Közgazdasági és Közlekedési Tudósító, 1934 (7. évfolyam, 1-25. szám)

1934-01-10 / 1. szám

2 Tud füle__ ... hogy nagyon érdekes, n­agyon magas, mondhatnék különleges vendégei lesznek a nyáron Budapestnek, olyan vendégek, ami­lyenek a háború óta nem jártak a magyar fő­városban. Nagy-nagy esemény lesz, nagyon titkolják, nagyon készülődnek rá, nagyon sajnáljuk, nem mondhatunk többet . . . . . . hogy egyes állami intézmények az állam pénzén létesültek, hogy a maguk altruista feladatát betölthessék. Egyáltalán nem akarjuk kifogásolni, hogy például a Pénzintézeti Központnál csupán a pénzügy­minisztériumnak 24 millió pengője fekszik, vagy hogy a FAKSz-nál 33 millió állami pénz talált elhelyezkedést üzletrészekben. Sokkal érdekesebb kérdés az, vájjon ki volt az a le­leményes ügyvelő, aki kitalálta azt, hogy az állammal, ha valahol üzletrészt akar jegyezni, ennek tetejébe még behratási díjat is fizettes­sen. A jó Falusi Kislakásépítő Szövetkezetnél ugyanis a zárszámadás tanúsága szerint üzlet­részenként 20 fillér beiratási díjat fizettettek az akkori pénzügyminiszterrel (a maival ezt nem lehetne megcsináltatni!) 3.665.000 pengőt tett ki ilyenformán a beiratási díj, amit az ál­lam a FAKSz-nál fizetett. Ezek után még gon­dolni sem akarunk arra, mekkora lesz a tan­díj? . . . hogy Európa mindenben, ami közle­kedés vagy telefon, mérföldekkel jár Amerika mögött, hiszen ott a nagyobb igények na­gyobb teljesítményt váltanak ki és Amerika évtizedekkel megelőzi a vén Európát. Az már azonban mégis sajnálatos, hogy a magyar vasutak menetsebessége még az európai kri­tikát sem állja ki. A vasúti rossznyelvek úgy tudják, hogy amikor a Délivasútat átvették, szó volt a vonatok sebességének általános fokozásáról. Erre az osztálymérnökségek az ország legkülönbözőbb pontjairól jelentették, hogy nem vállalnak felelősséget a vonatok gyorsításáért. Az illetékesek erre annyira a szívükre vették a figyelmeztetést, hogy vala­mennyi menetrendet lassúbb menetekre akar­ták átrendeztetni. Nagy nehezen sikerült csak elhárítani a veszedelmet a közönség feje felől . . . . . . hogy az állami autókat immár az egész vonalon visszaállították. És tudjuk azt is, amit kevesen tudnak. Nevezetesen, hogy a visszaállító minisztertanácsi határozat hang­súlyozta, hogy a minisztériumok részéről az autók visszaállítása kapcsán „útiköltség­többlet“ nem merülhet fel. Úgy határoztak akkoriban, hogy az eddigi ú­tik­ölt­s­ég hitelkere­ten belül megtakarítást kell elérni és ebből kell fedezni az autóköltséget. Mivel egy ilyen miniszteri állami autó évi költsége hiteles adat szerint 9—10.000 pengő, érdeklődéssel várjuk, hogy az egyes tárcák központi igazgatásánál előirányzott útiköltséghitelek valóban válto­zatlanok maradnak-e az új költségvetésben is. H. Bír. Állai Vas-, Beél- és Gépgyárak BUDAPEST Házi vízellátáshoz, kertöntözéshez kézi- és géphaj­tású szivattyúk Kitűnő tar­tós kivitel. Olcsó árak. Hagy készlet-Forgalomba­­hozza: Magyar Kir. Állami Vasgyárak Kereskedelmi Képviselete R. T. Budapest, V. Vilmos császár út 28. Tel.: 273-20. közgazdasági és közlekedési tudósító Monopóliumot akar szerezni a vadászok biztosítására egy nagy intézet Néhány biztosító vállalat oly módon akarja pótolni a normális üzletek nagyarányú csökkenését, hogy blokkbiztosítási megállapo­dásokra törekszik és népbiztosításszerű ja­vaslatokat tesz a hatóságoknak. A monopolisztikus tervek közül különö­sen érdekes az a javaslat, amelyet egy nagy biztosító dolgozott ki és terjesztett a kormány elé. Rámutatnak az előterjesztésben arra, hogy az utóbbi időben a vadászatoknál szá­mos súlyos baleset történt, ami egzisztenciá­kat tett tönkre. Azt javasolja tehát a bizto­sító intézet, hogy a kormány a jövőben ne ál­lítson ki másnak vadászjegyeket, csak akinek érvényes balesetbiztosítása van. Más szóval az lenne a kívánsága az intézetnek, hogy min­denki, aki vadászjegyét