Közgazdasági és Közlekedési Tudósító, 1934 (7. évfolyam, 1-25. szám)
1934-01-10 / 1. szám
2 Tud füle__ ... hogy nagyon érdekes, nagyon magas, mondhatnék különleges vendégei lesznek a nyáron Budapestnek, olyan vendégek, amilyenek a háború óta nem jártak a magyar fővárosban. Nagy-nagy esemény lesz, nagyon titkolják, nagyon készülődnek rá, nagyon sajnáljuk, nem mondhatunk többet . . . . . . hogy egyes állami intézmények az állam pénzén létesültek, hogy a maguk altruista feladatát betölthessék. Egyáltalán nem akarjuk kifogásolni, hogy például a Pénzintézeti Központnál csupán a pénzügyminisztériumnak 24 millió pengője fekszik, vagy hogy a FAKSz-nál 33 millió állami pénz talált elhelyezkedést üzletrészekben. Sokkal érdekesebb kérdés az, vájjon ki volt az a leleményes ügyvelő, aki kitalálta azt, hogy az állammal, ha valahol üzletrészt akar jegyezni, ennek tetejébe még behratási díjat is fizettessen. A jó Falusi Kislakásépítő Szövetkezetnél ugyanis a zárszámadás tanúsága szerint üzletrészenként 20 fillér beiratási díjat fizettettek az akkori pénzügyminiszterrel (a maival ezt nem lehetne megcsináltatni!) 3.665.000 pengőt tett ki ilyenformán a beiratási díj, amit az állam a FAKSz-nál fizetett. Ezek után még gondolni sem akarunk arra, mekkora lesz a tandíj? . . . hogy Európa mindenben, ami közlekedés vagy telefon, mérföldekkel jár Amerika mögött, hiszen ott a nagyobb igények nagyobb teljesítményt váltanak ki és Amerika évtizedekkel megelőzi a vén Európát. Az már azonban mégis sajnálatos, hogy a magyar vasutak menetsebessége még az európai kritikát sem állja ki. A vasúti rossznyelvek úgy tudják, hogy amikor a Délivasútat átvették, szó volt a vonatok sebességének általános fokozásáról. Erre az osztálymérnökségek az ország legkülönbözőbb pontjairól jelentették, hogy nem vállalnak felelősséget a vonatok gyorsításáért. Az illetékesek erre annyira a szívükre vették a figyelmeztetést, hogy valamennyi menetrendet lassúbb menetekre akarták átrendeztetni. Nagy nehezen sikerült csak elhárítani a veszedelmet a közönség feje felől . . . . . . hogy az állami autókat immár az egész vonalon visszaállították. És tudjuk azt is, amit kevesen tudnak. Nevezetesen, hogy a visszaállító minisztertanácsi határozat hangsúlyozta, hogy a minisztériumok részéről az autók visszaállítása kapcsán „útiköltségtöbblet“ nem merülhet fel. Úgy határoztak akkoriban, hogy az eddigi útiköltség hitelkereten belül megtakarítást kell elérni és ebből kell fedezni az autóköltséget. Mivel egy ilyen miniszteri állami autó évi költsége hiteles adat szerint 9—10.000 pengő, érdeklődéssel várjuk, hogy az egyes tárcák központi igazgatásánál előirányzott útiköltséghitelek valóban változatlanok maradnak-e az új költségvetésben is. H. Bír. Állai Vas-, Beél- és Gépgyárak BUDAPEST Házi vízellátáshoz, kertöntözéshez kézi- és géphajtású szivattyúk Kitűnő tartós kivitel. Olcsó árak. Hagy készlet-Forgalombahozza: Magyar Kir. Állami Vasgyárak Kereskedelmi Képviselete R. T. Budapest, V. Vilmos császár út 28. Tel.: 273-20. közgazdasági és közlekedési tudósító Monopóliumot akar szerezni a vadászok biztosítására egy nagy intézet Néhány biztosító vállalat oly módon akarja pótolni a normális üzletek nagyarányú csökkenését, hogy blokkbiztosítási megállapodásokra törekszik és népbiztosításszerű javaslatokat tesz a hatóságoknak. A monopolisztikus tervek közül különösen érdekes az a javaslat, amelyet egy nagy biztosító dolgozott ki és terjesztett a kormány elé. Rámutatnak az előterjesztésben arra, hogy az utóbbi időben a vadászatoknál számos súlyos baleset történt, ami egzisztenciákat tett tönkre. Azt javasolja tehát a biztosító intézet, hogy a kormány a jövőben ne állítson ki másnak vadászjegyeket, csak akinek érvényes balesetbiztosítása van. Más szóval az lenne a kívánsága az intézetnek, hogy mindenki, aki vadászjegyét