne, házilag csináltatnám az utakat“ — mondja Gaal Gaszton, aki ellensége a munkák vállalatba adásának . A Közlekedési Tudósító jelentése — A Balatonnal összefüggő kérdéseknek egyik legalapo­sabb ismerője Gaal Gaszton, aki évtizedek óta aktív részt­vevője a Balaton kulturális, közlekedésügyi, fürdőpolitikai szempontból való fejlesztésének. A Közlekedési Tudósító munkatársának kérdésére Gaál Gaszton a következőket mondta a Balaton körüli útépítéssel és köz­lekedési intézkedésekkel kapcsolatos helyzetről: — Az útépítési programot, amelyet a Balaton körül valósít meg a kormány, a magam részéről helyesléssel kí­sérem. Általában az útépítést abszolút szükségesnek tartom. Szükséges az utak minél intenzívebb továbbfejlesztése és ebben a tekintetben a kormány eddigi működésével teljesen egyetértek. Belátom azt is, hogy ennek a tevékenységnek vannak korlátai, hiszen végtére az ország anyagi helyzete az irányadó, de én ezt tartom a legszükségesebb és legrentábilisabb befektetésnek, amit egy ország teljesíthet.­­ Magát a Balatont illetőleg a most épülő út révén új útszakaszt kapunk Szigliget mellett, a Badacsonytól Meszes­­györkig terjedő vonalon. Ezt eddig elkerülhette a forgalom, igaz, hogy be kellett menni Tapolcára és csak úgy tovább. Az útépítés legfőbb anyagának, a kőnek az előteremtése inkább a somogyi parton okoz gondot. Valóban sok követ szállítottak ide messzebb fekvő bá­nyákból, holott ott közvetlen közel, Zalában, a Balaton túlsó partján ott állnak a zalai kőhegyek. Akárhol bontják meg ezeket, mindenütt útépítésre kiválóan alkalmas követ adnak. Gaal Gasztonnak a vállalkozói tevékenységgel szemben egészen különálló felfogása van: nem híve a különböző munkák vállalatba adásának és a rendszeres, évtizedek óta kifejlődött gyakorlattal szemben az álláspontja, hogy az államnak házilag kellene végeznie az ilyen természetű munkákat. — Ha tőlem függne — hangoztatta Gaal Gaszton — házilag csináltatnám az új utakat. Elegendő mérnököt és szakértőt találnék ehhez az országban és meg tudnám való­­sítani az útépítés legfőbb követelményeit, hogy t. i. az út jól legyen megépítve. Úgy hiszem, erre azért nem kerül sor,­­ mert a minisztériumokban szeretnek szabadulni a vele járó felelősségtől. Dehát ez a bürokrácia természetrajzához tar­tozik. Érvül felhozom azt, hogy tudtommal valamennyi balatoni kikötő házilag készült és pedig kifogástalanul. Az is igaz, hogy ebben jelentős érdeme van Nagy Dezső kir. főmérnöknek, aki az építkezést intézte.­­ Az új balatoni kikötők egyébként remélhetőleg ala­posan fellendítik a Balaton személy- és teherhajózását. Az új társaság, amely az állam égisze alatt működik, az eddi­giek során tekintettel volt a Balaton szükségleteire. Remé­lem, hogy évről-évre ebben az irányban fog tovább fej­lődni és előbb-utóbb meg fogja teremteni az intenzív hajó­zási forgalmat, ha eleinte bizonyos ráfizetéssel jár is a vál­lalkozás. Nagy fontosságúnak tartanám, ha sikerülne a tár­saságnak a teherforgalmat is beállítania munkaprogramjába. Sokezer vagonra menő kő szállításával tehermentesít­hetné a balatoni hajózási vállalat a vasutat és ezzel egyben rentábilis vállalattá fejlődhetnek. Most is folyik teherszállítás a Balatonon, de meglehetősen csekély keretek között. Ehhez a tervhez természetesen szük­séges lenne a vállalat teherhajó-parkjának megfelelő ki­építése.