kiváltja, egyidejűleg kössön balesetbiztosítást náluk és ezért évenként 10—15 pengő díjat fizessen, tekintet nélkül arra, hogy van-e külön balesetbiztosí­tási kötvénye valamelyik intézetnél vagy nem. A terv a vadászok között fetünést keltett. Többségben vannak azok, akik a legerélye­sebben ellenzik az ilyen kényszerbiztosítást. Végeredményben a vadászsport amúgy is te­kintélyes költségeit drágítaná meg ez a köte­lező balesetbiztosítás, aminek hasznához jó­formán minden költség nélkül jutna hozzá a társaság. Januárban kiírják az árlejtést az ötemeletes szolnoki tárház építésére A Futura közraktári vállalata vagy a Vámmentes Kikötő fogják kezelni az új raktárházat A kormány az érdekeltek kívánságára kora tavasszal hozzákezd a szolnoki öt­emeletes közraktár megépítéséhez, melynek végleges terveit a napokban hagyta jóvá a kereskedelmi és a föl­dmível­ésügyi minisz­térium. A nyilvános árlejtést a legközelebbi napokban kiírják, úgyhogy február végén az odaítélés alapján hozzá is kezdhetnek az építkezéshez, tehát az új közraktár előrelát­hatólag már az idei szezonban megkezdheti működését. A miniszteri kijelentésekből, amelyek a szolnoki tárházzal kapcsolatban elhangzottak, mindenki arra következtetett, hogy ezt a köz­raktárat az állam fogja kezeltetni és pedig jól bevált szerve, a csepeli Vámmentes Kikötő útján. Formális döntés nem történt ilyen irányban és most híre járt annak, hogy a föld­­mívelésügyi minisztérium részéről a Futur­a közraktári vállalatának, a Nostrának akarják juttatni az új tárház kezelését. A döntés ebben a kérdésben is rövidesen megtörténik. Hol vásárolt gyártelepet az I. G. Farben? Megemlékeztünk az I. G. Farbenindustrie magyarországi gyáralapításának bonyolult ügyéről. A gyár­alapítás kérdése most újból aktuális és az érdekelt szakma körében bizo­nyára érdeklődést kelt a hír, hogy az I. G. Farbenindustrie — mint a vállalathoz közel­álló körökből halljuk —, a Galénus-féle koz­metikai gyártelepet vette meg Zuglóban, a Telep utcában. Tekintettel a hatalmas tőkére, amellyel az I. G. Farbenindustrie a magyar piacon való letelepedését eszközli, az egész magyar gyógyszergyártó ipar érdekeinek, termékei értékesítésének háttérbe szorulását látják a szakmabeliek az állítólagos vásárlás mögött. Nem kétséges, hogy nemzetgazda­sági szempontból pótolhatatlan kárt jelen­tene, ha a hatalmas, mindent legázoló ver­senytőke kiszorítaná maga mellől azokat a magyar vállalatokat, amelyek természetesen tőkeerő szempontjából egyáltalán nem tud­ják felvenni a versenyt ezzel a világcéggel és a magyar gyógyszergyárakban fekvő tőke megbénulna, vagy legalább is prosperitásá­ban jelentősen visszahanyatlana. Az új alapítás üzemének megindulására vonatkozó elhatározás részleteit szigorúan titkolják. A Telep ucca 43. és Rákospatak ucca 42. számú ingatlant, amely 1001 négyszögöl nagyságú, a telekkönyv tanúsága szerint most vette meg a Fonalkikészítő Rt. 80.000 pengő vételárért. I Újabb dunai-tengeri motor , a jó szabadalom Az elmúlt hónapokban az Appollináris útjá­­val kapcsolatban ismét aktuálissá vált a közvet­len, átrakás nélküli folyami-tengeri hajó ügye. Eb­ben a kérdés­ben Taufenecker Péter érdekes sza­badalmat jelentett be. Olyan világjáró Duna-ten­­geri motorhajót szabadalmaztatott, amely techni­kai megoldásával biztos szállítási eszköz, nagy ra­kodóképességgel bír és magához tudja vonzani a szállítók érdekeltségeit, de egyszersmind kényel­mes utasiszállítást is lehetővé tesz. Illetékes he­lyen is ellenőrizték Taufenecker Péter elgondolá­sát, aki tőkéscsoportokkal tárgyal, hogy tervét megvalósíthassa. Elegán­s luxusbérautók megbízható teherautók, per km. napi, heti, vagy havibérbe HORVÁ­T BÉLA VII., Kisdiófa­ utca 5. 1-2-3 szobás családi házat vehet előleg nélkül villamos és vasút mentén, azonnali beköl­tözéssel, kamatmentes lakbértörlesztésri Ház és telek iroda, Hársfa-utca 10.­c

Next