kiváltja, egyidejűleg kössön balesetbiztosítást náluk és ezért évenként 10—15 pengő díjat fizessen, tekintet nélkül arra, hogy van-e külön balesetbiztosítási kötvénye valamelyik intézetnél vagy nem. A terv a vadászok között fetünést keltett. Többségben vannak azok, akik a legerélyesebben ellenzik az ilyen kényszerbiztosítást. Végeredményben a vadászsport amúgy is tekintélyes költségeit drágítaná meg ez a kötelező balesetbiztosítás, aminek hasznához jóformán minden költség nélkül jutna hozzá a társaság. Januárban kiírják az árlejtést az ötemeletes szolnoki tárház építésére A Futura közraktári vállalata vagy a Vámmentes Kikötő fogják kezelni az új raktárházat A kormány az érdekeltek kívánságára kora tavasszal hozzákezd a szolnoki ötemeletes közraktár megépítéséhez, melynek végleges terveit a napokban hagyta jóvá a kereskedelmi és a földmívelésügyi minisztérium. A nyilvános árlejtést a legközelebbi napokban kiírják, úgyhogy február végén az odaítélés alapján hozzá is kezdhetnek az építkezéshez, tehát az új közraktár előreláthatólag már az idei szezonban megkezdheti működését. A miniszteri kijelentésekből, amelyek a szolnoki tárházzal kapcsolatban elhangzottak, mindenki arra következtetett, hogy ezt a közraktárat az állam fogja kezeltetni és pedig jól bevált szerve, a csepeli Vámmentes Kikötő útján. Formális döntés nem történt ilyen irányban és most híre járt annak, hogy a földmívelésügyi minisztérium részéről a Futura közraktári vállalatának, a Nostrának akarják juttatni az új tárház kezelését. A döntés ebben a kérdésben is rövidesen megtörténik. Hol vásárolt gyártelepet az I. G. Farben? Megemlékeztünk az I. G. Farbenindustrie magyarországi gyáralapításának bonyolult ügyéről. A gyáralapítás kérdése most újból aktuális és az érdekelt szakma körében bizonyára érdeklődést kelt a hír, hogy az I. G. Farbenindustrie — mint a vállalathoz közelálló körökből halljuk —, a Galénus-féle kozmetikai gyártelepet vette meg Zuglóban, a Telep utcában. Tekintettel a hatalmas tőkére, amellyel az I. G. Farbenindustrie a magyar piacon való letelepedését eszközli, az egész magyar gyógyszergyártó ipar érdekeinek, termékei értékesítésének háttérbe szorulását látják a szakmabeliek az állítólagos vásárlás mögött. Nem kétséges, hogy nemzetgazdasági szempontból pótolhatatlan kárt jelentene, ha a hatalmas, mindent legázoló versenytőke kiszorítaná maga mellől azokat a magyar vállalatokat, amelyek természetesen tőkeerő szempontjából egyáltalán nem tudják felvenni a versenyt ezzel a világcéggel és a magyar gyógyszergyárakban fekvő tőke megbénulna, vagy legalább is prosperitásában jelentősen visszahanyatlana. Az új alapítás üzemének megindulására vonatkozó elhatározás részleteit szigorúan titkolják. A Telep ucca 43. és Rákospatak ucca 42. számú ingatlant, amely 1001 négyszögöl nagyságú, a telekkönyv tanúsága szerint most vette meg a Fonalkikészítő Rt. 80.000 pengő vételárért. I Újabb dunai-tengeri motor , a jó szabadalom Az elmúlt hónapokban az Appollináris útjával kapcsolatban ismét aktuálissá vált a közvetlen, átrakás nélküli folyami-tengeri hajó ügye. Ebben a kérdésben Taufenecker Péter érdekes szabadalmat jelentett be. Olyan világjáró Duna-tengeri motorhajót szabadalmaztatott, amely technikai megoldásával biztos szállítási eszköz, nagy rakodóképességgel bír és magához tudja vonzani a szállítók érdekeltségeit, de egyszersmind kényelmes utasiszállítást is lehetővé tesz. Illetékes helyen is ellenőrizték Taufenecker Péter elgondolását, aki tőkéscsoportokkal tárgyal, hogy tervét megvalósíthassa. Elegáns luxusbérautók megbízható teherautók, per km. napi, heti, vagy havibérbe HORVÁT BÉLA VII., Kisdiófa utca 5. 1-2-3 szobás családi házat vehet előleg nélkül villamos és vasút mentén, azonnali beköltözéssel, kamatmentes lakbértörlesztésri Ház és telek iroda, Hársfa-utca 10.c