Lakatosok Lapja, 1901 (5. évfolyam, 1-24. szám)

1901-01-15 / 1. szám

4. LAKATOSOK LAPJA 1. szám. magyar iparvállalatok között folytatott tárgyalások teljes eredményre nem vezettek. Uj iparvállalatok a fémipar terén. Mint a Hitel közli Budapesten egy bécsújhelyi czég motorkocsi­gyárat akar létesíteni. Pécsett a réz- és fémáru-gyárat kibővítették. Szászsebesen budapesti vállalkozók há­mort és szerszámgyárat létesítettek. Zalaszentgróthon gépjavító- és érezöntő ipartelep létesült. Veszprém­­ben kard és vivóeszköz-gyárat létesít egy bécsi c­ég a kormány támogatásával. Óriási sűtőtelep. A székférfiak élénk érdeklődé­sére érdemes az a teljesen abnormális méretű, óriási sűtőtelep, melyet Bécsben nemrég adtak át a haszná­latnak. Az Európában telelő nagy amerikai impres­­sárió czég Barnum és Bailey mutatványai számára kibérelte a bécsi világkiállítás alkalmából épített ro­tundot. Hogy a czég állatseregletét a hideg ellen megóvja és hogy a mutatványokat szemlélő közön­ség meghűlésnek ne legyen kitéve, az illetékes ható­ságokkal megegyezett a kolossális épület fűtésére vo­natkozólag. A köralakú épület átmérője 102 méter, magassága a nagy felülvilágító lámpás alsó éléig szá­mítva 48 m., a rotunda körül 13 m. széles és 24 m. magas körfolyosó van, úgy hogy az összes fűtendő térfogat 422.000 m3. A fűtést 2—3 atmosphara fe­szültségű gőz eszközli. Összesen 8000 m2 bordás csőfűtőfelületet létesítettek, a körfolyosóban a fűtőcső köralakban lett vezetve. A szükséges gőzt a kazán­házban felállított öt nagy, egyenként 120 m2 fűtő­­felülettel bíró gőzkazán fejleszti. A gőz- és kondens­­víz-vezetékcső hossza több kilométert tesz ki. A tele­pet Körting bécsi c­égnek pár hét lefolyása alatt 28 szerelővel, egy mérnök felügyelete alatt forszírozott munkával sikerült berendezni. Rajzokat tetszés szerinti stílus­­­ ban lapunk előfizetőinek csekély díj megtérítése mellett készíttetünk. A vaspiaczról. Budapest, jan. 16. Zománczedény-kartell. A kartellek kezdenek félni a nyilvánosságtól, bujkálnak, titokban dolgoznak, sőt most már az egyesületi firma ártatlan leple alá is bújnak, így a zománczedény-gyárosok, akik e héten e kommünikét tették közzé a lapokban. Az osztrák-magy. zománczedény-gyárosok Bécsben egyesületet alakítottak. Az egylet czélja: együttes és egységes eljárás a vám-, adó-, szabadalmi- és áruvéd­jegy-törvényhozással, valamint a vasút- és gőzhajó­zási ügygyel szemben, a tagok között a társadalmi érintkezés fentart­ása, különösen a szóbeli tapaszta­latok és nézetek kicserélése végett, valamint technikai, forgalmi és kereskedelempolitikai kérdések megvita­tása. A senkinek sem ártó egyesületi törekvések mö­gött azonban ott lappang a kartell is, amely az árak egységes szabályozását czélozza. A magyar gyárak közül csak a losonczi Sternlicht-féle gyár van benne az * egyesületnek­ nevezett kartellben. A drótszeg-kartell felbomlása a vaspiacz legna­gyobb eseménye. A kartell filiálisa volt az osztrák­magyar rudvas-kartellnek s igy annak megszűnése szükségkép maga után vonta, hogy ezt a kartellt is feloszlassák. A dolgot mostanáig húzták, de ez idő­­szerint már a kartell csak ideig-óráig áll fenn, mert azt két nagy tagja felmondta. Ennek folytán a kartel e héten tartott ülésében nem is foglalkoztak az árak leszáll­ításának kérdésével, amely napirendre volt tűzve, ezt már a kartell nélküli időkre bízták. Az osztrák vasművek forgalma 1900-ban mögötte maradt az 1899. évi forgalomnak. A zárjel közé he­lyezett számok az 1899. évi forgalomhoz mérten elő­állott apadást jelentik. Rudvas 2.750.000 mm (1899- ben ugyananyi), épület- és vagyontartók 930.000 (—45.000), vaslemez 445.000 (—50000), sínek és vasúti készletek 720.000 (340.000) , 435000 mm. 8,9% apadás­nak felel meg s ennek több, mint fele az év három utolsó hónapjára esik. A német vasipar helyzete sok kívánnivalót hagy fenn. A vesztfáli vasművek az utóbbi napokban is­mét alacsonyabb árakkal léptek fel a piac­on, mire a felsősziléziai vasművek, kénytelenek voltak ezen árak­nál alacsonyabbakat érvényre emelni. A vesztfáli vas­művek alatt szabott árak hat márkával alacsonyabbak. Árlejtések és pályázatok. Vas aszályhajó eladás. A m. kir. államvasutak szegedi üzletvezetősége Orsován, a Magyar folyam­tengerhajózási részvénytársaság hajó műhelyében a magyar kir. államvasutak tulajdonát képező 122. sz. vasuszály, melynek önsulya 55000 kgr. és XXI. sz. fa álló hajó elárverezését hirdeti. Határidő 1901. márczius 18. d. e. 9 óra. Bánatpénz 200 korona. Építési munkák. A magyar királyi államvasut kolozsvári üzletvezetősége a Maros-Ludas állomás mellett létesítendő 3 drb „B“ és egy darab „C“ rendszerű lakóház, nemkülönben 8 drb. melléképület építési munkáinak teljesítésére ajánlati tárgyalást hir­det. Határidő 1901. márczius 1. déli 12 óra. Bánat­pénz 2509 kor., mely összeg 1901. február 28 déli 12 óráig leteendő. A magyar királyi államvasutak debreczeni üzlet­vezetősége a szilágy­sági h. é. v. Tasnád, Alsó-Szopor és Zilah állomásain levő épületek bővítési munkáinak teljesítésére nyilvános pályázatot hirdet. Határidő 1901. márczius 15. déli 12 óra. Bánatpénz 800 kor., Van szerencsém n. é. közönség b. tudomására hozni, hogy újonnan berendezett vas- és szerszámáru üzletemben, az áruk egy jelentékeny része csődtömegtől vásárolt és annak igen nagy készlete raktáromon van, bevásárlási áron alul beszerezhetők. BRAUN ALBERT vaskereskedő Rottenbiller­ utcza 64.

Next