Közgazdasági és Közlekedési Tudósító, 1937 (10. évfolyam, 1-23. szám)
1937-01-13 / 1. szám
1937 január 13. kött a biztosítóberendezési átszereléseket, melyek a vonalvillamosítás során a védelem érdekében váltak szükségessé. 6. Bicske—Győr állomások között e vonalszakasz valamennyi térközjelzőjét előjelzővel szereltük fel. 7. A győr—hegyeshalomi vonalszakasz vonatjelentszi berendezéseit vomlblokkberendezésekre cseréltük ki. 8. A közúti közlekedésre is megnyitott bajai Duna-hidat és az algyői Tisza-hidat megfelelő biztosítással láttuk el. 9. A budapesti—nagykanizsai fővonalon Érd alsó m. h.-en, a 171/a sz. őrhelyen, Agárd m. h.-en, Balatonsamárdi felső m. h.-en, Balatonszárszó m. h.-en és Balatonléle felső m. h.-en a nyári személyforgalom lebonyolításának könnyebbé tétele céljából vonatjelentészi berendezéseket létesítettünk, melyek azonban csak az idény hónapokban vannak üzemben. 10. Kisújszállás, Békéscsaba állomások és Dunaharaszti m. h. villamos védőjelzőit előjelzős mechanikai védőjelzőkre cseréltük ki. 1. Dorog és Esztergom állomások mechanikai védjelzőit előjelzőkkel egészítettük ki. Az 1936/37. költségvetési évben az alábbi munkálatok végrehajtása iránt történt intézkedés. 3. Kőbánya felső pu. Budapest felöli oldalán levő régi rendszerű jelzőblokkos mechanikai berendezésnek fényjelzős, teljesen modern elektrodynamikus berendezésre való kicserélése. 2. Albertfalva—Budafok és Aszód állomásokon új mechanikai biztosítóberendezések létesítése. 3. Gödöllő állomás biztosítóberendezésének vágányáthelyezések következtében szükségessé vált átalakítása. 4. Győr állomáson a 2. szállítóközpont biztosítóberendezésének átalakítása. 5. Bodajk állomás biztosítóberendezésének kiegészítése. 6. A matolcsi Szamos-híd megfelelőbb biztosítása. 7. Rákoshegy, Maglód, Tápiósüly, Tápiósáp, Tápiószecső, Nagykrna, Újszász és Szolnok állomásokon nagyobb biztonság elérése céljából az átmenő fővágányokon fekvő és a vonatok által csúccsal szemben járt váltóknak külön központi reteszelő-szerkezettel TUDÓSÍTÓ 8. Pécel és Isasseg állomásokon a vonatelőzésre szolgáló vágányok részére külön kijárati jelzők felállítása. 9. Paisvörösvár, Piliscsaba, Solymár, Solymár-Téglagyár, Solymárterep, Leányvár- Csév, Keszthely, Szentgál, Városlőd-Kislőd, Szikszó, Olaszliszka-Tolcsva, Zákány, Gyékényes, Mecsekalja-Cserkút, Pécs, Bükkösd, Abaliget, Gála, Babócsa, Vízvár, Bersence, Kölesd-Alsótengelic, Nagydorog, Dombóvár, Bakóca-Godisa, Pokoltanya, Nyíregyháza, Berettyóújfalu, Rakamaz, Tokaj és Debrecen, állomásokon, illetve megállóhelyeken a meglévő mechanikai védőjelzőknek előjelzővel való kiegészítése, illetve a villamos védőjelzőknek előjelzés mechanikai védőjelzőkre való kicserélése. , . A további évek munkaprogramja jó tekintetében átfogó és a teljes vonalhálózat biztosítási szükségleteit felölelő összeállítást készítettünk s ennek alapján fogjuk a rendelkezésre álló hitelkeretekhez képest javaslatainkat megtenni. Meglepő, de őszinte kritika a gyors sinautóbusz-forgalomról A menetsebesség fokozása, gyűjtő motorvonatok beállítása épp oly aktuális problémái a MÁV-nak, mint az a kérdés, hogy milyen tapasztalatokat szerzett a vasút az Árpád-típusú gyorssínautóbuszokkal. Igen érdekesen informálta erről, az Államvasút vezetősége a Közgazdasági és Közlekedési Tudósítót. Az az elgondolás, hogy egyes távolsági gyorsított vonatok menetrendjének javítása, illetve megóvása céljából közvetlenül e vonatok mellett elosztó, illetve gyűjtő motorosvonatok közlekedjenek, főként a nyári balatoni menetrendben került gyakorlati alkalmazásra, így a Balaton déli partján közlekedő gyorsvonatok, valamint a Balaton északi partján közlekedő sebesvonatok előtt és után bevezetett motorvonatok közlekedtetése lehetővé tette azt, hogy fenti vonatokkal leginkább csak az erősebb forgalmú helyeken kell megállanunk, de emellett a kevésbbé jelentős helyek közönsége is — átszállással Mr — igénybeveheti ezeket a gyors-, illetve sebesvonatokat. A vonatok lehető meggyorsítása állandó