­­ A motoros kocsik bevezetése, mint a tapasztalatok­ból látszik, bevált a Balaton környékén és a motorkocsi, amelyet a Délivasút kezdeményezett, ma már igen fontos szerepet tölt be a balatoni fürdők közlekedésében. Sajnos, nagy hibája a motoros közlekedésnek, hogy túlságosan drága. A magas jegyárak miatt sokszor üresen közlekednek a kocsik, tehát nincs meg a kellő kihasználás, míg olcsóbb tarifával jobban hasznosíthatná a vasút a motorkocsikat. Gaal Gaszton nyilatkozatának a vállalkozói munka el­kerülésére vonatkozó része annál inkább feltűnést keltő, mert a legutóbbi útépítés során történt ugyan egy kíncs és azóta jóvátett hiba, éppen az egyik legforgalmasabb szaka­szon, de az is kétségtelen, hogy a megbízott vállalkozók általában becsülettel igyekeztek eleget tenni kötelezettsé­geiknek. Ebből a nyilatkozatból a tanulság az, hogy a mun­káját rosszul végző vállalkozó nemcsak a saját, hanem az egész szakma hírnevét kockára veti. tiatások a távolsági távbeszélő-forgalomban A magyar kir. kereskedelemügyi Miniszter 5225/1928 számú rendelete a távolsági távbeszélő-forgalomban 1929. évi január hó 1-én életbelépő újítások tárgyában. Az 1929. évi január hó 1-től kezdve úgy a belföldi tá­volsági, mint a nemzetközi távbeszélő-forgalomban a kö­vetkező újítások lépnek életbe: 1. Meghatározott időre kért, hosszú tartamú beszél­getések a gyenge forgalmú órákban. Ha a forgalmi viszonyok megengedik, a gyenge for­galmú órákban meghatározott időre kért, hosszú tartamú beszélgetések (Communications fortuites a heure fixe de langue durée) is válthatók, díjuk az erős forgalmú órákban folytatott beszélgetések díjának fele. Az ilyen beszélgetések legkisebb tartama egy óra. Ha a beszélgetés egy óránál tovább tart, az ezt meghaladó időért a díj az általános sza­bályok szerint a belföldi forgalomban három percenként, a nemzetközi forgalomban pedig percenként számítandó. Arra nézve, hogy e beszélgetések mely országokkal való forgalomban folytathatók, az 1929 január hó 1-én meg­jelenő új „Távbeszélő-Díjszabás“ nyújt felvilágosítást. 2. A bejelentések adatainak megváltoztatása a hivó fél kérelmére. A hivó félnek jogában áll mindaddig, mig beszélgetés megkezdésére fel nem csengetik (előzetes felcsengetés), akár saját előfizetői állomásának számát, akár a hívott elő­fizető számát, a szóban lévő két központ hálózatán belül megváltoztatni. A beszélgetés előkészítéséig kívánhatja továbbá azt is, hogy a beszélgetést egy bizonyos meghatározott idő előtt ne létesítsék és a kikötött időpontot utólag is kitolhatja. E kérelmek teljesítéséért külön díj nem jár. 3. Külön meghívás (Préavis) esetén nyújtható kedvez­mények. Külön meghívással két személyt is lehet beszélgetésre kérni és az is meg van engedve, hogy a kijelölt személy megtalálására nemcsak egy, hanem két állomást nevezze­nek meg. 4. Tőzsdei nyilvános állomással kért beszélgetések kü­lönleges kezelése és díjazása. A hivatalos tőzsdeidő tartama alatt a tőzsdehivatalhoz szóló beszélgetéseket a lehető leggyorsabban kell lebonyo­lítani. A hívott tőzsde hivatala, ha szükséges, — esetleg több ízben is — tudakozódik aziránt, hogy a hívott tőzsdeláto­gató ott van-e s arról, hogy hívják, értesíti (hívási értesí­tés [avis préalables). Ha hívott a hívást elfogadja, a hiva­tal a tőzsdelátogatót másodszor is értesíti, mikor kerül rá a sor (beszélgetési értesítés [avis definitiv]). A beszélgetési értesítés (avis definitiv) előtt a hívott tőzsdelátogató kérheti, hogy az összeköttetést ne a tőzsde-

Next