Lábbelikészítők Lapja, 1935 (17. évfolyam, 1-14. szám)

1935-07-01 / 9. szám

XVII. évfolyam. Budapest, 1935. július 1. 9. szám. Szerkesztőség és kiadóhivatal, Budapest, VII., Wesselényi­ utca 17. szám Telefon: 42-6-26 M. kir. postatakarékpénztári számla 3002. szám LAPJA Egyesülésben az erős Akaratban a győzelem! Előfizetési árak • egész évre 8.— P. — fél évre 4.­­negyed évre 2.— P. Megjelenik minden hó 1-én A Magyarországi Lábbelikészítő Iparosok Országos Szövetségének és a Budapest Székesfővárosi Cipészipartestület hivatalos közlönye Felelőtlen izgatással dolgozik a kereskedelem egy ré­sze az ipartörvény módosítása körüli vitában. Nem válogatnak az érvekben és az eszközökben. Elvakultan hadakoznak, vagdal­­koznak jobbra-balra és nem né­zik, hogy miben tesznek kárt. Megsebeznek fontos, országos ér­dekeket, vitathatatlan közgazda­­sági elveket, de megsebzik­­ ön­magukat is. Távol áll tőlünk tőlünk az a szándék, hogy ezt a viszályt el­mérgesítsük. Hisszük és remél­ek a 4. és 47. törvényszakaszok módosítása bekövetkezik, utána elül az áldatlan harc és az új helyzetben, amely kellőképen biztosítja a szakképzett iparos­ság törvényadta jogait, majd visszatér az ipar és kereskedelem annyira szükséges békessége. Te­hát, nem a minden áron való vi­tatkozás vezet bennünket, ami­kor válaszolunk a „Cipőszem­le", a Magyar Cipőkereskedők Országos Egyesületének hivata­los lapjában legutóbb megjelent egyik cikkre, de kénytelenek va­gyunk néhány könnyelműen oda­dobott állítással szembeszállni és azokat a kellő mértékre leszállí­tani. Ipari oldalról — írja a „Cipő­szemle" — demagóg jelszavak­kal izgatnak. Ez így odavetve egészen jól hangzik, csak éppen azt felejtették megmondani, hogy mi az a demagógia és miben nyilvánul meg ? Demagógia-e, hogyha szakképzett kisiparos ra­gaszkodik ahhoz, hogy kontárok ne férkőzhessenek be az ipari munka területére? Demagógia-e, hogyha tiltakoznak a kereskedők mértékvétele és munkavállalása ellen, mert ez tág teret nyit a lát­hatatlan és ismeretlen állítólagos iparosok bekapcsolódása számá­ra? A demagógia vádja, amint látjuk majd mingyárt, visszapat­tan azokra, akik azt könnyelmű­en és felelőtlenül kimondták. „Ha kétezer cipőkereskedő­től megvonják — írja — a mel­lék­vétel és javítás jogát, ezzel nem segítenénk hetvenezer cipészipa­roson." Szemfényvesztő játék ez szavakkal, számokkal és tények­kel. Ez a beállítás úgy akarja föltüntetni a mai helyzetet, mint­ha itt az ország cipővásárlói 72 ezer felé oszlanának meg — 70 ezer iparos és 2.000 kereskedő közt —, azt is be akarja beszélni ez a „tárgyilagosnak" szánt mon­dat, hogy arányosan oszlik a lábbeli forgalom 72.000 felé és akkor igazán nem segít a 70.000- en, ha a 2000 kereskedő forgal­mát megkaphatják. De éppen ez ellenkezik a tényekkel és az élet valóságával. Nem 2000 áll szem­ben 70.000-rel, hiszen az önálló lábbelikészítőiparosok száma alig több mint ennek a fele, de a hangsúly nem is itt van. A keres­kedelem érintkezik közvetleneb­bül a közönséggel, szerepe a láb­belik eladása, a készítés az ipar­­­osság feladata. Mármost 2000, v­agy akármennyi kereskedő, hogyha a vásárló közönség és az iparosság közé áll, akkor nem a munkalehetőségeknek egy cse­kély részletét, hanem az oroszlán­részét szerzi meg magának. A közönség n­em ismeri meg az iparosokat és hogyha a mérték­vétel, a javítás is a kereskedők joga marad, akkor 2000 vagy még kevesebb ember kiváltság­hoz jut, véglegesen elvághatja a cipésziparosság boldogulásának útját, egyszerű bedolgozóvá sü­­­lyesztheti a szakképzett iparosok tömegeit és a közvetített munka minden haszna a kereskedők zse­bében marad. Ezt kell és ezt akarjuk megváltoztatni. . . Azt az állítást is megkockáz­tatják, hogy a „ruházati iparok nagy fejlettsége elsősorban a ke­reskedelemnek köszönhető". A kereskedelem emelte volna „áldo­zatokkal és fáradsággal" magas színvonalra a magyar kézműves­ipart. Az „ízlést és a tartalmat az ipari munkához szerintük a kereskedők teremtették meg. A magyar cipész és csizmadiaipa­rosságnak a maga évszázados ha­gyományaira, világhírességére tá­maszkodva alig van mit vála­szolnia ezekre a nevetséges túlzá­sokra. A román varrott és szegett magyar cipészmunka, az alföldi csizmadiaipar remekbe készült alkotásai önmagukért beszélnek. Éppen ellenkezően a fejlett, az ízlést saját hagyományaiból és lelkéből merítő kézműipar a ta­lapzata annak a kereskedelem­nek, amelyik most közvetítői sze­repét odahagyva az egész ipari tevékenység momopolizálására és az iparosság önállóságának meg­fojtására tör és a kontárság hall­gatólagos szabadságának lidérc­­fénye után fut. Hálátlansággal is vádolják a magyar iparosságot, hogy a ke-

Next