törekvésünk. — A nemzetközi vonatok sebsségének fokozását illetőleg pozitív kívánság az európai menetrendkonferenciákon csak az expresszvonatok tekintetében merül fel, amennyiben e vonatok ügyvezető igazgatóságai — a repülőgép-versenyre való hivatkozással — évről-évre szorgalmazzák e vonatok sebességének emelését, valamint tartózkodási idejük minimumra való csökkentését. A fontosabb nemzetközi összeköttetésekben részes gyorsvonataink menettartamát saját érdekünkben igyekszünk évről-évre javítani, hogy ezáltal a nemzetközi átmenő utasforgalomból is minél többet visszanyerhessünk, az utódállamokon át létesült, hálózatunkat elkerülő verseny-útirányokról. — Utalunk itt pl. a bukarest—budapest— Wien—Zürich—párisi összeköttetésre, melynek összmenettartamát az ezidei menetrendben 1 óra 1,5 perccel, a jövő évi menetrendre vonatkozólag pedig újból kereken 1 órával sikerült megjavítani. Állandó törekvésünk továbbá a főbb távolsági személyvonataink gyorsítása, különösen azoknak a budapest környéki helyi forgalomtól való mentesítése révén. A mentesítő helyi vonatok közlekedtetése azonban oly többletteljesítményt jelent, melyet gazdaságilag csak megfelelően erőteljes utasforgalommal lehet megindokolni. Általában meg kell állapítanunk, hogy a vasúti menetrend fejlesztése, nevezetesen a közlekedés gyorsítása gazdaságosan szükségképpen csak az utasforgalom növekedésével eszközölhető. Az Árpád-típusú gyorssínautóbuszokkal szerzett tapasztalatokat illetőleg megjegyezzük, hogy ezek csak egész különleges forgalom lebonyolítására, jöhetnek tekintetbe és a hazai utasforgalmi viszonyaink mellett tulajdonképpen igen kevés az a viszonylat, amelyben eredményesen és gazdaságosan alkalmazhatók. Egyébként is minden viszonylatban külön kísérletezés útján alakulhat csak ki, hogy ezek a símautóbuszok mily menetrendi fekvésben és más díjszabási feltételek mellett közlekedtessenek. Oka ennek, hogy ezekben a járművekben csak aránylag kevésszámú és csak egyféle kocsiosztályú férőhely van, amely, minthogy az autóbuszok pótkocsi továbbítására nem alkalmasak, az esetleges szükségletnek megfelelően nem szaporítható. Ez a körülmény egyrészt helyjegyek, másrészt különleges díjszabás alkalmazását teszi szükségessé. Tekintettel pedig a MÁV-ot igénybevevő utasközönség összetételére, ezek a súrautóbuszok csak az utasközönség aránylag kis rétegének felelnek meg. Ezért a gyors sínautobuszjáratok normális gyorsvonatok pótlására nem alkalmasak és csak a rendes vonatokon felül, mint új többletjáratok kerülhetnek a menetrendbe. Ily minőségben azonban — nagyobb sebességüknél fogva — alkalmasak egymástól nagy távolságra eső és nagyobb utaskontingenst szolgáltató gócpontok egymás közötti forgalmának sűrűsítésére, illetőleg ily viszonylatokban a gyorsabb utazást igénylő, fizető utasok elszállítására, végeredményben pedig a közútra átvándorolt utasforgalom _________HMiíiiiiinniínniTniiiiíiiiiniTiTnitínTníTnTnnB Magyar Acélárugyár Rt. Budapest, VI., Váció95. sz. Telefon: 2-923-17. Rugó-, autó-, motorkerékpár- és tömegárugyár. ** Kovács-, prés- és húzómű, szerszám-, szerkezeti- és gyorsacél. * * Kocsitengely, patkósarok, csizmapatkó, csigafúró szelep, egy részének a vasút számára való visszaszerzésére. — A csekély forgalmú vonalakon milyen reformokat alkalmaz az Áramvasút. — A gyér forgalmú vonalak üzemvitelének racionalizálása érdekében e vonalakra egyszerűsített szolgálati szabályokat dolgoztunk ki. E réven vonatforgalom alatti, vagy vonatforgalmon kívüli időben a szolgálat szakításával személyzeti megtakarítást érünk el. Ugyancsak a gyér forgalmú vonalak racionálisabb üzemvitelét szolgálja az állomási ügynöki rendszer. E rendszerben a jelentéktelenebb állomások munkakörének egy részét ú. n. szolgálati irányító állomások, valamint a vonatkísérő személyzet veszi át s e réven azok szolgálatmenete messzemenően leegyszerűsíthető. — Foglalkozunk az egyszerűsített szolgálat és az ügynöki szolgálat kiterjesztése érdekében a kocsilogó-sorompókat pótló olcsóbb megoldású kisiklasztó ütközősarak szerkesztésével és gyakorlati kísérletezésével. A Schenker—Intercontinentale pereskedés szétrobbantja a szállítmányozó szakma békéjét Nagy feltűnést keltett a Tudósító legutóbbi számának cikke a Schenker szállítmányozó cég és az Intercontinentalé rt. között folyó pereskedésről. Szakkörökben úgy tudják, hogy a pernek igen érdekes előzményei vannak. Állítólag még az 1920-as években az Intercontinentalé vezetői azt javasolták a Schenker cég igazgatóságának, hogy ők ketten, mint a szakma legnagyobb cégei, indítsanak közös akciót a MÁV- nál. Kérjenek a meghirdetett és így minden szállítótér részére egyaránt igénybevehető MÁV refakciókon kívül a forgalmuk arányában egységenként 5—6—7 filléres külön jutalékokat, amelyekre más vonatkozásban is van precedens, hiszen érthető, hogy a MÁV igyekszik minél nagyobb forgalmat biztosítani üzeme részére. Az elképzelés az volt, hogy a Schenker és az Intercontinentalé közösen bonyolítanak le bizonyos nagy szállítmányokat és az ezzel járó külön akvizíciós munka kiadásait téríttetik meg utólag a vasúttal. A Schenker cég azt állítja, hogy annak idején sikerült keresztül vinnie ezt a külön jutalékot a MÁV-nál és csak jóval később engedélyeztek részére — kizárólag az ő részére — olyan előnyöket, amelyek könnyebbé tették a forgalom növelését. Az Inetrcontinentale ezzel szemben az• ötlet atyjaként, az akkor létrejött szerződés alapján, jogot formál a Schenkerék által felvett és állítólag az egymillió körül járó összeg egy részéhez. Egyelőre azonban inkább csak elvi döntést kíván provokáltatok tehát próbapert indított 50.000 pengő erejéig Schenkerék ellen. Ennek a pernek volt a tárgyalása legutóbb a törvényszéken, amikor is a felek a MÁV vezetőinek kihallgatását okiratok és könyvek bemutatását kérték. A bíróság január 26-ára tűzte ki az újabb tárgyalást és ezen már érdemi dolgokra is sor kerül. A szállítmányozási szakma két cégének ez a differenciája máris felborította a nyugalmat. Annak idején különböző okokból a Schenker cég vezetésével néhány vállalat kilépett a Magyar Szállítmányozók Országos Egyesületéből és megalapította a Nemzetközi Szállítmányozók Egyesületét Később az ellentétek enyhültek és néhány héttel ezelőtt úgy látszott, hogy a két érdekképviselet ismét fuzionál. Bombaként hatott tehát a szakmára az elmúlt napokban Sonnenberg Marcelnek, a Schenker cég vezérigazgatójának a bejelentése, amely szerint az Intercontinentalé rt. által indított kereset miatt lemond a Nemzetközi Szállítmányozók Egyesülete alelnöki tisztségéről. Választmányi ülést hívtak össze, amelyen megtárgyalták a helyzetet. Sonnenberg azt hangoztatta, hogy Fehér Dezső kormányfőtanácsos, a Nemzetközi Szállítmányozók Egyesületének ügyésze részéről nem volt a szakmai békével öszszeegyeztethető lépés az Intercontinentalé által támasztott igények képviselete a bíróság előtt. A választmány úgy látta, hogy Sonnenbergnek nincs igaza, hiszen egy érdekképviselet ügyészét nem lehet eltiltani attól, hogy ügyfeleinek vélt jogos igényeit érvényesítse a bíróság előtt. Márpedig Fehér Dezső nemcsak a Nemzetközi Szállítmányozók Egyesületének ügyésze, hanem évtizedek óta jogtanácsosa az Intercontinentalénak is. A MÁV titkos refakciók, illetve jutalékok dolga tehát meghiúsította a két szállítmányozó egyesület között tervezett fúziót, Schenkerék visszaléptek az anyaegyesületbe és hallani sem akarnak — sértett hiúságból — arról, hogy együtt dolgozzanak a Nemzetközi Szállítmányozók Egyesületével. Lehetséges, hogy Schenkerék nyugtalanságának más okai is vannak, talán a revízió, amely legutóbb indult meg bizonyos Anglia felé irányuló exportüzleteik kapcsán. Tény azonban, hogy a szakma békéje felborult, az ellentétek igen élesek, mert többeknek nem konveniált, hogy intern üzletek részletei, haszonmargok a bíróság és a nagy nyilvánosság elbírálása alá kerüljenek. 8 henger 2.2 liter 60 lóerő 100 P adó 12 lit. fogyel a 937-es kisebbik 8 hengeres FORD HAHN ARTHUR ÉS TÁRSAI MDMSST UT ML Telette« Tekintse meg!